Jump to content
High-End Forums
Sign in to follow this  
Sodejuu

Einde tijdperk

Recommended Posts

22 hours ago, Pjotr said:

Maar zeg eens eerlijk, kun jij van dat bedrag ALLES bekostigen? 

Laat ik eerlijk zijn Peter, met mijn AOW en pensioen zit ik natuurlijk al op een veel hoger bedrag dan 1000 euro per maand. Maar daar gaat het hier niet om. In dit land zijn we gek op "eerlijk delen" en waarom zou je dat niet in de eerste plaats met arbeidstijd doen?  Waarom jongeren de burn out in laten werken terwijl leeftijdgenoten met vergelijkbare kwalificaties een uitkering krijgen. Gewoon vier dagen gaan werken en dan heb je wat meer tijd voor jezelf, elkaar, kinderen, hobby's e.d. Dit leidt tot minder echtscheidingen en kinderen die op jonge leeftijd al in de verdrukking komen. Maar ook mensen die die kwalificaties niet helemaal hebben kunnen voor een groot deel best aan het werk. Een groot deel van de WAO ers zijn jongeren met psychische problemen. Op zich kunnen die grotendeels gericht aan het werk. Dan kom je niet buiten de maatschappij te staan en voel je medeverantwoordelijkheid. Ledigheid is des duivels oorkussen en dat moet je maatschappelijk gezien voorkomen. Voor mij is een uitkering echt een second best oplossing.

Edited by carl

Het ging om je opmerking over "misbruiken" Carl. Als je van €1000 in de maand moet rondkomen en daarvan alles moet bekostigen, want dat is het idee, dan zie ik niet hoe je dan van mogelijk misbruik kunt spreken.

Of het een goed idee is weet ik ook niet, maar we moeten wat. Het heeft veel weg van het "studieloon" wat Deetman begin jaren '80 invoerde: Iedere student een vast inkomen, ongeacht afkomst en inkomen ouders. Dat was na een jaar of 10 weer compleet wegbezuinigd: De crisis van de jaren '90 stond al weer voor de deur. In dit land was "eerlijk delen" misschien 40 jaar geleden nog wat waard. Een restant nog van de wederopbouw toen een goede verdeling van de schaarse middelen bittere noodzaak was. De laatste 20 jaar is de maatschappelijk tendens richting "Ikke eerst" de rest zorgt maar voor zichzelf. En dat wordt zeker niet in de laatste plaats aangemoedigd door de overheid. Waarom denk je dat er steeds minder vertrouwen is in de overheid?

Edited by Pjotr

Het grappige is dat juist de generatie van eerlijk delen hun kinderen vrij kapitalistisch heeft opgevoed Peter. Zo eerlijk waren ze  dus niet :lol:

Ik heb boven nog even nagelezen. Ik bedoel (de) dat je het basisinkomen niet moet misbruiken voor situaties die je ook op andere manier en veel beter kan oplossen. Ik zie het basisinkomen niet voor mensen die nog zeer van nut voor de maatschappij kunnen zijn. Op zich  geloof ik niet in een "eerlijk delen" maatschappij en stel de grenzen veel ruimer. Dat eerlijk delen geldt toch altijd voor anderen. Ik ben maatschappelijk wel bewogen/ idealistisch en vind dat mensen zelfrespect krijgen door maatschappelijk een bijdrage te verlenen. En waarom dan niet de arbeid wat beter verdelen?

Edited by carl

Sodeju

Ik ken je niet persoonlijk maar ik leeft toch met je mee, ook omdat ik het zelf ook heb meegemaakt. Helaas treft het je op een jongere leeftijd.

Je krijgt het erg druk en je moet nu op drie fronten aan de slag:

- met je eigen ikke, heb er vrede mee dat je het zag, en voelde, aankomen, terwijl je er niets aan kon doen, Ga na wat je nog met de rest van je werkzame leven wil doen, hoe houdt je gevoel van nuttig zijn en eigenwaarde, is er een alternatief voor de dagelijkse collegiale contacten, kan je afstand doen van status (auto kleren hifi uit eten vakantie- ja dat kan makkelijk) , in ieder geval krijg je tijd om aan je gezondheid te werken, wandelen fietsen hardlopen etc. Denk wild over alternatieven (noem maar iets geks, hulpje op een camping in het zuiden met inwoning en veel mooi weer?)

- uiteraard solliciteeren , het uwv stelt eisen over hoe snel je daarmee begint, zoek een manier om je naam daarbij niet te grabbel te gooien (de uwv applicatie met de soll knop) , oriënteren bij kennissen is ook een sollicitatieactiviteit.

- je financiën veilig stellen o.a.. met de bank, evt hypo van je woning , uitgavenpatroon, het UWV (houdt je aan de regels), als je huurt , kun je goedkoper wonen b.v. op een camping  (als je een goed postadres hebt)?

Ik heb maar één troost voor je waar ik zelf ben achter gekomen , een financiële klap is erg bedreigend, maar minder erg dan lichamelijk malheur als dementie, zwaar hartfalen of .

Dat kan je ook plotsklaps overkomen, zoals ik in mijn omgeving vaak zie.

Mogelijk zijn er zinnigere bezigheden dan het werk wat je nu doet, en waar je mogelijk ook meer plezier aan beleeft en een nuttig gevoel bij kunt hebben.

Mijn ervaring met outsourcebedrijven is deels zeer negatief , het zijn soms lijkenpikkers die nog aan je ellende willen verdienen. Als je nog aan (tijdelijk) werk komt is het meestal via kennissen, ga je netwerk zorgvuldig na, ook contacten van jaren geleden.

Beleg je evt vertrekpremie veilig, neem geen enkel risico en geeft het niet aan die outsource- en financiele- adviseurs jakhalzen, de eersten laten je een tijdje op kantoor komen soll. brieven schrijven en vertellen dan dat je aan een lager salaris moet wennen. Soms zetten ze je uit tegen een hoog tarief en geven je dan een salaris op uitkering niveau. Heb geen hoge verwachtingen van vreemde mensen die je niet goed kent. Veel financiële adviseurs laten je je een handtekening zetten op het contract waar ze de meeste provisie op krijgen.

En richt je ook op tijdelijk werk. Als je nog aan (tijdelijk-) werk komt is het meestal via kennissen. De normale kanalen zijn verstopt alhoewel nu de economie wat optrekt.

Edited by johankraus
TYPO

Over Sodeju maak ik me trouwens ook weer niet zo'n zorgen. Hij is zeker in staat meer als een basisinkomen te verdienen. Daarbij is hij handig en verstandig met geld (als het nodig is). 

Edited by carl

Er zijn meer dan 100.000 handtekeningen opgehaald voor die basisinkomen-petitie, dus vort met de geit.

Ben je nog geen 50 Marc B)

Grapjas, ik ben al met pensioen. Dat is het betere basisinkomen.

On 11/14/2017 at 12:53 PM, mumsoft said:

Er zijn meer dan 100.000 handtekeningen opgehaald voor die basisinkomen-petitie, dus vort met de geit.

Basisinkomen? ,ja met zn allen aan de staatsruif en maar zuigen De laatste belastingbetaler (white male ws) doet t licht uit.

Gewoon einde maken aan de globaliserende praktijken (heeft Roger nu niet veel aan..) en eerlijke arbeidsconcurrentie. Ik wil best werken tot mijn 70s

10 minutes ago, KT88 said:

Allemaal exponenten van het oude denken.......
Kauw hier maar 'ns op: https://www.trouw.nl/religie-en-filosofie/het-is-tijd-om-anders-over-werk-na-te-denken~ae7a45d8/

Zo is 't, het huidige systeem is niet meer in stand te houden vanwege de tegenstelling die erin zit. Er kan niet genoeg geld meer verdiend worden met arbeid die door mensen gedaan wordt.

1 hour ago, TL 200 said:

Zo is 't, het huidige systeem is niet meer in stand te houden vanwege de tegenstelling die erin zit. Er kan niet genoeg geld meer verdiend worden met arbeid die door mensen gedaan wordt.

Dat klopt niet. Er kan meer dan genoeg verdiend worden in Nederland voor ons allen tezamen en met een riante gezondheidszorg. De opbrengst vloeit alleen maar steeds meer in het putje van enkelingen. En dan wordt dat dood geld wat aan de economie ontrokken wordt. Vroegâh drukte de overheid dan weer flink geld er bij. Maar daar zijn ze mee gestopt.

Edited by Pjotr

Ik bedoelde arbeid in de zin van productie.Het geld wordt steeds meer door machines verdiend en niet door de mens. Jij hebt het over een andere verdeling van geld. Ik bedoel het verdienen van geld, wat steeds moeilijker wordt in een kapitalistisch systeem met een bezittende klasse die verdiend aan arbeid, door anderen verricht. Steeds minder mensen verdienen hun geld door iets te produceren door toename van de automatisering en daar zal een oplossing voor moeten komen. Geld is er genoeg, dat ben ik met je eens.

Laten we het anders aanpakken en schaffen het geld af. Terug naar de ruilhandel. Geld is ineens niks meer waard. Dan hebben al die lui die nu de zakken vullen, (stropdassen en mantelpakjes) het ontzettend moeilijk, want ze kunnen niks terugbieden.
Helaas gaat dat niet gebeuren. Het driedeligpakkenconsortium is te machtig. Het vervelende is dat alle systemen, kapitalisme, communisme, anarchisme, democratie, etc allemaal gebaseerd zijn op een idealisme. Er wordt geen rekening gehouden met oplichters, flessentrekkers en andersoortige profiteurs die steeds weer nieuwe sluipwegen weten te vinden en bewandelen om zichzelf te verrijken. En er zijn geen regeltjes te bedenken om dat tegen te gaan (zie mijn sig. "Fools are too inventive").Maar met al deze dingen is mijn groep niet geholpen. Die schele ehhh Rutte in Den Haag gaat er zeker niks aan doen. Dat is gewoon een gladjanus net als de rest van die bende. Ik dwaal af.

Wat ik eigenlijk wil zeggen is dat ik bezig ben mezelf te emplooien. Ik ga ook proberen gebruik te maken van de gaten in de wetten die ons geboden worden. Daarnaast ga ik ook op zoek naar een baan. Maar eerst ff alles op een rijte zetten. Ik heb nog 5 maanden voordat ik in de WW terecht kom. ;)

Edited by Sodejuu

6 minutes ago, Sodejuu said:

Ik heb nog 5 maanden voordat ik in de WW terecht kom. ;)

Dan kun je  nog  5 keer de staatsloterij winnen!  e118.gif

10 hours ago, KT88 said:

Allemaal exponenten van het oude denken.......

Ledigheid is des duivels oor......... :)

8 hours ago, Pjotr said:

Vroegâh drukte de overheid dan weer flink geld er bij. Maar daar zijn ze mee gestopt.

:) Overheden drukken al decennia geen pecunia meer, dat doen de banken, min of meer ongecontroleerd. Ze kunnen best voor iedere E1000.- per maand 'drukken', zou me niet verbazen als dat minder is dan ze nu doen. Houd ook de inflatie lekker in de plus, want zonder inflatie geen werkende 'vrije markt kapitalisme'.

4 hours ago, Sodejuu said:

Laten we het anders aanpakken en schaffen het geld af.

Geld afschaffen is het niet, de waardering van geld moet veranderen. Een euro moet iets anders gaan vertegenwoordigen dan nu. Er zijn ideeen zat over gepubliceerd. Een mooie is valuta in de basis te koppelen aan 1 uur fysieke & productieve arbeid.

5 hours ago, TL 200 said:

Ik bedoelde arbeid in de zin van productie.Het geld wordt steeds meer door machines verdiend en niet door de mens.

Wat het al niet een idee destijds van Joop den Uijl om ook machines sociale premies te laten betalen?

11 hours ago, Ove Rickland said:

Wat het al niet een idee destijds van Joop den Uijl om ook machines sociale premies te laten betalen?

Is toch niks mis mee?

Klopt, maar dit idee is nooit geëffectueerd. Daarom kan automatisering naar mijn idee ook een bedreiging vormen voor de welvaartsstaat.

Edited by Ove Rickland

Werken moet natuurlijk geen doel op zich zijn. Ik ben voorstander van 32 uur per week. Dan hebben mensen tijd voor andere zaken. Automatisering en robotisering kan een hulpmiddel daarbij zijn.

Kapitalisme bestaat trouwens bij gratie dat de massa consumeert. Doet de massa dat niet dan verdienen de kapitalisten niets meer en plegen ze als het ware economisch zelfmoord. De kapitalist heeft er een heel groot belang bij dat de consument verdient. Marx heeft dat nooit begrepen en zijn revolutie is daarom nooit tot stand gekomen. Wees maar blij dat mevrouw Heineken de baas is van het gelijknamig concern of heb je liever Eric Staal daar aan het hoofd namens de staat geassisteerd door wat ambtenaren. Dat wordt toch helemaal niets.