Jump to content

Weer 'n audiofiele dag... II


Tubejack
 Share

Recommended Posts

1 hour ago, mumsoft said:

Juist voor muziek is het zinnig naar dedicated oplossingen te zoeken.

Hoeft niet. Een Olive, is ook maar gewoon een industriële PC.  Er zitten net zoveel schakelingen in. Die kunnen wel heel heel klein gemaakt zijn en in enkele chips gebakken. Maar het principe is hetzelfde. Net als de tegenwoordig populaire Raspberry Pi  Op de interne computer processen heb je als gebruiker, helemaal nul komma nul invloed bij een dedicated oplossing.   

Je kunt het vaak niet eens uitbreiden of aanpassen met nieuwe hardware of de nieuwste codec's,

Als je graag wil spelen met hardware, met inderdaad "zo min mogelijke overhead" kun je het best zelf iets maken. B.v. met de bovengenoemde Raspberry Pi    Een andere weg is die van Cock.  Helemaal niet aan streaming beginnen. ;) Dat werkt ook goed, er staan hier ook 3 herverbouwde CD-spelers met zo min mogelijk electronica en zelfs een nieuwe.  Maar dan mis je wel het gemak van streaming en het voordeel dat dagelijks de nieuwste muziek beschikbaar is.  

Edited by Tubejack
Link to comment
Share on other sites

Waarom is het altijd of-of? Kan het niet en-en zijn?
Hier veel plezier van plaat, CD en harddisk, maar ook Spotify om andere muziek te ontdekken en zélfs om er af en toe van te genieten. ;)

Link to comment
Share on other sites

Het is hier zelfs: en-en-en-en KT.  Alleen en-en is wel wat weinig.;) En momenteel KT-120's  in triode.  Man o Man wat klinkt dat mooi, kan ik niet uitleggen hé moet je gewoon horen.  Maar ik sluit niet uit, dat er binnenkort weer een "en" bijkomt. Alleen aan je eigen ideeën  vasthouden is zó 2016....  

Ben nu appeltaart aan het maken, nog nooit gedaan. :D In tussen: Via Tidal  Kraftwerk 3D. 88,4Khz De  MQA software decoder van Amarra werkt uitstekend, tot 96Khz. het is: "party time" :)

52571673?wid=520&hei=520&fmt=pjpeg

Edited by Tubejack
Link to comment
Share on other sites

JRiver mediacenter kost $ 49.95. Elk jaar is er een update naar de volgende versie. Dat kost in de voorverkoop ca €20,-. Ik sla steeds een versie over, dus kost ca. €10,- per jaar. Daarvoor kun je per versie MC, 10 keer installeren. Ook op 10 verschillende PC's, zodat rippen niet op de muziek PC hoeft . Hier staat het op 4 PCs.  En updaten hoeft niet persé, die oude versie blijft ook gewoon werken.

Voor de kosten hoef je het dus niet te laten. 

Link to comment
Share on other sites

Nou dit is het geworden. :wacko: Ik zeg nog zó tegen mijn vrouw: "ik wil gewoon zo' n pak van Koopmans"  "Dat kan niet mislukken!"  Maar nee ik moest gelijk het "diepe in"  en e.e.a. oer spelt mix gebruiken.  Het deeg wou voor geen meter.  Het lijkt nu meer op een appel kruimel taart.  Ik heb de springvorm goed ingevet, dus ik hoop dat de taart er een beetje makkelijk uitkomt.  Op de bodem vetvrij papier.  Zal evengoed wel lekker smaken, mijn 1e creatie :P

appelkruimel.jpg

Edited by Tubejack
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Hans van Liempd said:

JRiver mediacenter kost $ 49.95. Elk jaar is er een update naar de volgende versie. Dat kost in de voorverkoop ca €20,-. Ik sla steeds een versie over, dus kost ca. €10,- per jaar. Daarvoor kun je per versie MC, 10 keer installeren. Ook op 10 verschillende PC's, zodat rippen niet op de muziek PC hoeft . Hier staat het op 4 PCs.  En updaten hoeft niet persé, die oude versie blijft ook gewoon werken.

Voor de kosten hoef je het dus niet te laten. 

Dat is niet duur Hans.  FF kijken kan het ook MQA?  Hmm nee, de 1e Google  zoekopdracht geeft dit [...] If you want high-res audio, buy true high-res - not MQA.[...]  Hmm tja. Dan "écht"  hi-res streamen Qobuz+ ? Even gezocht op het forum  hmm zo te zien niet.  M.i. dus meer geschikt voor bestanden op eigen PC of NAS.  Bestanden,  Titels, albums groeperen, indexeren, kan JRiver razend snel.  En Qobuz komt vast wel in een volgende versie of misschien is die er al? in een Beta?   

Edited by Tubejack
Link to comment
Share on other sites

35 minutes ago, mumsoft said:

Lekker die appelkruimeltaart. Geniet ze.

Dank je Marc, ik denk wel dat hij gelukt is.  Naast spelt deeg, ook onbespoten appels (van eigen boom) en biologische ingredienten.  Ik moest de laatste 20 minuten nog even bijsturen, door de oven van 180c naar 160 te zetten.  Het ging net even te snel. 

Wat voor appeltaarten geldt, geldt m.i. ook voor (digitale) audio. Ik probeer zo vaak wat nieuws.  In het ergste geval lukt het niet. Gewoon vragen of even opzoeken. Bij de meeste software pakketten, zijn actieve fora waar je wat kunt vragen.  Als de software héél goed is, is het net zo makkelijk als het bakken van een appeltaart.   

Of hij ook lekker is?  Ik laat mijn vrouw het eerste proeven. 😜

1eappeltaart.jpg

Link to comment
Share on other sites

26 minutes ago, vintagemod said:

Met veel unit,s wordt totaal niks ,lekker een breed beeld vanwege  tijdverschuiving tussen de units ,zonde van de tijd.Cocky,Cocky,Cocky

Wat die wel goed doet op de juiste manier passief maken zo min mogelijk troep er in.

Wol, waar heb je het over? Voor zover mij bekend gaan de woofertjes maar tot 200 Hz en in dat gebied zijn tijdfaseverschillen niet (of nauwelijks) relevant. Daarboven neemt de breedbandige hoorn het over.

 

 

Link to comment
Share on other sites

De appeltaart is goedgekeurd B) Wat ook "lekker is" , is Tidal.  Als je daar mee wil spelen zou ik zeker Amarra 4 luxe proberen.  Ik vind het niet zo intuïtief als Spotify maar daar staat een betere geluidkwaliteit tegenover.

Streamen via het internet kun je eigenlijk in 3 klasse verdelen, waarbij de geluid kwaliteit in relatie staat met de prijs.  

Voor € per maand:

  1. €10 tot 320Kbit.  
  2. €20 tot 44.1Khz Tidal heeft nog MQA als leuke extra.
  3. €30 tot 192Khz Qobuz+

Als het enkel om nieuwe muziek ontdekken gaat. Dan zou ik zelf de goedkoopste oplossing kiezen.  Waarbij Spotify de meest makkelijke bediening heeft en muziek die ik zelf het leuks vind.  De verschillen in geluid kwaliteit vallen vooral op, nadat je een avond b.v. naar Tidal hebt geluisterd en daarna overschakelt naar Spotify. Alle drie hebben ze voor-en-nadelen (al zou het maar je portemonnee zijn) Qobuz+ klinkt hier het beste en heeft een lekkere uitgebreide catalogus.  :)

Link to comment
Share on other sites

Appeltaart... Vanochtend op radio 4 werd alsmaar gepraat over concerten met appeltaart. Toeval? dat bestaat toch niet? En de Onze Taal-dagkalender vroeg zich af of bibs een typisch Nederlands woord is. Mooier woord voor billen, en vandaag moet ik naar Bilthoven, maar ik kwam alsmaar niet op die plaatsnaam. Toeval, sure. :huh:

Dus ik snap het al, als ik nu niet aan Tidal ga, ga ik tegen de wijzers van de klok in. En dat kàn niet.

Misschien gaat het hier wel mee, geen gepruts...

 

Link to comment
Share on other sites

Hmmm nee. Zoiets, heb ik ook een paar jaar terug ook gehad.  Was het, net niet, Marc.  Of Tidal, of een van de andere diensten iets voor je is; en jouw smaak muziek in de catalogus heeft, zul je zelf even uitmoeten zoeken. Het meeste kan gratis en kost hooguit wat moeite. 

Edited by Tubejack
Link to comment
Share on other sites

Het hoeft ook niet voortreffelijk te zijn, Jack. Met wat moeite zal het er wel mee gaan. Die moet dan in de plaats komen van mijn no-name Conrad spelertje, die het ook voortreffelijk doet na wat moeite. Die heeft Rob eens in de hoogte gestoken. Natuurlijk kan het met een Arduino, Framboos, of ander klein dingetje, maar daar moet je weer van alles aan instellen, opzetten en omheen verzinnen. Bij de HCC kan ik deze voor € 130,- kopen.

Maar ik ga er nog wel wat nachtjes over slapen.

Link to comment
Share on other sites

Zonde van je geld Marc.  3x goedkoop is ook duur.  Verder is het jammer als je het niet alle functies kunt gebruiken van je fraaie Brooklyn dac. Hier een aardig stuk over Tidal  https://www.hifiklubben.nl/hifimagazine/goosebumps/2015/09/tidal--streaming-maar-dan-anders/ Deze fabrikanten maken hardware waarmee je Tidal kunt streamen. https://support.tidal.com/hc/en-us/sections/200680222-Home-Audio-Players

Maar je kunt gewoon even langskomen. Dan laat ik je het e.e.a. zien en horen.  Misschien vind je Qobuz wel mooier of Spotify handiger.   Of streamen he-le-maal niks. Dat kan natuurlijk ook ;) 

 

Link to comment
Share on other sites

24 minutes ago, Tubejack said:

Zonde van je geld Marc.  3x goedkoop is ook duur.  Verder is het jammer als je het niet alle functies kunt gebruiken van je fraaie Brooklyn dac. Hier een aardig stuk over Tidal  https://www.hifiklubben.nl/hifimagazine/goosebumps/2015/09/tidal--streaming-maar-dan-anders/ Deze fabrikanten maken hardware waarmee je Tidal kunt streamen. https://support.tidal.com/hc/en-us/sections/200680222-Home-Audio-Players

Maar je kunt gewoon even langskomen. Dan laat ik je het e.e.a. zien en horen.  Misschien vind je Qobuz wel mooier of Spotify handiger.   Of streamen he-le-maal niks. Dat kan natuurlijk ook ;) 

 

Ik denk dat ik dat doe. Lijkt me leuk, en ik heb nog steeds die tuner met kapotte antenne-aansluiting die ik nog eens wou langsbrengen. Twee vliegen in een klap.

Zit ook te prakkezeren of mijn mobiel niet aan de dac kan, via usb of zo. Maar als je het hebt over zonde van je geld, dan weet ik nog wel wat. Al die diensten kosten geld.

Link to comment
Share on other sites

22 minutes ago, mumsoft said:

Ik denk dat ik dat doe. Lijkt me leuk, en ik heb nog steeds die tuner met kapotte antenne-aansluiting die ik nog eens wou langsbrengen. Twee vliegen in een klap.

Zit ook te prakkezeren of mijn mobiel niet aan de dac kan, via usb of zo. Maar als je het hebt over zonde van je geld, dan weet ik nog wel wat. Al die diensten kosten geld.

Prima, maar dan moet je niet lang wachten. Van sommige software heb ik de probeer versie voor een review. Die is maar een maandje geldig. Als je het zonde van het geld vind, zijn we héél erg snel klaar. Dan zou ik er niet eens aan beginnen.  Mobiel, iPad etc aan jou dac kan denk ik niet.  Je kunt die wel als AB gebruiken.    

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, mumsoft said:

Ik denk dat ik dat doe. Lijkt me leuk, en ik heb nog steeds die tuner met kapotte antenne-aansluiting die ik nog eens wou langsbrengen. Twee vliegen in een klap.

Zit ook te prakkezeren of mijn mobiel niet aan de dac kan, via usb of zo. Maar als je het hebt over zonde van je geld, dan weet ik nog wel wat. Al die diensten kosten geld.

https://play.google.com/store/apps/details?id=com.extreamsd.usbaudioplayerpro

Misschien is dit wat?

Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, mumsoft said:

Zit ook te prakkezeren of mijn mobiel niet aan de dac kan, via usb of zo. Maar als je het hebt over zonde van je geld, dan weet ik nog wel wat. Al die diensten kosten geld.

De DAC die ik gebruik kost maar 120 euries en heeft een hoofdtelefoonuitgang,  een SPdif uitgang en een DoP-stream uitgang die je op een andere DAC kunt aansluiten. Zo sla je twee vliegen in één klap. http://www.encore-av.com/main/products/mdsd-detail.

Edit: er verschillende kabels te koop, oa Audioquest zodat hij op praktisch elke usb aansluiting past. Ook op Apple.

Edited by TL 200
Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

×
×
  • Create New...