Jump to content

Weer 'n audiofiele dag... II


Tubejack
 Share

Recommended Posts

3 hours ago, carl said:

Zou het aan de arm liggen van die 2001 Jack?  

Ook...... Toen ik nog een Lyra Delos in de TP-90 arm had, vond ik de arm maar een lomp ding. Nu met een Nagaoka element er in gaat dat prima. De snaar aandrijving van de TD-2001 vind ik niet zo goed.  Ik heb voor de 147 ook nog een 160 gehad, daar liep de snaar er nooit af.  Met die TD-2001 kan ik elke 2 jaar een nieuwe originele snaar kopen....   Nee doe mij maar een Sony PS-6750 daar zit standaard een heel fijne carbon arm op en de lift is een juweeltje. Daarnaast is het gewoon een probleemloos apparaat.  Zelfs met een Dual 1019 met Denon 110 heb ik meer lol .....   Het zal wel aan mij liggen ;)

Edited by Tubejack
Link to comment
Share on other sites

De Thorens TD-2001 is echt wel een goede speler, maar ik geef Jack gelijk wat de TP90 betreft. Ik weet niet waarom die arm zo lomp gemaakt is. Hij is niet slecht, maar veel te zwaar en niet handig. Anders gezegd, hij matcht qua effectieve massa prima met top-elementen, maar is aanzienlijk te kort voor deze. Ik vind het een prima kandidaat voor een DL-103. Volgens mij was dat ook de bedoeling toen Thorens met de TP90 kwam. Een TP16Mk3 is opmerkelijk veelzijdiger.
Een ander m.i. miskleun van Thorens is de TP50 (zit op de MK3 versie van de TD316/TD318). Die arm krijg je niet goed uitgebalanceerd.

Het loopwerk van de TD2001 is echter prima. Wil je dat de snaar er niet meer vanafloopt, kun je de poelie schoonmaken met rubberreiniger (voor drukrollen) en eventueel onder en boven op de poelie een ring zetten (van een doormidden geknipte fietsbinnenband). Meestal help alleen het schoonmaken met de rubberreiniger al. Nog een ding. Normaal zet je de aandrijfriem bij een Thorens licht in de talkpoeder, zodat deze langer goed blijft. Dat kan en mag bij een TD-2001 niet. Om slijtage aan een kant de minderen, kun je de snaar een halve slag draaien, zodat die op de poelie op het ander vlak loopt dan op het binnenplateau.

Betere draaitafels komen meestal ook met meer nazorg. Wil je lekker spelen en nergens naar om hoeven kijkeen, dan is bijvoorbeeld al een Pioneer PL-12D een pracht speler. Maar zo'n ZoNie DD is ook prima. Bijna alle DD's doen het vaak lang en goed. In die tijd werden nog degelijke apparaten gemaakt. Wat ik minder vind is de quarz lock op die spelers. Die halen de emotie eruit

Link to comment
Share on other sites

58 minutes ago, carl said:

Nee hoor Jack, het is jouw ervaring. En nu weet ik waarom ik van Roger alleen maar een TP 16.3 mocht kopen.

Uiteindelijk is het toch weer aardig goed gekomen.  Maar ik had nooit, een beter element dan een Benz Ace M in die TD-2001 moeten laten inbouwen.  

Wat anders vandaag na 3 maanden afwezigheid in mijn referentie buizenversterker  weer thuis.  Ik had hem uitgeleend aan de jongste omdat haar buizenversterker door onweer een optater had gekregen.  Een paar weken daarna, moest ze voor haar werk naar het buitenland. Jonge mensen paste op haar huisje.  Beetje lullig om dan de boel weg te halen......  Bovendien ik kende het lieve kind ook niet. Wie weet wat ze met haar vriendje uitspookte.  Dat wil je allemaal niet weten.:D

Afijn vandaag is hij dus weer terug.  Ik dol gelukkig, dochter ook gelukkig.  Natuurlijk heb ik van de situatie "misbruik" gemaakt om haar versterker ook eens flink aan de tand te voelen met KT-120 buizen.   Ook al een wonderlijk goede combinatie in triode (niks van Wol aantrekken)  Echter die kleine buisjes zoals de 6L6 en de 5881WTX  zijn met Jensen koperfolie papier in olie condensatoren tot zo' n verfijnde resolutie in staat ongelofelijk...  Maar ook een KT-77 in Ultra lineair waar ze nu mee speelt is een hele fijne match.    :)

Link to comment
Share on other sites

8 minutes ago, robx said:

ieks Jack ... zei je nou condensatoren ... ga je mond spoelen met zeep  :P

Ik denk dat die Jensen of Audio Note koper folie in olie condensatoren net zo goed zijn als een goede interstage trafo van Lundahl  of Sowter.

Bovendien DC gekoppeld is ook niet altijd zaligmakend.....  

Edited by Tubejack
Link to comment
Share on other sites

Dat vergelijk moet ik nog leren. 

Ik weet alleen van de verbetering door alle koppel-condensatoren eruit te halen, omdat de Aw250 het toch opvangt met de DC-servo. Ik kan niks zeggen over wat een transformator doet, anders dan enige gehoorsmatige ervaring in Rotterdam. Zou mooi zijn dit allemaal te kunnen vergelijken. 

Link to comment
Share on other sites

11 minutes ago, robx said:

Dat vergelijk moet ik nog leren. 

Ik weet alleen van de verbetering door alle koppel-condensatoren eruit te halen, omdat de Aw250 het toch opvangt met de DC-servo. Ik kan niks zeggen over wat een transformator doet, anders dan enige gehoorsmatige ervaring in Rotterdam. Zou mooi zijn dit allemaal te kunnen vergelijken. 

Als het makkelijk kan, dan valt DC natuurlijk te prefereren boven een koppelcondensator.  Maar als je al een servo schakeling in je versterker hebt om b.v. de stroom door alle eind buizen gelijkt te houden en zo veroudering van de buizen zo lang mogelijk weet uit te stellen. En tevens daarmee DC magnetisatie van de eindtrafo's weet te voorkomen dan heeft dat mijn voorkeur.  2 van die schakelingen in één versterker lijkt me wat te veel van het goede.  Bovendien als je één serie condensator hebt en één eindtrafo dan kun je dat m.i. zo maken dat ze elkaars nadeel deels opheffen.  

Ik ben de afgelopen jaren een aantal keer op een open dag bij Menno van der Veen vanwege het TRANS project en DC gekoppelde versterkers. Zo' n enkele Jensen kan je leven als ontwerper heel wat gemakkelijker maken.....:)   Het meeste kun je gewoon lezen op het web inclusie Youtube (zelf ff zoeken) 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, carl said:

Nee hoor Jack, het is jouw ervaring. En nu weet ik waarom ik van Roger alleen maar een TP 16.3 mocht kopen.

Volgens mij hebben we het hier ook een beetje of 2 soorten Thorensen. Die uit de betere hoogtijdagen zoals de TD160-achtigen zeg maar, en de latere waarbij je duidelijk ziet dat er op kosten en/of moeite bespaard is. Die lompe TP90 heb ik ook nooit begrepen.

Edited by Pjotr
Link to comment
Share on other sites

31 minutes ago, robx said:

je doet me bijna denken .... doe geen buizen. teveel DC shit. 

Waar???! één serie condensator ...... tjongejonge overdrijven is ook een vak.  Haal die dingen dan ook uit je speakers.....  Pfffff. 

Transistoren is ook niet alles.  Denk even aan memory distortion.  Fet's  zijn wel aardig.  Buizen zijn daarin het beste vanwege de zeer lage inwendige capaciteit.  Dat is goed hoorbaar bij vrouwen stemmen.  

Ik vind het wonderlijk dat er nog zoveel goed klinkende versterkers gemaakt worden.  :)  Bovendien je hebt m.i.  goed.....uitstekend en bizar.  Op dat niveau ontwerpt Sonore.  Ik ben tevreden met uitstekend.  ;) 

P.s. wat vaak vergeten wordt zijn de condensatoren in de voeding......   die tellen ook mee :P

 

Edited by Tubejack
Link to comment
Share on other sites

8 minutes ago, Pjotr said:

Volgens mij hebben we het hier ook een beetje of 2 soorten Thorensen. Die uit de betere hoogtijdagen zoals de TD160-achtigen zeg maar, en de latere waarbij je duidelijk ziet dat er op kosten en/of moeite bespaard is.

Een Thorens TD-2001 was in de 90 er jaren niet goedkoop.  

Link to comment
Share on other sites

Vandaag weer een cursusdag Het Nieuwe Strijkkwartet  van het Doelenkwartet gehad. Deze keer met werk van drie jongen componisten, Bas van Yperen, Leon Haxby en Mariell Vain. De eerste twee waren ook lijfelijk aanwezig. Bas van Yperen, 22, lichtte zijn strijkkwartet toe, dat het Doelenkwartet daarna uitvoerde. Ik was verbijsterd, kan ik wel zeggen. Prachtige muziek, indringend, doordacht, aangrijpend. Gelukkig vond ik het eerste deel van dit strijkkwartet, zoals hier uitgevoerd door vier jonge meiden. Voor een indruk.

 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, robx said:

ik herinner me prima verwijderen van condensatoren uit CD speler en voorversterker. Ik overdrijf niks. 

minder van die dingen is altijd beter. 

groet

Weet ik,  maar kon je die uit je voeding ook verwijderen? Die zitten net zo hard in de muziekweg, net als bijna elk weerstandje en transistortje. Goed beschouwd zijn condensatoren ondingen, waar dan ook. Transformatoren ook.  Allerlei regeltroep en moeilijke voedingen met opstart schema's om condensator loos te kunnen werken ook.  Kies gewoon het minst slechte.  Dat kan per situatie anders zijn.  100% krijg je het toch nooit.  Heel mooi wel :)

Edited by Tubejack
Link to comment
Share on other sites

Vanaf heden, ga ik een nieuw audiofiel tijdperk in.

ff een korte voorgeschiedenis....
Ik was een paar weken geleden bij de dokter (eigenlijk de psychiater om precies te zijn :huh:) en hij gaf me het advies om meer balans
in het leven te vinden.   Kortom ik is was allesbehalve "gebalanceerd".
Enfin, ik was vorige week een beetje aan het afstoffen, achter mijn stereorack,  zie ik verdomme een ongebalanceerde Siltech Paris interlink welke is
aangesloten tussen mijn streamer en mijn versterker. :(   Maar tot mijn grote vreugde zag ik ook onbenutte gebalanceerde XLR-aansluitingen op mijn
streamer en mijn versterker.   Met het verhaal van de psychiater nog fris in mijn bolleke,  dacht ik meteen aan het nemen van acute maatregelen
ten gunste voor mijn eigen gezondheid.

Kortom er is een gebalanceerde interlinks onderweg en vanaf volgende week, speel ik voor het eerst gebalanceerd :rolleyes:

Maar ik ben niet gek (alleen nog niet in balans... maar dat komt nog wel....) en ga ik echt niet teveel betalen voor zo gebalanceerde interlink,
die ik trouwens nog binnen mijn eigen risico moet betalen.

Dus voor nog geen 40 euro, incl. verzendkosten.....
https://www.bax-shop.nl/microfoon/signaal-kabels/procab-ref710-2x-xlr-female-2x-xlr-male-1.50-meter/product-details.html

Ik hoop met bovenstaande tevens een ander probleem (niet een echt serieus issue) op te lossen.
Bij wat zacht opgenomen opnames, moet ik relatief de volumeknop flink opendraaien voor een stevig geluid en heb heb begrepen,
dat bij een gebalanceerde aansluiting, de signaalsterkte met +6db mijn versterker binnenkomt.

Nu ff wat anders......

Ik heb nog een flinke stapel redelijke recente tijdschriften liggen (duitstalig) van Stereo, Stereoplay en Audio
en verder een 4-tal CD-roms met de totaal jaarinhoud van Stereoplay, Audio over jaar 2016 en 2017 en verder nog diverse
CD's met muziek, welke je vaak als sample bij deze tijdschriften meegeleverd krijgt.

Deze kunnen gratis bij mij thuis worden opgehaald, op straffe van een uitgebreide luistersessie hier en met een uitgebreid verslag die hier
op het high-end forum wordt gepubliceerd met lovende kritieken over mijn gebalanceerde interlink, waar ik nu al zeer trots op ben.:D


 

 

Link to comment
Share on other sites

Van 635 euro voor 35 euro!

Als iets te mooi lijkt om waar te zijn........

Ik hoop voor je dat dit een verbetering is. Ongebalanceerd naar gebalanceerd: OK, maar....

Siltech naar Procab (is dat dropveter?): ?????

Groet,

Leobus

Link to comment
Share on other sites

43 minutes ago, Bill said:

635 euro betalen voor een kabeltje en denken dat die beter geluid geeft is inderdaad te mooi om waar te zijn.. :blink:

Dat hoeft inderdaad niet zo te zijn, maar ik heb het ook anders meegemaakt. Sommige kabels geven wel degelijk een verbetering!

Dat is mijn mening en ik zeg op voorhand dat ik hier geen ellenlange discussie over ga voeren.

Groet,

Leobus

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Bill said:

635 euro betalen voor een kabeltje en denken dat die beter geluid geeft is inderdaad te mooi om waar te zijn.. :blink:

Iedereen met een beetje verstand, ziet dat het hier om een drukfout gaat en ik heb me dan totaal NIET laten leiden door deze informatie.

Wel frappant, dat in het professionele circuit, kabels worden gebruikt, die vele malen goedkoper zijn, dan wat in de hifi-branch
als gangbare vraagprijzen worden gehanteerd, worden gebruikt in het opname-proces en uiteindelijk op een geluidsdrager LP of CD belanden
en de audiofiel, die maar rotsvast in zich zelf blijft geloven, dat het laatste stukje kabel in zijn set, nog een grote rol van betekenis speelt. :D

Ik heb zelf op een inkoopafdeling gewerkt waar vele soorten kabels werden ingekocht en weet drommels goed, wat voor marges erop zitten.

 

Edited by VANZOMERENG
Link to comment
Share on other sites

Die 'dropveter' is een prima kabeltje hoor. ;)

Hoezo drukfout? Siltech heeft zo voor dat geld te koop (en zal ze waarschijnlijk aan audiofielen verkopen ook).

Edited by Bill
Link to comment
Share on other sites

De laatste weken had ik veel audiofiele dagen. Er zijn in totaal 15 mensen van de audioclub op bezoek geweest. Genoeg voor 6 gezellige avonden. Ze kwamen luisteren naar de digitale opzet van mijn set en konden de verschillen tussen muziek vanaf de analoge uitgang van de CDspeler en via de DAC vergelijken. En daarna ook nog met dezelfde muziek vanaf de PC. Dat er toch behoorlijke verschillen waren hadden de meeste niet verwacht.

Dan heb ik nog bezoek gehad van een clublid die een afwijkend type versterker heeft ontworpen en gebouwd. Een geluidstechnicus van CBS in Australië gebruikt dit ontwerp en is er lyrisch over. Het ding klonk hier ook uitstekend. De man geloofde tot op de dag dat hij hier was, niet in klankverschillen door kabels. Nu schreef hij de Australiër dat hij dit voor de eerste keer wel gehoord had. Het betreft focussering en een beter stereobeeld. En dat met een paar kabels uit de rommeldoos. Zijn versterker was nl een stereo exemplaar en mijn gevlochten kabels dus te kort. Hij stond er op, om z'n eigen standaard kabels te gebruiken. Hiermee kwam de versterker dus niet uit de verf. Met de getwistte kabels klonk het dan ook een stuk beter.

Dan had ik hier nog een geluidstechnicus van een blaaskapel. Hij was bezig met het remasteren van zijn oude opnames en wilde mijn set wel eens horen. Een goede bekende van mij, een gepensioneerde beroepsmuzikant had hem dat aangeraden. Een erg leuke avond werd dat. Met discussies over de loudness war en compressie. Vorig jaar was dat het thema hier van de thuis demo's van de audioclub. Ik had dus het een en ander klaar staan om hem te laten horen. Het belangrijkste wat hij nu begrijpt, is dat remasters meestal slechter klinken dan het origineel. En waarom. 

Leuke hobby...

Link to comment
Share on other sites

Hallo VanZomereng,

 

Ik heb zelf ook een paar kabels van Pro-Cab, en dat zijn zeer degelijke kabels.

Mantel en soepelheid is zowieso beter dan de meeste "magische" kabels. Geluid ga ik niks over zeggen....daar zijn al genoeg topics over en leidt alleen maar tot welles of niettes.

De kabels rollen mooi rond op, en laten zich makkelijk leggen hoe je het wilt hebben. En blijven ook mooi plat op de grond. De luidsprekerkabel is zo dik als een kwartje Ik heb gewoon singlewire speakerkabels( procab ls40) en 2 x 5 meter XLR kabel.  Ik heb wel ergens gelezen destijds dat je niet te korte gebalanceerde kabels moest nemen.  Dat zou te maken hebben met de werking er van. Als je korter gaat dan 5 meter adviseren ze om gewoon een ongebalanceerde kabel te nemen. Ik weet niet meer waar ik deze wijsheid vandaan heb en of het waar is maar het stond ergens in een topic. Maar omdat het met gebalanceerde kabels de lengte niet zoveel uitmaakt, heb ik ze dus wat langer genomen zodat je wat flexibeler bent.

 

Succes er mee.

 

Edited by S.Grundy
Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

×
×
  • Create New...