Jump to content

Wat ik gelezen heb online of in een blad! II


mumsoft
 Share

Recommended Posts

13 minutes ago, carl said:

Jan Kool zei indertijd dat er aan LS en elementen het meest te verbeteren is. Het meest inderdaad, maar de rest doet er ook behoorlijk toe. 

Dat zei hij voordat het tot het audiofiele bewustzijn was doorgedrongen dat akoestiek ook een component is.

En nu stuiten we op eenzelfde barriere, namelijk dat ook materiaalkeuze van doorslaggevend belang kan zijn. We zijn er dus bepaald nog niet en er is nog leven na Jan Kool.

Link to comment
Share on other sites

35 minutes ago, thingman said:

Dat zei hij voordat het tot het audiofiele bewustzijn was doorgedrongen dat akoestiek ook een component is.

Zeker in de moderne huiskamer Toine. Die oude huizen met niet parallelle wanden en donkerbruine inrichting leverden toch aanzienlijk minder problemen op. Kwam je met een goede opstelling van LS al heel ver. Maar goed op mijn zolder klinkt het  veel beter dan beneden mede door gerichte maatregelen ( die ik beneden er niet door had gekregen).

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

Vandaag het HiFi jaarboek 2020 doorgebladerd. Veel fraaie moderne apparatuur. Verreweg het meeste gaat over audio. Ook Marco staat er, in met een mooi verslag. Je waant je in  een wonderlijke wereld, als je bladert door dit boek. Goed voor uren leesplezier, horizontaal op de bank. In de voorverkoop betaalde ik maar €10 :)   

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, mumsoft said:

"Lijstjes zijn meestal verouderd".

Zonder het te lezen, doe je doet dit jaarboek te kort.  Ik vind het heel behoorlijk geschreven, met een overzicht van de huidige stromingen binnen audio en visies voor de nabije toekomst.  Ongeveer 3/4 gaat over audio. Er staan opmerkelijke artikelen in, die je niet op het internet leest ;)

Link to comment
Share on other sites

On 12/21/2019 at 11:56 PM, Tubejack said:

Vandaag het HiFi jaarboek 2020 doorgebladerd. Veel fraaie moderne apparatuur. Verreweg het meeste gaat over audio. Ook Marco staat er, in met een mooi verslag. Je waant je in  een wonderlijke wereld, als je bladert door dit boek. Goed voor uren leesplezier, horizontaal op de bank. In de voorverkoop betaalde ik maar €10 :)   

Hoe en waar is het boek te bestellen, Jack?
ik ben veroordeeld tot online bestellen aangezien ik nog steeds in het ziekenhuis lig en dus niet ergens kan gaan shoppen.

Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, Duck-Twacy said:

lol, daar komen ze vandaan (staat er)

Hahaha !! Ja, de tekst had ik niet gelezen. Want deze verkoper gebruikt bijna altijd dezelfde tekst in zijn advertenties, dus daar neem ik niet eens meer de moeite voor. Het zijn wel mooie luidsprekers en vond ze toen ook erg goed klinken op de Krell's.
dsc_2151.jpg

Ik heb ze toen gehoord bij de heropening na een grote verbouwing en waar ik door Herman van der Dungen (Durob Audio)voor uitgenodigd was. Wat erg leuk was en ik ook Ilse de Lange nog ontmoet heb. Lees dit leuke verslagje eens https://durobblog.com/2012/03/27/wisseloord-het-is-een-liefde-de-liefde-voor-muziek/

Edited by audiofreak
Link to comment
Share on other sites

Ik vraag me altijd af of de 12" woofers (4 per speaker)  ook van Dynaudio zijn.

 

Verder indrukwekkend. Volgens mij is (was) er in Belgie oook een studio die ze gebruikt

 

Ilse, leuk. Ben nooit verder gekomen dan Anouk in een haagse broodjeszaak (toen ze net doorgebroken was) of Ellen ten Damme in het Vondelpark

Edited by Duck-Twacy
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Of streampje spelen? Wat beter is voor het milieu blijkt er niet echt uit (zal ook niet eenvoudig aan te te tonen zijn), maar ik las dat het artikel gebaseerd is op een boek "decomposed": https://mitpress.mit.edu/books/decomposed

Quote

Summary

The hidden material histories of music.

Music is seen as the most immaterial of the arts, and recorded music as a progress of dematerialization—an evolution from physical discs to invisible digits. In Decomposed, Kyle Devine offers another perspective. He shows that recorded music has always been a significant exploiter of both natural and human resources, and that its reliance on these resources is more problematic today than ever before. Devine uncovers the hidden history of recorded music—what recordings are made of and what happens to them when they are disposed of.

Devine's story focuses on three forms of materiality. Before 1950, 78 rpm records were made of shellac, a bug-based resin. Between 1950 and 2000, formats such as LPs, cassettes, and CDs were all made of petroleum-based plastic. Today, recordings exist as data-based audio files. Devine describes the people who harvest and process these materials, from women and children in the Global South to scientists and industrialists in the Global North. He reminds us that vinyl records are oil products, and that the so-called vinyl revival is part of petrocapitalism. The supposed immateriality of music as data is belied by the energy required to power the internet and the devices required to access music online. We tend to think of the recordings we buy as finished products. Devine offers an essential backstory. He reveals how a range of apparently peripheral people and processes are actually central to what music is, how it works, and why it matters.

 

Link to comment
Share on other sites

16 hours ago, Kraus vonBentinck said:

Plaatje draaien?

Quote

Is rejecting physical media and embracing streaming the answer? This is the wrong way of framing the issue, as digital media is physical media, too. Although digital audio files seem virtual, they rely on infrastructures of data storage, processing and transmission that have potentially higher greenhouse gas emissions than the petrochemical plastics used in the production of more obviously physical formats such as LPs – to stream music is to burn coal, uranium and gas.

Dan moet ik altijd aan Kardashev denken, een hoger energieverbruik is inherent aan technologische vooruitgang.

https://en.wikipedia.org/wiki/Kardashev_scale

 

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...