Jump to content

Vintage...? II


Tubejack
 Share

Recommended Posts

Hallo Leo,

Onlangs een aantal van die mooie portables gehad, waaronder een Grundig Satelite (type weet ik ff niet uit mijn hoofd)

Helaas kan ik er niets mee.  1) het is moeilijk om reserve onderdelen te krijgen 2) Vaak is het heel compact op elkaar gebouwd waardoor reparaties lastig uit te voeren zijn. 3) Daarnaast zijn vaak meerdere onderdelen zoals elco's  aan vervanging toe.  We hebben hier dichtbij een leuk elektro zaakje die ook TV's, radio's en versterkers repareert.  Aan portables begint hij niet eens.  

Dus m.i. 2 routes te gaan 1) milieustraat 2) een hobbyist die het leuk vind om dergelijke apparatuur te repareren.  

Groeten,

Jack

Edited by Tubejack
Link to comment
Share on other sites

Hoi Leo,

Neem de radio donderdag maar mee dan kijk ik wel of ik er iets mee kan. 

De volumeregelaar schoonmaken zal wel lukken en wat Jack al aangeeft mogelijk wat condensatoren in de voeding vervangen. 

Verder afregelen van de tuner heb ik de spullen en kennis niet voor maar de voeding kan ik allicht proberen om daar wat mee te doen. 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • Members

De meeste van die fraaie bakken uit de hoogtijdagen van de HIFI kunnen echt fantastisch klinken, maar het vinden van de juiste luidsprekers is soms wel een kriem. Op dit moment ben ik weer verschillende experimenten aan het uitvoeren met een Sansui 9090DB, ok, een volledig gereviseerd exemplaar, maar nog steeds zo'n 40 jaar oud! Het is misschien net geen Sansui 111, maar verder wint hij het van eigenlijk te veel moderne versterkers.

 

1*uuOX338F02_NMKXITyLflg.jpeg

Sorry, dit is geen 9090DB maar een 9090, had zo snel geen betere foto. Uiterlijk is verder identiek...

 

Waar kan dat nu aan liggen? Moderne versterkers zijn vaak te steriel, te schoon, te iel, te... levensloos? Door er de juiste speaker bij te zoeken kom je vaak weer een heel eind, maar voor wat voor een prijskaartje? En nog is het resultaat dan regelmatig het net niet!

Speakers uit die gouden jaren erbij zoeken is een vaak geziene optie, maar deze zijn vaak niet meer origineel of er mankeert zo veel aan, dat velen al weer direct afhaken. Nu denk ik zelf dat ik er de juiste speakers bij gevonden heb, deze laten we in eigen beheer bouwen bij een bekende luidsprekerbouwer in Duitsland (wie zou dat nou zijn...). Gaat nog steeds best wat kosten, maar vanwege de eigenlijk ''direct-van-de fabrikant-sales'' denken we, of beter, hopen we, dat door al de schakels er tussen uit te laten er straks een product is wat wel uitermate past bij dit soort versterkers voor relatief nog betaalbare prijzen. Deze luidsprekers gaan we binnenkort introduceren tijden onze officiele Old School Hifi opening (wordt een apart topic voor geopend waarin jullie allemaal worden uitgenodigd) en zullen met goed betaalbare Old School versterkers, bronnen en bekabeling worden gedemonstreerd.

Als klein teasertje voor nu 2 foto's van 2 modellen (van een serie van 3) waar de laatste hand aan de kasten wordt gelegd, ik denk dat sommigen hier wel een bepaalde lijn in kunnen terug herkennen...

 

IMG_5011.jpg

 

 

IMG_5075.jpeg

 

Het paar van de laatste foto wordt het paar waar we mee gaan demonstreren. Wie nieuwsgierig is, wees welkom!

 

Link to comment
Share on other sites

Goed gezien. Typerend voor die tijd is een brede baffle. Daardoor kom je dichter bij het geluid van "In wall". Typerend van vooral de Japanners, is vooral veel spiekerunits er in stoppen. Iets waarvan ik zelf nou niet de indruk had dat het geluidsbeel er fraaier van werd.

Link to comment
Share on other sites

  • Members
2 hours ago, Seed7 said:

2 woofers, een grote efficiente mid (Audax PR170M0) en een hoorn voor het hoog, JBL en consorten

Bijna helemaal goed... Het wordt een serie van 3 modellen, met als modelnummers denk ik goed gejat, de 43xx serie. Model 4343 (4 units: 2 x 16 inch woofers, een 12 inch laag/mid unit, en een hoorn voor het hoog, een 3-weg systeem dus) model 4333 (3 units: 1 x 16 inch, 1 x  8 inch voor het laag/mid, en een hoorn voor het hoog) en model 4322 (een 12 inch voor het laag/mid en een hoorn voor het hoog). Het kleinste model zal nog op een klein voetje geplaatst moeten worden.

@Carl, ik denk dat je niet de enisgte bent die daar het meest nieuwsgierig naar is, maar alles op zijn tijd. En idd, ik verwacht dat het ook weer een gezellig samenzijn zal worden. Zeker nu er ook een echte reparateur in the house aanwezig is die wel van een babbel houdt...

@Pjotr, daar hadden ze idd nog wel eens een handje van, maar de jongens van bijvoorbeeld JBL hadden dat altijd aardig voor elkaar. Grappig detail nog aangaande het zo goed matchen van Sansui met JBL, de Sansui mannen regelde de versterkers uiteindelijk altijd in op gehoor (rust tegenwoordig nog wel eens een smet op, maar ik geloof daar nog steeds wel in), dat deden zij dus op de JBL 43XX  series!

Link to comment
Share on other sites

  • Members
13 hours ago, Seed7 said:

Inspiratie Pjotr, niet kopieren. Heel veel grote Japanse systemen zijn twee weg, bas & hoorn. Ik weet niet wat Strauss precies gebruikt, maar wat ik heb horen fluisteren is TAD.

Aan de foto van die studiomonitor te zien is dat heel goed mogelijk. Een papieren unit en het liefst  Alnico magneten is in ieder geval bijna een noodzaak bij dit soort systemen. Waar we echter ook tegenaan liepen, en dat is misschien meer mijn makke, ik wilde die power en drive in het laag die je live ook ervaart. Niet dat graf-diepe, maar die luchtverplaatsing die daar bij hoort. Dat gaat met een 2-weg uiteindlijk niet meer lukken, puur omdat de laag units gewoon te zwaar worden om nog een snel en open middengebied te reproduceren. Het kan natuurlijk wel, maar dan lever je toch net dat onderste beetje in. Voor de meesten niet echt belangrijk, maar als je het dan wil, moet het wel te doen zijn, dus werden het toch 2 drie-weg systemen en een kleiner twee-wegs ysteem.

Link to comment
Share on other sites

  • Members
1 hour ago, Duck-Twacy said:

Daar moet je een eind mee komen! Alleen vind ik die er weer niet uit zien. De prijs is per stuk zie ik, dan komen ze, na transport invoer en BTW ook nog steeds rond de 10K uit, dat gaat ons middenmodel ook grofweg kosten, en die vind ik (inkopper, dat wel) er weer wel fantastisch uitzien!

Link to comment
Share on other sites

Op mijn werkbank staat momenteel een klein versterkertje een Leak Delta 70 DSC_2298.JPG

Het plaatje in van het internet.

Toch kan dit kleintje, groots klinken.  Het aardige is dat de meeste onderdelen nu 50 jaar later gewoon nog nieuw en origineel gemaakt worden en zelfs nog wat beter zijn.  Met wat aandacht,  heeft het geluid veel weg van een mooie buizen versterker.  "High-end" uit 1965 :rolleyes:

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • Members

Dan weet ik nog een leuke voor je Jack, de Sansui AU 101...

 

DSC04936.JPG

 

Die koop je op het internet tussen de 40 en de 100 euro, revisie kost bijna niets want er zit bijna niets in, dat kleine bakkie klinkt ZO waanzinnig goed, dat wil je niet weten. Een transistor single ended Push-Pull ontwerpje van voor de oliecrisis, toen konden ze nog wat...

Link to comment
Share on other sites

4 minutes ago, Arden said:

Dan weet ik nog een leuke voor je Jack, de Sansui AU 101...

 

Een transistor single ended Push-Pull ontwerpje van voor de oliecrisis, toen konden ze nog wat...

Een watte? Is gewoon een voor die tijd vrij standaard stereo klasse-B ding hoor :) Neemt niet weg dat dat  goed kan klinken en mits goed gereviseerd niet zou misstaan in een huidige goede set. Moet het wel een efficiënte set zijn want meer dan een watt 0f 10 -20 leverde dat toch niet.

Link to comment
Share on other sites

  • Members
1 hour ago, Pjotr said:

Een watte? Is gewoon een voor die tijd vrij standaard stereo klasse-B ding hoor :) Neemt niet weg dat dat  goed kan klinken en mits goed gereviseerd niet zou misstaan in een huidige goede set. Moet het wel een efficiënte set zijn want meer dan een watt 0f 10 -20 leverde dat toch niet.

Een datte... Ik snap wat je bedoeld hoor, met de opmerking vrij standaard stereo ding. Dat klopt ook, het is zo basic als maar zijn kan. Alleen..., wat maakt nou dat al die Sansui ontwerpen uit die tijd (dit is trouwens de aller goedkoopste ''el-cheapo'' uit die lijn) zo belachelijk goed klinken? Kan niet alleen de trafo zijn waar ze om werden geroemd. De AU-111 (niet de AU 101 waar ik eerder naar verwees) wordt wereldwijd zo'n beetje gezien als de Holy Grail der buizenversterkers! Ook een basic concept rondom 4 maal 6L6 als eindbuizen. Die kreten zijn echt niet alleen gebaseerd op lucht, ook ik vind het 1 van de moosite versterkers die ik ooit heb gehoord, en dat zijn er echt een heel groot aantal geweest.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Arden said:

Dan weet ik nog een leuke voor je Jack, de Sansui AU 101...

 

DSC04936.JPG

 

Die koop je op het internet tussen de 40 en de 100 euro, revisie kost bijna niets want er zit bijna niets in, dat kleine bakkie klinkt ZO waanzinnig goed, dat wil je niet weten. Een transistor single ended Push-Pull ontwerpje van voor de oliecrisis, toen konden ze nog wat...

Sweet memories: m'n eerste versterker (met bijpassende tuner), betaald uit de studiebeurs, gekocht bij All Wave.  

Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, Arden said:

Die koop je op het internet tussen de 40 en de 100 euro, revisie kost bijna niets want er zit bijna niets in, dat kleine bakkie klinkt ZO waanzinnig goed, dat wil je niet weten. Een transistor single ended Push-Pull ontwerpje van voor de oliecrisis, toen konden ze nog wat...

Bedankt voor de tip Arden.  Dat lijkt me inderdaad een leuke versterker :)   

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...