Jump to content

Ontwikkeling in DAC's


Hans van Liempd
 Share

Recommended Posts

Jullie weten, dat ik de laatste jaren veel met het digitale deel van mijn set bezig ben geweest. Nu dus weer een stap. Op papier een kleintje, maar in werkelijkheid een fikse.

Eigenlijk heb ik alleen de DAC ingeruild op het laatste type. De PinkFaun Dac 3.24 is nu vervangen door een 3.32. De 3.24 was 5 jaar oud en op zich een prima klinkende dac. Sterker nog... ik denk dat er best wel mensen zullen zijn die deze mooier vinden klinken dan de nieuwe.

Maar toch... 5 jaar ontwikkeling is het verschil.

Er is behalve de dac ook nog een kleine wijziging aan de i2s bridge uitgevoerd. Deze is n.l. voorzien van een Eprom met 32 bits software waar de vorige Eprom juist op 24 bits was geprogrammeerd.

De sterke kant van de Dac 3.24 is in mijn oren de enorme homogeniteit en body. Elektrische gitaren klonken daarmee lekker vet en warm. Stemmen klonken nooit scherp en erg natuurlijk. Ook de focussering en het stereobeeld is prima in orde. Eigenlijk niks op aan te merken. Ook in vergelijking met andere Dac's bleek de 3.24 vaak een erg goed klinkende. Zeker met de i2s kaart. Maar wat ik in andere sets beter had gehoord, was de detailering en articulering in het midden en hoog. Ik kon er alleen niet de vinger opleggen waar dat door kwam.

Dan de Dac 3.32. Toen ik deze nieuw in huis kreeg klonk deze vrij hard qua klank en wat metalig. Maar dat is bij een nieuw apparaat vrij normaal. Eerst maar eens een paar dagen laten inspelen. Nu is het dan zover. Ik denk dat hij op klank is dus een "review" t.o.v. de 3.24 leek me wel leuk.

De sterke kant van de Dac 3.32 is in mijn oren de ongelofelijk nauwkeurige weergave. Je hoort werkelijk alles wat er in de bits staat. Eigenlijk ben ik m'n muziekcollectie opnieuw aan het ontdekken en ontdek ik b.v. dat Astrud Gilberto echt niet toonvast zingt. Iets wat me eerder niet opviel. Maar ik hoor ook meer details. Niet zozeer meer instrumenten of tingeltjes en tangeltjes, maar meer de verbuiging van b.v. stemmen en het klankkarakter van diezelfde stemmen en instrumenten als piano en percussie. Maar ook de lage tonen klinken iets doortekender. Qua ruimtelijkheid ben ik er ook een stuk op vooruit gegaan. Dit was al zeker niet slecht, maar dat er nog zo veel mogelijk was verwonderde mij. Bij andere sets hoor ik dat n.l. ook zelden. Het leuks vind ik eigenlijk dat m'n set dit ook allemaal laat horen. Hij groeit eigenlijk mee.

De i2s bridge is pas gistermiddag (overigens gratis en dus prima service) van een andere Eprom voorzien. Of daar een verbetering is uitgekomen?? ik denk niet dat het veel uitmaakt. Maar een paar uur luisteren is misschien te kort om daar iets van te kunnen zeggen.

Er is dus echt wel ontwikkeling in Dac's. In ieder geval bij Pink Faun. Of dit het eindpunt is..? Ik denk het niet, maar er is nu al, meer bereikt dan wat ik voor mogelijk had gehouden. Helaas vallen slechte opnamen nu echt door de mand.

Het is duidelijk, dat ik blij ben dat ik deze stap heb genomen.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Mooi Hans, heel veel luisterplezier ermee. Wat je verteld over bijvoorbeeld verbuiging van stemmen en dat doortekender van het laag geeft juist die nuance die je wilt horen. Want dat geeft dan veel meer weer hoe de muzikant het bedoeld... Leuk! 

Link to comment
Share on other sites

19 minutes ago, Hans van Liempd said:

Wanneer slechte opnames "goed" klinken is het goed fout.

Helaas zijn de meeste opnames eerder slecht dan goed te noemen. Goede opnames zijn eerder de uitzondering in mijn (vergeef deze synesthesie) optiek. Je zou op zo'n dac een knopje moeten hebben, eerlijk bij goede opnames, en opleukend bij de slechte.

Link to comment
Share on other sites

10 minutes ago, jepe! said:

Helaas zijn de meeste opnames eerder slecht dan goed te noemen. Goede opnames zijn eerder de uitzondering in mijn (vergeef deze synesthesie) optiek. Je zou op zo'n dac een knopje moeten hebben, eerlijk bij goede opnames, en opleukend bij de slechte.

Bij popmuziek wel, bij jazz- en klassieke muziek in het beter. Maar zo'n knopje zou leuk zijn.

Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, Hans van Liempd said:

Je hoort werkelijk alles wat er in de bits staat.  Of dit het eindpunt is..? Ik denk het niet, maar er is nu al, meer bereikt dan wat ik voor mogelijk had gehouden.

Nee, je hoort lang niet alles wat er in de bits staat. En nee, dit is niet het eindpunt. Dat ga je nooit bereiken, helaas.

Link to comment
Share on other sites

15 hours ago, mumsoft said:

Nee, je hoort lang niet alles wat er in de bits staat. En nee, dit is niet het eindpunt. Dat ga je nooit bereiken, helaas.

Ik denk dat niemand dat eindpunt gaat halen, maar ik ben hier al weer dik tevreden en erg blij mee.

Ik heb nog geen enkele set gehoord waar de door jouw gehanteerde methode voor mij iets aan verbetering bracht. Maar dat is moeilijk verifieerbaar. Vaak zit er veel tijd tussen luisterbezoeken. Maar lamp uit of lamp aan maakte voor mij niks geen verschil. En tegels moeten kennelijk enige tijd rust krijgen.  Bij Leobus klonk het de laatste keer behoorlijk goed, maar ik meen me te herinneren dat het tijdens het bezoek van een paar jaar geleden ook behoorlijk goed klonk.

Dat het goed klinkt heeft er volgens mij dan ook niks mee te maken. Klinkt het bij jouw nu na al nou smeerseltjes, tegeltjes en lampen beter dan 5 jaar geleden? Of maak je er alleen jezelf blij mee. Mijn schoonzus noemt antidepressiva, chemisch vrolijk.  Mijn idee is... blijf van medicijnen af, zolang het niet hard nodig is. Voor m'n set is dat eigenlijk ook zo.:D

Link to comment
Share on other sites

44 minutes ago, Seed7 said:

Er zijn honderden digitale opleuktools verkrijgbaar. Download een gratis VST host (VSTHost of MiniHost Modular), een paar plug-ins en leef je uit en remaster alles voor je eigen oren.

En dan een labeltje remastered by Hans op zetten? Ga ik niet doen.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Seed7 said:

Er zijn honderden digitale opleuktools verkrijgbaar. Download een gratis VST host (VSTHost of MiniHost Modular), een paar plug-ins en leef je uit en remaster alles voor je eigen oren.

Ik las in eerste oogblik: "Er zijn honderden digitale uitdeuktools verkrijgbaar. Download een gratis VST host (VSTHost of MiniHost Modular), een paar plug-ins en leef je uit en remaster alles voor je eigen oren." :D

I.d.d. Hans, aan de medicijnen pas als het echt nodig is.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Hans van Liempd said:

Ik denk dat niemand dat eindpunt gaat halen, maar ik ben hier al weer dik tevreden en erg blij mee.

Ik heb nog geen enkele set gehoord waar de door jouw gehanteerde methode voor mij iets aan verbetering bracht. Maar dat is moeilijk verifieerbaar. Vaak zit er veel tijd tussen luisterbezoeken. Maar lamp uit of lamp aan maakte voor mij niks geen verschil. En tegels moeten kennelijk enige tijd rust krijgen.  Bij Leobus klonk het de laatste keer behoorlijk goed, maar ik meen me te herinneren dat het tijdens het bezoek van een paar jaar geleden ook behoorlijk goed klonk.

Dat het goed klinkt heeft er volgens mij dan ook niks mee te maken. Klinkt het bij jouw nu na al nou smeerseltjes, tegeltjes en lampen beter dan 5 jaar geleden? Of maak je er alleen jezelf blij mee. Mijn schoonzus noemt antidepressiva, chemisch vrolijk.  Mijn idee is... blijf van medicijnen af, zolang het niet hard nodig is. Voor m'n set is dat eigenlijk ook zo.:D

Hans, het is met dat 'spul' zo, dat het niet op- en af werkt. Het heeft een inspeeltijd, net als die nieuwe dac van jou, en ook een uitspeeltijd. Dus zet een lamp uit, merk je dat niet meteen. Leg een tegel onder een set, idem dito. Voor TL200 had ik een leentegel meegenomen, die na een paar uur (2 hooguit) zijn werk ging doen. Hij moest weer mee terug, en de werking bleef nog een dag of wat hangen, als ik Bert zijn bevindingen mag geloven.
De lamp werkte hier thuis goed, maar ik merkte pas een groot verschil toen ik mijn zuinigheid overwon en hem altijd aan liet staan.

Die dingen werken in op de set, en dat heeft tijd nodig. Haal je ze weg, net zo.

Verder is de eigen ervaring de beste. Dus gewoon, zelf, thuis.

Quote

‘Ik blijf erbij, mijn hele leven:
er deugt geen woord of 't is vanuit
alleen zijn met mijzelf geschreven’

A. Roland Holst 1942

 

Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, vintagemod said:

Hans ,de oude werkte in tijdsdomein en de nieuwe werkt in het fase domein,het is gewoon wat wil je,wil je zuiverheid of wil je plaatsing aan u is de keus.

 

Probeer je nu Spido te evenaren Wol? Die had het altijd over frequentiedomein en fasedomein, die moesten beide kloppen. Niemand die het snapte, maar dat doet er verder ook niet toe.

Link to comment
Share on other sites

Over DAC,s gesproken, ook heb ik een zelfde soort ervaring als jij Hans. Mijn vertrouwde Calyx DAC met S-Booster voeding verkocht en daarvoor in de plaats een Audio-GD R2R  7 ladder DAC aangeschaft.

Dan merk je echt een verschil, ook voor mij een van de grootste stappen ooit. Het leuke van deze DAC is dat er legio mogelijkheden zijn. Door het gebruik van jumpers kan je hem o.a in NOS mode gebruiken, maar ook kiezen voor 2x, 4x of 8x oversampling. Verder gebruik ook ik met deze DAC een i2s aansluiting waarmee de Mano streamer is verbonden. Nieuwe technieken, moderne materialen en een grote vooruitgang. 

Ik wacht nu op een nieuwe versie rekensoftware waarmee de DAC nog mooier gaat klinken, tenminste als ik enkele gebruikers mag geloven. Mocht  de nieuwe software niet het gewenste resultaat hebben, nou dan weer terug naar de huidige versie.

Leuk vooruitgang !

audiogd_r2r7_01-250x187.jpg

(foto geleend van AudioEnZo van het  HT forum)

Edited by Buell
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Hans van Liempd said:

Zullen we hier maar geen gehakt topic van maken..? Die zijn er genoeg.

Misschien iets over de Brooklyn + of andere ervaringen met moderne dac's?

Ja, iets vragen, krijgen en dan niet willen. Dan maar op het dac zitten.

Link to comment
Share on other sites

21 minutes ago, vintagemod said:

Bulke heeft 1704 en Hans doet hem weg omdat die slechter klinkt wat die nou heeft  :Dvind ik wel ruig.

 

mvg wol

Ik schrijf ook dat ik de Calix in vergelijk met de Dac 3.24 een stuk minder vond.

De GD is overigens een ladder DAC. Dus geen 104.

Edited by Hans van Liempd
Link to comment
Share on other sites

Er zitten doorgaans dermate enorme fouten in het uitleesproces  / de interactie tussen digitale circuits en analoog deel / matige voedingen in CD-spelers / invloed HF uit de omgeving etcerera dat een bitje meer of minder en een dacje dit of dat geen drol uitmaakt.  Eerst de basics op orde, dan Dac geneuzel. 

 

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, robx said:

Er zitten doorgaans dermate enorme fouten in het uitleesproces  / de interactie tussen digitale circuits en analoog deel / matige voedingen in CD-spelers / invloed HF uit de omgeving etcerera dat een bitje meer of minder en een dacje dit of dat geen drol uitmaakt.  Eerst de basics op orde, dan Dac geneuzel. 

 

 

Ja dat ze dat nou na 40 jaar ontwikkeling nog steeds op orde hebben hè. Ze hadden jou in moeten huren :D Maareh, zonder gekheid, wat ik op de X-Fi hoorde is dat het op DAC gebied nu echt wel in orde is hoor. En de verschillen tussen de goede DAC's zijn zo marginaal geworden nu.

Link to comment
Share on other sites

Een groot verschil werd hier gemaakt door het gebruik van de i2s bridge. Deze heeft een TCXO clock en heeft dus weinig last van jitter. In de 3.32 Dac kan het reclocken uitgezet worden zodat de jitter erg laag blijft.

De nieuwe Dac heeft nu een ledje wat signaleert of de fase van de netspanning goed zit. Ook wel handig.

 

 

Link to comment
Share on other sites

39 minutes ago, Hans van Liempd said:

De nieuwe Dac heeft nu een ledje wat signaleert of de fase van de netspanning goed zit. Ook wel handig.

het blijft me verbazen dat apparaten daar 'last' van hebben en het blijft me verbazen dat als apparaten daar 'last' van hebben dat ze niet zelf kunnen ompolen.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...