Jump to content

SME 3009 II improved


carl
 Share

Recommended Posts

Tussen de e200 en e300. Improved met een klein contragewicht.

Ik zou een Sme kopen met verwisselbare headshell en een groter contra gewicht dan op een improved zit.

Je hebt dan meer mogelijkheden qwa gewicht element.

Het makkelijker om een element te plaatsen in een verwisselbare headshell vind ik:)

Link to comment
Share on other sites

Dat valt me eigenlijk wel mee Peter. Ik moet nog even een mailtje sturen, maar ik heb een Kenwood KD - 500 Direct Drive gekocht, maar er zit geen arm op. Die spelers werden van ouds geleverd met een SME  en als ik het goed begrijp kunnen daar veel moderne elementen op worden geplaatst.

Link to comment
Share on other sites

18 minutes ago, carl said:

Dat valt me eigenlijk wel mee Peter. Ik moet nog even een mailtje sturen, maar ik heb een Kenwood KD - 500 Direct Drive gekocht, maar er zit geen arm op. Die spelers werden van ouds geleverd met een SME  en als ik het goed begrijp kunnen daar veel moderne elementen op worden geplaatst.

Hangt een beetje af van welke uitvoering. De eff mass kan variëren van ong. 7 gr tot 12 gr. 12 gr is redelijk universeel en daar kan het meeste wel in. Met 7 gr is ie toch meer voorbehouden aan de lichtgewicht MM elementjes die vooral in de jaren '70 en '80 erg populair waren. De verschillen zitten met name in het contragewicht. Zie ook hier: http://www.analogue-classics.com/html/sme_3009___3012.html  En ik denk dat Roger je daar ook veel over kan vertellen.

Link to comment
Share on other sites

Ik ben niet kapot van die armen. Als je dan voor een SME wil gaan, kies dan een 3009 II S2 Improved. Dan heb je meer mogelijkheden en de headshell is verwisselbaar.

BTW, leuk dat je besloten hebt de Kenwood over te nemen. Nu moet ik alleen nog een Technics SL110 met Series III arm proberen kwijt te raken :D

 

Link to comment
Share on other sites

Gefeliciteerd met de aankoop Carl.

Genoeg mensen hier die je een degelijk advies kunnen geven.

Als je googeld zie toch ook veel andere tonearmen op die Kenwood.

Link to comment
Share on other sites

Ik was al naar armen aan het kijken Peter. Veel armen zijn alleen geschikt voor lichtgewicht elementen (Infinity Black Widow, Mayfare en Magnepan). Ik wil in ieder geval een ruime keuze aan elementen en er het maximale uithalen. Een SME 3009 heb ik eigenlijk altijd willen hebben. Ziet er ook mooi uit op deze tafel. Ik open wel een nieuw topic bij analoog over mijn wederwaardigheden. Zal wel even duren voordat de draaitafel helemaal klaar is.

Link to comment
Share on other sites

Dat is inderdaad het verstandige alternatief Sander. Die armen zijn inderdaad niet duur: nieuw iets meer dan een tweede hands SME 3009.  Zou een 10 inch passen op deze draaitafel. Het zou me niet verbazen. 

 

Link to comment
Share on other sites

10" ? Bedoel je niet 12" ? Kijk, een Jelco vind ik dan eigenlijk weer gemakzuchtig. Grote stappen snel thuis :D Vind ik een SME3009 toch een stukje verfijnder en i.d.d. zeker de S2 zoals Roger aangaf. Overigens is het hoorbare verschil tussen een 9" en 12" uiteindelijk vrij klein. Daar zou ik mij niet op focussen.

Link to comment
Share on other sites

10 ja, want 12 past niet op de Kennie.

Verder lijkt het me dat het om het resultaat EN value-for-money gaat, en dan wint de Jelco het van vrijwel elke SME.

Maar goed, don't take my word for it. ;)

Link to comment
Share on other sites

12" gaat niet passen. Die is te lang. En een "korte 9"" zoals een Linn is waarschijnlijk iets aand e korte kant. Je hebt bij een KD500 niet alle keuze. Het bovenblad is van kunststeen. Daar kun je verder niet veel mee.

Link to comment
Share on other sites

De Stax is geweldig, maar die heeft vaak last van geoxideerde verbindingen. Repareren is lastig. Ik heb er ooit een gedaan. Die werkt nu nog na ruim 10 jaar, maar de verbindingen heb ik met stalingswarmte moeten maken, want de gebruikte draad is te dus en verdampt zodra je de bout er tegen houdt.

Een Hadcock zie ik ook wel op deze speler. Ik heb nog een 220 liggen die erop kan. Dat is dan wel geen 1-punter zoals de 228, maar wel een leuk armpje. Het was eigenlijk mijn bedoeling die op de Kenwood te bouwen. Het ontbreekt me echter aan tijd om de Kenwood op te knappen, van daar dat ik 'm gisteren bij Charles heb afgegeven. Hij heeft goed doorgewerkt en nagenoeg alle verf erf gehaald (de vorige eigenaar had de KD500 zwart gespoten, DE IDIOOT).

BTW, de aanbieder op de EBAY Kleinanzeigen heeft wel een paar leuke ertussen staan. Ik zie de Stax echter niet op een van de foto's. Ik zou zelf probeer een Micro Seiki MA707, CF-1 of CF-2 te vinden als ik de Hadcock niet had

Link to comment
Share on other sites

Aan een Hadcock zat ik ook al te denken. Wat voor elementen zitten daar nog op. Zal eens op de site van Wim Kraanen kijken. Wordt trouwens 5 december denk ik. Ik heb al zoveel gekocht ^_^

Link to comment
Share on other sites

Ik wil er aan de arm tweedehands natuurlijk niet te veel uitgeven. Maximaal maar dan ook echt maximaal  500 euro als het me echt bevalt, maar liever 300/400. Het element stem ik op de arm af.  De wet van Henk zegt hoe duurder hoe beter :lol:  

Die hacock heeft een effectieve massa van 7,5, beperk je je daarmee niet bij de keus van elementen?

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

Met zo'n arm kan meer dan je denkt. Theorie is leuk, maar in de prajtijk gaat vaak meer. Onlangs had ik hier een speler met een SME Series III (zo'n hele lichte waar niks in past). Er zat een ADC QLM in met een versleten naald. Dat werkt, echter met een versleten naald is dat niet om aan te horen. Ik heb er een Yamaha MC-9 in gezet, om te proberen. In theorie past dat nooit. Wonderwel was het een super match.

Hetzelfde element heb ik ook een tijd in mij Denon DP-59L met rechte arm gehad. Eerlijk gezegd was dat een betere match dan de DL-301 II die er nu in zit. (ik zou eigenlijk nog een S-arm deel willen hebben voor die DP-59L (PCL-59S). Dan is die ook compleet en dan past de DL-301 II beter)

Soms moet je het gewoon uitproberen. Wat dus niet goed ging was een Ortofon MC20 in een TP-63 die ik vanmiddag voor m'n neus had. Die moest je echt "dwingen" om goed te spelen. Hij zat al in die speler. Mijn keus is het niet, maar je kunt in elk geval vooruit.

Edited by Sodejuu
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, carl said:

Die hacock heeft een effectieve massa van 7,5, beperk je je daarmee niet bij de keus van elementen?

Goldrings, Ortos, Grados etc. doen het meer dan prima. De perfecte match, een London Decca (Maroon). Reken er maar niet aan want theoretisch klopt er geen bal van, de demping van die armpjes is zo goed dat je er veel mee kunt. Het zelfde overigens met de Jelcos, een drupje siliconen olie en hup daar gaan ze weer.

Link to comment
Share on other sites

Het is natuurlijk altijd een compromis van prijs en kwaliteit Roger. Mijn uitgangspunt is wel, dat de Kenwood op hetzelfde niveau speelt van de TD 320 en dat zou toch moeten kunnen met een goede arm en element. Als ik echt op gevoel mocht kiezen zou het een Stax U A 7 arm worden. Dat vind ik ook een echte klassieke arm zonder de nadelen van effectieve massa en daarbij uitermate sexy om te zien. Alleen het door jou genoemde probleem schrikt af. Die Hadcock 282 (800 pond nieuw) heeft dat ook alleen zie ik die niet tweede hands voor goede prijzen, de SME S 2 improved is ook nog niet helemaal afgeschreven. Die Jelco blijft een rationele keuze. Maar we hebben de tijd :rolleyes: want aan draaitafels geen gebrek hier.

ik overleg in ieder geval met je.

 

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

Ja dat kan natuurlijk wel maar dat is een soort van unipivot. Dat gaat dan van zijn levensdagen niet als jouw TD320 klinken. Op die Kenwood kun je vrijwel iedere mooie 9 - 10 incher schroeven. Zou mij eigenlijk meer richten op een optimale element - arm combo welke binnen je budget past. Dat is eindeloos, weet het. Vraagt veel ervaringsdeskundigheid.

Edited by Pjotr
Link to comment
Share on other sites

 Share

×
×
  • Create New...