Jump to content

Weer 'n audiofiele dag... II


Tubejack
 Share

Recommended Posts

Hai Marco, ik heb intertijd bij Rob Wilms versterkers vergeleken. Eigenlijk hoorde ik nauwelijks verschillen bij hem totdat ik ze beluisterde in mijn eigen omgeving, in mijn eigen akoustiek, met eigen apparatuur en bekende muziek.. En dan liefst minstens een week want dan weet je pas of het component vermoeid of anderszins. Als je een review schrijft moet je dat mijns inziens ook aangeven. Als bijvoorbeeld een element bij mij wat te helder klinkt, zou dat voor iemand die een beetje saaie ruimte en/of set heeft,  juist een koopargument kunnen zijn. Uiteindelijk gaat het volgens mij bij reviewen om klankindrukken die mensen kunnen ondersteunen bij hun zoektocht naar het ideaal. En zoals Wiel zegt, het gaat altijd om de combi. Veel reviews of het nu over audio of auto’s gaan,  zijn eigenlijk advertorials en dat geldt te meer als de reviewer betaald krijgt 😀   Overigens zal het bij jou wel een goed review worden: je hebt volgens mij altijd interessante spullen en kent ze bovendien goed. Ik hoop wel dat er ter vergelijking naast de Hana een ander element wordt beluisterd.

PS voor Puresound stonden er artikelen in de steiger over de Pass Kloon, Crystal phono kabel, de Benz Ruby en de Auralic mini. Ik had die allemaal ruim vergeleken met andere produkten van mezelf en/of in leen. Zou Puresound nog een keer herstarten?

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

23 minutes ago, vintagemod said:

Hifi bladen doorlezen en een ander plezier mee doen,

Jep, ben bezig aanslibsel van een jaar of 10 uit te splitsen en op te ruimen. Is wel een werkje, maar wat moet, dat moet. Maar ik geloof niet dat ik er iemand anders blij mee kan maken, behalve de papierbak.

Link to comment
Share on other sites

  • Members

 

36 minutes ago, mumsoft said:

Overigens, in de tijd dat ik voor de HCC e.e.a. recenseerde zat daar vrijwel geen vergoeding aan vast, én de leveranciers van de softwarpakketten hoefden zeker niks te betalen. Dat gaf je als recensent de vrijheid je bevindingen onverbloemd over het voetlicht te brengen. Maar wat nu als je als leverancier geacht wordt er wel voor te betalen? Wèg onafhankelijkheid van de recensent.

Marc snijdt gelijk het heikele punt aan, die onafhankelijkheid. Die bestaat idd niet meer, want zonder advertenties geen reviews. Heel zwart wit gezien zou het in sommige gevallen dus zo kunnen zijn dat iemand dan serieus geld moet betalen om iet af te laten branden. Ik zelf ben een groot voorstander van weer echt onafhankelijke reviews, het liefst ook in een papieren magazine. Maar dan zullen er eerst weer veel abonnees nodig zijn, de kosten voor zo'n blad moeten namelijk ergens mee verdiend worden. Ik ben dan ook bang dat dit een Utopie zal blijken.

 

11 minutes ago, carl said:

En zoals Wiel zegt, het gaat altijd om de combi

Juist Carl, Wol wordt vaak voor gek uitgemaakt, maar zijn stokpaardje matchen is wel waar het uiteindelijk steeds om draait! Er is dan ook geen reviewer die een set heeft staan die altijd zal matchen met de te testen onderdelen, dus zal dit ook altijd een compromis blijven. De opmerking ''daar luister ik wel doorheen'' ben ik wel een beetje klaar mee, dat betekend gewoon dat je 100% nooit zal halen. 90% misschien, maar dat is dan al heel wat. Ik heb dan toch de voorkeur om iets in de juiste ruimte en gematchte set te laten reviewen, zodat gelijk maar blijkt wat er ongeveer maximaal uit te halen is. Altijd beter als een review met haken, ogen, mitsen en maaren.

En inderdaad, het komt uiteindelijk toch neer op hoe het bij jou als eindgebruiker thuis gaat klinken, maar dan heeft eigenlijk geen enkele review nog zin als je deze reviews niet zo stuurt dat men in ieder geval kan lezen of ervaren wat er uiteindelijk mogelijk zou kunnen zijn. Alleen op die manier kun je reviews zien als een voorselectie.

Om nog een keer op die Zanden phonotrap review terug te komen, daarin werd aangehaald dat deze maar 2 afsluitimpedantie standen kende, high en low. Dit was te beperkt werd er in de review genoemd, dus lees ik dat als niet goed te matchen op de gebruikte elementen. Maar nee, daar werd natuurlijk doorheen geluisterd, en wederom was alles Hosanna! Dan valt zoiets bij mij af op de voorselectie. Zinloos dus! Zoek er dan eerst het juiste element bij, en ga dan verder.

Een voorbeeld van een andere orde, de draaitafel van Cock. Iedereen weet zo onderhand wel hoe goed dat ding is. Alleen, bij wie gaat hij net zo goed klinken als bij Cock thuis? Hij weet als geen ander hoe hij zijn set moet tunen, zijn set is perfect op elkaar afgestemd, de ruimte is akoestisch ongeveer perfect, daar zit ook ruim 30 jaar net zo lang doorgaan tot het perfect was in verwerkt, waar kun je die tafel dan beter reviewen als bij hem thuis? Totaal zinloos om dat ergens anders te doen, want dan kom je er nooit achter wat je er echt uit zou kunnen halen. Ik wil gewoon weten, lezen en horen wat er maximaal mogelijk is. Daar kan ik wat mee. ..

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Gydotron said:

Hans, je neemt veel beter op in 24 bits 88,2 kHz, of 176,4 dat is rekenkundig veel minder complex om te zetten naar 16 bit 44,1 kHz. Geleerd van een sound engineer.

Mvg Guido

Klopt. Niet aan gedacht. Hartelijk bedankt voor de tip.

Link to comment
Share on other sites

6 minutes ago, Arden said:

dan heeft eigenlijk geen enkele review nog zin als je deze reviews niet zo stuurt dat men in ieder geval kan lezen of ervaren wat er uiteindelijk mogelijk zou kunnen zijn

Klopt, daarom vind ik technische specificaties alleen ook niet zinvol. Al die cijfertjes zeggen niet zoveel over de uiteindelijke klank.

 

8 minutes ago, Arden said:

Wol wordt vaak voor gek uitgemaakt, maar zijn stokpaardje matchen is wel waar het uiteindelijk steeds om draait!

Dat roept mijn dealer (http://musifoon.nl/) ook altijd, of je €1500 of €50000 wilt besteden, de set moet in balans zijn.

Link to comment
Share on other sites

De recensies  van Sterophile geven vaak wel goede luisterindukken en zijn geschikt voor een voorselectie. Hetzelfde geldt voor Hifi News. Die Duitse bladen vind ik minder betrouwbaar.

Link to comment
Share on other sites

Waar een bespreking altijd zeker goed voor is, zijn de (on)mogelijkheden van het betreffende apparaat. Aansluitingen, werking, eigenaardigheden. Maar zoek eens een streamer die geschikt is voor klassieke muziek, die zijn bijna niet te vinden. En dàt haal je meestal ook niet uit een bespreking. Het gaat niet altijd om luisterindrukken, of, mij, eigenlijk nooit.

Link to comment
Share on other sites

Metingen niet relevant...... nou daar ben ik het totaal oneens mee. Als je van een "kleurtje" houd kan ik me daar nog in vinden, maar als je een zo zuiver venster wil op wat er opgenomen is, dan moet je set zo neutraal en vervormingsvrij mogelijk zijn, er valt nml heel wat te meten, maar tja, recensenten schrijven mooie verhaaltjes die inhoudsloos zijn en de meest onder hen zijn technisch niet op de hoogte. Ze lullen maar wat want de meesten onder hen hebben geen neutraal referentiekader. Veel van hen bezoeken nog niet eens een live concert. Ik begrijp Marco heel goed dat het echt maar wat aanklooien is. Verder is mijn ervaring, dat als een set zo vervormingsarm mogelijk is, ze juist een rijke timbre heeft en je juist erg betrekt bij de muziek. Neem nu Marco's speakermerk, tja, een hoorn vervormt vaak heel weinig, omdat de membraanuitslag gering is, het is uiteraard de kunst om een goede hoornvorm te ontwikkelen. Ook de bas-mid unit moet goed aansluiten en om het geheel "snelheid" te geven moet het filter qua timing zeer nauwkeurig zijn, want dat is nu net de meest bepalende factor voor die snelheid. Ik lees hier al langer mee en ik heb al heel wat jaren audio-ervaring op de teller staan en ik ben hoe langer hoe nuchterder geworden. Ik sta nml veel meer met mijn voeten op de grond en gebruik nagenoeg geen extra accessoires om een set te tunen. Als je een Volkswagen Kever tuned zal dat nooit een Porsche worden, als je dat wil spaar dan wat langer en koop een Porsche. Dat is voor mij een reden om mijn bijna nooit op forums te begeven, ik heb geen zin meer in welles-nietes discussies, net omdat ik daar moedeloos van word. Ik ben muziekliefhebber en door wat ouder (60) te worden relativeer ik veel meer. Dit is mijn kijk, en verder moet iedereen zijn/haar pad volgen en "Don't forget to enjoy music" !  Groeten, Guido

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, vintagemod said:

Nou Leo ,ga maar eens eerst over dat filter van jouw kijken duur ,peperduur en dom,kijk mij kijk mij.

Als het hier over recensies gaat, is dit niet echt een relevante opmerking. 

Groet,

Leobus

Link to comment
Share on other sites

Een vaststelling, ik begrijp 90% niet wat "Vintagemod" schrijft, ik bedoel taalkundig is het voor mij een warboel die ik niet kan ontcijferen. Misschien iemand die dyslexie en/ of een andere moedertaal heeft. Ben ik nu de enige ? Komt het omdat ik Belg ben?

 

Grtn Guido

 

 

Link to comment
Share on other sites

Quote

Een vaststelling, ik begrijp 90% niet wat "Vintagemod" schrijft, ik bedoel taalkundig is het voor mij een warboel die ik niet kan ontcijferen. Misschien iemand die dyslexie en/ of een andere moedertaal heeft. Ben ik nu de enige ? Komt het omdat ik Belg ben?

 

Wol komt uit Nederlands Limburg vlak bij het drielandenpunt. Het komt niet omdat jij Belg bent...😊

Edited by Hans van Liempd
Link to comment
Share on other sites

36 minutes ago, Gydotron said:

Metingen niet relevant...... nou daar ben ik het totaal oneens mee. Als je van een "kleurtje" houd kan ik me daar nog in vinden, maar als je een zo zuiver venster wil op wat er opgenomen is, dan moet je set zo neutraal en vervormingsvrij mogelijk zijn, er valt nml heel wat te meten, maar tja, recensenten schrijven mooie verhaaltjes die inhoudsloos zijn en de meest onder hen zijn technisch niet op de hoogte. Ze lullen maar wat want de meesten onder hen hebben geen neutraal referentiekader. Veel van hen bezoeken nog niet eens een live concert. Ik begrijp Marco heel goed dat het echt maar wat aanklooien is. Verder is mijn ervaring, dat als een set zo vervormingsarm mogelijk is, ze juist een rijke timbre heeft en je juist erg betrekt bij de muziek. Neem nu Marco's speakermerk, tja, een hoorn vervormt vaak heel weinig, omdat de membraanuitslag gering is, het is uiteraard de kunst om een goede hoornvorm te ontwikkelen. Ook de bas-mid unit moet goed aansluiten en om het geheel "snelheid" te geven moet het filter qua timing zeer nauwkeurig zijn, want dat is nu net de meest bepalende factor voor die snelheid. Ik lees hier al langer mee en ik heb al heel wat jaren audio-ervaring op de teller staan en ik ben hoe langer hoe nuchterder geworden. Ik sta nml veel meer met mijn voeten op de grond en gebruik nagenoeg geen extra accessoires om een set te tunen. Als je een Volkswagen Kever tuned zal dat nooit een Porsche worden, als je dat wil spaar dan wat langer en koop een Porsche. Dat is voor mij een reden om mijn bijna nooit op forums te begeven, ik heb geen zin meer in welles-nietes discussies, net omdat ik daar moedeloos van word. Ik ben muziekliefhebber en door wat ouder (60) te worden relativeer ik veel meer. Dit is mijn kijk, en verder moet iedereen zijn/haar pad volgen en "Don't forget to enjoy music" !  Groeten, Guido

+1

Link to comment
Share on other sites

Hai Guido, zowel  Stereophile als Hifi - News meten naast luisteren. Meestal komt dat wel overeen. In die zin kan je zonder meten wel een fatsoenlijk oordeel vormen mits je af en toe naar live concerten gaat. Daarbij komt dat al heb je de meest neutrale keten deze door de kamerakoustiek niet neutraal zal klinken. Overigens heb ik veel in huis gehad en het klonk altijd verschillend met name de LS. 

Vergaand neutraal was denk ik de Quad ESL 63 al in de jaren 80.  Nog steeds een van de minst kleurende en evenwichtige LS die te krijgen is en nog redelijk geprijst ook. Ik vond ze in ons vergelijk indertijd niet minder dan de hoorns van Marco mits je in de luisterdriehoek zat op relatief  korte afstand van de LS. Op grote afstand klonken die van Marco duidelijk beter, maar ik heb niet zo’n grote kamer 😀 en wie wel?

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

38 minutes ago, vintagemod said:

wollie half deutscher half belske en half ollander.😊,dat komt gewoon ik woon vlak bij het drielande punt.

Drie maal een half Wol  is anderhalf Wiel.

Link to comment
Share on other sites

Ik speel niet met Manger. Ik speel met de Kii Three & BXT module. Ik had Jeff Rowland elektronica (welke ik heel erg goed vind)  die nu te koop staat, want die heb ik niet meer nodig. Verder vind ik de Grimm LS 1 erg mooi, maar die is ook ontwikkeld door Bruno Putzeys. De Be versie is een doorontwikkeling van Grimm (waarbij de electronica net hetzelfde is als de gewone LS1, maar de DSP is totaal anders ingesteld) De nieuwe laag unit van Grimm werkt als een Motional Feedback systeem, maar dan niet analoog, maar ook met DSP.  Guido

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

×
×
  • Create New...