Jump to content

Japanse topdecks


carl
 Share

Recommended Posts

Ik heb nu drie draaitafels in "working condition". Het zijn allemaal subchasis. Eigenlijk zou ik er nog iets anders bij willen. Ik denk dan aan een Japanner maar dan niet automatisch en met de mogelijkheid van arm te wisselen. Micro Seiki is gewoon te duur en ik denk meer aan de niet zo bekende topmodellen van Yamaha, Pioneer en JVC en noem maar op. Ik zou graag een lijstje willen maken en dan ga ik het komend jaar zoeken.

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

7 minutes ago, carl said:

Nee hoor, ordinaire draaitafels uit het land van de "rijzende zon". Hoe komen ze eigenlijk aan die uitdrukking?

Japan heet in het Japans 'Nihon' of 'Nippon', hetgeen 'de oorsprong van de zon' betekent. 'Ni' betekent 'zon' en 'hon' betekent 'oorsprong'. Nippon is een alternatieve uitspraak van Nihon. De uitgebreide naam is 'nippon koku', waarin 'koku' 'land' betekent vandaar dat men spreekt over: 'land van de oorsprong van de zon' of 'het land van de rijzende zon'. 

Link to comment
Share on other sites

Leuk hoor, zo leer je nog wat. Ik ga deze kennis wel gebruiken bij een review voor Puresound. Maar eerst een draaitafel - suggesties?

Link to comment
Share on other sites

Technics SL110 / 1100

makkelijk wisselbaar armboard. Armboards zijn redelijk makkelijk te (laten) maken. Met wat passen en meten (haakse stekker) past zelfs een 12" Jelco er op, heb het nog niet zelf geprobeerd. Hier mogen afwisselend de Hadcock en de originele Technics arm hun werk doen.

of gewoon een 1210 Mkx, kun je eindloos modificeren

Link to comment
Share on other sites

George, je vergeet de top Kenwood, nl de KD-990 (KD7010 en KD8030 zijn hetzelfde)

Ik heb nog een SL110 staan, met SME Series III arm erop.  Die kan ik klaar maken en dan is ie beschikbaar.
Ik heb ook nog een Kenwood KD500 "met werk". De vorgie eigenaar heeft 'm zwart geverfd. De verf moet er nog vanaf.en er moet een Arm op, maar die heeft Charles nog liggen van een oude Micro Seiki.

Beide spelers zijn  in beginsel goede spelers. Wat mij echter opvalt bij DD draaitafels is dat ze weinig emotie laten horen. Technisch erg mooi, maar dus emotieloos t.o.v. een massaloopwerk en een subchassis-speler

Edited by Sodejuu
Link to comment
Share on other sites

Kijk veel informatie en die ga ik leuk bestuderen. Ik wil in ieder geval de verf van de Kenwood wel strippen. Ik schat dat ik geduldiger ben voor zo'n werkje dan jij. Denk je dat die dan niet meer geverfd moet worden? 

Ik heb verder geen enkele ervaring met een DD.

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Tubejack said:

Ik vind de D.D, die hier staat, vooral precies klinken. "Emoties" krijg ik van de muziek, die hij uit de groef haalt. 

 

 

Ik zal het anders uitleggen voor jou Jack. Een DD klinkt precies en technisch. Een subchassis speler klinkt gemakkelijker, frivoler. Een massaloopwerk klinkt losser, maar preciezer dan een subchassis. (BTW, hoe meer QLL* een DD heeft, hoe preciezer en technischer die klinkt).

Weer anders gezegd (en dan ligt het meer in jouw straatje): Een DD klinkt als een push-pull buizenamp. Een subchassis speler en een massaloopwerk klinken als een Single Ended triode amp. Geef mij dat laatste maar.

 

*) QLL is Quarz Lock Loop. Niet alle DD's hebben dat. Alle latere, duurdere DD's hebben dat wel en is wat mij betreft "killing the music softly"

Link to comment
Share on other sites

Ach, d'r zijn DD's met en zonder subchassis. Dual maakte hele mooie met, een hele reeks Technicsen hebben ook een subchassis. De variatie is niet anders als bij massaloopwerken en subchassisspelers. Het enige dat je haast niet tegenkomt zijn zware plateaus met hele lichte motortjes terwijl dat wel eens de juiste weg voor DD's zou kunnen zijn. Een andere optie kan een slome regeling zijn die niet binnen een milliseconde een snelheidsafwijking probeert te corrigeren maar daar een halve of zelfs een hele omwenteling de tijd voor neemt. Een DD is wel veruit de meest stille aandrijving.

Link to comment
Share on other sites

15 minutes ago, Seed7 said:

..........

Een DD is wel veruit de meest stille aandrijving.

Wat bedoel je daar nu mee? Andere aandrijvingen zoals snaar en tussenwiel maken toch ook geen herrie? En wat betreft loop of snelheidsvariatie en rumble is een DD net zo afhankelijk van de nauwkeurigheid van de mechanica als ieder ander ontwerp.

Link to comment
Share on other sites

54 minutes ago, Seed7 said:

Ach, d'r zijn DD's met en zonder subchassis. Dual maakte hele mooie met, een hele reeks Technicsen hebben ook een subchassis. De variatie is niet anders als bij massaloopwerken en subchassisspelers. Het enige dat je haast niet tegenkomt zijn zware plateaus met hele lichte motortjes terwijl dat wel eens de juiste weg voor DD's zou kunnen zijn. Een andere optie kan een slome regeling zijn die niet binnen een milliseconde een snelheidsafwijking probeert te corrigeren maar daar een halve of zelfs een hele omwenteling de tijd voor neemt. Een DD is wel veruit de meest stille aandrijving.

Ik heb het idee dat hier eea verward wordt. Een Dual is een geveerd loopwerk, maar heeft geen subchassis. Een Thorens is wel een subchassisspeler. Die kunnen zo ver ik weet niet met een DD motor. Een DD (zeker met QLL) is gebaseerd op een star loopwerk. Dat dat loopwerk dan op geveerde pootjes staat, maakt er geen subchassisspeler van. BIj een subchassisspeler zijn plateau, lager en arm op of in een subchassis gemonteerd, dat vervolgens geveerd aan het dragende chassis verbonden is. Hens de naam sub-chassis.

Een Dual 701 of 704 is een star loopwerk (plateau, lager, arm en eigenlijk chassis vormen een geheel), dat vervolgens op springveren wordt gezet in een plint (kast). Zo zijn trouwens de meeste Duals opgebouwd. Duals zijn wat mij betreft dan ook geen subchassisspelers maar geveerde loopwerken, zeg maar een Rega op veren.

Edited by Sodejuu
Link to comment
Share on other sites

Conceptueel berusten geveerd en subchassis op het zelfde principe, middels (gedempte) veren ontkoppelen tot een bepaalde resonantiefrequentie. Geveerd is misschien correcter, minder specifiek. Ook in een Thorens construktie kun je een DD hangen.

Een DD is stiller. Iedere oneffenheid op een lager veroorzaakt ruis. In een tussenwieler zitten drie lagers, de snaar aandrijving is daarop een verbetering met twee lagers en de DD heeft er maar een. Maar daarmee zijn we er nog niet. Stel je hebt het perfecte ge-ruis-loze lager in je motor met helaas een enkele oneffenheid. Bij een snaaraangedreven speler komt die 'tik' 250x minuut voorbij, bij de DD slechts 33x. De DD is stiller doordat er minder lagers nodig zijn en doordat de motor langzamer draait.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...