Jump to content

Geïntegreerde router/ modem


carl
 Share

Recommended Posts

Mijn vrouw is met de technische dienst van de Ziggo tot de ontdekking gekomen dat of de Modem of de Router aan het "slijten" is. We hebben namelijk minder sterke WiFi en wat wij hebben is na 5 jaar kennelijk sterk verouderd (zeggen ze). Nu hebben we inmiddels een geïntegreerde modem/router van Ziggo ontvangen van het merk CBN CH7465LGZG. Dat kunnen ze dan -gratis- komen installeren.

Ik heb geen idee van kwaliteitsverschillen bij dergelijke dingen. Is  zo'n standaard Ziggo geval een goed ding of kunnen we misschien beter zelf een apparaatje kopen en welk dan. Een sterke Wifi is een noodzaak alsmede de nodige ingangen (telefoon, veiligheidssysteem, TV,  twee vaste computers, extender op zolder voor de hifi).

 

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

Dat probleem kan ik op de luisterzolder wel oplossen Peter. Ik heb daar geen WiFi ontvangst. Met een repeater kan ik streamen. Die repeater kan ik dan uitschakelen als ik analoog draai (stekker uit het stopcontact). 

De vraag is daarnaast of er kwaliteitsverschillen zijn tussen geïntegreerde routers/modems.

Link to comment
Share on other sites

Ieder modem bevat tevens een router. Een losse Wifi doos bevat meestal ook een router en een NAS meestal ook. Zo'n router zit altijd wel ergens bij mee geïntegreerd. Punt is wel dat je in je netwerk maar 1 router mag hebben aanstaan en niet meer. Die router fungeert als een soort van verkeersagent voor je data verkeer. Meerdere daarvan tegelijk aan het werk geeft ruzie: Er mag en kan, er maar 1 de baas zijn.

Er zijn wel kwaliteitsverschillen en ook verschillen in mogelijkheden. Maar voor thuisgebruik zou ik mij er niet druk over maken en je lekker houden bij wat Ziggo je levert.

Maar ik zou wel alles bedraden door je hele huis indien dat mogelijk is. Volgens mij hebben wij daar al eens een hele lange discussie over gevoerd,.

Edited by Pjotr
Link to comment
Share on other sites

Bij Ziggo komt je signaal binnen over de kabel. 

De router die Ziggo levert moet dus het kabel signaal omzetten naar internet en is daarom een wezenlijk onderdeel van het Ziggo netwerk. 

Zomaar deze vervangen voor een ander exemplaar gaat niet. 

Wel kun je na de Ziggo doos apparte WiFi zenders plaatsen en die van Ziggo uit zetten. 

Deze bedrade wifi punten kan je dan slim positioneren en zo je hele huis dekkend maken. 

Je kunt dan beter meer WiFi access points met een laag vermogen plaatsen dan een centraal geplaatst access point die overal overheen moet schreeuwen. 

Voor een gewone woning is dat redelijk overkill om dat er dan ook gelijk wifi controllers bij komen. 

Dat maakt het gelijk erg duur en kom je vaker tegen in bedrijfsnetwerken. 

Wel is het verstandig om de repeater te vervangen door een bedraad WiFi access point vaak geeft dat betere resultaten als een repeater. 

Verder zo als Peter ook aangeeft sluit zo veel mogelijk aan via het bedrade netwerk en gebruik WiFi alleen voor het bedienen van je streamer doos. 

Gebruik voor het bekabelen van je netwerk cat 6a kabel met bijpassende connectoren. 

Cat 6 of lager zal op lange afstanden je snelheid beperken tot 100 full terwijl voor het overzetten van grote audio bestanden 1000 gewenst is. 

 

Link to comment
Share on other sites

13 hours ago, kappa7 said:

Gebruik voor het bekabelen van je netwerk cat 6a kabel met bijpassende connectoren. 

Cat 6 of lager zal op lange afstanden je snelheid beperken tot 100 full terwijl voor het overzetten van grote audio bestanden 1000 gewenst is. 

 

Ik heb eigenlijk alles heel erg goed begrepen en de post van George print ik even uit. Wanneer de badkamer eruit gaat komt er een kabel naar zolder en tegelijk nieuwe aanbouw. Dat wordt dan cat 6a. Die snelheid is mooi meegenomen.

Probleem bij mij is dat ik termen als access point en repeater niet ken. Overigens zou mijn probleem ook een slecht Ziggo signaal kunnen zijn. Dat zullen ze wel komen opmeten bij de installatie van het modem/router.

 

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

Een access point is een toegangspunt. In wifi-termen is het dus een doos met wat antennetjes waar je je draadloze verbinding vandaan haalt. Als dat Ziggo-modem niet voldoende is, zou je daaraan kunnen denken, maar het maakt de zaak wel een stuk onoverzichtelijker.

Ik heb hier een Arcadyan-modem/router/access point, en diens Wifi-signaal krijg ik door het hele huis. Alleen bij de voordeur (twee verdiepingen lager) gaat het niet goed. Maar daar ben ik weinig. :rolleyes:

Ik heb ooit eens een modem van Ziggo in huis gehad, en diens snelheid daalde fors binnen een week. Daarbij moest ik die met de coax-kabel aansluiten, en daar moet je ook geen goedkope kabel voor nemen, want dan ligt de verdenking daarop. Het Arcadian-modem is met de simpele telefoondraad aangesloten, en dat is veel minder kritisch.

Als er problemen zijn met de verbinding, wil de helpdesk altijd dat je bij het toegangspunt de boel test. Dat is hier ook bij de voordeur. Daar zit nu voor dat doel een contactdoosje voor de telefoon.

Link to comment
Share on other sites

Weet je trouwen dat er ook platte CAT6 kabel bestaat? https://www.netwerkkabelshop.nl/netwerkkabel/platte-netwerkkabel

Is er in verschillende kleuren en dat werk je makkelijker weg onder tapijt, plinten en dorpels. Mooiste blijft in pijp in de muur natuurlijk maar dat platte kabel kan een mooi weg te werken alternatief zijn zijn. 'Tis net zo goed als standaard kabel. Overigens is CAT6a (of CAT6e?) geen reguliere kabel, dat moet volgens mij CAT6 zijn.

Edited by Pjotr
Link to comment
Share on other sites

Bedankt George, 6a komt in de offerte! 

Kabel komt inderdaad door een plastic buis Peter.

Omdat ik eigenlijk verwacht dat Ziggo geen goed signaal geeft, gaat dat ding van Ziggo er voorlopig op.

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, kappa7 said:

Er is een behoorlijk verschil in cat 6 en 6a kabel 6a zit dicht tegen cat 7 aan. 

Op dit moment gebruiken wij alleen nog maar cat 7 maar cat 6a zou ook voldoen. 

Zie hier de verschillen 

http://www.diffen.com/difference/Cat6_vs_Cat6a

 

Dat ga je dus In vrijwel geen enkele opstelling op kantoor of thuis, enig verschil in performance van Gigabit snelheid van merken. Dat is net zo iets als dat met 22mm koperen waterleidingpijp de afwas sneller zou gaan dan met 15 mm koperen waterleiding. Het is meer het idee. Het mag natuurlijk wel en tja, als het een beter gevoel geeft: Doen!

Als je echt behoefte hebt aan zulke supersnelheden kun je beter ff wachten op 10GbE https://en.wikipedia.org/wiki/10_Gigabit_Ethernet

P.s. Carl Ziggo moet gewoon leveren wat ze aanbieden en waar jij voor betaalt. Punt. Er zijn genoeg internetsnelheidsmeters te vinden (ff Googlen) waarmee je dat af kunt checken. Alles wat achter het modem eventueel niet goed zit, is niet een zaak voor Ziggo.

Edited by Pjotr
Link to comment
Share on other sites

Een CAT5E kabel zal al  prima voldoen.  Kun je makkelijk zelf doen Carl. = 1e verdienste en leuk om te doen. Gewoon kant en klaar kopen met stekkers eraan. In zo' n mooi plastic K25 gootje wegwerken.  Hoef je allemaal geen moeilijk offertes voor aan te vragen. Dat kost meer dan het kabeltje zelf. Het genoemde Ziggo modem deed het hier erg goed. Haalde probleemloos 1Gb met 5Ghz WiFi AC via een Mac book.  Aansluiten van het modem is ook erg makkelijk plug and play.

 

Link to comment
Share on other sites

Mijn bedrijf doet in CCTV, dus heel veel bandbreedte en streaming en ziggo partner (dus zetten ze vaak weg bij klanten).

En ziggo modems (ubee dingen, etc ....) voor thuisgebruik (zakelijk leveren ze ander spul): prullebak in !

Dingen kosten, voor de klant dan, euro 100,-, ziggo koopt die voor 50,- en dan zit er in: modem, router, switch, wifi en telefonie....

Goede router of switch is honderden euro's, dus kan nooit goed zijn en is het ook niet (lopen veel te vaak vast bij flink streamen, storingen en wifi is bagger).

 

Advies: monteur bv. een cisco modem in bridge laten plaatsen en je eigen router erachter (bv. draytek, niet duur en erg goed). Ben je paar honderd meer kwijt en werkt altijd.

 

En goede wifi haalt hele hoge bandbreedtes maar ja muur ertussen en weg bandbreedte, dus kabels. Wij doen niks met wifi muv van straalverbindingen.

Cat 5E, 6 of 7...... audio is niks qua stream, video stuk meer maar codecs worden beter (h.265) en cat 5E is 1gb daar gooien we gewoon 32 stuks multi-megapixel camera's over heen (dus 32x je TV beeld) geen probleem. Cat6 hebben we al heel lang en HEEL weinig toepassingen hebben dat ook echt nodig, cat7...... leuk als het niet veel duurder is kun je het overwegen (voor de lol, nodig heb je het niet).

Bedenk eens wat wil je nu streamen INTERN over je lan dat 10Gb bandbreedte nodig heeft !? (ik weet het niet hoor)

Extern van internet: 100MB download of 500MB download over glas en wij krijgen die 500mb niet vol hoor......NOOIT (en we streamen vaak hele projecten naar de zaak om beelden te bekijken), moet je ongelooflijk veel voor doen om dat vol te krijgen en dan heb je intern in je LAN 10GB ! 

CAT5E gaat nog heeeeel lang mee en mag tot 90m en blijft dan gewoon 1gb .......waar die wijsheid vandaan komt dat het minder wordt als het langer wordt !? (tot 90m, goede kabel en stekkers, klaar)

Edited by prettig
Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, prettig said:

Mijn bedrijf doet in CCTV, dus heel veel bandbreedte en streaming en ziggo partner (dus zetten ze vaak weg bij klanten).

En ziggo modems (ubee dingen, etc ....) voor thuisgebruik (zakelijk leveren ze ander spul): prullebak in !

Dingen kosten, voor de klant dan, euro 100,-, ziggo koopt die voor 50,- en dan zit er in: modem, router, switch, wifi en telefonie....

Goede router of switch is honderden euro's, dus kan nooit goed zijn en is het ook niet (lopen veel te vaak vast bij flink streamen, storingen en wifi is bagger).

 

Advies: monteur bv. een cisco modem in bridge laten plaatsen en je eigen router erachter (bv. draytek, niet duur en erg goed). Ben je paar honderd meer kwijt en werkt altijd.

 

En goede wifi haalt hele hoge bandbreedtes maar ja muur ertussen en weg bandbreedte, dus kabels. Wij doen niks met wifi muv van straalverbindingen.

Cat 5E, 6 of 7...... audio is niks qua stream, video stuk meer maar codecs worden beter (h.265) en cat 5E is 1gb daar gooien we gewoon 32 stuks multi-megapixel camera's over heen (dus 32x je TV beeld) geen probleem. Cat6 hebben we al heel lang en HEEL weinig toepassingen hebben dat ook echt nodig, cat7...... leuk als het niet veel duurder is kun je het overwegen (voor de lol, nodig heb je het niet).

Bedenk eens wat wil je nu streamen INTERN over je lan dat 10Gb bandbreedte nodig heeft !? (ik weet het niet hoor)

Extern van internet: 100MB download of 500MB download over glas en wij krijgen die 500mb niet vol hoor......NOOIT (en we streamen vaak hele projecten naar de zaak om beelden te bekijken), moet je ongelooflijk veel voor doen om dat vol te krijgen en dan heb je intern in je LAN 10GB ! 

CAT5E gaat nog heeeeel lang mee en mag tot 90m en blijft dan gewoon 1gb .......waar die wijsheid vandaan komt dat het minder wordt als het langer wordt !? (tot 90m, goede kabel en stekkers, klaar)

Tja lijkt heel wat maar is niet heel erg toekomst bestendig. 

Wij leveren veel systemen met 4K streaming over ethernet en dan heb je met compressie al 1 gig nodig om dat enigzins zonder al te hoge latency te kunnen doen. 

Heb je een wat groter systeem met meer dan 10 tv's dan zit je al snel op 10 gig in je backbone. 

Beter is het dan om naar 40 gig te gaan maar dan ontkom je al niet aan Glasvezel. 

Natuurlijk zijn dat systemen voor grotere kantoren en meer voor hotels en in mijn geval boten maar het geeft wel aan wat er nodig is als je ook 4K wil gaan streamen.  

Tevens is voor gewoon audio die bandbreedte niet nodig maar maak eens een backup van je verzameling dan zit je al snel aan een paar terabyte. Is toch wel prettig als dat wat sneller gaat. 

Edited by kappa7
Link to comment
Share on other sites

4K met h265 (HEVC) gebruikt heel weinig bandbreedte.........hoe denk je dat netflix dat doet !?

(4K uitzendingen en je hebt 25mb of zo nodig ... komt door codec: netflix gebruikt VP9 en H265 is nog efficienter.

 

Ik kan gewoon 4K (zelfs 12k op mijn telefoon streamen). 10 x 4K gaat makkelijk over cat5E (gebruik je 20% van de capaciteit).

De truck zit hem in hoe efficient kan jouw player de codec kan omzetten (bandbreedte is geen probleem) en 4K HEVC (H.265) kun je al live met gemak streamen op een tefefoon met HEVC decoder (GPU). Doe ik dat op een paar jaar oude i7 pc dan loopt die zowat vast en speelt niet! Neem ik de nieuwe generatie cabby lake cpu dan doet die i7 zowat niks met dezelfde video. Dus de tv zelf (HEVC of niet) het ziggo kastje, je HT-Pc, etc ...... welke GPU/decoder heeft die is van belang.

En manier waarop: 

- 10 x 4K camera's met elke een kabel naar een punt: switch de bottleneck en de recorder.

- streamen vanaf een punt naar meer tv's......als je elke tv een eigen pakketje stuurt (broadcasting) dan: netwerk bottleneck

- Streamen met multi-casting: een pakketje voor ze allemaal: scheelt factor 10 bij bij 10 tv's

- THUIS: is meestal 1 op 1 stream met codec (een bron en een tv), peanuts.

 

Data en bandbreedte zijn 2 verschillende zaken ken geen codec die bij 4K 1gb nodig heeft.

Blu-ray in 4K... flinke is 100gb.... ga maar simpel rekenen: 100GB moet dan in 2 uur naar je TV (gaat makkelijk over cat5E). Dus wel benieuwd hoe/wat jullie streamen, welke codec en hoe slim de ontvanger (beeldscherm) is ? Denk dat jullie gewoon alles RAW broadcasten anders kom je nooit aan die getallen.

 

Overigens zie je het verschil in kwaliteit wel (als je weet waar je op moet letten).... bv. blu-ray (4K) van bijna 100GB naar je tv of een gecomprimeerde versie van paar GB. Ga je naar 10GB gecomprimeerd dan wordt het al erg lastig te zien (is al factor 10 !). Video codec's zijn erg goed.

Edited by prettig
Link to comment
Share on other sites

4K Raw past niet in een 1 gig pijp daar is meer voor nodig.

De 1 gig wordt gespecificeerd door Crestron en gebruikt JPEG 2000 compressie om de data realtime over ethernet te zetten.

Daar gebruiken we dergelijke apparatuur voor.

https://www.crestron.com/products/model/DM-NVX-351

Hier zie je welke codecs er gebruikt worden en welke bandbreedte er nodig zijn voor 4K.

https://www.crestron.com/downloads/pdf/product_misc/dg_digitalmedia_nvx_series_system.pdf

Wil je het dus echt goed doen dan zit je dus al snel aan de 1000Mbps

 

Link to comment
Share on other sites

ok snap het het is 4K60 4:4:4 HDR (4K, 60fps ipv 30 fps en 4:4:4 is ongecomprimeerd). En dit is nog 10 bit er is al 12bit is nog beter.

 

Heel veel meer data, is wel top overigens (studio kwaliteit) niet vergelijkbaar met wat de consumer-market gebruikt. Komt overigens wel (h265 kan dat en is stuk kleiner dan JPEG) zijn al tv's die het kunnen (wat mee getest op mijn LG OLED....maar gaat alleen vanaf een USB 3.0 disk aan je tv), maar voordat we daar content voor hebben.....duurt nog wel even.

Maar mooi spul.

 

Link to comment
Share on other sites

De ziggo modem is net geïnstalleerd door een zeer vriendelijke en deskundige jongeman. We hebben ons best gedaan hem te volgen, maar dat lukte niet altijd  :huh:  Hij zette vraagtekens bij een splitter die volgens hem signaal wegnam en die heeft hij ertussen uit gehaald. We kunnen nu in ieder geval overal in huis en dus ook op zolder internetten. Het signaal gaat dus drie hoog en door een betonnen vloer met ijzeren balken erdoor heen. Mijn idee is dat sinds installatie van het systeem, pakweg  vijf jaar geleden, de kennis is toegenomen. 

Hij had het ook over kabels en opteerde voor 5E. Volgens mij ook om financiële redenen. Maar ja waarom niet Georges advies want daarmee ben je de komende 20 jaar van het probleem af. Niet dat ik dan nog leef, maar je weet nooit ^_^

Link to comment
Share on other sites

Een splitter is er dacht ik om het signaal te splitsen in een tv- en radio-signaal. Als je geen (ouderwetse) radio hebt, dan hoef je ook niet te splitsen.

Hm, zou kunnen dat beneden nog zo'n splitter aanwezig is, terwijl de radio verdwenen is. Zal een kijken.

Link to comment
Share on other sites

Splitter is ook nodig als je nog analoog TV wilt kijken of radio wilt luisteren. Kan dus idd meestal weg. Bij mij bleken bij metingen het digitale signaal te sterk en moest er een verzwakker in de lijn geplaatst....

In mijn woning komt het wifi signaal heel moeilijk door de gemetselde draagmuur uit 1930, dus heb ik nog een Apple Airport bijgeplaatst.

Waar mogelijk sluit ik alles met CAT5 rechtstreeks op de modem aan. 

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...