Jump to content

Werkbezoek-vervolg RenéN bij Cock


René N.
 Share

Recommended Posts

Hier het laatste verslag van het afmaken van mijn passieve pre. Uiteraard is het volledige verslag met méér foto's te zien op mijn website: http://home.kpn.nl/r.nieuwenhuis/index.htm onder "Op bezoek bij...."

 

Mijn passieve voorversterker was zo goed als klaar. Er moest nog wel wat gebeuren maar ik zag het zelf niet zo zitten om dat te gaan solderen, maar Cock wel, hij had er inmiddels aardig wat ervaring mee. Dus wéér naar Rotterdam….

Iets na enen stapte ik naar binnen, uiteraard warm onthaald door Cock. Als je daar de deur binnenstapt heb je altijd het gevoel dat je erg welkom bent, wat bij hem ook echt zo is. We hebben eerst een half uur staan en zitten praten en toen zijn we aan de koffie gegaan. Met heerlijke koeken erbij, laat dat maar aan Cock over. Of eigenlijk niet, ik had wat lekkers willen meenemen maar ik was er wegens tijdgebrek niet toe gekomen om wat te halen. Koffie dus, die Cock nu overigens met water uit de fles maakt in plaats van het plaatselijke chlorige kraanwater, wat ook weer een verbetering is….

Na een uurtje was het soldeertijd. Ik had wat coax meegenomen voor de verbindingen die nog gedaan moesten worden. Maar Cock vond dit veel te dik en te stug om die in de passieve voorversterker te verwerken en zaten we te zoeken naar ander materiaal. Maar ik had ook nog prachtige litzekabel meegenomen die ik bij Acoustic Dimension gekocht had, een beetje een kabel zoals Cock gebruikt, elke ader is namelijk geïsoleerd. En door de polyester strip uit de binnenkant te trekken werd de kabel toch redelijk soepel en was hier dus goed toe te passen.

Cock-5-1.jpg

Het betere soldeerwerk

Cock-5-2.jpg

Uiteraard had ik er rekening mee gehouden dat er genoeg tijd over zou blijven om lekker muziek te gaan luisteren. Via de door Cock zelf ontworpen platenspeler die nu zo'n beetje productierijp is. De platenspeler dus, met het mooi ogende Ikeda 9TT element erin, hangend aan de heel dunne en daardoor fragiel ogende tangentiale  arm. Maar schijn bedriegt, want “natuurlijk” is het is een heel stijve arm, anders zou Cock zeker een andere oplossing gezocht hebben. Met een stuk tape die als riem fungeert en zorgt voor een enorme dynamiek. En dan dat goed doordachte plateau met zijn bijzondere ontwerp met (bijna) nul toleranties.

Cock-5-5.jpg

Hier is nog net de las (het groene) van de tape te zien

Cock-5-6.jpg

Het massief ogende maar toch erg lichte plateau

Ik had zelf ook twee platen meegenomen en wist dat Cock nog een referentie-LP van mij had staan: Melanie de Biasio met “No Deal”. Maar Cock draaide eerst wat muziek van hemzelf: “gewone” oude persingen die natuurlijk best wel goed klonken.

Eerst zo’n typische “gewone” persing, maar wél een Japanse, dus zó gewoon was die ook weer niet…..: Shelly Manne met  “2.3.4”. Met een Xylofoon, waarbij ik een metalige aanslag hoorde die ik eigenlijk nog nooit zo gehoord had. Wel dat mooie ronde geluid van zo’n Xylofoon, maar niet dat metalige van die aanslag. Hetzelfde metalige hoorde ik óók bij de bekkens, heel bijzonder. En even later drukte Cock met een borstel hard op het plateau, waarbij je geen enkele terugloop in toerental hoorde. En juist bij een Xylofoon zou je dat heel goed moeten horen.

Cock-5-7.jpg

Daarna Harry James & his Big Band met “The King James version”. Big Band-muziek dus, uit 1976 en bijzonder om te horen dat dit zó niet schel is en nergens dichtloopt. Het is erg ruimtelijk en open, en dat voor een muzieksoort waar heel veel instrumenten tegelijk spelen.

Maar ook Shelly Manne met muziek van de tv-serie “Daktari”. Gek, om dit nu op plaat, na zóveel jaren, op deze manier terug te horen. Hoewel niet álles mij bekend voorkomt is het wel een stukje nostalgie.

Het werd steeds later en Cock vroeg wat we zouden doen met eten. Ik wilde wel naar de Chinees (en uiteraard dát dan wel voor mijn rekening) maar hij kwam met het voorstel om een pizza te laten komen. Nou, ook prima, dus ondertussen verder aan de plaatjes. En toen nét de eerste tonen van Melanie de Biasio klonken, stond de bezorger voor de deur. Dus toen eerst maar gegeten en nog een tijd lekker relaxt na zitten kletsen. Over hoe mensen zich laten bedotten of wíllen laten bedotten. Maar ook hoe andere zintuigen een héél groot deel van de (muziek)beleving voor haar rekening nemen, misschien nog wel een groter deel dan (in dit geval) de oren. Zoals bij het proeven van koffie bijvoorbeeld, waar de ogen en neus voor een onwaarschijnlijk groot deel van die beleving zorgen. Of ga maar eens dineren in een kale ruimte met TL-licht versus een sfeervolle deels met kaarsen verlicht restaurant…..

Maar toen het al ruim over tienen was wilde Cock mij nog wat bijzondere opnames laten horen: orgelmuziek, die zó laag gaat en (ook hier weer, ja het wordt bijna eentonig….) nergens dichtloopt, muziek met bellen en diverse andere percussie, wat een dynamiek en felheid. Maar wél zo dat het niet vermoeiend wordt maar juist het tegenovergestelde bewerkstelligt: meer, meer, meer……

Link to comment
Share on other sites

Hij "klinkt" inderdaad niet B). Het is wel bijzonder als je lange tijd naar een (vind ik..... -_-) hele mooie EL3N buizenversterker hebt geluisterd en je hoort dan dit.... Die dynamiek, zuiverheid, natuurlijkheid eigenlijk. Even een anekdote. Erik de Boer, wellicht ken je hem nog wel van HEAR, die is hier jaren geleden eens geweest. Ik had toen Thiels met MIT MH750 plus luidsprekerkabels er tussen. Hij zei meteen dat hij vond dat het wat stresserig klonk. Ik begreep hem eigenlijk niet, ik was eraan gewend natuurlijk, maar hij had ook koperen kabels bij zich (W&M LS01) en toen ik die er tussen had hoorde ik wat hij bedoelde.....

Nou, toen ik deze passieve pre er tussen zette hoorde ik precies hetzelfde verschil. Wellicht zijn we gewend geraakt aan al die electronica ertussen :D, maar wat een rust en natuurlijkheid...... En dat voor die paar "centen", en wat moeite natuurlijk, geweldig. Nu ik dit gehoord heb zou ik het ook direct anderen aanraden..... Wacht niet te lang :P

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Sjezus Cock....

Teveel gedoe gehad de laatste weken, maar vandaag eindelijk maar weer eens één van mijn favoriete platen op de Garrard gelegd: Roxy & Elswhere van Frank Zappa, in de originele persing. In mijn diensttijd in de auto heb ik van een cassettebandje het ijzer afgedraaid, op de heen- en terugweg. En natuurlijk op plaat thuis, via mijn beloved Ariston, Quad en Solosounds. En in alle opvolgende jaren is deze zeer regelmatig gedraaid, dus ik ken elke noot die daarop staat.

MI0001706552.jpg?partner=allrovi.com

Maar nu ontvouwd zich er toch een heel andere wereld voor mij. Percussie met koebellen en bekkens die achterin van links naar rechts gaan, en terug, met die echtheid die ik nog niet eerder gehoord heb hier. Stemmen die door elkaar praten maar toch gewoon los van elkaar te volgen zijn, nou ja, ik kan wel even doorgaan zo..... 

De set is wel veranderd de laatste maanden, met de passieve pre die nu staat te spelen en een ouwe Bryston die de plaats van de UL40 S2P heeft ingenomen.... Ik heb zelf wat interlinks en luidsprekerkabels gemaakt, volgens het recept van (ja, alwéér...) Cock. En dan met déze setting, met de gel-zakjes waar ik eerst niet in geloofde vanwege de wat inzakkende dynamiek maar nu júist die rust geeft.... Ik kan gewoon hard draaien, waar ik eerst met de Open Baffle wat op moest passen voor de schelheid. Het laag dat nu superstrak is, gewéldig. Ik ben klaar....

Nee, niet echt hoor :D. Want er zijn zeker nog aanpassingen te doen waar ik nóg blijer van ga worden, maar ik ga nu eerst genieten.....

Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, audiovorden said:

Vraagje aan René: "Déze setting, met gel-zakjes...". Op welke plaatsen gebruik je de gel-zakjes?

Ik heb ze nu onder de platenspeler, passieve pre, phono pe en de cd-speler. Ik ga er nog meer bestellen, want ik ga ze overal onder leggen. Wel per keer proberen natuurlijk....

Link to comment
Share on other sites

Die apparaten staan hier op eierdopjes. De versterker en de dac + AV-streamer op spikes. Dat laat ik zo. Ik vind de zakjes niet mooi, dus als ze al ergens onder gaan, wil ik ze niet kunnen zien. Dat heb ik niet met de eierdopjes.

Link to comment
Share on other sites

Zwart hoesje er omheen breien? :D :D :D. Ik vind ze ook niet mooi, de meeste liggen redelijk onder de apparaten en vallen weg in het donker, alleen bij de passieve pre kan ik ze zien, ik ga daar wel zwarte stoffen zakjes of zo voor maken......

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...