Jump to content

Kenwood KD 500 avonturen


carl
 Share

Recommended Posts

Zoals jullie gelezen hebben, heb ik een Kenwood KD 500 van Roger overgenomen. Die draaitafel is een Direct Drive en de plint is gegoten van kunstgraniet, vergelijk het met een aanrechtblad. In tegenstelling tot de Kenwood 550 heeft de 500 een losse armboard die je makkelijk kan wisselen. Met zijn 15 kilo is hij verder behoorlijk zwaar.  Niet gewoon een vierkant, gegoten blok, maar een met allerlei uitsparingen voor motor en elektronica. De kleur is origineel beige, maar een of andere gek had hem zwart gespoten en dan zonder iets af te plakken. Dus knoppen, en merkplaatjes waren allemaal zwart. De afspraak met Roger was dat ik hem zou schoonmaken en als dat wat zou worden, ik geïnteresseerd was. Toen Roger gisteren langs kwam had ik er weinig vertrouwen in, maar uiteindelijk kreeg ik de verf er gisteravond en vanmorgen af met een scheermesje en mijn nagels.  Peter zal het wel weten, maar bijvoorbeeld verf op glas, verwijder je zonder krassen makkelijk met zon oud scheermesje. Het ziet er nu fraai uit en ik kan niet anders dan onder de indruk zijn van de techniek. De Europese industrie ging indertijd voor lichte Thorens 150 klonen (subchasis) terwijl de Japanners de andere weg volgden. De goedkope zijn niet zo interessant, maar de duurdere wel. Nu zijn Micro Seikis en de grote Technics behoorlijk duur tweede hands dus ik richtte me al wat langer op vergelijkbare ontwerpen die in prijs nog te betalen zijn. Dus merken als Kenwood, Yamaha en noem maar op.  De draaitafel hoeft verder volgende week niet klaar te zijn. Wel wil ik het uiterste eruit halen, liefst beter dan de TD 320. Ik heb Roger gevraagd hem te servicen dus ik breng de draaitafel wel weer terug naar hem als het uitkomt.

Bij de draaitafel zat geen arm, maar wel een armplaat met een gat erin. Ik wilde de pivot/spindel afstand weten en die is 221. En dan ben ik nieuwsgierig wat erop gezeten heeft (?) Maar die armboatd  is wel te herstellen. Ik maak gaten in hout altijd dicht met houtrotvuller en als dat droog is, is het vergelijkbaar met hout en kan je er zonder problemen in schroeven en boren e.d. Daarbij lijkt me zo'n armboard nog wel na te maken. De vraag is eigenlijk wat voor een arm erop opkomt. Ik wil het geld beperkt houden en denk aan iets tweedehands. En wat ieder geval van belangs is, is dat er een veelheid van elementen op kan en dan ook serieuze elementen. Ik dacht eerst aan een SME 3009, maar dat is ook een overpriced merk. Sander stelde een Jelco 750 voor. Ook wel een favoriet van Marco die ik op dat gebied erg serieus neem. Die Jelco' s zijn eigenlijk nieuw al niet duur, en bovendien kan je ze in 10 inch uitvoering krijgen. Alternatieven armen hoop ik van jullie te krijgen want ik heb de tijd . Gelukkig heb ik geen phonokabel met een SME plug nodig want ik heb er nog twee: een van SME en een gemaakt door Lattham voor mijn Linn Axis. 

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

Eigenlijk het zelfde als bij bijna alle Japanse spelers, weg met die pootjes en vervangen door veren op maat met wat demping. Alle vier de punten wegen en bepalen wat voor veer je moet hebben om ruim onder de 10Hz te komen. Op Sorbothane bolletjes zetten werkt ook, ook daar nawegen en de juiste dikte van het bolletje bepalen.

Eenpunters doen het goed op dit soort tafels.

Maak meerdere armboards en geef ze sleuven zodat ze draaibaar zijn en boor het arm gat niet centrisch zodat je door te draaien een paar mm in de montageafstand kunt varieren. Maak ook meteen een stevige houder waar je armboard met arm en al op kwijt kunt, is handig als je armen wilt kunnen wisselen.

Link to comment
Share on other sites

Wat mag een toonarm kosten.

Ik ga Dinsdag naar Douglas hij heeft er ongeveer 75 liggen allen in zeer goede staat.

Moet het een 9 of 10 arm zijn.

Ik kan altijd informeren voor je.

Link to comment
Share on other sites

Ik houd het in beraad Peter, maar ik moet eerst weten wat ik wil. Dat kan bij mij even duren :o maar als Doglas iets weet over dit soort draaitafels hoor ik het graag.

Het armboard zit met drie schroeven vast en dan kan je niet draaien. Als ik ze laat namaken zal ik er zeker meerdere laten maken.

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

Aan dat soort bedragen dacht ik Duck. Volgens mij heeft Roger er nog een.

Roger helpt me bij dit project en wil er een Mico Seiki 707 op. Het is wel een beetje uit die tijd.

Link to comment
Share on other sites

Op het AAA is net een Denon SA-370 verkocht, de perfecte match met een DL-103, maar heeft dacht ik een wat langere inbouwmaat, weet niet of het past. Zie ze met enige regelmaat  her en der voorbij komen voor ~E/$ 350.- Carl had het een tijd geleden ook over een DL103, dus misschien iets om naar op jacht te gaan

Link to comment
Share on other sites

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/douane/goederen_ontvangen_uit_het_buitenland/van_organisaties_en_bedrijven/moet_ik_belastingen_bij_invoer_betalen

BTW betaal je over het aankoopbedrag + invoerrechten + de verzendkosten in totaal. Verzenden wordt als service gezien en daarover moet je BTW betalen. Invoerrechten zijn meestal en paar procent. Let vooral op de verzendkosten. Vooral uit de VS kunnen die aanzienlijk zijn waardoor je uiteindelijk soms meer dan 1,5x de vraagprijs kunt uitkomen wat je moet betalen.

Edited by Pjotr
Link to comment
Share on other sites

Dat weet ik allemaal wel, ging me alleen om het invoerrechten percentage (kan varieren van 0 tot circa 15%).

Anyways, je zal wel rond de 400 euro uitkomen (ms nog wel meer als vervoer > $50) is. Niet zo interessant meer als je voor 500 euro een Jelco SA250 of voor 600 euro een SA-750 kunt kopen. Dan slaap je een stuk beter en heb je ook ng effectieve garantie.

Link to comment
Share on other sites

Hangt een beetje van de vervoerder af. Per koerier zoals UPS of DHL is het meestal rond de €15. Betaal je overigens ook weer BTW over. Het zijn de kosten die de vervoerder maakt om het snel door de douane te krijgen. Vanuit China heb ik het meestal in 1,5 dag in huis. Van uit de VS in 2,5 dag. Met reguliere post (snailmail) heb je die kosten niet en slipt het merendeel ook langs de douane. Kan dan wel weken onderweg zijn.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Pjotr said:

Met reguliere post (snailmail) heb je die kosten niet en slipt het merendeel ook langs de douane.

TNT/Post heeft opdracht gekregen. Zeer regelmatig leveren ze niet meer aan de deur af en nu wordt er ook veel meer ingeklaard dan een half jaar geleden. Er wordt (te) veel door de ondernemers hier geklaagd over inkomstenderving, vandaar.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Seed7 said:

TNT/Post heeft opdracht gekregen. Zeer regelmatig leveren ze niet meer aan de deur af.................

Ja, vroeg mij al af waarom ik het direct op moest gaan halen bij een postagentschap en het helemaal niet meer aan de de deur werd aangeboden. Afgelopen maanden 2x gebeurd bij Postnl. Bij tel navraag had de dame als antwoord: "Weet ik ook niet, zal wel geen tijd meer hebben gehad". Dit betrof reguliere pakketzendingen vanuit Nederdalend waarvoor ook normaal betaald was. Met de gewone post kwam een automatisch geprinte briefkaart waar en wanneer het op te komen halen en bij t&t stond "Bezorger is onderweg". Binnenkort kun je nog wel postzegels plakken maar moet je pakketten helemaal zelf gaan brengen (of halen).

Edited by Pjotr
Link to comment
Share on other sites

Ik heb wel eens iets kleins in de US besteld. De invoerrechten waren toen 10 procent en daar kwam BTW bij. Die invoerrechten zijn kennelijk per land buiten de EEG verschillend. Grofweg moet je dus 30/35 procent bij de prijs optellen. Maar ik ga eerst eens hier binnen de EEG kijken. 

Ander onderwerp. Het armboard wat op de Kenwood zit is van MDF en ik weet verder niet of het origineel is. Het lijkt me verstandig om er een paar bij te maken.

-De vraag is even wat voor een materiaal je daarvoor gebruikt en wat de eventuele klankmatige verschillen zijn tussen diverse soorten materiaal. Ik zat al te denken aan Trespa. 

- Daarnaast is het huidige board rechtstreeks gefixeerd op het kunststeen van het chassis. Zou het nog zin hebben tussen armboard en chassis dempingsmateriaal aan te brengen bijvoorbeeld een (dunne) laag Sorbothane. Als er nog iets van trilling zit vanuit de motor haal je dat weg. De motor loopt trouwens erg stil, maar zekerheidshalve wordt hij nog een keer gesmeerd in het kader van een grote beurt.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...