Jump to content

Kenwood KD 500 avonturen


carl
 Share

Recommended Posts

Als dat al gebeurt, dan zijn die trillingen gelijk voor zowel plateau(lager) als arm(lager).

Dat is nu juist de hele grap met die starre verbinding; een optimale energie-overdracht zonder dat de afstand groef-naald wijzigt, hoe minimaal dan ook.

Denk maar eens terug aan de Alphason armen en hoe die op de tafel stonden. Kon je 'm buigen of breken, dan kreeg je de arm gratis van de fabrikant!

Als je die optilde en probeerde te torderen, draaide je zo de gehele tafel op haar rug.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Poeh hé, heftig zeg B) Maar eigenlijk wil je helemaal niet dat een arm, of eigenlijk het element, überhaupt ergens aan vast zit. Dat geeft alleen maar gerammel van de lagering. Enige wat je wilt is dat het element precies op zijn plaats blijft tijdens het afspelen. De massa van het element zelf + een gedeelte van de arm vormen een massa die voor bewegingen en trillingen een "aardreferentie" vormen. Ook zonder dat een arm of element ook maar ergens aan vast zou zitten geeft een element alle frequenties boven de compliantie - massa resonantie door. Alleen de statische drag dient dan opgevangen en de naald recht in de groef gehouden met het juiste gewicht. De Schröder arm is een mooie poging in die richting.

schroeder_ref_01_600_302.jpg

Link to comment
Share on other sites

De arm moet nog iets Pjotr, de trillingsenergie afvoeren naar het loopwerk en dat lukt helaas niet met zo'n draadje, vandaar de houten arm. De lagers hebben daarin normaal hun taak te vervullen.

Gewoon een dikke zware wolfram kogel als hart van de arm, eenpunts gelagerd en een armbuis uit drie taps toelopende, inwendig gedempte, carbonbuizen met dwarsverbindingen (spaceframe). Eenpunters blijken uitstekend in staat heel veel energie af te voeren zonder dat door de constructie het impuls/transientgedrag in het geding komt.

Link to comment
Share on other sites

Dat is i.d.d. jammer van dat Schröder armpje Roger. Ook de gevoeligheid voor "Drag" blijft problematisch.

Op welke trillingen doel je Seed en hoezo afvoeren naar het loopwerk? Iets trilt of iets trilt niet of minder. Het effect van het trillen van de body van het element door de naald t.g.v. het signaal op de plaat valt af met een 2e orde functie boven de naald-arm resonantie. Op zich hoeft het element dus eigenlijk helemaal nergens aan vast te zitten en hoeft er niets afgevoerd. Zolang het element maar op de juiste plaats blijft. Er waren destijds, of zijn nog, speciale element head shell isolators te koop uitgaande van dit principe. Zelf nooit geprobeerd overigens.

 

isolator.jpg

 

http://www.tnt-audio.com/accessories/isolator_e.html

Edited by Pjotr
Link to comment
Share on other sites

De bewegingsenergie uit het het element wordt naar de arm overgedragen, daar wil je het kwijt en je gebruikt de massa van het loopwerk als dump. Wat je vooral niet wilt is dat de energie 'reflecteert' en weer in je element komt en daar rommel veroorzaakt. De isolator bewandeld een andere weg die heel goed werkt bij ongetemde elementen als de oudere Grado's en London Decca's etc. (overigens elementen die het wederom opvallend goed doen aan eenpunters) Naar aanleiding van de opkomst van die isolators heb ik eens voor de grap een eenpunter van dat groene bloemen inprik spul (oasis) gemaakt. Klonk verbazingwekkend goed, maar het ding was erg fragiel. Laten volzuigen met water was geen succes :(

Link to comment
Share on other sites

Dat plaatje is van the cartridge man: een Engels bedrijf wat ook een verbeterde versie van Grado elementen verkoopt (Musicmaker). Ik heb het niet geprobeerd, maar ik ga ervan uit dat de ontwerper van mijn Graham arm daar ook wel aan gedacht heeft.

Link to comment
Share on other sites

Ik weet het allemaal niet hoor.

Wat ik hier allemaal lees zal best kunnen maar dan altijd in een bepaalde situatie.

Er is geen regel die voor elke situatie geld.

Kijk ik naar mijn eigen arm dan doet dat ding eigenlijk alles fout van wat ik hierboven allemaal lees.

Toch Klinkt het ding aardig goed al zeg ik het zelf.

Het is dan een arm waarbij de basis vast staat op het arm montage plateau maar de werkelijke arm zweeft op lucht en is nergens in contact met de basis.

Hierdoor is de super lichte arm maximaal ontkoppelt en kan dus nergens zijn energie afvoeren.

Deze energie is overigens zo klein dat deze makkelijk door de lichte carbon arm met ebbenhouten headshell kan worden opgenomen.

Alles draait dus maar weer eens om de implementatie van de techniek. 

 

 

Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, kappa7 said:

Alles draait dus maar weer eens om de implementatie van de techniek.

:) Met techniek is alles op te lossen, zelfs constructies gebaseerd op verkeerde uitgangspunten zijn recht te breien. (ik heb het niet over jou arm of welke andere dan ook) In zijn algemeenheid levert een minimum aan technologie om bij een doel te komen het meest optimale resultaat, daarvoor moet je dan je uitgangspunten zo dicht mogelijk bij simpele fysica leggen. De uitspraak van de elektronici onder ons "de beste versterker is een rechte draad" is dan ook een heel terechte. complexiteit mag best, maar dan in de periferie zonder dat het de 'rechtheid van de draad' beïnvloed.

Plaats voor de grap eens een piezzo opnemer tussen element en headshell om te zien waar je naar luistert.

Neem eens een plaat met een enkele circulaire groef, speel die af en zet tegen de achterkant van je arm een element om de vertikale beweging van je arm te meten.

Waarom een tangentiale arm niet gewoon met een draadspindel aandrijven, doen ze bij het snijden ook? Je zou zelfs de digitale data van de snijkopsturing kunnen gebruiken om je arm mee aan te sturen (complexiteit in de periferie).

Link to comment
Share on other sites

30 minutes ago, Seed7 said:

Waarom een tangentiale arm niet gewoon met een draadspindel aandrijven, doen ze bij het snijden ook? Je zou zelfs de digitale data van de snijkopsturing kunnen gebruiken om je arm mee aan te sturen (complexiteit in de periferie).

Omdat het niet de bedoeling is om wanneer je een plaat afspeelt, er tevens een nieuwe groef bij gesneden wordt :P

Wat George beschrijft is hetzelfde als wat ik beschreef nodig om de groef goed af te tasten. Je wilt eigenlijk helemaal niet dat er energie de arm in gaat. Dat is nu juist de bron van de ellende.

Link to comment
Share on other sites

27 minutes ago, Seed7 said:

Plaats voor de grap eens een piezzo opnemer tussen element en headshell om te zien waar je naar luistert.

Neem eens een plaat met een enkele circulaire groef, speel die af en zet tegen de achterkant van je arm een element om de verticale beweging van je arm te meten.

Lijkt me wat lastig te implementeren.

Alleen al de extra bedrading en het gewicht wat daar voor nodig is zal al zo veel invloed op de arm hebben dat deze niet meer wil functioneren of in ieder geval de eigenschappen zo ver veranderen dat je al niet meer aan de zelfde arm aan het meten bent als waar je naar luistert.

   

Waarom een tangentiale arm niet gewoon met een draadspindel aandrijven, doen ze bij het snijden ook? Je zou zelfs de digitale data van de snijkopsturing kunnen gebruiken om je arm mee aan te sturen (complexiteit in de periferie).

De spoed van de groef is niet constant en dan zal je dus een correctie methode nodig hebben.

Dat kan in de vorm van een klein bewegend armpje en optische sensor die op zijn beurt weer de spindel aandrijft.

Dat is ook de werking van de tangentiële systemen die in de jaren 80 op de markt zijn gebracht. Het wiel van Marc zal op een zelfde manier werken.

Nadeel is dan weer dat je de ontkoppeling mist die hier in mijn geval weer zo veel goed werk verricht.

Die ontkoppeling is namelijk gewoon erg prettig en zorgt er voor dat het enige contact door de naald gaat en alle trillingen die door de motor of andere vorm in het chassis komen stoppen bij de arm.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...