Jump to content

Luisterbezoek RenéN bij Piet Ane


René N.
 Share

Recommended Posts

Ongeveer anderhalf jaar geleden was er geopperd om bij Piet Ane te gaan luisteren. Het idee kwam van Sybren, een vriend van mij die zelf ook in het hoge noorden is opgegroeid. En dat hoge is ook wel letterlijk, want hoger gaat het bijna niet in Nederland. Dat de afspraak niet eerder tot uitvoer is gebracht had diverse oorzaken, maar het goede nieuws was dat het er vandaag van is gekomen.

 

Piet-1.jpg

 

Enigszins verlaat kwamen we aan, door wat “oponthoud” onderweg. We werden ontvangen door een wat ongerust geworden Piet Ane en we zijn met een kop koffie en heerlijk gebak in de hand maar meteen naar boven gegaan, waar een kamer tot luisterruimte was opgewaardeerd. Wat direct opviel waren de hele grote luidsprekers en een werkelijk prachtig audiomeubel, ook al niet van het kleine soort. Het bekijken van alle hardware kostte nogal wat tijd want er stond nogal wat: de eerder genoemde grote luidsprekers, alles goed ontkoppeld. Het meubel, met bovenop een imposante Kronos Draaitafel met twee tegengesteld draaiende plateaus, het lijkt een beetje een combinatie van een massaloopwerk en een sub-chassis speler. Héél bijzonder. De DAC is van MSB Technology, de CD’s verdwijnen in de lade van een tijdelijke CD-speler (een inmiddels 25 jaar oude Wadia), luidsprekers van Rockport en de versterking is van Absolare. Die Absolare heeft een hele luxe uitstraling vanwege de prachtige afwerking met leer, niet gebruikelijk in het audiowereldje. Tenminste, ík ken het niet, net zomin als ik van het bestaan van Absolare afwist trouwens.

 

Piet-2.jpg

 

Er is zeker aandacht besteed aan de akoestiek, maar ik vind dat er iets meer zou mogen gebeuren: er ligt een kleed op de parketvloer en aan het plafond én aan de achtermuur zitten op een kleine afstand daarvan mooi afgewerkte panelen met kleine gaatjes, zodat het geluid daar doorgelaten en geabsorbeerd wordt. Maar verder niet en ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat de ruimte nog een iets té lange nagalmtijd heeft, voor mij in ieder geval wel. De eerste reflectiepunten op de zijwanden zijn echter nog maagdelijk, terwijl die naar mijn idee wel wat aandacht behoeven.

 

Piet Ane is ook wel van het tweaken: er zitten Synergistic Research HFT (soort hoornvormige cupjes) op diverse plekken op de muur, op het moment van plaatsing was er door hem zo’n verbetering waarneembaar dat weglaten geen optie meer was.

 

Piet-5.jpg

 

Maar hoe klinkt het nu? De verhalen van Sybren hadden hoge verwachtingen bij mij geschapen. En die verwachtingen worden ook nog eens onderstreept door wat ik voor mij zie staan. Maar de realiteit is toch ietwat anders…. Het klinkt nogal hard en schel, bij zowel de CD-speler als de platenspeler. Ook Piet Ane vond het niet echt fijn klinken, maar de afspraak was al te vaak afgezegd en hij wilde het nu toch wel door laten gaan. De oorzaak was volgens Piet Ane het nog niet ingespeeld zijn van de nieuwe eindbuizen, die pas 40 van de 120 uur hadden gespeeld. Nu ben ik mij er wel van bewust dat het inspelen een hele grote invloed heeft op de hardheid, maar ik denk toch wel dat ook de akoestiek nog wat verbeterd kan worden.

 

Is er licht aan de horizon? Het lijkt mij van wel. Toen we al veel muziek gehoord hadden werd de bias door Piet Ane bijgesteld van 15,5 naar 14,8 volt. Dát gaf al veel meer rust en de hardheid verdween al voor een deel. Toen er op een moment een LP van mij werd opgezet, Fink met “Biscuits for Breakfast”, was de set in die uren dat we op bezoek waren ook al behoorlijk opgewarmd. Ik was al eerder een paar keer op het puntje van de bank gaan zitten, omdat ik denk dat je in de normale luisterpositie in een “knoop” zit te luisteren en zo, voor op het puntje van de bank, het geluidsbeeld wat meer in balans is. En wel zó, dat er voor het eerst een voorzichtige glimlach op het gezicht kwam. Meer plaatsing, een stem die niet de gehele breedte van de ruimte in beslag nam maar redelijk tussen de speakers bleef hangen, meer druk in het laag, het begon er op te lijken. Nog niet hoe het zou kunnen, maar ik denk dat als die buizen écht ingespeeld zijn en de andere variabelen goed getuned zijn dan moet er wél een héle brede glimlach op het gezicht te krijgen zijn….

 

Piet-9.jpg

 

Sybren vond het overigens wél goed klinken allemaal, het kan dus ook aan mij liggen…. Hij gaat veel naar klassieke concerten in bijvoorbeeld het Concertgebouw in Amsterdam en vond dat bij de klassieke albums en ook orgelmuziek het héél dicht tegen zijn live ervaring aan ligt. Maar goed, ik ben niet zo van de klassieke muziek, eigenlijk helemaal niet, hoewel ik wel weer een stuk met contrabas en orgel in hoge mate kon waarderen. Ik weet niet waar het aan ligt, ik herken denk ik de emotie bij klassieke muziek niet. Ik heb in mijn jeugd, waar mijn muzikale smaak met name gevormd is, waarschijnlijk teveel gezwijmeld bij Radio Caroline, Radio Luxemburg en Radio Veronica….

We hebben afgesproken dat als alles tot rust is gekomen en de buizen goed zijn ingespeeld we nog een keer naar Piet Ane teruggaan. Want dat het veel beter moet kunnen waren we het wel over eens…..

 

En ja, het uitgebreide verslag is weer te lezen op mijn site: http://home.kpn.nl/r.nieuwenhuis/index.htm onder "Op bezoek bij...."

Edited by René N.
Link to comment
Share on other sites

Op de High-End heb ik de Kronos ook nog eens goed bekeken en inderdaad een erg mooi ding. Ik vond het wel minder glad als op de foto en dat sprak me juist wel aan. 

Wat zijn dat voor LS, lijken op Avalon, maar zijn dat niet. Die zijwaardse woofers heb ik nooit vertrouwd :o

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

Leuk verslag.

Toch jammer dat je verwachting qwa geluid die gewekt word door de mooie apparaten niet ingelost word.

Maar de eigenaar vind van wel en daar gaat het om.

:)

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...