Jump to content

Luisterbezoek RenéN bij Cock op 29 juni 2017: alwéér beter......


René N.
 Share

Recommended Posts

Cock had een kabeltje uit inruil verkregen, die ik maar wat graag over wilde nemen. En dat was ook weer een goede reden om na het werk “even” langs Rotterdam te rijden. Maar ik kon het ook mooi combineren met een ander ritje: mijn AER speakers lagen nog bij Ronald van Eijk in Utrecht, het was hem helaas niet gelukt om een passende inverted foamrand te krijgen. Ik zal de units hoogstwaarschijnlijk naar Duitsland moeten opsturen, om ze door de fabrikant te laten refoamen. Maar goed, Utrecht is al een behoorlijk stuk in de goede richting van Rotterdam en gelukkig waren de afspraken te combineren.

Ik was véél te vroeg bij Cock, want ik had rekening gehouden met de avondspits, maar via een tip om een omweggetje te nemen had ik daar het grootse gedeelte van kunnen ontwijken. Bijna gelijktijdig kwamen we dus aan, maar ik had geeneens de gelegenheid om mijn spullen neer te zetten, want Cock begon meteen over zijn draaitafel, nu met een nóg veel betere motor dan hij al had. Hij liet het zien: hij had aan de motor een trafo als tegengewicht gehangen, anders zou de motor zichzelf omver trekken. De as diende ook als poelie, dus daar hoefde niets aan gedaan te worden. De snaar was gemaakt van een stuk bandrecordertape, vastgezet met een speciaal stukje plakband.

Cock kan al enthousiast vertellen, maar het ging vandaag nóg een behoorlijk stuk verder: hij was zó onder de indruk van de kracht van het ding, en hij demonstreerde het ook. Hij drukte een platenborstel hard op een draaiende plaat die op de draaitafel lag en je hoorde werkelijk geen enkele terugloop van het toerental. Bizar, om zijn woorden maar weer eens te gebruiken. Het gaat met die speler écht tot onvoorstelbaar grote hoogtes….

Onder de koffie heb ik veel oude foto’s gezien, een inkijkje door behoorlijk wat jaren heen, van zijn familie, zijn relatie met Hetty, kinderen, Arnold natuurlijk en van gelukte en mislukte projecten. Emotionele momenten ontstonden daardoor, maar ook door muziek, die het verleden óók weer naar boven haalde.

Muziek dus, na de foto’s. Cock had nu een klein stukje van de interne bedrading van de voorversterker vervangen door koolstofkabel. Veel muziek van de vorige keer kwam langs, om de verschillen te laten horen. Maar zó goed leek ik dat dan niet meer in gedachte te hebben. Ik bedoel, het klonk toen al zó goed, maar bij een aantal stukken waren er wél specifieke zaken te horen die nog veel verder gingen dan toen. Maar helemaal op het moment dat Melanie de Biasio en Dead can Dance langs kwamen, die ik beiden zó goed ken. En nu kreeg ík gewoon tranen in de ogen, ontroerend mooi was het. Ogen dicht en daar ontvouwde zich een tapijt van muziek, zó voor me, in die kamer, nee, niet in die kamer, ik waande me gewoon in de opnameruimte. Door die gesloten ogen, want dan wordt je niet bedot door je ogen, die een set zien staan, en die geven dat aan de hersenen door en dan wordt die echtheid gereduceerd tot een soort van onechtheid.

Donker helpt mee. Thuis, als ik er echt voor ga zitten, luister ik ook altijd met de ogen dicht, of het nu overdag of avond is. Maar ook dan voel ik ’s avonds meer de emotie dan overdag. Wellicht omdat het dan nóg donkerder is, zelfs met gesloten ogen. En ja, licht leidt af. Fotografen weten dat, vervelende licht delen in foto’s worden vermeden omdat dat de aandacht van de essentie afleidt. Zo ook hier, met muziek, is datzelfde het geval….

Je weet pas hoe het is als je dít gehoord hebt. “Wapperende” en uitwaaierende bekkens en toetsen, knallende dynamiek, nóg langer uitstervende geluiden waar zó mooi weer een ander bedje geluiden overheen gelegd werd. Déze microdetails, dat is toch wel heel bijzonder. En dan bij platen die ik door en door ken en dan tot de ontdekking komen dat het ook zó kan klinken, heel bijzonder. Een cliché, ik weet het, maar “ helaas”, ik heb het zo ondervonden…..

Als Cock weer een stereo element in de arm heeft zitten, hoop ik nog een keertje gewoon op de bank te mogen plaatsnemen om muziek luisteren. Een paar LP’s van mijzelf dan, twee kanten en van begin tot eind, om helemaal in die platen gezogen te worden…..

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
On 2-7-2017 at 10:23 PM, René N. said:

Als Cock weer een stereo element in de arm heeft zitten, hoop ik nog een keertje gewoon op de bank te mogen plaatsnemen om muziek luisteren. Een paar LP’s van mijzelf dan, twee kanten en van begin tot eind, om helemaal in die platen gezogen te worden…..

Wàt zeg je? Twee kanten van begin tot eind??? En dàt bij Cock :wacko:

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...