Jump to content

Vintage...? II


Tubejack
 Share

Recommended Posts

Ik mis mijn maatje Spido, die regelmatig dit topic "afstofte"  Maar laat ik weer eens beginnen.  Op mijn werkbank staat deze Sansui TU-9900

TU-9900b.jpg

 

Een erg fraai exemplaar die "de tand des tijds" goed heeft weerstaan en waarschijnlijk mooi droog in een doos op zolder is opgeslagen. Geen enkel plekje roest of andere oxidatie is te vinden.  Nadelen kennen warme en droge zolders ook,  Zo is het vet waar het e.e.a. mee gesmeerd is zoals de afstemcondensator verdroogd. De ontvangst is daardoor niet best.  

 

Ook het geluid klinkt wat dof. Om een dergelijk toestel weer helemaal goed te krijgen moeten eigenlijk álle elctrolytische condensatoren ook vervangen worden. Die zullen ook behoorlijk uitgedroogd zijn. Toch heb ik de eigenaar geadviseerd dit niet te doen, want voor het geld dat een revisie kost plus de aanschaf van deze TU-9900 kan hij een veel betere tuner kopen.  

 

Ik ga hem heel mooi afregelen en van binnen schoonmaken om alles wat mogelijk is eruit persen.  Maar zonder revisie blijft het een oud ding.  (ik hoop nu maar dat de eigenaar niet boos is  :unsure: ))))  :D

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Ik mis mijn maatje Spido, die regelmatig dit topic "afstofte"  Maar laat ik weer eens beginnen.  Op mijn werkbank staat deze Sansui TU-9900

TU-9900b.jpg

 

Een erg fraai exemplaar die "de tand des tijds" goed heeft weerstaan en waarschijnlijk mooi droog in een doos op zolder is opgeslagen. Geen enkel plekje roest of andere oxidatie is te vinden.  Nadelen kennen warme en droge zolders ook,  Zo is het vet waar het e.e.a. mee gesmeerd is zoals de afstemcondensator verdroogd. De ontvangst is daardoor niet best.  

 

Ook het geluid klinkt wat dof. Om een dergelijk toestel weer helemaal goed te krijgen moeten eigenlijk álle elctrolytische condensatoren ook vervangen worden. Die zullen ook behoorlijk uitgedroogd zijn. Toch heb ik de eigenaar geadviseerd dit niet te doen, want voor het geld dat een revisie kost plus de aanschaf van deze TU-9900 kan hij een veel betere tuner kopen.  

 

Ik ga hem heel mooi afregelen en van binnen schoonmaken om alles wat mogelijk is eruit persen.  Maar zonder revisie blijft het een oud ding.  (ik hoop nu maar dat de eigenaar niet boos is  :unsure: ))))  :D

 

Die is i.d.d. heel erg fraai Jack. Zeker om te zien ook. De kleur van de verlichting is een heel fraai groen groen herinner ik mij. Heel anders dan dat LED groen. De buurman van mijn ouders, lang geleden toen ik nog studeerde, had deze! Te samen met een integrated AU-9900.

Edited by Pjotr
Link to comment
Share on other sites

 

Die is i.d.d. heel erg fraai Jack. Zeker om te zien ook. De kleur van de verlichting is een heel fraai groen groen herinner ik mij. Heel anders dan dat LED groen. De buurman van mijn ouders, lang geleden toen ik nog studeerde, had deze! Te samen met een integrated AU-9900.

Optisch ziet hij er inderdaad mooi uit.  Technisch is het goed, maar ook weer niet overdreven. Beetje standaard schakelingen, maar wel weer mooi gemaakt.      

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Ik vraag me wel eens af, wat (van de hedendaagse audio) is de vintage van de toekomst (over zeg 20 jaar)?

 

Kan hedentijdse apparatuur, vaak microprocessor bestuurd nog wel gerepareerd worden als de chips niet meer gemaakt worden? Zijn de aantallen verkochte eenheden wel groot genoeg (om niet in de vergetelheid te raken, denk ook aan kennis service manuals etc)?

 

Ik zie t eigenlijk vrij somber in voor vintage (op wellicht buizen amps en DT na)

Link to comment
Share on other sites

Ik vraag me wel eens af, wat (van de hedendaagse audio) is de vintage van de toekomst (over zeg 20 jaar)?

 

Kan hedentijdse apparatuur, vaak microprocessor bestuurd nog wel gerepareerd worden als de chips niet meer gemaakt worden? Zijn de aantallen verkochte eenheden wel groot genoeg (om niet in de vergetelheid te raken, denk ook aan kennis service manuals etc)?

 

Ik zie t eigenlijk vrij somber in voor vintage (op wellicht buizen amps en DT na)

Ja die somberheid deel ik wel.

Mijn buizen pre-amp is bijna 20 jaar oud. Voor de ingangskeuze zit er een klein processortje in dat inmiddels op de vuilnisbelt der geschiedenis ligt. Totaal onverkrijgbaar. Het is laatst met een beetje gepruttel weer aan de praat gekregen maar indien het ding het begeeft is het einde verhaal zo'n beetje terwijl 99,8% van het apparaat nog prima in orde is.

Hetzelfde met de zeer geavanceerde auto's. Een Audi kun je niet echt oprijden want na verloop van tijd begeeft de electronica het en dan is het of veel te kostbaar om te herstellen of niet meer verkrijgbaar. Hoe sneller de ontwikkelingen gaan, des te sneller slijten de producten die er om heen zijn gebouwd ook. Televisies zijn helemaal een kras voorbeeld.

Een Bugatti uit 1910 kan je nog jaren mee toe :)

Edited by Kraus vonBentinck
Link to comment
Share on other sites

Theoretisch zul je waarschijnlijk wel als je de specs hebt wat zo'n processortje doet, het wel kunnen nabouwen (na programmeren) met een moderrnere chip.

 

Misschien dat de vintage resataurateur van de toekomst meer aan het programmeren is dan aan het solderen....

Link to comment
Share on other sites

Een Bugatti uit 1910 kan je nog jaren mee toe :)

 

I.d.d. tegenwoordig is het merk uit de mottenballen gehaald door Volkswagen. Je weet maar nooit met die sjoemelsoftware van ze :D

 

Spullen van vandaag de dag zullen waarschijnlijk nooit vintage worden. Althans geen praktisch bruikbare. Tot in de jaren '80 werd het meeste "voor de euwigheid" ontworpen. Oftewel zo goed mogelijk wat technisch haalbaar was. Kostprijs was wel belangrijk maar niet doorslaggevend. Degelijkheid en betrouwbaarheid waren tot dan de belangrijkste marketing. Dat is allang niet meer zo. Tegenwoordig is prijs/prestatie verhouding maatgevend. Daarbij is een levensduur van ongeveer 5 jaar het optimum voor consumentengoederen. Digitale technieken blijven zich vooralsnog ontwikkelen. Dus is die beperkte levensduur dan zo erg? Wat nu hip en fantastisch is, is over 2 jaar al weer hopeloos verouderd. De GSM markt is daar een mooi voorbeeld van.

Edited by Pjotr
Link to comment
Share on other sites

Ik zal ws niet heel veel spul meer kopen, maar al mn toekomstige apparaten voor muziek zullen vintage ready zijn :)

 

Bv een mooie pre van Plinius (nu al een klassieker)

 

plinius_m16.jpg

 

 

Of zo'n pass bak

 

p0.jpg

 

Niet het laatste van het laatste, maar tenminste geen weggooi spul

Edited by Duck-Twacy
Link to comment
Share on other sites

I.d.d. tegenwoordig is het merk uit de mottenballen gehaald door Volkswagen. Je weet maar nooit met die sjoemelsoftware van ze :D

 

Spullen van vandaag de dag zullen waarschijnlijk nooit vintage worden. Althans geen praktisch bruikbare. Tot in de jaren '80 werd het meeste "voor de euwigheid" ontworpen. Oftewel zo goed mogelijk wat technisch haalbaar was. Kostprijs was wel belangrijk maar niet doorslaggevend. Degelijkheid en betrouwbaarheid waren tot dan de belangrijkste marketing. Dat is allang niet meer zo. Tegenwoordig is prijs/prestatie verhouding maatgevend. Daarbij is een levensduur van ongeveer 5 jaar het optimum voor consumentengoederen. Digitale technieken blijven zich vooralsnog ontwikkelen. Dus is die beperkte levensduur dan zo erg? Wat nu hip en fantastisch is, is over 2 jaar al weer hopeloos verouderd. De GSM markt is daar een mooi voorbeeld van.

Ik gebruik nog steeds een Nokia E72, al bijna 7 jaar oud.

Link to comment
Share on other sites

Zo zijn er toch wel meer producten die nog gewoon goed gebouwd worden.

Het zijn alleen wel de wat exclusieve merken die nog bouwen voor een lange tijd.

Het zijn dan wel vaak producten als versterkers, speakers of platenspelers.

De digitale bronnen zijn teveel aan de vernieuwing onderhevig om gezond oud te worden.

Link to comment
Share on other sites

Ik zal ws niet heel veel spul meer kopen, maar al mn toekomstige apparaten voor muziek zullen vintage ready zijn :)

 

Je bedoeld dat de gebruiker zelf vintage is? Mwah, als die nog goed is waarom niet :lol:

 

Plinius is i.d.d. erg fraai gebouwd vind ik. Klankmatig niet helemaal mijn ding. Heb ik liever Ayre als ik in die regionen zou gaan zitten.

Link to comment
Share on other sites

Vermoedelijk houdt mijn LFD versterker het nog héééél lang uit. In mijn Olive(s) zittten ook niet veel onderdeeltjes, dus wie weet. En mijn dac is nog geen jaar oud, dus daar maak ik me niet zo druk om. Wat die "vernieuwingen" betreft, waar Kappa7/George het over heeft, die lopen nogal los. Koop je toch eventueel weer een dac. Zie me zelf dat niet meer doen, overigens.

 

Échte vintage heb ik natuurlijk al, in mijn (zowat) 40-jarige Dual draaitafel.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 5 months later...

Hallo,

Van een kennis heb ik een draagbare radio, in ruil voor een paar potten honing, gekregen. Het is een oude radio, die ik zelf vroeger (1972 aangeschaft) ook gehad heb, maar de mijne is helaas gesneuveld. Het is een Beolit 600 type 1501.

Helaas mankeert er wel wat aan de radio. Ten eerste zit er een dikke brom in. Die brom komt uit de speaker. Ten tweede is de potmeter (een schuifmeter) niet goed meer. Kraakt en vervormt het geluid. Kent iemand een adres waar dit te verhelpen is?

Jack misschien?

Verder moet de kunststof buitenkant schoon gemaakt worden, maar dat kan ik zelf wel, denk ik.

 

groet,

 

Leobus

Edited by leobus
Typo
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...