Jump to content

Weer 'n audiofiele dag... II


Tubejack
 Share

Recommended Posts

17 hours ago, Tubejack said:

Keer op keer als ik een plaatje op zet denk ik.  Ha lekker.

Digitaliseer eens een LP en speel dat bestand af, denk je dan ook 'ha lekker'?

Ik heb een tijdje nieuwe LP's gedigitaliseerd en dat klinkt wat mij betreft niets anders, ook niet in 'beleving',  je legt gewoon 'alle ellende' die het 'mooi' maken mee vast.

Het is ook een mooie methode om je digitale keten te beoordelen omdat je van de zelfde bron kunt uitgaan en dus een vrijwel 1:1 vergelijk kunt maken. Ik heb dat destijds met een eenvoudige E-MU tracker pre gedaan, zeker geen high-end ADC. Niet helemaal 1:1 omdat er natuurlijk ook weer een ADC en wat voorversterker electronica tussen zit maar het geeft een heel erg goede indruk en kost je twee plaatkanten tijd. Het kan ook interessant zijn om het signaal direct achter de RIAA op te pikken.
 

Dit zijn zulke simpele testjes dat het me altijd weer verbaasd dat ze zo weinig worden gedaan.

Edit: Die clamp werkt zeer goed, het filmpje is een verademing tussen al het youtube geschreeuw en ook omdat er geen waardeoordeel over de invloed op het geluid wordt gegeven.

Edit 2: Een ander simpel testje, hang ergens twee microfoons op en verbind die zo rechtstreeks mogelijk met je luidsprekers in een andere ruimte die geisoleerd is van de ruimte met de microfoons. Ga zitten luisteren. Klinkt het "analoog (LP)" of "digitaal"? Schakel er een ADC - DAC tussen. Verschil?

Edited by Seed7
Link to comment
Share on other sites

42 minutes ago, Seed7 said:

Digitaliseer eens een LP en speel dat bestand af, denk je dan ook 'ha lekker'?

Ik heb een tijdje nieuwe LP's gedigitaliseerd en dat klinkt wat mij betreft niets anders, ook niet in 'beleving',  je legt gewoon 'alle ellende' die het 'mooi' maken mee vast.

 

Dat is cor-recht en tevens juist. ;)

Destijds een (subjectieve) luistertest gedaan in Bovenkarspel, in de roemruchte Beaufort studio's van de even beruchte Han.
Analoog vs. de digitale opname daarvan, gewoon op 44.1/16. Een draaitafel van onbesproken kwaliteit van John Picoso.

Hoorde ik verschillen? Neen (dit was nog lang voordat ik tinnitus had).
Hoorden anderen verschil? Neen.
Dat was het moment dat mijn ogen geopend werden en ik besefte dat 44.1/16 goed genoeg was. In ieder geval voor mij.
Datzelfde testje later thuis nog eens herhaald, meerdere malen. Een digitale opname van een LP klinkt net zo "lekker".

Is dit nu DE absolute waarheid? Ik zou dat niet durven stellen. Maar voor mij geeft deze kennis en hoop rust in de kop. ;)

Edited by Guest
typos, what else...
Link to comment
Share on other sites

Mijn Oracle heeft een vergelijkbare record clamp eigenlijk nog beter want je schroeft de plaat vast op de spindle. Ook is de washer van plastic en niet vilt (toch een keer proberen). Toch is dit een reclamefilmpje want het werkt wel, maar zeker niet zo goed.

In de tijd van Jan Kool en Jan de Kruyf  werd enorm veel gemeten en dit werkt natuurlijk erg goed bij het ontwerpen als je je maar realiseert dat het de consument  er uiteindelijk om gaat hoe het klinkt. Dit is ook een beetje het uitgangspunt van de subjectieve reviews van Puresound. Roger kan bijvoorbeeld zeker meten en doet dat ook als hij repareert, maar bij reviewen en zeker bij aankopen ligt dat toch anders (Jack). Van Jan Kool heb ik eens gehoord, dat iemand bij hem ging luisteren. In de auto had hij de radio aanstaan en wilde dat afluisteren. Hij schrok hoe matig het bij hem klonk op de John Bowers active one. De man was in Luister groot voorstander van goedkopere apparatuur en was zelf een verschrikkelijke audiofiel volgens mij.

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, KT88 said:

Is dit nu DE absolute waarheid? Ik zou dat niet durven stellen

Neen, ik ook niet. Het heeft wel gemaakt dat ik denk velen met verschrikkelijk veel moeite en geld continu hun geluid aan het "photoshoppen" zijn om die "gouden gloed" te bereiken, mooier dan echt.

 

Edited by Seed7
Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, carl said:

als je je maar realiseert dat het de consument  er uiteindelijk om gaat hoe het klinkt.

Haha, niet dus. Het zit gewoon heel raar, het moet 'beter', waarbij er geen andere referentie is dan die in het hoofd en er mag niet zichtbaar gemanipuleerd worden. Er zijn in de digitale (studio) wereld gewoon (convolutie)filters te krijgen/maken waarmee het thuis klinkt alsof je een Pluto met een vdH beluisterd ipv je cd speler. Dat laatste 'mag' niet, maar indirect is dit precies waar men met al het gerommel met condensatoren en exclusieve spoeltjes etc. mee bezig is. Soms denk ik dat de audiofiel in een permanente staat van ontkenning leeft.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Seed7 said:

Edit: Die clamp werkt zeer goed, het filmpje is een verademing tussen al het youtube geschreeuw en ook omdat er geen waardeoordeel over de invloed op het geluid wordt gegeven.

Een goed filmpje zeker. Maar ik mis juist een luistermatig voor en na moment. Wat is het geluidseffect van de clamp? Zijn grootste angst is dat de naald kapot gaat door een golvende plaat. Nu moet ik zeggen de golving valt bij deze rode LP nog mee. De clamp doet in dat opzicht zeker zijn werk de golving is  minder. Zelf ben ik geen voorstander van clamps en dergelijke. Maar een clamp die de resonantie onderdrukt heb ik nog niet geprobeerd. Wel een Nagaoka platenspelerpuck en die was meer gericht op gewicht leggen op de plaat. Het geluid werd er wat futloos van. Ik miste vast de interne vinyl resonantie ^_^

Edited by Ivan10
Typo
Link to comment
Share on other sites

28 minutes ago, Ivan10 said:

Maar een clamp die de resonantie onderdrukt heb ik nog niet geprobeerd.

Dat doet de clamp an sich ook niet.

Het is de combinatie plateau - mat - clamp (met de plaat daartussen). En de ene plaat heeft er baat bij, de andere niet.

Link to comment
Share on other sites

De platenmat van mijn Oracle heeft dezelfde karakteristieken als vinyl en is vast geplakt aan het plateau. Door de klamp maakt de LP daar dus onderdeel van uit. Dat betekent dat de naald de LP inclusief het plateau in resonantie moet brengen en dat zal wel niet zo makkelijk zijn als alleen de LP.. Daar hebben ze dus wel goed over nagedacht bij Oracle.

Ik vind trouwens dat die Henk Schenk doorslaat met modificaties van de Thorens 160. Op een bepaald moment gaat het karakter van die draaitafel teloor en is hij ook niets meer waard. Behalve een nieuwe console, demping van het lager en een motormodificatie heb ik niets gedaan.

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, Tubejack said:

Waarom?  Als je daarmee subjectieve verschillen objectief kun laten zien.  Dat is toch prachtig?  

Hier moest ik even over nadenken. Heb je daar een voorbeeld van Jack hoe Carl dat  zou kunnen aanpakken? Objectief en subjectief zijn elkaars tegenovergestelde:

Subjectief: Houdt in het persoonlijk oordeel of de persoonlijke zienswijze van een individu, betrekking hebbend op of uitgaand van de persoonlijke zienswijze of smaak.

Objectief: Onafhankelijk van de mening van mensen, als er geen interpretatie bij nodig is.

Edited by Pjotr
Link to comment
Share on other sites

19 hours ago, TL 200 said:

Waarom vindt men de ene cd-speler dan analoog klinken en een andere niet? Zou het niet zo zijn dat de analoog klinkende, de muziek gewoon goed weergeeft  en de digitaal klinkende dat niet goed doet?

Wanneer de ene analoog klinkt en de andere digitaal, klopt het beide niet. Het moet naar muziek klinken.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Pjotr said:

Hier moest ik even over nadenken. Heb je daar een voorbeeld van Jack hoe Carl dat  zou kunnen aanpakken? Objectief en subjectief zijn elkaars tegenovergestelde:

Subjectief: Houdt in het persoonlijk oordeel of de persoonlijke zienswijze van een individu, betrekking hebbend op of uitgaand van de persoonlijke zienswijze of smaak.

Objectief: Onafhankelijk van de mening van mensen, als er geen interpretatie bij nodig is.

Ik ga er vanuit de mensen niet gek zijn en gewoon vertellen wat ze horen.  Soms kan ik aan meting zien wat ze horen.  B.v. ik had een tijd terug een klant met een buizen versterker.  Ik had hem zo gemaakt dat in de ene stand 60ma door een buis ging en in de andere stand 30ma.   Die 30ma stand zat er op, zodat de versterker gehele dag aan kon staan en de radio als achtergrond.  Dit om de levensduur van de kostbare NOS buizen zo lang mogelijk te verlengen.

Later vertelde hij dat hij deze stand eigenlijk mooier vond, ook bij serieus luisteren.  Wat gebeurde er nu, in deze stand werd de 2e harmonische wat meer dominant boven de 3e.  I.p.v. even veel of weinig wat soms lukt, in een push pull versterker.   Hij klonk dus iets "warmer"  en dat vertelde hij zonder voorkennis.      

Dus mensen die een iets "warmer" geluid willen en de buizen en schakeling laten het toe .......  krijgen gewoon wat meer 2e harmonischen ;)

 

Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, carl said:

Ik vind trouwens dat die Henk Schenk doorslaat met modificaties van de Thorens 160. Op een bepaald moment gaat het karakter van die draaitafel teloor en is hij ook niets meer waard. Behalve een nieuwe console, demping van het lager en een motormodificatie heb ik niets gedaan.

Maar als hij daardoor nu veel beter klinkt?  Je gaat toch niet alles verkopen?  Hoewel ik het met mijn TD-2001 niet zou durven.   Wat anders vandaag kreeg ik een "wave"  Ja dat heb je wel eens als mens.  Tijdens het platendraaien via mijn Sony PS6750 heb ik eens flink op het platen label gedrukt om zo het plateau af te remmen.  En dan op de stroboscoop kijken wat er gebeurt...... 

Niks..... bleef op toeren.  Natuurlijk krijg je alles stil, maar de kracht van de motor verbaasde me.  

Wat minder was een LP met het gat niet goed in het midden :wacko:  Wat een gejengel :D

 

Edited by Tubejack
Link to comment
Share on other sites

34 minutes ago, Pjotr said:

Oh ja helemaal helder Jack. Waarom ben jij eigenlijk zelf nooit recensent geworden? Je zegt zo heel objectief: "Het gat niet goed in het midden". En ander had de DT de schuld gegeven of het element of e.o.a. resonantie.

Ik kan doen en laten wat ik wil, zonder belangen. Dat is fijn.  Ik moest juist hard lachen toen ik die LP van de draaitafel afhaalde. Als je hem in je handen hebt, valt het niet eens erg op.  Ach een hele Euro en 50cents.....  Ik kom vast weer een nieuwe tegen bij de kringloop.   :)   

Deze was het.

51M7XG28KSL.jpg

 

Edited by Tubejack
Link to comment
Share on other sites

Ik heb geen vinyl meer maar op mijn Thorens gebruikte ik de Michell klem in combinatie met deze mat, vlgs. mij niet meer nieuw te koop maar wel een aanrader (ook vlgs. Spido). Plakte goed aan het plateau en fantastisch dempend. Bovenkant was een mengsel van kurk en een soort rubber, onderkant heel zachte rubberachtig.

649108682_large_250f1d7d0e12f8cf91cadeb2

 

Link to comment
Share on other sites

Nee, is al weg. Had ik dat maar geweten, had je hem gekregen. Heb draaitafel, platen en alle accessoires in één keer verkocht.

Ze zijn nog wel te koop geloof ik. Werkt beter dan een puk, het lager wordt veel minder belast door het gewicht.

Link to comment
Share on other sites

Dank je, had ze al vandaag opgezocht. Maar leuker zou het zijn om er eentje te kunnen proberen. Ben toch al niet zo'n liefhebber van dat gedoe met borsteltjes, en dit komt er weer bij.

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

×
×
  • Create New...