Jump to content

Weer 'n audiofiele dag... II


Tubejack
 Share

Recommended Posts

 

6 hours ago, Arden said:

Een voorbeeld van een andere orde, de draaitafel van Cock. Iedereen weet zo onderhand wel hoe goed dat ding is. Alleen, bij wie gaat hij net zo goed klinken als bij Cock thuis? Hij weet als geen ander hoe hij zijn set moet tunen, zijn set is perfect op elkaar afgestemd, de ruimte is akoestisch ongeveer perfect, daar zit ook ruim 30 jaar net zo lang doorgaan tot het perfect was in verwerkt, waar kun je die tafel dan beter reviewen als bij hem thuis? Totaal zinloos om dat ergens anders te doen, want dan kom je er nooit achter wat je er echt uit zou kunnen halen. Ik wil gewoon weten, lezen en horen wat er maximaal mogelijk is. Daar kan ik wat mee. ..

Als het een goed ontwerp is klinkt die draaitafel overal goed Marco. Misschien nog met wat fijntuning via het element. Bij een recensie moet je eigenlijk de ruimte kunnen uitsluiten. Ik heb daarom verschillende componenten boven en beneden uitgeprobeerd. Soms schrok ik ervan.

Link to comment
Share on other sites

Cock weet aan de hand van zijn plaatsingsmethode van luidsprekers met gebruik van roze ruis er zo voor te zorgen dat er in iedere ruimte een goed geluid te produceren valt. Dat hebben we als het goed is kunnen vaststellen op de vele hifi shows waar hij heeft gestaan: X-fi, Engels, etc. Daarnaast zijn er mensen waar hij deze roze ruis methode van luidsprekerplaatsing in hun luisterruimte thuis heeft uitgevoerd. Als de plaatsing goed is en je hebt hifi apparatuur die voldoet aan zijn filosofie van minimalisme, dat hoeft overigens geen Sonore apparatuur te zijn, dan is het matchen van apparatuur ook totaal niet nodig. Met matchen corrigeer je alleen maar de minpunten van een apparaat of onderdeel, die er in de basis niet in had moeten zitten. Matchen is dus een verkeerd uitgangspunt en ziet hij liever niet worden toegepast.

Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, Arden said:

Een voorbeeld van een andere orde, de draaitafel van Cock. Iedereen weet zo onderhand wel hoe goed dat ding is. Alleen, bij wie gaat hij net zo goed klinken als bij Cock thuis? Hij weet als geen ander hoe hij zijn set moet tunen, zijn set is perfect op elkaar afgestemd, de ruimte is akoestisch ongeveer perfect, daar zit ook ruim 30 jaar net zo lang doorgaan tot het perfect was in verwerkt, waar kun je die tafel dan beter reviewen als bij hem thuis? Totaal zinloos om dat ergens anders te doen, want dan kom je er nooit achter wat je er echt uit zou kunnen halen. Ik wil gewoon weten, lezen en horen wat er maximaal mogelijk is. Daar kan ik wat mee. ..

 

Ik geloof niet dat Cock zijn set aan het tunen is. Hij is continue bezig elke afzonderlijke component (versterker, kabel, luidspreker, draaitafel, step-up, ophanging, noem-maar-op) te verbeteren, ongeacht wat hier aan vast zit. En die verbeterde componenten passen in elke set: dat is mijn ervaring. Een goede component 'doet' het gewoon overal goed: zo simpel is het.
Sinds kort speel ik (nog wat provisorisch) met de nieuwe draaitafel van Cock: het armbord moet nog komen en ook de goede voeten zijn er nog niet (ik gebruik nog het armbord en arm van de vorige draaitafel en wat houten klossen met sorbothane). Wat mij direct opvalt is de rust, de betere dynamiek en het ongekende laag vergeleken met de oude draaitafel (een Raven AC: ook geen kleintje). Het nieuwe lager bijvoorbeeld draait zó mooi en zó stil dat de micro-informatie die het element uit de groeven haalt nu plots zichtbaar (lees: hoorbaar) wordt en niet meer 'verdwijnt' in de (kleine) bijgeluiden die de anderre draaitafels en lagers blijkbaar toch nog produceren en die het element óók oppikt. En dat hoor je. Goede lp's klinken hemels en slecht opgenomen (en/of geperste) lp's klinken inderdaad slecht: dat is dan wel weer het nadeel.
Dat het bij Cock thuis toch nog beter klinkt heeft volgens mij niet met de akoestiek van de kamer te maken, maar met het feit dat bij hem de speakers midden in de (rechthoekige) kamer staan, meters van de achterwand, dus volkomen vrij in de ruimte. Een dergelijke plaatsing in de woonkamer is bij mij thuis onbespreekbaar.

Edited by Ove Rickland
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, vintagemod said:

Ove ,een goede component kan totaal niet klinken in elk  installatie ,dat is gewoon een fobie en gelul,als het zo was .

Ach ... Jaren geleden mailde ik met Simon Yorke (van de gelijknamige draaitafels) over de vraag of bepaalde elementen en armen voor elkaar gemaakt zouden zijn. Zijn reactie:

"Made for each other? Sorry, but I don't subscribe to such ideas. A properly-made tonearm should work with any properly-made cartridge, and vice-versa. Sure, there can be compatibility issues at the extremes (very compliant cartridges with very heavy tonearms, for instance) but, by and large, everything should work with everything else if it has been properly designed in the first place. Those people who make statements to the contrary are, in my opinion, simply stating their own preferences - there's nothing rational about it - making voodoo or simply trying to sell 'product' or 'fashion' to the gullible."

En daar ben ik het mee eens. Bepaalde basis-parameters (impedantie, uitgangsspanning, compliantie, en zo) moet je uiteraard wel controleren en afstemmen, maar voor de rest: goed is altijd goed.

Link to comment
Share on other sites

  • Members

@Ove, Carl en Ivan: Ik heb nergens beweerd dat de tafel van Cock ergens anders niet goed zou zijn, ik gaf aan dat als deze zou moeten worden gereviewed, dat je dit bij Cock thuis zou moeten doen om zeker te weten dat je het maximale er uit haalt. Dat is iets heel anders!

Nog even een ander dingetje, hoe kwamen die producten van Cock ook weer op dat extreem hoge niveau? Door te verbeteren en aan te passen vanwege nieuwe inzichten, kennis en opgedane ervaringen (zie de ontwikkeling van de kabellijn, of de overstap van MM naar MC vanwege de ervaringen met Ikeda en de MA Cotter, het modificeren en experimenteren met de luidsprekers, ga zo maar door), zoiets heet dus officieel tunen. Ik ben daar jaren heel dicht bij betrokken geweest, dus een klein beetje een idee van hoe het werkt heb ik heus wel.

Overigens, niet dat dat bovenstaande over tunen de discussie nu wel of niet waard is, het ging namelijk puur over het hoe op te zetten van een review om er het beste resultaat uit te halen. Ik geef daarop mijn visie, ook die is niet alleen gebaseerd op lucht...

 

@robx: Geen idee wie je bent, is ook niet belangrijk. We leven gelukkig in een land waar iedereen voor zijn mening op mag komen, dus mag je over mij denken hoe je wilt. Heb je problemen met mijn schrijfsels (wat ik gelukkig ook nog steeds mag doen), ook geen probleem, daar is nou net die ignore button voor. Probleem opgelost!

Link to comment
Share on other sites

Om een set goed te laten klinken heb je in ieder geval componenten nodig die in staat zijn om dat te doen.
Overbodig te zeggen dat akoustiek in grote mate mede bepalend is.
Cock heeft de kennis om daar alles uit te halen,hij weet welke componenten in een apparaat bepalend zijn voor de klank.
Een en ander ontdekt door pionieren en te testen.
Ik denk dat Cock ook een andere set beter kan laten klinken door daar aanpassingen aan te doen.
Alleen technische mensen op audiogebied kunnen dat.
Die dt van Cock zal het ook bij mij goed doen,daar ben ik van overtuigd.

 

Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, vintagemod said:

Nee ,Carl dat gaat niet er bestaat geen draaitafel die op elke installatie goed werkt,dat is een fobie.

Je bedoet misschien: "jouw fobie" :huh: Ik weet zeker dat b.v. de Thorens TD-2001 waar ik nu mee speel overal goed werkt. Maar ook  mijn Sony PS-675 en zelfs een Dual 1119. 

Edited by Tubejack
Link to comment
Share on other sites

Ja Arden dat begreep ik ook uit je post dat het over het optimaal reviewen gaat. Maar een high end product moet overal goed kunnen klinken. Recensenten moeten hun best doen om het uiterste er uit te halen. De horrorverhalen van een recensent die al jaren geen vinyl heeft gedraaid is niet professioneel van een recensent en pijnlijk om te lezen voor mij.

Naast tunen is er ook nog het fenomeen Research & Development. Dat is wat Cock eigenlijk doet. De techniek onder de kap volledig aanpassen en uitdenken. Daar heb jij vast boven op gestaan bij Sonore of bij Blumenhofer. Het voorbeeld dat je aangeeft klopt. Tunen is een kabel, een element of een heel apparaat inwisselen om tot een ultiem resultaat te komen in een bestaande set. Het matchen dus van Vintagemod, dat is anders voor mij dan het ontwikkelen of  ontwerpen als fabrikant of hifi doe-het-zelfer. Petje af voor mensen, die de techniek willen toepassen en verder willen brengen. 🙂

Persoonlijk denk ik is de keuze van je hifi apparatuur gebaseerd op emotie. Je kiest voor een combinatie dat bij je oren, budget en levenstijl past. Want daar wordt je blij van. Keep on tuning and don’t forget the music. 🙂

Edited by Ivan10
Link to comment
Share on other sites

  • Members
16 minutes ago, Groovy said:

Om een set goed te laten klinken heb je in ieder geval componenten nodig die in staat zijn om dat te doen.
Overbodig te zeggen dat akoustiek in grote mate mede bepalend is.
Cock heeft de kennis om daar alles uit te halen,hij weet welke componenten in een apparaat bepalend zijn voor de klank.
Een en ander ontdekt door pionieren en te testen.
Ik denk dat Cock ook een andere set beter kan laten klinken door daar aanpassingen aan te doen.
Alleen technische mensen op audiogebied kunnen dat.
Die dt van Cock zal het ook bij mij goed doen,daar ben ik van overtuigd.

Klopt als een bus natuurlijk zal die tafel bij jou ook fantastisch klinken, daar ben ik echt niet bang voor. Er kunnen alleen in het traject zo veel fouten worden gemaakt, ook ik heb me daar onlangs weer schuldig aan gemaakt:

Vanwege de grote hoeveelheden vintage apparatuur hier bij mij aanwezig vond ik eigenlijk dat ik ook de racks uit die tijd wilde hebben staan. De Targets en Standesigns uit de jaren 80 en 90, je kent ze wel. Die dingen koop je voor een appel en een ei, dus maar grof ingeslagen. Wat blijkt nu? Een draaitafel op zo'n rack klinkt dus volledig dood en tam. Van alles geprobeerd, ik kreeg het niet naar mijn zin. Totaal geen leven in. Uiteindelijk de draaitafels op Ikea tafeltjes gezet, speelt weer als een Grootvorst! Dus ben ik me eens in die racks gaan verdiepen. Die schaar-tafels van mij hebben jullie denk ik wel eens bij mij op shows gezien? Die werken dan weer perfect, een partij energie in je geluid, dat wil je niet weten, Ikea tafels, prachtig, geen enkel probleem. High-End racks? Weg power, weg energie. Van de 8 racks die ik hier heb staan werken er dus maar 2 (beiden merkloos) echt goed, de rest kun je gerust omschrijven als slecht! Het enige echt goede andere alternatief is dus een beugel aan de muur. Let wel, ik heb het hier nu over de ervaringen met MIJN draaitafels!

Een versterker en cd-speler op zo'n rack, niets mis mee, daar zijn ze waarschijnlijk in de jaren 90 en daarna voor ontwikkeld, maar met een draaitafel not done! Als ik dus nu een draaitafel voor een review weg moet brengen en deze komt dan prominent bij een reviewer op zo'n high-end meubel te staan, ga je dus eigenlijk nooit dat er uit halen wat er inzit. Zet hem dan maar beter op de grond (met zwevend parket ook weer een ramp trouwens). Er kunnen gewoon nog steeds te veel fouten worden gemaakt die het eindresultaat zwaar beïnvloeden, ook gewoon bij jou of mij thuis.

Stel nu je hebt zo'n meubel, je krijgt die tafel een week thuis om te proberen, never nooit niet dat je het goed gaat krijgen. Ga maar uitvinden dat het aan je high-end rack ligt... Dat is echt het laatste waar je aan denkt, dus ga je experimenteren met kabels, instellingen, ga zo maar door. Denk je na een week waarschijnlijk ''dit wordt hem niet''! En voila, een hoop tijd en energie verspild met rien ne va plus als resultaat!

Tijd voor een audiorack revolutie!

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, vintagemod said:

Ivan je moet weten wat een versterker kan en niet kan.

Na 17 jaar weet ik wat mijn mid-fy Marantz versterker wel en niet kan.   Het is geen controle beest, geen detaildier, maar wel een muzikaal apparaat. Gelukkig doet ie het nog steeds. Heb ik beter en mooier gehoord? Ja hoor Sonore, Pink Faun, Octave, Symphonic Line etc. Geluid waar ik blij van wordt. Een persoonlijke oor-mening. Kan ik dat allemaal aanschaffen om te mixen, matchen en tunen? Ik mocht het willen. Maar uiteindelijk settle je met waar je blij van wordt. Geen gedoe, maar luisteren. De Urban Dance Squad staat nu op. 

Link to comment
Share on other sites

God weet wat voor fouten ik allemaal maak.
Ik wist wel dat audioracks er toe doen,maar ik had niet het idee dat grote verschillen opleverde.
Ik zal eens een Ikea tafeltje proberen.
Bij mij staat alles op en in een oud dressoir,geen idee of dat goed of slecht is.
Van welk soort materiaal is dat Ikea tafeltje

Edited by Groovy
Link to comment
Share on other sites

  • Members
3 minutes ago, Pjotr said:

Ach Marco, maakt toch verder allemaal niet zo uit?  Belangrijkste is dat van Es een leuk en boeiend verhaal schrijft.

Maakt ook niet zo veel uit, ik vind alleen de discussie an zich hierover gewoon interessant! Aan de ene kant wil men vaak alleen iets kopen, beluisteren of testen als het in de bladen staat, aan de andere kant zegt men dan weer ''dat wat er in de bladen staat is alleen maar reclame'' 

Ook ik ben nog steeds een voorstander van onafhankelijke reviews, dat is helaas zo goed als onmogelijk geworden. Dan het idd maar zo sturen dat men voorgeschoteld krijgt wat ik mooi vind, en waar ik voor sta. Is dat niet je kopje thee? Geen probleem, daar zijn weer andere producten voor.

Ooit heb ik hier eens het voorstel gedaan leden gewoonweg spullen te lenen zodat zij hier dan geheel belangeloos hun mening en visie over op het forum konden geven, veel onafhankelijker kan niet, maar dat bleek ook een doodgeboren kindje. Er kwam precies 1 review uit voort (de Blumenhofer Tempesta 17), daarna heeft er nooit meer iemand om iets gevraagd om te mogen lenen puur voor eigen vermaak en om een leuk verhaal te schrijven. Ooit begreep ik dat de reden hiervoor was dat de ''concurrentie'' hier niet aan wilde, en dat het dan alleen apparatuur uit mijn toko zou zijn. Tja, wat maakt dat nou uit? Als de rest het niet aandurft geeft dat ook alleen maar te denken... Ik sta voor de volle 100% achter mijn spullen, anders voer ik het niet. Ik durf daardoor die onafhankelijke reviews wel aan, zolang dit maar wel onder de juiste  omstandigheden gebeurt. Dus kom niet om een Ikeda element vragen voor in de Rega Planar 3 om maar iets geks te noemen...

Link to comment
Share on other sites

  • Members
49 minutes ago, Pjotr said:
57 minutes ago, Groovy said:


Van welk soort materiaal is dat Ikea tafeltje

 Spaanplaat opgevuld met golfkarton :D

Yep, kost geen drol, en ''werkt'' fantastisch (of werkt juist niet...). Iedere euro dik waard!

Bij de weg, een oud dressoir kan soms ook prima werken, in ons oude huis stond mijn tafel ook op een oud dressoir, deze werd alleen stiekum ondersteund via een muurbeugel. De poten stonden dan weer op een schijfje rubber. Dit was 1 van de beste oplossingen die ik in dat huis had. O, en sorry voor de slechte foto, het is de enige die ik zo snel nog kon vinden...

 

739692_269466279847539_1178534671_o.jpg?

 

... waar het dus op neerkomt, de ondergrond voor een draaitafel is wel degelijk belangrijk, het zo maar op een high-end meubel pletteren kan  je analoge weergave wel degelijk om zeep helpen!

Link to comment
Share on other sites

- Nog even over Cock, ik ben ervan overtuigd dat hij erg goed bezig, geniaal zelf. Dat hij boven alles en iedereen in deze wereld uittorend kan ik me niet voorstellen. Zo iemand bestaat volgens mij op geen enkel gebied en gelukkig maar aan een God hebben we al genoeg.

- Pas maar op Marco anders wil ik nog wel een reviewtje schrijven 😀

Link to comment
Share on other sites

7 minutes ago, carl said:

Pas maar op Marco anders wil ik nog wel een reviewtje schrijven 😀<span>

Ja hoe gaat het met je luidsprekers zoektocht, Carl? 

Ik wist overigens niet van je aanbod Arden. Leuk. Carl moet zeker een Blumenhofer reviewen. 😉

 

Link to comment
Share on other sites

  • Members
22 minutes ago, carl said:

- Pas maar op Marco anders wil ik nog wel een reviewtje schrijven 😀

Dat mag gewoon hoor. Jij zit gewoon op die Hana ML te azen he... Maar ik vind het prima. Kijk nog maar een keer in het topic 'Recensies audio apparatuur,' dat was daar voor aangemaakt. Er kan in het topic zelf niet op gereageerd worden, daar waren dan weer andere topics voor, en ook ik heb er geen invloed op. De Webmaster plaatst het als alleen lezen topic. Mocht je de monitor uit de Classic line willen doen, ook prima, maar die heb ik pas ingespeeld staan na Munchen. Het middenmodel is sowieso geen probleem. En zoals ik dat toen al aangaf, iedereen kan dit doen zolang het ook maar serieus gebeurt.

En vind je het niks, dan mag je dat ook gewoon schrijven, ik lever nu eenmaal geen allemansvrienden...

Link to comment
Share on other sites

Sinds ik die nieuwe Benz op de Oracle  heb, loopt de TD 320 wat achter. Zoiets stoort me dan. 

Nu ik wat verbeteringen in de luisterkamer heb aangebracht klinken mijn Monitor Audio LS beter dan ooit.

Link to comment
Share on other sites

59 minutes ago, Arden said:

.. waar het dus op neerkomt, de ondergrond voor een draaitafel is wel degelijk belangrijk, het zo maar op een high-end meubel pletteren kan  je analoge weergave wel degelijk om zeep helpen!

Dat eerste kan ik beamen. Mijn draaitafel staat op het goedkoopste rek van Creactiv. Zonder voorzieningen behoorlijk last van terugkoppeling, ook door de vloer. Met sorbothane en kogelvoeten: geen enkele last meer.

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

×
×
  • Create New...