Jump to content

Pioneer PL12D


Zeeuw1978
 Share

Recommended Posts

Hallo allemaal,

Ik heb even deze vraag; nu heb ik dit weekend een Pioneer PL12D op de kop kunnen tikken die optisch in nieuwstaat verkeert, enkel wat krasjes op de stofkap maar hij dient wel een servicebeurtje te krijgen. Als pickup heb ik zelf een Lenco L75 met een SHURE m91 MGD. Speelt feitelijk prima!

Nu vraag ik mijzelf af of deze Pioneer de Lenco kan verslaan als het gaat om geluidskwaliteit en techniek? Het spelertje is van 1972 en de reviews zijn erg positief maar graag zou ik het waarderen als iemand mij wilt informeren of deze Pioneer de moeite waard is om een servicebeurtje te geven als een uitbreiding op mijn verzameling. Mijn vraag is dus feitelijk: is het de moeite waard en is het echt een "giant killer"? Pioneer ken ik niet behalve Lenco en Dual die ik reeds in bezit heb. De aandrijfriem is sowieso aan vervanging toe, bij het demonteren van het plateau is hij zomaar iets wijder geworden maar ach; ze kosten een tientje.

Ik hoop op kritische reacties en tips zijn ook erg welkom! Bedankt alvast!!!

smtst5xcb16b4.jpg

 

Edited by Zeeuw1978
Link to comment
Share on other sites

Heb je de originele arm nog op de Lenco? Ik denk dat die dan wel wat revisie van o.a.het mes-lager nodig heeft. Staat in dit artikel meer over

https://audio-creative.nl/projecten/van-oude-lenco-l75-naar-high-end-platenspeler/2/

 

Ik denk dat je verbaasd zult zijn over de Pioneer. Lees dit maar eens.

https://www.vinylengine.com/turntable_reviews.php?make=Pioneer&model=PL-12D

Kijk maar of je iets aan de info hebt.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, TL 200 said:

Heb je de originele arm nog op de Lenco? Ik denk dat die dan wel wat revisie van o.a.het mes-lager nodig heeft. Staat in dit artikel meer over

https://audio-creative.nl/projecten/van-oude-lenco-l75-naar-high-end-platenspeler/2/

 

Ik denk dat je verbaasd zult zijn over de Pioneer. Lees dit maar eens.

https://www.vinylengine.com/turntable_reviews.php?make=Pioneer&model=PL-12D

Kijk maar of je iets aan de info hebt.

Hey bedankt voor de info. Ik heb overigens de originele lenco arm nog erop maar is reeds voorzien van nieuwe vblocks hoor. Speler doet het echt goed. Ik zal de info tot me nemen. Het lijkt alsof de Pioneer erg simpel maar vernuft is. Maw trilling minimaal maar ja hoe zou het geluid wezen. 

Edited by Zeeuw1978
Link to comment
Share on other sites

Simpel kan ook leuk zijn,kijk maar naar Lenco:)

Het geluid kun je erg beinvloeden met een element.

Maar het is ook leuk om te horen wat het element van de Lenco in de Pioneer doet.

Link to comment
Share on other sites

Zo'n Pioneer PL-12D is echt wel een aardige speler. Of hij beter is dan een Lenco kan ik niet zeggen. De Pioneer heeft nogal wat kastgeluid. Het lager zit lekker simpel in elkaar en kun je makkelijk van nieuwe olie voorzien. Dat is gewoon een kwestie van een moer en een schoef losdraaien. neem wel dunne olie, bijv de EMT olie. Als je dikkere olie gebruikt krijg je het lager niet meer in elkaar, zo goed sluit het zaakje aan.

Als iemand mij voor een goedkope prima speler vraagt, stuur ik ze ook altijd op zoek naar een PL-12D. Dan een AT95e eronder (die vind ik beter dan eender welke Shure) en gaan met die banaan.

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, Sodejuu said:

Zo'n Pioneer PL-12D is echt wel een aardige speler. Of hij beter is dan een Lenco kan ik niet zeggen. De Pioneer heeft nogal wat kastgeluid. Het lager zit lekker simpel in elkaar en kun je makkelijk van nieuwe olie voorzien. Dat is gewoon een kwestie van een moer en een schoef losdraaien. neem wel dunne olie, bijv de EMT olie. Als je dikkere olie gebruikt krijg je het lager niet meer in elkaar, zo goed sluit het zaakje aan.

Als iemand mij voor een goedkope prima speler vraagt, stuur ik ze ook altijd op zoek naar een PL-12D. Dan een AT95e eronder (die vind ik beter dan eender welke Shure) en gaan met die banaan.

Hoi, de lager van het draaiplateau is gesmeerd, uit elkaar gehaald en met de oude olieresten verwijderd en met speciale olie wat ingevet. Als ik nu het plateau een zwiep geef dan blijft hij na 15 minuut, bij wijze van, nog steeds draaien dus dat zit wel goed. De motor heb ik vanaf boven met speciale olie behandeld. Ook het smeergat met OIL erboven heeft wat gekregen. Het enige wat ik nog moet afstellen is de draaiknopje aan de as van de motor, deze heb ik gedemonteerd maar om het precies te zetten is toch even goed kijken. Komt wel goed. Tips zijn welkom, je hoort hem lichtjes raken terwijl de motor afzonderlijk zeer stil draait en het plateau zonder snaar ook geluidloos roteert. Denk dat met een oude snaar dit niet is te regelen voor een test. De nieuwe snaar is besteld. Er komt ook een Shure M95ED deze kant op en dit wordt de basis qua element. Ik ben namelijk meer een SHURE fan.

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, Groovy said:

Simpel kan ook leuk zijn,kijk maar naar Lenco:)

Het geluid kun je erg beinvloeden met een element.

Maar het is ook leuk om te horen wat het element van de Lenco in de Pioneer doet.

Laat het zeker nog weten!

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, Sodejuu said:

Zo'n Pioneer PL-12D is echt wel een aardige speler. Of hij beter is dan een Lenco kan ik niet zeggen.

Heb ze beide.

Maar als er een weg zou moeten, blijft de Lenco toch hier.
`n Paar flinke gaten in de bodemplaat is prima voor de Pioneer.
Nog beter is `m helemaal weglaten en `n setje spikes eronder.
Wel handig, zo`n  overhang-checker. :)
Link to comment
Share on other sites

On 31-10-2017 at 1:37 AM, tito said:

Heb ze beide.

Maar als er een weg zou moeten, blijft de Lenco toch hier.
`n Paar flinke gaten in de bodemplaat is prima voor de Pioneer.
Nog beter is `m helemaal weglaten en `n setje spikes eronder.
Wel handig, zo`n  overhang-checker. :)

Nou van de week komt de snaar aan en als hij het dan doet, zal ik een goede test doen. Ik ga hem allereerst voorzien van het element M91MGD met een originele hightrack naald. Ben reuze benieuwd. Ik verwacht persoonlijk hij oftewel beter of hetzelfde zal klinken als de Lenco. Reden is dat hij fluisterstil draait als het gaat om het plateau en de motor. Je hoort deze praktisch niet, dan is het ook nog zo dat hij trillingsvrij lijkt te draaien. Ook de arm is zeer makkelijk bedienbaar en in precisie af te stellen. Ik denk toch wel dat dit een enorm voordeel is bij deze speler. Geen hangend gewichtje e.d. maar gewoon draaiknoppen. Het lager van het plateau stond kurkdroog en had echt een nieuwe oliebeurt nodig. Ben benieuwd. Houd jullie op de hoogte. Als er iemand nog aanwezig is die ervaringen heeft met de Pioneer: graag een reactie!! Dank.

Link to comment
Share on other sites

On 2-11-2017 at 6:51 PM, carl said:

Ik vond de Pioneer indertijd niet beter dan mijn Dual 1219, maar dat zou aan mijn goede element gelegen kunnen hebben (Pickering).

Hoi Carl, dank voor je reactie. Ja een goed element met naald is m.i. super belangrijk! De lenco van mij is sinds enkele dagen voorzien van een SHURE M95ED en

is toch behoorlijk opmerkelijk gewijzigd in positieve zin: fantastisch. De Pioneer wordt binnenkort verder onder handen genomen, zodra dit gereed is, laat ik e.e.a. weten. Gr.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Nou heren; de aandrijfriem is gisteren geplaatste en hij heeft de eerste meters gemaakt. Geruisloos en gewoon met de juiste snelheid die ik gemeten heb.

Natuurlijk niet alles in 1 keer gewoon een keer goed bij de test: enkel uit het rechterkanaal uit de versterker komt geluid. Alles goed gecontroleerd, helaas is

er iets mis met de bekabeling vanuit de Pioneer. Hopelijk is het niets ergers dan een kabel te vervangen en wat soldeerwerk te doen. Iemand ervaring met

dit probleem?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...
On 30-10-2017 at 17:17, Sodejuu said:

Zo'n Pioneer PL-12D is echt wel een aardige speler. Of hij beter is dan een Lenco kan ik niet zeggen. De Pioneer heeft nogal wat kastgeluid. Het lager zit lekker simpel in elkaar en kun je makkelijk van nieuwe olie voorzien. Dat is gewoon een kwestie van een moer en een schoef losdraaien. neem wel dunne olie, bijv de EMT olie. Als je dikkere olie gebruikt krijg je het lager niet meer in elkaar, zo goed sluit het zaakje aan.

Als iemand mij voor een goedkope prima speler vraagt, stuur ik ze ook altijd op zoek naar een PL-12D. Dan een AT95e eronder (die vind ik beter dan eender welke Shure) en gaan met die banaan.


Noem je olie van Quality Service dunne olie Roger?

Link to comment
Share on other sites

Dat is wel erg dun Roger. Is er een alternatief - de draaitafel gaat namelijk naar mijn vriends schoonzoon 😄 Anders neem ik het lager wel een keer mee. Ik heb maar 4 druppels nodig.

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

Ik heb de PL 16 inmiddels aan het draaien gekregen: het lager is gemeerd met een behoorlijk dunne olie, onder de veren zijn de “stootkussens” vervangen (de ouden waren verpulverd) en ik heb een AT 95 elementje geïnstalleerd met nieuwe headshell bedrading. Morgenvroeg even kijken hoe het nu klinkt. Leuk dek trouwens al schat ik een Thorens 150/160 met een echt subchasis hoger in.

Link to comment
Share on other sites

De Pl 16 klinkt op mijn set beneden met een instap AT zonder meer heel aardig, verbazend goed zelfs. Als die van mij was zou ik ook de hele bedrading nog vervangen. Nu alleen maar de stekkertjes vervangen.  Bij de Thorens TD 150 was vervanging van de bedrading echt een  succes.

 

Ik heb verder het lager nog geolied. Nu ben ik niet echt tevreden met het lager. Op zich draait die mooi en geruisloos. Toch zit er een behoorlijke speling in. Is het een idee toch wat dikkere olie te gebruiken (QS).

Link to comment
Share on other sites

Inmiddels heb ik het lager weer in en uit elkaar gehaald. Op een of andere gaat de spindel nu iets verder in het lager. Het grootste deel van de speling is nu weg. Dus is ook dit weer opgelost. Helaas zit er geen VTA inrichting op de draaitafel. Heb dat opgelost door het karton van de hoes onder de mat te leggen. Het geluid kwam nu wat meer naar “boven” te liggen. In alle eerlijkheid zou ik er het liefst een Nagaoka element opzetten. Die is toch iets minder “ schel” . 
 

PS 1 vanavond de originele LP van  Ulla Meinicke maar bestellen. Die van Clearaudio vind ik ietwat technisch klinken.

 

PS 2 er nu maar mee ophouden want na 1 glas wijn maak je foutjes 😀

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

Dat kogeltje zit er wel in George. Ik vermoed dat er iets van lucht in het lager heeft gezeten. Volgens mij zit het nu correct. Overigens verbaast het me nogmaals dat zowel het lager als de motor van pakweg 45 jaar oud zo geruisloos draaien. Heel wat beter dan de Micro Seiki BL 51. Gelukkig ben ik die kwijt.

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...