Jump to content

Linn k 5 en k 9


carl
 Share

Recommended Posts

Ik las op TNT dat deze elementen AT 95 's waren. De K 9 had wel een andere body. De prijzen waren ook wat hoger. Ik voel me postuum bedonderd. Ik had dit element op de Linn Axis.

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

Het is niet helemaal hetzelfde....

"The K5 was based on the 95e architecture but it was a different cartridge. Similar balance but slightly tighter, more dynamic and a bit more open. The Linn Basik cartridge however is nearly identical to the AT95c. The high end K9 and K18 used the same 95e architecture but were totally different with metal bodies and sophisticated tips."

Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, carl said:

Ik voel me postuum bedonderd.

Zijn ze nu postuum niet meer 'goed' dan?

Het is toch echt geen nieuws meer dat er heel veel elementen niet gebouwd worden door degene die zijn naam er op stempelt en dat er door de tijd heen maar relatief weinig echte bouwers en vooral ontwikkelaars van elementen zijn geweest. Ook lijkt het me bekend dat het bouwen van een element in veel gevallen het samenstellen van in de markt beschikbare componenten is. Dit in alle uitvoeringen en prijsklassen.

Link to comment
Share on other sites

Nee hoor Jack, alleen triest dat ik dat toen niet wist. Ik geloof ook wel dat body en tip wat doen hoor. Maar ik vind het wel tegenvallen voor een merk  van standing. Hoewel standing ... zelfs het ontwerp van de LP 12 was gestolen.

Link to comment
Share on other sites

16 minutes ago, carl said:

zelfs het ontwerp van de LP 12 was gestolen.

Als je heel ver wilt doorvoeren is elk ontwerp eigenlijk wel gestolen. Ik bedoel overal was één het eerst mee en als die slim was heeft hij/zij daar destijds patent op aangevraagd. En dan zijn er nog dingen die min of meer gelijktijdig zijn uitgevonden of ontdekt.

Maar desalniettemin begrijp ik heel goed dat je een beetje teleurgesteld bent.

Link to comment
Share on other sites

Even op die Linn LP12 terug te komen. Ariston liet zijn R 11 draaitafel in de fabriek van pa Tiefenbrun maken en op een bepaald moment werd nagenoeg dezelfde draaitafel door zijn zoon als LP 12 uitgegeven. Die Ariston was overigens nagenoeg een Thorens  TD150.  Ik heb trouwens een Thorens TD 160 en het plateau daarvan paste naadloos  op mij Linn Axis. Overigens neem ik die LP 12 wel serieus. Toleranties schijnen allemaal heel hoog te liggen. Ik vind het wel erg dure dingen en waarschijnlijk te duur ook.

Ik kan me best voorstellen dat je iets van een ander zoals de AT 95 op de markt brengt met kleine verbeteringen. De prijsverschillen vind ik niet normaal.

Link to comment
Share on other sites

53 minutes ago, carl said:

Toleranties schijnen allemaal heel hoog te liggen.

Toleranties zijn groot of klein en ik hoop dat ze de juiste toleranties op de juiste plaats specificeren. Door alles met zeer kleine toleranties te produceren wordt een product wel duur, ja. Kleine toleranties zijn geen kwaliteitskenmerk, het gebruik van de juiste toleranties wel. Verder is het altijd wel lachen hoe fabrikanten met toleranties schermen, over het algemeen zonder exact de toleranties te benoemen, helemaal als het om draaitafellagers gaat. Vorm- en plaatstoleranties is een bijzonder vak en aan een simpele as kun je er heel wat plakken. "Gedraaid op een duizendste ...."

Edited by Seed7
Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, carl said:

Ariston liet zijn R 11 draaitafel in de fabriek van...

Charles toch :wacko:. En nu goed!

BTW, De Bluenote Bobele zat op €95 en Clearaudio Aurum kost op dit moment ruim €300 en volgens Clearaudio is de naald niet te vervangen, of je zou 'm op moeten sturen. Echter met een pincet is de ouwe eruit te halen en kun je gewoon een AT95 naald erin douwen.

Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, vintagemod said:

,hou het gewoon simpel .

Hier ben ik het helemaal mee eens Wol. Ik hoef geen lampjes of knopjes. Elke cent alleen besteden voor het geluid. Daarom heb ik een Cyrus, geen toonregeling etc.

Link to comment
Share on other sites

Ben toch stiekem blij met de afstandsbediening voor mijn Brooklyn, en zéker voor de Olive. Zelfs een app en programma's voor op de pc. En ik waag het te betwijfelen dat die complexiteit de muziek in de weg zit.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, mumsoft said:

waag het te betwijfelen dat die complexiteit de muziek in de weg zit

Complexiteit bij voorkeur zo laag mogelijk, maar als, dan in de periferie zoals een AB.

Een paar quotes van Edsger W Dijkstra:
 

Quote

Simplicity is prerequisite for reliability.

Elegance is not a dispensable luxury but a quality that decides between success and failure.

Simplicity is a great virtue but it requires hard work to achieve it and education to appreciate it. And to make matters worse: complexity sells better.

How do we convince people that in programming simplicity and clarity —in short: what mathematicians call "elegance"— are not a dispensable luxury, but a crucial matter that decides between success and failure?

 

Link to comment
Share on other sites

Smooi. Ben opgegroeid met de bewijsbaarheid van algoritmen, zoals bedacht door hem. Lastige materie. Software zit iha nog vol bugs. Maar dat komt juist door de complexiteit.

Als je een blik werpt in een Olive 4 streamer, in een LFD versterker, en zelfs in een Brooklyn DAC, dan zie je wat van die eenvoud terug. Cock zijn spulletjes zijn nog wat kaler, en klinken juist veel rijker, mede daardoor.

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Seed7 said:

Simplicity is a great virtue but it requires hard work to achieve it and education to appreciate it. And to make matters worse: complexity sells better.

Grappig, hier hoor ik Cock spreken.... Ook dat zó gewend zijn aan "rommel" (het teveel en ingewikkeld gemaakte) en dat we weer moeten leren om weer te kunnen genieten van de eenvoud. Ik merk het met mijn passieve pre, daar zit "natuurlijk" niets in, maar ik onderga nu wel hoe het ook zonder het teveel kan klinken......

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, mumsoft said:

En ik waag het te betwijfelen dat die complexiteit de muziek in de weg zit.

Mijn cd speler heeft een uitschakelbaar display, de fluorescerende buisjes produceren wat HF. Dat is voor een geoefende luisteraar waar te nemen in het hoog. Zo'n schakelaar is natuurlijk een beetje het paard achter de wagen spannen maar toch fijn dat hij erop zit. En jouw LFD versterker lijkt wel een beetje op mijn (bijna vintage) Cyrus II, daar zit niets te veel in.

 

Edited by TL 200
Link to comment
Share on other sites

On 10-10-2017 at 2:11 PM, TL 200 said:

Hier ben ik het helemaal mee eens Wol. Ik hoef geen lampjes of knopjes. Elke cent alleen besteden voor het geluid. Daarom heb ik een Cyrus, geen toonregeling etc.

Speel met diverse versterkers. Knopjes, hoeven geen enkel probleem te zijn. Zolang je ze maar kunt uitzetten.  Een beetje meer laag is bij sommige jaren 70 ....80 opnames wel lekker. :)

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...