Jump to content

Weer 'n audiofiele dag... II


Tubejack
 Share

Recommended Posts

Oh, er zijn toch instructies bij? Eitje voor een Andromeda-mannetje. En je hoopt dat ze nog wat slimmer zijn dan wij. Ik dook hier bv een vergeten videocamera op, nergens een handleiding, wel een raar kabeltje erbij. Puzzel puzzel. Gokte daarnet meteen goed, het is een firewire kabel. Maar geen firewire-aansluiting meer op de pc. Die is te koop, en zo kom ik er wel. Reken maar dat het op Beta12-Taurus of daaromtrent ook kan lukken.

Maarrrr... wat mij aanspreekt is de durf, de gok, de wens, de droom, de hoop. Die tegenstelling (wetenschap - hoop) is naar analogie ook op audiofora goed te vinden. Kijk maar om je heen.

Link to comment
Share on other sites

19 minutes ago, Tubejack said:

Vraagje aan de analoog kenners hier.  Is bij jullie het laag anders bij digitaal? 

Toevallig gisteravond bij Hansko wat platen en CDs gespeeld. Ook de lp van Stan Getz, waar ook een CD bij zit. Er is duidelijk een verschil in klank, maar dat kan ook aan de opname liggen. De plaat klonk wat ronder en vloeiender. De CD krachtiger en detailrijker.

In het algemeen vind in de laagweergave van platen minder krachtig en gedetailleerd. Bovendien staat het altijd in t midden.

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Hans van Liempd said:

Toevallig gisteravond bij Hansko wat platen en CDs gespeeld. Ook de lp van Stan Getz, waar ook een CD bij zit. Er is duidelijk een verschil in klank, maar dat kan ook aan de opname liggen. De plaat klonk wat ronder en vloeiender. De CD krachtiger en detailrijker.

In het algemeen vind in de laagweergave van platen minder krachtig en gedetailleerd. Bovendien staat het altijd in t midden.

In oudere LP’s zit inderdaad vaak wat minder laag Hans. Heeft denk ik te maken met slechte pick ups waar men bang was voor groefspringen. Ik heb echt veel materiaal waar het laag prima is en zeker omdat ik een tweeweg heb wel met Harmonizer.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, carl said:

In oudere LP’s zit inderdaad vaak wat minder laag Hans. Heeft denk ik te maken met slechte pick ups waar men bang was voor groefspringen. Ik heb echt veel materiaal waar het laag prima is en zeker omdat ik een tweeweg heb wel met Harmonizer.

Ik heb ook een twee-weg Carl.  Als je het laag van je Auralic streamer vergelijkt met je draaitafel. Het liefst hetzelfde werk.  Is er dan bij jou verschil?

Link to comment
Share on other sites

On 7/17/2019 at 10:48 AM, mumsoft said:

En ik begon aan een uitzending over de Voyagers die in 1977 de ruimte zijn ingeschoten. Het programma stond aangekondigd van 11 tot 12, maar duurde tot half twee! De Voyagers zijn langs alle planeten gescheerd, en hebben unieke infornatie verzameld. Aan boord hebben ze een gouden LP met muziek en infornatie over onze pietepeuterige aarde. In 2012 verliet de eerste ons zonnestelsel, op weg in de oneindige ruimte. Voyager 2 is nog niet zo ver.

In 1977 ontmoette ik Alex. In 2012 werd Alzheimer bij hem gediagnostiseerd. Toeval bestaat niet.

 

On 7/17/2019 at 2:19 PM, mumsoft said:

Wel interressant dat die eerst een voorsprong had op de 1. Maar het mooiste vind ik die grammofoonplaat, dat geeft de bezieling aan die de wetenschappers toen toch ook hadden. Want het is als het schieten van een speld in een hooiberg, bepaald niet wetenschappelijk. Er staat maar één popmuziekje op naast al dat klassiek van Beethoven en Bach. Ik meen Johnny be good.

 

On 7/17/2019 at 6:21 PM, carl said:

Bach en Beethoven zijn niet gedateerd, maar Johny be Good?

 

11 hours ago, mumsoft said:

Uitgevoerd door Chuck Berry. En ach, zijn wij niet allen gedateerd?

Hier wat meer info: https://nl.wikipedia.org/wiki/Voyager_Golden_Record

Hier de selectie van geluiden van de aarde. Ze bevatten een 90 minuten durend eclectische selectie van muziek uit verscheidene culturen.
Deze selecties bevatten o.a.:

Johann Sebastian Bach, Brandenburgs Concert No. 2 in F., Münchens Bach Orkest, Karl Richter, dirigent. 4:40
Java, court gamelan, Kinds of Flowers, opgenomen door Robert E. Brown. 4:43
Senegal, percussie, opgenomen door Charles Duvelle. 2:08
Zaïre, Pygmees uitnodigingslied voor vrouwen, opgenomen door Colin Turnbull. 0:56
Australië, liederen door Aboriginals, Morning Star en Devil Bird, opgenomen door Sandra LeBrun Holmes. 1:26
Mexico, El Cascabel, uitgevoerd door Lorenzo Barcelata en de Mariachi México. 3:14
Johnny B. Goode, geschreven en opgevoerd door Chuck Berry. 2:38
Nieuw-Guinea, lied van de thuisblijvende mannen, opgenomen door Robert MacLennan. 1:20
Japan, shakuhachi, Tsuru No Sugomori (Crane's Nest) uitgevoerd door Goro Yamaguchi. 4:51
Bach, Gavotte en rondeaux van de Partita No. 3 in E voor viool, uitgevoerd door Arthur Grumiaux. 2:55
Wolfgang Amadeus Mozart, Die Zauberflöte, Koningin van de Nacht-aria, no. 14. Edda Moser, sopraan; Beierse Staatsopera, München, Wolfgang Sawallisch, dirigent. 2:55
Georgische S.S.R., koor, Tchakrulo, verzameld door Radio Moscow. 2:18
Peru, panfluit en drum, verzameld door Casa de la Cultura, Lima. 0:52
Melancholy Blues, uitgevoerd door Louis Armstrong and his Hot Seven. 3:05
Azerbeidzjaanse S.S.R., doedelzakken, opgenomen door Radio Moscow. 2:30
Igor Stravinsky, Le Sacre du printemps, Offerdans, Columbia Symphony Orchestra, Igor Stravinsky, dirigent. 4:35
Bach, Wohltemperiertes Klavier, Boek 1, Prelude en fuga in C, No.1. Glenn Gould, piano. 4:48
Beethoven, Vijfde Symfonie; Philharmonia Orchestra, Otto Klemperer, dirigent. 7:20
Bulgarije, Izlel je Delyo Hagdutin, gezongen door Valya Balkanska. 4:59
Navajo-indianen, Nachtlied, opgenomen door Willard Rhodes. 0:57
Anthony Holborne, Paueans, Galliards, Almains and Other Short Aeirs, "The Fairie Round", opgevoerd door David Munrow en de Early Music Consort of London. 1:17
Salomonseilanden, panfluiten, verzameld door de Solomon Islands Broadcasting Service. 1:12
Peru, trouwlied, opgenomen door John Cohen. 0:38
China, guqin, Flowing Streams, opgevoerd door Kuan P'ing-hu. 7:37
India, raga Bhairavi, Jaat Kahan Ho, gezongen door Surshri Kesar Bai Kerkar. 3:30
Dark Was the Night, Cold Was the Ground, geschreven en opgevoerd door Blind Willie Johnson. 3:15
Beethoven, Strijkkwartet No. 13 in Bes, opus 130, Cavatina, uitgevoerd door het Budapest String Quartet. 6:37
Mangkoenegara IV, Puspawarna, een compositie voor de Javaanse gamelan

Edited by audiofreak
Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, carl said:

In oudere LP’s zit inderdaad vaak wat minder laag Hans. Heeft denk ik te maken met slechte pick ups waar men bang was voor groefspringen. Ik heb echt veel materiaal waar het laag prima is en zeker omdat ik een tweeweg heb wel met Harmonizer.

Het geluid van mijn Oracle was eigenlijk in alle opzichten beter dan van de Auralic Mini Jack. Maar voor de eerlijkheid scheelde het  niet veel. Maar ja Spiritchaser heb ik  weer in twee  uitgaven op LP en die klinken beiden weer anders. Wat ik het grote geluidsmatige voordeel van vinyl vind, is dat het levendiger en aanstekelijker klinkt

 

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, carl said:

Het geluid van mijn Oracle was eigenlijk in alle opzichten beter dan van de Auralic Mini Jack. Maar voor de eerlijkheid scheelde het  niet veel. Maar ja Spiritchaser heb ik  weer in twee  uitgaven op LP en die klinken beiden weer anders. Wat ik het grote geluidsmatige voordeel van vinyl vind, is dat het levendiger en aanstekelijker klinkt

Hmmmja  ik ben even geïnteresseerd in het laag.  Wat daar de verschillen tussen zijn. Een  Nagaoka MP-200 kan erg veel details uit de groef te halen. Maar echt "warm" of "rond" klinkt het hier niet.  Wat doe ik fout? Of klinkt een MP-200 niet warm? 

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Tubejack said:

Hmmmja  ik ben even geïnteresseerd in het laag.  Wat daar de verschillen tussen zijn. Een  Nagaoka MP-200 kan erg veel details uit de groef te halen. Maar echt "warm" of "rond" klinkt het hier niet.  Wat doe ik fout? Of klinkt een MP-200 niet warm? 

Mijn MP 200 op de TD 320 klinkt ook niet echt warm Jack overigens wel erg goed zolang je niet met de Oracle draait. Ik betwijfel of die Schiit dat zal veranderen.

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

12 minutes ago, carl said:

Mijn MP 200 op de TD 320 klinkt ook niet echt warm Jack overigens wel erg goed zolang je niet met de Oracle draait. Ik betwijfel of die Schiit dat zal veranderen.

Ok bedankt.  Wat Schiit betreft, ik gebruik 3 apparaten van dit merk en heb daar, heel goede ervaring mee.  :) 

Link to comment
Share on other sites

13 hours ago, audiofreak said:

 

 

 

Hier de selectie van geluiden van de aarde. Ze bevatten een 90 minuten durend eclectische selectie van muziek uit verscheidene culturen.
Deze selecties bevatten o.a.:

Johann Sebastian Bach, Brandenburgs Concert No. 2 in F., Münchens Bach Orkest, Karl Richter, dirigent. 4:40
Java, court gamelan, Kinds of Flowers, opgenomen door Robert E. Brown. 4:43
Senegal, percussie, opgenomen door Charles Duvelle. 2:08
Zaïre, Pygmees uitnodigingslied voor vrouwen, opgenomen door Colin Turnbull. 0:56
Australië, liederen door Aboriginals, Morning Star en Devil Bird, opgenomen door Sandra LeBrun Holmes. 1:26
Mexico, El Cascabel, uitgevoerd door Lorenzo Barcelata en de Mariachi México. 3:14
Johnny B. Goode, geschreven en opgevoerd door Chuck Berry. 2:38
Nieuw-Guinea, lied van de thuisblijvende mannen, opgenomen door Robert MacLennan. 1:20
Japan, shakuhachi, Tsuru No Sugomori (Crane's Nest) uitgevoerd door Goro Yamaguchi. 4:51
Bach, Gavotte en rondeaux van de Partita No. 3 in E voor viool, uitgevoerd door Arthur Grumiaux. 2:55
Wolfgang Amadeus Mozart, Die Zauberflöte, Koningin van de Nacht-aria, no. 14. Edda Moser, sopraan; Beierse Staatsopera, München, Wolfgang Sawallisch, dirigent. 2:55
Georgische S.S.R., koor, Tchakrulo, verzameld door Radio Moscow. 2:18
Peru, panfluit en drum, verzameld door Casa de la Cultura, Lima. 0:52
Melancholy Blues, uitgevoerd door Louis Armstrong and his Hot Seven. 3:05
Azerbeidzjaanse S.S.R., doedelzakken, opgenomen door Radio Moscow. 2:30
Igor Stravinsky, Le Sacre du printemps, Offerdans, Columbia Symphony Orchestra, Igor Stravinsky, dirigent. 4:35
Bach, Wohltemperiertes Klavier, Boek 1, Prelude en fuga in C, No.1. Glenn Gould, piano. 4:48
Beethoven, Vijfde Symfonie; Philharmonia Orchestra, Otto Klemperer, dirigent. 7:20
Bulgarije, Izlel je Delyo Hagdutin, gezongen door Valya Balkanska. 4:59
Navajo-indianen, Nachtlied, opgenomen door Willard Rhodes. 0:57
Anthony Holborne, Paueans, Galliards, Almains and Other Short Aeirs, "The Fairie Round", opgevoerd door David Munrow en de Early Music Consort of London. 1:17
Salomonseilanden, panfluiten, verzameld door de Solomon Islands Broadcasting Service. 1:12
Peru, trouwlied, opgenomen door John Cohen. 0:38
China, guqin, Flowing Streams, opgevoerd door Kuan P'ing-hu. 7:37
India, raga Bhairavi, Jaat Kahan Ho, gezongen door Surshri Kesar Bai Kerkar. 3:30
Dark Was the Night, Cold Was the Ground, geschreven en opgevoerd door Blind Willie Johnson. 3:15
Beethoven, Strijkkwartet No. 13 in Bes, opus 130, Cavatina, uitgevoerd door het Budapest String Quartet. 6:37
Mangkoenegara IV, Puspawarna, een compositie voor de Javaanse gamelan

Ik mis een Nederlandse tranentrekker en van die Duitse volksmuziek (hoempa-zooi met schnitzel-bas) in dat lijstje.

Link to comment
Share on other sites

54 minutes ago, Tubejack said:

Ok bedankt.  Wat Schiit betreft, ik gebruik 3 apparaten van dit merk en heb daar, heel goede ervaring mee.  :) 

Dat geloof ik zeker Jack, maar daardoor gaat het niet warmer klinken (denk ik dan).

Link to comment
Share on other sites

44 minutes ago, Sodejuu said:

Ik mis een Nederlandse tranentrekker en van die Duitse volksmuziek (hoempa-zooi met schnitzel-bas) in dat lijstje.

Ja hoor, daar ben je wat laat mee. Volgende keer beter, doen we Mieke Telkamp erbij.

Wahaar heen, wahaar naar toeoeoe?

Link to comment
Share on other sites

18 hours ago, carl said:

In oudere LP’s zit inderdaad vaak wat minder laag Hans. Heeft denk ik te maken met slechte pick ups waar men bang was voor groefspringen. Ik heb echt veel materiaal waar het laag prima is en zeker omdat ik een tweeweg heb wel met Harmonizer.

De LP's van Hansko waren nieuw.

Laag wordt ook erg verschillend gewaardeerd. De een vind laag pas goed wanneer het de rest van de muziek overstemt en een ander houd van een rond laag waarin de instrumenten niet herkenbaar zijn. Ik vind dat laag er alleen moet zijn, wanneer het ook op de plaat staat. En dan herkenbare en zo natuurlijk mogelijk klinkend. Dus wanneer er een basgitaar en een kickdruk tegelijk spelen, wil ik die beide herkenbaar horen. B.v. in het nummer Way down deep van Jennifer Warnes.

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, carl said:

Met wat voor een Phono trap speel je nu Jack?

Momenteel met buizen een van der Veen MCML05  Met een Denon DL-103 gaat het weer goed.  Zal hem straks neerzetten.

@Hans van Liempd  Vind ik ook, je moet duidelijk de verschillende instrumenten horen.

 

Update  met de TD-2001 & Denon DL-103 klinkt het een stuk beter.  Ik vermoed dat ik mijn voorversterker té goed is. 

 

Link to comment
Share on other sites

Het is trouwens een mooi element zo’n Nagaoka, maar voor mij zou het opener maken. Maar ja ik vergelijk dus de MP 200 met een Benz Ruby Z.  

Link to comment
Share on other sites

31 minutes ago, carl said:

Het is trouwens een mooi element zo’n Nagaoka, maar voor mij zou het opener maken. Maar ja ik vergelijk dus de MP 200 met een Benz Ruby Z.  

Zeker mooi en technisch erg goed. Hoewel hij tot 90 µm nog goed spoort en bij 100µm  nog niet uit de groef springt,  Is de combinatie met een PS-6750 wellicht wat té neutraal.  Maar misschien weer mooi met vintage. Wie weet.  

Over vergelijken, ik ben druk bezig een dac te vergelijken van €300 met een van $2000.  

Het is net wat Hans van Liempd zegt. Zo'n ESS is mooi en detailrijk, indrukwekkend en meer van dat soort super relatieven, maar het klinkt net niet echt. Zo' n delta sigma dac  geeft een beetje geknutseld geluid.  Dat hoor je met een high-end versterker heel goed bij vrouwenstemmen.  Geld zegt dus niet zoveel.  Als ik de MP200 vergelijk met de DL103 wint de laatste. Hij mag door zijn ronde naald minder informatie halen. Maar dat compenseert hij ruimschoots met een veel lagere vervorming dan de MP200. Want door vervorming verdwijnen weer details.    

Link to comment
Share on other sites

Je zou toch zeggen dat een naald die de groef beter aftast ook beter klinkt en ook minder vervormd Jack. Maar ja de proof ..... is in the listening en jij hebt beide elementen. 

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

×
×
  • Create New...