Jump to content
High-End Forums
Hans van Liempd

Ontwikkeling in DAC's

Recommended Posts

Ongetwijfeld hoort men wat met hoort (of wil horen), maar ik vind het eerlijk gezegd een tikje overdreven, alhoewel ik deze stacked 1794-versie niet gehoord heb.

N-OS, althans bij chips als de 1541, "doet" 't voor mij niet. Daar heb ik in het verleden wel uitgebreid mee gestoeid (SAA7220 bypassen à la Lampizator).

Ook moderne DACs met 192 of zelfs 384/24 en upsampling hebben me niet echt kunnen overtuigen. Allemaal heel netjes, maar 't "vloeit" niet.

Een netjes afgebouwde TDA1541A, met aandacht opgezet en gevoed, kan mij nog altijd bekoren.

Ja, dat is maar 16 bits en 44.1 kHz. Dus? Wat mij betreft goed genoeg. ;)

Een TDA1541A klinkt fijn.  Maar naar een Marantz of Philips speler zou ik niet meer willen.  De dac waar ik nu mee speel, vind ik zeker zo mooi als mijn draaitafel.  Ook bij 16/44.1  kan het erg analoog klinken.  Zelfs  320Kbit MP3 / OGG of AAC is regelmatig verbluffend. :)

9 hours ago, Tubejack said:

Zo' n 4 deck's lijkt me mooi.  8 Dac's per kanaal   De ontwerper ken ik en die is erg goed. :)

En ik heb maar één DAC , deze: Sabre ESS 9010K2M DAC chip en dit doet ie: 32-bit/384kHz PCM and native DSD 256 decoding.

En dat doet ie heel netjes.:)

Het gaat bij DACS toch vooral wat er om de chip heen zit. Denk maar niet dat puur door het opwaarderen van de chip je DAC ineens veel beter presteert.

1 hour ago, mumsoft said:

Of tegels, niet te vergeten.:P

Nog even en ik gooi die tegel uit het raam! :angry:

Edited by Tubejack

het gaat meer om wat er met de DAC-chip gedaan is op de print. Voeding, HF-ontstoring en zo. Liefst zo dicht mogelijk bij de chip. 

2 minutes ago, robx said:

het gaat meer om wat er met de DAC-chip gedaan is op de print. Voeding, HF-ontstoring en zo. Liefst zo dicht mogelijk bij de chip. 

O dat, is allemaal meer dan goed. 

in welk apparaat ... dat was in mijn CD-ding nogal verwaarloosd zo leerden mij de mods op dit punt. 

Snap goed dat ik weet dat mijn cd-ding de norm niet is .... 

3 hours ago, Tubejack said:

Je hebt ook Dac's Marc, die het gewoon doen.  Geen audiofiele snoertjes, klokjes, voedingkjes of trollen snot nodig hebben.

Precies. Ophouden met dat gehakt gedoe. Er zijn nu genoeg topic verpest.

Hans jij begint over die onzinnig hdmi van pink faun wat totaal niks opbrengt,als jij 10 jaar op diy audio leest en 20 of 25 der dac,s hebt dan kun je er over lullen maar niet continu over pink faun,pinkfaun dan hoor toch bij een sekte,en trolle snot is super ,ik zou er niet zonder kunnen,ess kan super zijn en ook een 1541 kan super zijn,en  die dat niet kan of willen begrijpen moet maar een research doen,en onder zoek kost heel veel tijd en geld en over die dertig jaar heeft mij zeker twee ton gekost,ga niet verkondigen dat pink faun alles is.

mvg wol

Edited by vintagemod

58 minutes ago, Hans van Liempd said:

Precies. Ophouden met dat gehakt gedoe. Er zijn nu genoeg topic verpest.

Vergeet niet, de 1e drie  👍🏼

Edited by Tubejack

wat een erg emotionele kreet over gehakt .... er zijn ook zat topics verpest over:

blinde ontkenning van verschillen van effect van gehaktdingen/

Edited by robx

Ik zou zeggen leg eens een vis onder je DAC. Er op mag ook, maar er onder werkt beter. Het duurt wel een aantal dagen, maar de perceptie van je DAC verandert dan onmiskenbaar voor iedereen.

Edited by Pjotr

8 hours ago, mumsoft said:

Het gaat bij DACS toch vooral wat er om de chip heen zit. Denk maar niet dat puur door het opwaarderen van de chip je DAC ineens veel beter presteert.

Er zit bijna niks omheen Marc, misschien doet ie het daarom wel zo goed. 

mdsd_pcb.jpg

2 hours ago, robx said:

Voeding via USB.  Ik heb High-end voor €185 incl. kabels. Ik was voor een Cambridge Audio dac-magic naar mijn dealer gegaan maar die raadde mij deze aan. Vooral vanwege de klank en degelijkheid.