Jump to content
High-End Forums
Tubejack

Weer 'n audiofiele dag... II

Recommended Posts

1 hour ago, mumsoft said:

Ik geloof dat ik het een beetje ga snappen. Dan zou het aardig zijn om een master met cd-rip te vergelijken, lokaal dan wel. Bij Jack dan liefst op de schijf in de mac mini.

Marc ik bedacht me net, dat het veel simpeler kan.  Jij hebt een mooie dac die alle formaten kan afspelen.  Vergelijk een 16bits met een ander bestand naar keuze http://www.2l.no/hires/    

Ja, dat kan. En heb ik al eens gedaan. Maar het is net of ik of mijn set die verschillen niet willen horen. Zet mijn niet in een a-b-a vergelijk svp.

32 minutes ago, mumsoft said:

Ja, dat kan. En heb ik al eens gedaan. Maar het is net of ik of mijn set die verschillen niet willen horen. Zet mijn niet in een a-b-a vergelijk svp.

Dat wil je toch zelf? [....] Dan zou het aardig zijn om een master met cd-rip te vergelijken.  Dan moet je ook zelf wat doen ;)

Het muziekbestand waarvan de commerciële uitgaven zijn afgeleid. Analoog is het een tape meestal, mogelijk nog wel nabewerkt voordat er platen van worden gemaakt, en cd's etc 

Ik heb nu al een audiofiele avond, en het is pas dinsdag ! 

Morgen even naar Rody, iets ter reparatie brengen, en luisteren naar het Etalon systeem dat naar zijn mening nu nu muziek voortbrengt. Leuk. Dan donderdag naar Ove R te D en vrijdag ... afijn dat is bekend. Wauw een audiofiele week :D

20 hours ago, Tubejack said:

Eh  Hans daar twijfel ik dus ook aan.  Waarom klinkt dan het ene CD loopwerk beter als het andere?  Natuurlijk heb je ook heel goede CD/DVD loopwerken voor in een computer zoals die van Plextor.  Maar in wezen ben je weer iets aan het omzetten van het ene naar het andere medium. Een of meerdere extra tussenstappen zeg maar.  Terwijl ik dát nu juist het mooie, van streamen via het internet vind.  Het hoeft allemaal niet meer.  Mooi toch? ;) 

Wat maakt een tussenstap uit, wanneer het resultaat exact hetzelfde is?

Vanmiddag naar een extreem mooie audioset geluisterd, met een extreem mooie CD speler. Ik speel hier nu een van de CD's van vanmiddag, maar dan van m'n NAS. Dat klinkt anders, maar qua betrokkenheid en natuurlijkheid van weergave wint het de set hier thuis. Volgende week maandag horen we diezelfde artiest overigens weer live (Doug MacLeod). 

50 minutes ago, Hans van Liempd said:

Wat maakt een tussenstap uit, wanneer het resultaat exact hetzelfde is?

Hoe weet  je dat een tussenstap er tussen uit, niets uitmaakt Hans. ? Wat me opvalt dat er veel aandacht is voor b.v. nauwkeurige klokken, interface, kabels, loopwerken computers, software etc. Maar vrijwel niemand denkt: als we nu de weg van digitale weergave zo kort mogelijk maken?  En waarom gebeurt dat in de analoge wereld wel? met b.v. tapes.  Kijk met memory stick werken met master bestanden direct van af de studio lijkt me ietwat onhandig.  Maar die bestanden downloaden vanaf een server van b.v Qobuz is een kortere weg.  

6 minutes ago, Tubejack said:

Kijk met memory stick werken met master bestanden direct van af de studio lijkt me ietwat onhandig.

Kan, maar master bestanden naar consument op CD wordt al wat langer gedaan. :x

4 minutes ago, Tubejack said:

Hoe weet  je dat een tussenstap er tussen uit, niets uitmaakt Hans. ? Wat me opvalt dat er veel aandacht is voor b.v. nauwkeurige klokken, interface, kabels, loopwerken computers, software etc. Maar vrijwel niemand denkt: als we nu de weg van digitale weergave zo kort mogelijk maken?  En waarom gebeurt dat in de analoge wereld wel? met b.v. tapes.  Kijk met memory stick werken met master bestanden direct van af de studio lijkt me ietwat onhandig.  Maar die bestanden downloaden vanaf een server van b.v Qobuz is een kortere weg.  

Die kortere weg verbetert niks. Het bestand blijft exact gelijk. Misschien de stap PCM - wav - PCM, waar het bij Quibuz en consorten, PCM - flac - PCM is. Maar zelfs dat betwijfel ik. In het bestand zit alleen een riedeltje enen en nullen. De timing komt toch door de clock.

Hoe kun jij dus weten, dat een kortere weg wél iets uitmaakt.

6 minutes ago, Bill said:

Kan, maar master bestanden naar consument op CD wordt al wat langer gedaan. :x

Ik heb daar een aantal geripte exemplaren van op m'n harde schijf, klinkt wel lekker hoor. ;)

8 minutes ago, TL 200 said:

Ik heb daar een aantal geripte exemplaren van op m'n harde schijf, klinkt wel lekker hoor. ;)

Kijk. En als je dat goed gedaan hebt heb je een exact kopie (zonder last van loopwerk van spelers) van het master bestand. :D

1 minute ago, Bill said:

Kijk. En als je dat goed gedaan hebt heb je een exact kopie (zonder last van loopwerk van spelers) van het master bestand. :D

Zo te horen is het wel gelukt.

2 hours ago, Hans van Liempd said:

Hoe kun jij dus weten, dat een kortere weg wél iets uitmaakt.

Als ik puur op mijn intuïtie af ga wel Hans. In élke stap zijn namelijk fouten mogelijk. In de rest van mijn set, wil ik ook zo' n kort mogelijke weg. Liefst niet gehinderd door electronica. Dat "bit perfect " kopiëren vind ik in een tijdperk van fempto klokken,  jitter bugs  met daaraantegen rammelende CD-ROM loopwerkjes .....  Hmmmm.

3 hours ago, TL 200 said:

Mag je een paar van meenemen en hopelijk de cd-rips of cd's zelf als je nog eens in de buurt komt. Kan ik ook eens vergelijken.

Ik speel nu met een Chrystal interlink. Ik gebruik hem als verbinding tussen de TD 320/Nagaoka en de Whest Phono en tussen de Pass Kloon en de Conrad Johnson. In de eerste situatie vind ik hem beter dan de carbon interlink die ik van Roger heb gekregen. In de tweede situatie vind ik hem niet beter (wel anders) dan de Kimber PBJ. Maar pas een sessie geluisterd en een Carl verandert van mening ( maar wel zeer incidenteel he Jack ^_^)

Edited by carl

Ik verander pas wat als de nano carbo tube uit Rotterdam er is.  Ik heb de stap gehoord die dat oplevert ... ik wacht wel. 

Vanochtend rond 12 uur de versterker aangezet, nu is ie warm op klank :huh:

Lekker muziek vanavond. 

ps: ik had weer een kleine aanvaring met een sterke wifi zenden hier. het hele verschijnsel doet me nu concluderen: wellicht is het niet zozeer dat de apparatuur er niet tegen kan, maar dat IK er niet tegen kan. 

Edited by robx

1 hour ago, robx said:

ps: ik had weer een kleine aanvaring met een sterke wifi zenden hier. het hele verschijnsel doet me nu concluderen: wellicht is het niet zozeer dat de apparatuur er niet tegen kan, maar dat IK er niet tegen kan. 

Dag Rob wat je kunt doen is de "dader" proberen op te sporen daar zijn WiFi appjes voor en vriendelijk vragen of hij/zij het zendvermogen lager kan zetten.  (kan soms niet) Wat hier behoorlijk afschermt is speciale folie https://www.vitalitools.nl/raamfolie   Je kunt ook HR ++ glas nemen. Wij hebben het een aantal jaren terug door een professioneel bedrijf laten doen.  

Rob is hier vaak genoeg komen luisteren, en hier staat de wifi-router in de luisterkamer. Als hij er zelf niet tegen zou kunnen, zou dat hier toch zeker zijn gebleken?

4 hours ago, robx said:

Toermalijn of Shungite bij je router of bij je in de buurt leggen, beide werkt tegen straling ( of een combi van toermalijn, bergkristal en rozenkwart )

Toemalijn heb je ook als hanger, kan je het op je huid dragen.

Edited by Buell

10 hours ago, mumsoft said:

Rob is hier vaak genoeg komen luisteren, en hier staat de wifi-router in de luisterkamer. Als hij er zelf niet tegen zou kunnen, zou dat hier toch zeker zijn gebleken?

Nou dat hoeft helemaal niet. Waar ik woon is het door alle flats en bedrijven vergeven van WiFi stations. De hele 2,4Ghz band zit tjokvol.  Waarvan sommige snoeihard zijn en mijn eigen WiFi wegdrukken. :wacko: Ik ben naar lokale Acces points over gegaan met weinig zendvermogen en 5Ghz.  I.p.v. één router die het hele huis moet doen.

het zal ook wel samenhangen met de met de sterkte v/d zender, dit was wat zoon noemt een professionele laptop, met dus ook een bak van een zender er in, en dan meteen naast me aan tafel. needless to say dat mijn pc aan de draad hangt en wifi uit.  

Jack vertelde me dat bij hem thuis wel wifi heeft, maar het zendvolume laag heeft staan. Dus een beetje wifi doet niet echt veel (hoewel hier de muziek kaduuk is als pc-zender en modem-zender achter de tv aan zijn), maar zo een forse zender naast me is ronduit akelig. 

En dan ligt er inderdaad een stukje toermalijn op tafel ook ))) 

Bij ons staat het WiFi zendvermogen op 6% op alle AP 's   En 's nachts gaat het WiFi uit via een schema. Helaas kun je dat niet bij elk apparaat instellen.  

Edited by Tubejack

Ik ben aan het testen met Tidal  en dat gaat heel leuk. Als software gebruik ik Audirvana Versie 3.1.8. en Amarra 4 luxe.  Audirvana werkt erg goed met Qobuz+  Amarra met Tidal. MQA master bestanden afspelen, gaat daar erg goed mee. Audirvana laat hier steken vallen.  Beide kun je via een iPad bedienen waarbij ik een lichte voorkeur heb voor Audirvana. Beide kennen ze een zéér goede geluidkwaliteit en kosten ongeveer €80...€100. Echter qua bediening, heb ik nog niets gezien wat zo goed werkt als de app's van Spotify.  Die zijn werkelijk subliem en gratis :wub:  Roon ga ik niet eens proberen veel te duur. :wacko:

Edited by Tubejack