Jump to content

Technics SB 5000


Zeeuw1978
 Share

Recommended Posts

Hallo allemaal,

Vorige week heb ik een paar Technics SB 5000 uit 1977 van iemand overgenomen die in goede conditie zijn. Nu ben ik voornemens om deze weer in concoursstaat te krijgen. Ik vraag mijzelf af of er mensen zijn die ervaringen hebben met deze specifieke set. Ik heb de klankkast voorzien van extra  isolatie (glaswol), de crossovers worden momenteel gecheckt en beide speakers worden voorzien van een nieuw stofkapje.

Uw eerlijke mening gevraagd of deze speakers "high-end" zijn of enkel er leuk uitzien.

Alvast mijn grote dank!!

 

 

Edited by Zeeuw1978
Link to comment
Share on other sites

Meen me te herinneren dat destijds deze speaker best wel goed beoordeeld werd (in een tijd dat Japanse speakers meestal verguisd werden). Het waren wel buitenbeentjes.

Ik heb (jazz) muzikanten gekend die ze ook hadden.

Link to comment
Share on other sites

Hallo Dankje voor de reactie. Ikzelf ben geen jazzliefhebber maar ik denk dat ze dan waarschijnlijk goed zullen klinken op instrumentale stukken. Ik ga deze toch volledig restaureren. Ik vind het model echt top. Met een twee weg systeem vraag ik mijzelf af in hoeverre het midden wel tot haar recht komt omdat je enkel spreekt van een laag en hoog. Al met al hoop ik ook op reacties van mensen die ze zelf hebben of hebben gehad. De luidsprekers worden aangesloten op een buizenversterker.

Link to comment
Share on other sites

Klopt wel. Technics was een van de weinige Japanners die speakers maakten die vrij waren van een specifiek eigen kleuring. Dit in tegenstelling tot Pioneer, Akai etc. Die klonken echt als karton. Maar meestal stopten de Technics toch ook wel ergens bij 14 kHz. Alleen hun exemplaren met ribbon tweeters liepen ver door.

Link to comment
Share on other sites

Ik ben eerder bang dat het hoog niet voldoende door loopt. 

Dit is een 60mm tweeter wat wel erg groot is voor een tweeter. 

Misschien een tweeter bij plaatsen voor het goede. 

Edit zie net dat Peter ook al over de tweeter begon. 

Edited by kappa7
Link to comment
Share on other sites

Klopt George. Maar zoals ik al zei, de 14 kHz lukte wel. En als je nog een Technics ribbon tweet op de kop kan tikken dan kan dit best nog fraaie vintage worden. Maar of het een Technics SB-7 kan gaan worden?

Edited by Pjotr
Link to comment
Share on other sites

Ik neem aan dat je de service manual al gedownload hebt?  Ik zeg overigens niet dat ie alleen voor Jazz geschikt is, maar dat als een muziekant (die live gewend is) er tevreden mee is, dan zegt dat wel iets over de muzikaliteit. Natuurlijk zijn de meeste muzikanten gelukkig geen audiofielen.

Ik zou me geen zorgen maken over het hoog (tenzij je jonger dan 25 bent). Het zal iets meer bundelen dan een dome, maar haalt best wel 15K ofzo (en de meeste hier horen nog net 10k). Ik zie liever deze 25 cm/6 cm conus combi, dan de 30 cm conus/3 cm dome van de SB-6000 (die ook nog een lager gewisseld wordt), dat verschil is veel te groot.

Technics had ooit een hele goeie ribbon (die was los al duurder dan deze speaker), maar dat lijkt me een beetje overdreven.

 

Maar mocht je ooit een mint SB-7000 op de kop tikken, ja dan heb je echt wat

 

technics_sb-7000a_front.jpg

Edited by Duck-Twacy
Link to comment
Share on other sites

Hallo, Ja de SB7000 ziet er erg interessant uit. Wie weet voor in de toekomst!

Ik zal de manual eens downloaden want dat heb ik nog niet gedaan. Ik las dat sommige zeggen dat je de tweeter kan vervangen voor een betere van Technics, het liefste houd ik alles origineel behalve als het echt teveel scheelt in positieve zin. Bedankt voor alle reacties tot nu toe. Zijn er dan echt geen forumleden die ze zelf ooit heeft gehad?

Ik heb enkele Jazzplaten hier liggen van Miller o.a. Ik zal als alles gereed een paar goede testen doen. Ben benieuwd naar hoe zij origineel klinken.  Zoals gezegd worden de crossovers gecheckt en evt indien benodigd gereviseerd. Hoop dat de isolatie een beter effect zal genereren, houd jullie op de hoogte.

Link to comment
Share on other sites

De tweeter vervangen zou ik inderdaad niet doen maar als je toch met het filter gaat rommelen en de demping overhoop gaat halen dan is een tweeter bijplaatsen niet eens zo heel moeilijk.

Gewoon in een los kastje boven op moet makkelijk kunnen.

Een mooi band tweetertje zal best goed gaan lijkt mij zo.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Op een extra ribbon doelde ik ook. Maar zou dergelijke aanpassingen toch niet doen als je niet over de technische kennis beschikt hoe het filter aan te passen en over de benodigde meetmiddelen beschikt. Anders zou ik het bij restauratie van het huidige laten.

Link to comment
Share on other sites

Goed advies. Het is gewoon n leuke speaker uit vroegere tijden. Als je er nieuw leven in kan blazen, prima. Maar natuurlijk is er meer. Ik zou ze gewoon opknappen als t kan zonder ze al te veel te veranderen. Lukt dat niet,  dan verder kijken. Veel hangt toch af van de staat van de units, is de conus nog in tact, is de ophanging nog goed, dat zijn toch wel primaire voorwaarden. Na 30+ jaar zijn dat toch de meest kritische vragen. Een nieuw elcotje erin ofzo is niet zo relevant als t mechanisch niet goed zit.

 

 

Edited by Duck-Twacy
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

 

5ql2soar3kajf.jpg

7pdc0xk7vrf8w.jpg

 

chzkpzpex3wgb.jpg

gt926rohkqstt.jpg

ydrr393bmneik.jpg

Beste mensen, hierboven de foto`s van mijn restauratie projectje. De kasten zijn voorzien van nieuwe isolatie, de stofkappen van de speakers zijn vervangen. De kasten zijn opnieuw voorzien van lak. Het geluid vind ik origineel zeer helder en gedetailleerd. Niet gek voor speakers van 40 jaren oud! Ik hoop dat iedereen mag genieten van deze foto`s van een beginnend audio verzamelaar. Oh ja... de speakers zijn ook voorzien van nieuwe luidsprekerstof, wat een werk wat betreft de tweeterkappen maar het is gelukt!

Spelend met deze apparatuur gaat mijn hartje toch wel harder kloppen...

Lenco L75 met een M91 MGD en een Dumortier Sforzando (geheel gerestaureerd)

iqn3mwnhemgel.jpg

einwshpgzgp11.jpg

ynv3ccqbqzeum.jpg

Edited by Zeeuw1978
Link to comment
Share on other sites

Erg mooi, ook die versterker met z'n aparte knoppen. Ik zou de foto's wel overmaken met behulp van een statief of zo, want het is jammer van de bewegingsonscherpte. Of anders een huishoudtrap of anderszins gebruiken als steun, dat doet meer recht aan de mooie set....

Link to comment
Share on other sites

Onlangs op de audioclub Limburg (ik meen) Yamaha's 1000 gehoord en die klonken heel indrukwekkend in een grote ruimte. Ik vraag me dan altijd af hoe ze dan klinken in een kleinere ruimte zoals een huiskamer. Wel een indrukwekkende prestatie die restauratie en leuke randapparatuur. En als je dan een toonregeling hebt, is er een voor links en een voor rechts wel logisch.

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

Heren en dames,

Allereerst wat detailfoto`s (geprobeerd deze zo duidelijk mogelijk te maken) van mijn Dumortier Sforzando uit eind jaren 60.

Alle lof van deze restauratie behoort een aardige Belgische meneer uit de regio Brussel toe, niet mijzelf, omdat ik niet in die mate technisch ben onderlegd.

De volgende foto`s:

h6p6ridwuxlkl.jpg

nhe9fx90wytci.jpg

dl1qx67omgvi1.jpg

60j3jqjjiacrk.jpg

hpf8kugkrykxo.jpg

thrxjngp4pxca.jpg

Nou dit waren ze dan wat de versterker betreft. Vrijwel alles is vernieuwd wat vernieuwd kon worden zonder afbreuk te doen aan de originaliteit. De foto`s van de platenspeler volgen.

Edited by Zeeuw1978
Link to comment
Share on other sites

En nu de foto`s van mijn Lenco L75 uit 1972, deze is volledig nagezien en v blocks zijn vervangen als ook het bekende veertje.

Motor is gesmeerd en afgesteld qua vering. Deze had eerst een SP1 element van B&O maar deze vond ik niet goed klinken. De

bass van ieder stuk gaf een lichte brom terwijl de naald splinternieuw was en origineel. Nu heb ik deze voorzien van een M91 MGD met

een hi track naald van Shure. Speelt top; erg punchy om het zo maar uit te drukken maar kraakhelder! Shure blijft mijn lievelingsmateriaal.

De foto`s:

xmk04fp4lvfrb.jpg

vnk0ylxmq1jtz.jpg

hskcxrfo9pp0i.jpg

1bak6hg9iudje.jpg

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...