Jump to content

Wat ik gelezen heb online of in een blad! II


mumsoft
 Share

Recommended Posts

Kreeg dit videootje in de mailbox vandaag. Vraag me altijd wel af, dit gezien hebbende, wat je apparaten zelf al aan filtering doen. Wel leuk zo'n herrieschoppertje als 'bewijs', en leuk dat de Kemp-plug er al heel wat van bakt. Heb toevallig nog een look-alike van Rob liggen, die nog wat soldeer wil, dus dit is wel een mooie aanleiding daar toch een wat aan te doen. Se non è vero, è ben trovato!

Link to comment
Share on other sites

Wel oppassen, ik krijg de laatste tijd veel te veel van die 'aanbevolen' youtubes van Google. Heb eigenlijk niks met Alpha Audio, maar toch komen die dingen nu op de mobiel binnen :confused:. Deze kwam wel weer van pas, vond ik. Ammenooitniet dat ik ooit zo'n duur stekkerblok ga kopen.

Link to comment
Share on other sites

Dat het ding meet wat er aan "troep" overblijft is prima, maar kinkt het beter zonder die "troep" en klinkt het met zo'n duur filterblok (zonder "troep" beter dan op een gewoon stekkerblok (mét "troep").

Mijn ervaring met filters (ook de parallelfilters) is, dat er toch wat dynamiek verloren gaat.

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, mumsoft said:

Kreeg dit videootje in de mailbox vandaag. Vraag me altijd wel af, dit gezien hebbende, wat je apparaten zelf al aan filtering doen. Wel leuk zo'n herrieschoppertje als 'bewijs', en leuk dat de Kemp-plug er al heel wat van bakt. Heb toevallig nog een look-alike van Rob liggen, die nog wat soldeer wil, dus dit is wel een mooie aanleiding daar toch een wat aan te doen. Se non è vero, è ben trovato!

Wat een quatsch.

Natuurlijk ga je, als je via een goeie C en een verzwakker het lichtnet aan een versterkertje + speakertje hangt, iets horen.

En natuurlijk kun je daar via een hoogdoorlaatfiltertje een voltmetertje aan hangen, die dan keurig aanwijst wat de amplitude van de rommel is.

Maar dan vooral geen eenheid (volt, millivolt, whatever) erbij zetten, zodat we lekker in het duister blijven tasten omtrent de magnitude van de stoorsignalen ten opzichte van de netspanning, zodat we daaruit ook geen zinvolle conclusies kunnen trekken.

Maar hey, we hebben een getalletje op de display staan dus we hebben het gekwantificeerd! Science bitch!

 

Het lichtnet heeft een impedantie van nagenoeg nul ohm, voor lage frequenties.

Voor hogere frequenties neemt die toe, zodat we daar altijd wel wat aan kunnen meten, zoals het filmpje ook wel bewijst.

Maar nu! we hangen het goedkoopste filtertje eraan, en we hebben een significante vermindering van de "ruis" op het stekkerblok. Hoera!

Hetzelfde zou een flinke condensator doen, op dezelfde plek. Er zal dus in dat kastje van 230 euro ook niets anders zitten dan een forse C.

Sluit nu eens op datzelfde stekkerblok een apparaat aan, onverschillig wat. Wat zal er gebeuren?

Hee! Een significante vermindering van de "ruis"! Waarom? De belasting van het apparaat op het blok is ook deels capacitief en dus neemt de impedantie van het net voor hogere frequenties daardoor af. DAT is wat je meet/hoort met het testapparaatje.

En uiteraard knalt zo'n wifikastje, babyfoon of wat het dan ook is, een hoop troep op het net. Maar ik durf te garanderen dat je daar niets van hoort, of het moet zijn door directe hoogfrequent instraling op een gevoelige ingang; vandaar ook het advies om DECT, GSM en wifi apparaten nooit op dezelfde groep of dichtbij de audio neer te zeggen.

 

Hoe werkt dit alles nou door op het geluid uit de speakers? Nou, gewoon NIET. Omdat een fatsoenlijk apparaat ook een fatsoenlijke voeding heeft waarbij de wisselstroom van het net wordt omgezet in een gelijkstroom, gebufferd en gestabiliseerd zodat hoogfrequent invloeden, en zéker van de magnitude van deze "ruis" (die overigens niet verder wordt gespecificeerd) geen kans meer krijgen.

En omdat ik in het verleden deze metingen zelf heb verricht en de invloed daarvan heb proberen vast te stellen, denk ik dat ik hierover wel een beetje mee kan praten.

 

Ik vind Jaap een sympathieke kerel en Alpha Audio ook een sympathieke website, maar helaas ga je dit soort onzin steeds vaker lezen.

Niet doen, Jaap.  Jij weet zelf ook wel beter.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Joepie! Fijn dat jij reageert. Die look-alike kemp-plug die ik hier heb, was intern los gaan zitten, wat ik pas merkte toen ik hem er weer eens uit haalde en er wat aan schudde. Sindsdien ligt-ie geduldig te wachten tot ik hem weer eens vastsoldeer, maar ik had niet de indruk dat-ie wat deed, en sowieso niet gemerkt dat-ie los was geraakt.

Maar ach, baat het niet, schaadt het niet, denk ik maar. Heel wat anders dat dat gepruts van mij aan de database van de Olive, die ik vandaag zover heb weten te krijgen/verprutsen dat terugdraaien van de wijzigingen noodzakelijk werd. Maar aldoende leert men, ik wel, tenminste.

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, KT88 said:

Wat een quatsch.

... een fatsoenlijk apparaat ook een fatsoenlijke voeding heeft waarbij de wisselstroom van het net wordt omgezet in een gelijkstroom, gebufferd en gestabiliseerd zodat hoogfrequent invloeden, en zéker van de magnitude van deze "ruis" (die overigens niet verder wordt gespecificeerd) geen kans meer krijgen.

(H)eerlijk. B)

Maar ja, als dat geen probleem is wat moeten we dan verzinnen?

Link to comment
Share on other sites

Juist, (h)eerlijk lezen was dat, Ivan. Kon alleen niet zien wie de auteur was, moest wel denken aan 'onze' Martien. Diens stem ronkte in mijn hoofd bij het lezen, geloof ik.^_^

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, carl said:

Sterker nog, als je bekende muziek hoort dan heb je nog beetje een referentie. 

Ja, bekende muziek. Maar daar horen Diana Krall noch Patricia Barber voor mij bij. Noch die anderen die in het artikel genoemd worden.

Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, Duck-Twacy said:

 

"WTF ik kan mn eigen post niet editten (verkeerde link in buffer)"

 

Lijkt er op dat de hele forum index in puin ligt. Als ik simpel wil antwoorden krijg ik een quote van een paar pagina's terug voorgeschoteld.

Edited by Pjotr
Link to comment
Share on other sites

Deadmau5, ik dacht eerst dat het een verschrijving was van de auteur (Deadmaus dus?)

@Pjotr: dat heb ik ook, alleen op de mobiel, niet op de pc.

Wel druk ik vaak op een rondje of sterretje en kom dan vrolijk in oude, al lang gelezen postings terecht. Toch iets met de index?

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...