Jump to content

Weer 'n audiofiele dag... II


Tubejack
 Share

Recommended Posts

Zo zitten we hier allemaal wel in elkaar denk ik,  Jack. Bovendien kan ik even lekker aankloten met een TD 150  (een mini Linn). Wordt wel gezegd dat die beter klinkt dan een TD 160 en die van mij klinkt erg goed.

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

Afgelopen weekend een audiofiele (reis)dag gehad, samen met Cock. In de ochtend eerst vanuit het westen naar het oosten, naar Leobus, om een bestelling 'verwonderringen' op te halen. Cock had deze voeten (bestaande uit twee houten ringen met daartussen gelijmd een matje twaron en daarop een stalen kogel) onlangs bij hem thuis gehoord en was direct verkocht. Nou, dat gebeurt niet zo heel vaak, dus werd er direct een partijtje besteld voor vrienden en kennissen. En omdat ik daar één van was, mocht ik rijden. De ringen zelf hebben we bij Leobus niet getest, maar wél geluisterd naar zijn set. Hij had namelijk het gevoel dat er iets niet klopte (een bepaalde scherpte in het hoog), maar kon zelf niet direct de oorzaak duiden. Daar hoefde hij gelukkig niet lang op te wachten, want na enkele minuten luisteren wist Cock het al: "Heb je een wc-papiertje voor me?" Daar was wel aan te komen en al snel hing er voor elke tweeter een doormidden gescheurd stukje papier. En verdomd: weg scherp randje. Na nog wat verder experimenteren met verschillende weefsels (met andere maaswijdten) werd duidelijk in welke richting Leobus aan de slag kon gaan. Het mooie van Cock vind ik dat hij niet alleen direct hoort wat er mis is, maar dat hij ook direct weet in welke richting de oplossing kan (maar meestal: moet) worden gezocht. Enfin, na nog een broodje te hebben gegeten, werden negen sets 'verwonderringen' ingepakt en ging de reis richting westen: nu naar mijn huis, want na een verandering van de set en een andere opstelling in de woonkamer (van spelen in de dwarsrichting naar spelen in de lengterichting) moesten de speakers door Cock op hun definitieve plek worden gezet. Gehoormatig en met roze ruis natuurlijk. Er zijn twee posities bepaald: eentje dicht bij de achterwand en eentje wat verder naar voren. De eerste positie vindt mijn vrouw heel prettig, want hoe dichter bij de wand, hoe minder ze opvallen. Dat klopt, maar het laag bijvoorbeeld wordt toch wat rommeliger, wat minder strak. Vandaar dat er (voor mij) ook nog een ideale positie wordt bepaald, met de speakers zo'n 40 cm verder de kamer in:  dat klinkt toch een stuk beter en ruimtelijker ook. Omdat de speaker iets worden ingedraaid heb ik twee houten malletjes (afstandhouders) gemaakt, waarmee ik de speakers in beide posities snel en gemakkelijk goed kan positioneren: even naar voren trekken, malletje erachter en de speaker er tegenaan schuiven. En terug idem dito, maar dan met een kleinere mal. Natuurlijk ook de 'verwonderringen' snel nog uitgeprobeerd onder de cd-speler. En ja hoor: bingo! Een beter (lees: strakker) laag. De stalen kogels zorgen voor de koppeling en het twaron-matje dempt perfect. Was een lange, maar zeer leerzame dag.

Link to comment
Share on other sites

Mooi Ove. Ja die dingen van Leobus zijn mij ook verleden maand aangeboden om te laten horen aan de leden van de leden van de AVMN audiovereniging. Dat was tijdens onze jaarlijkse analoge demo met Kappa 7. Helaas is dat er niet van gekomen. Na de pauze ben ik het totaal vergeten, eerlijk gezegd. Ik dacht er pas weer aan de volgende dag. Stom ban mij en een gemiste kans.

Link to comment
Share on other sites

Ik was laatst ook bij Leo en hoorde soms een heel klein beetje scherpte. Ik dacht toen meer aan de opname want bij andere nummers hoorde ik het niet. Toch vraag ik me af of die scherpte ook met de leeftijd te maken heeft - misschien worden de oren er wat gevoeliger op. Ik heb het opgelost door wat filt te plaatsen boven de tweeter. Eigenlijk gewoon een onderzetter onder de stoel boven de tweeter. Ziet er ook nog beter uit dan wc papier 😀

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Ivan10 said:

Hoe ziet zo’n mal er nu uit? En heb je op de muur ook een aantekening gemaakt om de mal juist te positioneren?

Heel simpel eigenlijk. De basis is in mijn geval een plaat 18 mm mdf van ca. 40x30 cm die tegen de plint wordt gelegd. Bij elke plaat horen twee 18 mm mdf strips van 4 cm breed (een set korte en een set lange). Wanneer de ingedraaide speakers goed staan, worden de strips op de plaat gelegd, tegen de achterkant van de speaker geschoven en daarna vastgeschroefd. Op de plint zijn twee markeringen aangebracht om de positie van de plaat te markeren. Voila, dan ligt de speakerpositie vast. Dezelfde handeling herhalen wanneer de speakers wat verder naar voren moeten komen: dan gebruik je de lange strips. 

Standaard staan m'n speaker dus dicht bij de muur. Wanneer ik serieus wil luisteren: speakers naar voren schuiven, de (lange) mal tegen de plint tussen de markeringen leggen en daarna de speaker iets terugschuiven totdat de achterkant tegen tegen de twee uitstekende strips aankomt. Bij het terugzetten: de lange mal vervangen door de korte mal en de speaker terugschuiven totdat de achterkant weer tegen de twee uitstekende strips komt.

 

Link to comment
Share on other sites

4 minutes ago, mumsoft said:

Bij mijn maakt het geen vlikker uit. 🤣

Nou ja zeg, wat een taalgebruik. Zeg dan netjes “homoviel” ipv “vlikker”.:D

Groet,

Leobus

Link to comment
Share on other sites

20 hours ago, Ove Rickland said:

Afgelopen weekend een audiofiele (reis)dag gehad, samen met Cock. In de ochtend eerst vanuit het westen naar het oosten, naar Leobus, om een bestelling 'verwonderringen' op te halen. Cock had deze voeten (bestaande uit twee houten ringen met daartussen gelijmd een matje twaron en daarop een stalen kogel) onlangs bij hem thuis gehoord en was direct verkocht. Nou, dat gebeurt niet zo heel vaak, dus werd er direct een partijtje besteld voor vrienden en kennissen. En omdat ik daar één van was, mocht ik rijden. De ringen zelf hebben we bij Leobus niet getest, maar wél geluisterd naar zijn set. Hij had namelijk het gevoel dat er iets niet klopte (een bepaalde scherpte in het hoog), maar kon zelf niet direct de oorzaak duiden. Daar hoefde hij gelukkig niet lang op te wachten, want na enkele minuten luisteren wist Cock het al: "Heb je een wc-papiertje voor me?" Daar was wel aan te komen en al snel hing er voor elke tweeter een doormidden gescheurd stukje papier. En verdomd: weg scherp randje. Na nog wat verder experimenteren met verschillende weefsels (met andere maaswijdten) werd duidelijk in welke richting Leobus aan de slag kon gaan. Het mooie van Cock vind ik dat hij niet alleen direct hoort wat er mis is, maar dat hij ook direct weet in welke richting de oplossing kan (maar meestal: moet) worden gezocht. Enfin, na nog een broodje te hebben gegeten, werden negen sets 'verwonderringen' ingepakt en ging de reis richting westen: nu naar mijn huis, want na een verandering van de set en een andere opstelling in de woonkamer (van spelen in de dwarsrichting naar spelen in de lengterichting) moesten de speakers door Cock op hun definitieve plek worden gezet. Gehoormatig en met roze ruis natuurlijk. Er zijn twee posities bepaald: eentje dicht bij de achterwand en eentje wat verder naar voren. De eerste positie vindt mijn vrouw heel prettig, want hoe dichter bij de wand, hoe minder ze opvallen. Dat klopt, maar het laag bijvoorbeeld wordt toch wat rommeliger, wat minder strak. Vandaar dat er (voor mij) ook nog een ideale positie wordt bepaald, met de speakers zo'n 40 cm verder de kamer in:  dat klinkt toch een stuk beter en ruimtelijker ook. Omdat de speaker iets worden ingedraaid heb ik twee houten malletjes (afstandhouders) gemaakt, waarmee ik de speakers in beide posities snel en gemakkelijk goed kan positioneren: even naar voren trekken, malletje erachter en de speaker er tegenaan schuiven. En terug idem dito, maar dan met een kleinere mal. Natuurlijk ook de 'verwonderringen' snel nog uitgeprobeerd onder de cd-speler. En ja hoor: bingo! Een beter (lees: strakker) laag. De stalen kogels zorgen voor de koppeling en het twaron-matje dempt perfect. Was een lange, maar zeer leerzame dag.

Wat een super test zeg, met dat toiletpapier. Zó simpel kan het soms zijn om te kijken hoe iets aangepast kan worden, om daarna een definitieve oplossing te zoeken...

Leuk om te lezen! Ik heb inmiddels ook twee sets aangeschaft, voor onder de phono pre en de eindversterker. Onder de Garrard leek het ook een hele verbetering, veel genuanceerder laag. Alleen ontstond er een onnatuurlijkheid in het mid en hoog, die ik écht niet prettig vond. Ik had er recentelijk Sorbothane dempers onder gelegd en die heb ik na de test weer teruggeplaatst. De combi echter met de dempers onder de phono en de EV gaf júist de goede balans in het laag, mat behoud van die natuurlijkheid....

Hey Leo, niet iets voor jou me die mallen? Ook al zo'n efficiënte oplossing 😏

Link to comment
Share on other sites

Platen aan het draaien met mijn nieuwe phono pre. Kost bijna niks zo' n Schiit Mani. Waarschijnlijk minder dan 2 dempertjes :rolleyes: Even geëxperimenteerd met de instellingen hij heeft voor MC een 47Ω instelling en 59dB versterking met een Denon DL103 iets te vette bas. Met een Denon step-up AU300LC en 48dB klinkt het zeer goed, het is snel dynamisch en erg muzikaal.  Het ontwerp is erg goed. Met een nauwkeurig RIAA correctie. Mooie snelle opamp's met Fet's in de ingang.En andere kwaliteits onderdelen. Een ongelofelijk goede prijs-kwaliteit net als alle andere spulletjes die ik van Schiit heb gekocht :)  Nadeel is, dat je soms even moet wachten voordat het weer op voorraad is.  Logisch ;)

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, René N. said:

Wat een super test zeg, met dat toiletpapier. Zó simpel kan het soms zijn om te kijken hoe iets aangepast kan worden, om daarna een definitieve oplossing te zoeken...

Leuk om te lezen! Ik heb inmiddels ook twee sets aangeschaft, voor onder de phono pre en de eindversterker. Onder de Garrard leek het ook een hele verbetering, veel genuanceerder laag. Alleen ontstond er een onnatuurlijkheid in het mid en hoog, die ik écht niet prettig vond. Ik had er recentelijk Sorbothane dempers onder gelegd en die heb ik na de test weer teruggeplaatst. De combi echter met de dempers onder de phono en de EV gaf júist de goede balans in het laag, mat behoud van die natuurlijkheid....

Hey Leo, niet iets voor jou me die mallen? Ook al zo'n efficiënte oplossing 😏

Ik gebruik een rolmaat en een paar vaste punten vanwaar ik meet. Dat gaat redelijk nauwkeurig met uitzondering van het indraaien. Dat controleer ik op het oog vanuit de luisterpositie. 

Zoals bijna alle luisterbezoekjes, was die aan jou ook weer gezellig. De zelfbouw speakers zijn wat mij betreft wat prominent aanwezig, maar in jouw huis misstaat dat niet. Aanvankelijk vond ik de integratie van het laag met het mid en hoog niet volledig. Net of je naar twee losse systemen zat te luisteren. Ieder op zich prima, -rustig en mooi doortekend mid en hoog en een strak laag (misschien kan het wel iets minder)- maar samen kon beter. Gek genoeg werd dat een stuk beter met de ringen onder de apparaten. Je zou verwachten dat je dan aan het filter o.i.d.moet sleutelen. Niet dus. Ook had ik bij de LP van Paolo Conte het idee dat de stem wat laag afgebeeld werd, maar ook dat werd later gewoon zoals je zou verwachten. Stem op ca 1,5 m hoogte. En dan natuurlijk platen draaien en geen digitaal werk. Hoe goed  digitaal soms kan zijn, analoog klinkt toch altijd weer ehhh... natuurlijker. Als ik dat hoor heb ik nog wel eens spijt dat ik in de tachtiger jaren niet wist wat ik nu wel weet. Nou ja, maar af en toe bezoekjes afleggen dus. Dank voor je gastvrijheid en tot een volgende keer.

Groet,

Leobus

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, leobus said:

Ik gebruik een rolmaat en een paar vaste punten vanwaar ik meet. Dat gaat redelijk nauwkeurig met uitzondering van het indraaien. Dat controleer ik op het oog vanuit de luisterpositie. 

Zoals bijna alle luisterbezoekjes, was die aan jou ook weer gezellig. De zelfbouw speakers zijn wat mij betreft wat prominent aanwezig, maar in jouw huis misstaat dat niet. Aanvankelijk vond ik de integratie van het laag met het mid en hoog niet volledig. Net of je naar twee losse systemen zat te luisteren. Ieder op zich prima, -rustig en mooi doortekend mid en hoog en een strak laag (misschien kan het wel iets minder)- maar samen kon beter. Gek genoeg werd dat een stuk beter met de ringen onder de apparaten. Je zou verwachten dat je dan aan het filter o.i.d.moet sleutelen. Niet dus. Ook had ik bij de LP van Paolo Conte het idee dat de stem wat laag afgebeeld werd, maar ook dat werd later gewoon zoals je zou verwachten. Stem op ca 1,5 m hoogte. En dan natuurlijk platen draaien en geen digitaal werk. Hoe goed  digitaal soms kan zijn, analoog klinkt toch altijd weer ehhh... natuurlijker. Als ik dat hoor heb ik nog wel eens spijt dat ik in de tachtiger jaren niet wist wat ik nu wel weet. Nou ja, maar af en toe bezoekjes afleggen dus. Dank voor je gastvrijheid en tot een volgende keer.

Groet,

Leobus

Dank ook voor je bezoek, het is altijd weer goed om andere luisteraars over de vloer te hebben. En met het commentaar kan je (in het algemeen bedoeld dan) wél of niet iets mee, je pikt eruit wat jíj belangrijk vind.

Maar het blijkt inderdaad altijd weer de som der delen die het plaatje compleet maakt. Zo had ik dus meer van de Padoek dempers verwacht, maar uiteindelijk werd het bij mij, in mijn oren,  er te onnatuurlijk door. Combineren en proberen blijft het devies :blink: B).

Vandaag heb ik weer tijd om eens goed te gaan luisteren, nu ook met andere platen, kijken wat het daarmee doet.

Link to comment
Share on other sites

15 hours ago, Tubejack said:

.  Logisch ;)

Je had vroeger een reclame van Tampons waar een roodharige vrouw uitlegde waarom tampons een ronde voorkant moesten hebben. Ze beëindigde het verhaal met “dat is logisch hè “ maar dan op zijn Amsterdams. Nooit vergeten temeer omdat ik Yvonne kende.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, carl said:

Je had vroeger een reclame van Tampons waar een roodharige vrouw uitlegde waarom tampons een ronde voorkant moesten hebben. Ze beëindigde het verhaal met “dat is logisch hè “ maar dan op zijn Amsterdams. Nooit vergeten temeer omdat ik Yvonne kende.

Kende jij Yvonne Carl? :o Die met die ronde voorkant?

Link to comment
Share on other sites

Kennelijk hebben ze meer van die reclames gemaakt in die tijd.  De opbouw was hetzelfde als die reclame met Sylvia Kristel. Die Yvonne die ik bedoel was een oudere zuster van een vriendinnetje toentertijd. Ik heb wel eens gehoord dat ze iets had met een filmregisseur ( de Lift ?).  Zou me niet verbazen dat Pjotr in die kringen verkeerde als geluidstechnicus.

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

×
×
  • Create New...