Jump to content

Van bezit naar gebruik.


Tubejack
 Share

Recommended Posts

Dochter appt: "pap wil je Netflix"  Ik: "ja dat lijkt me wel leuk"  Ik, eigenlijk wel gek hè...  "van bezit naar gebruik"  Voorheen stapels DVD's CD's en LP's in je woonkamer en nu stream je het allemaal in hoge kwaliteit legaal via het internet.

 

Ik tegen mijn dochter " met dat streamen ben misschien wel een moderne vader, maar moet nog erg aan heb concept wennen"  Bij Tidal en Spotify kan ik kiezen uit miljoenen tracks, maar zie daardoor vaak  "de bomen door het bos niet meer"  Dochter: Ik ook niet hoor pap maar, dan kies ik gewoon b.v. gewoon de "daily mix"  Dan ontdek je heel veel nieuwe muziek.

 

Einde app berichten .... Netflix vind ik na een paar dagen geweldig.  Maar aan het idee "van bezit naar gebruik"  moet nog wennen.

Wat vinden jullie ervan?   Oja was gisteren met mijn hardloop maatje naar het Amsterdamse bos.  Ik nieuwe auto?  Hij: "ja private lease"  bij de ANWB voor maar €200 al in.     

Link to comment
Share on other sites

Net even gekeken op de site van de anwb.

Voorbeeld Renault Clio kost 309 per maand.

Maar dan moet je genoegen nemen met de standaard kleur en niet meer dan 10000KM per jaar rijden.

Dat is toch niet reëel meer.

Als je op die manier met al die extra voorwaarden gebruik mag maken van het gehuurde dan koop ik toch liever zelf.

Ik rij ruim 40000 per jaar en dat is volgens de tabel al niet eens mogelijk.

Link to comment
Share on other sites

Dit was een speciale aanbieding George, het vorige model Ford Fiesta.  Vond het echt een mooie auto, prachtige blauwe kleur ook.  Moesten ze zeker van af  ;)

Zakelijk en voor mensen die veel kilometers maken, misschien miet interessant,  maar vond het een goeie deal. B)

 

Maar op zich is die auto niet zo interessant ging me meer dat: "van gebruik naar bezit"  steeds normaler wordt.  Zo had ik afgelopen vrijdag een klant een ik schat een dertiger. Die had alleen een PC met goede geluidskaart.  TV kijken deed hij bijna niet maar streamde wel Qobuz  en had het "Sublime +" abonnement waarmee je ook hi-res 24bit kunt streamen.

 

 Hij: "normaal kocht ik 1 a 2 CD's per maand"  Nu betaal ik minder dan €1 euro per dag en heb gewoon "alle muziek"  

Link to comment
Share on other sites

De auto was ook een prima voorbeeld dat laat zien dat er nog al beperkingen zitten aan gebruik inplaats van bezit.

En dat die beperkingen aardig in de papieren kunnen gaan lopen als je wat meer verbruikt.

Voor mij een reden om met een grote boog om dergelijke systemen heen te lopen en graag het bezit wil hebben.

Link to comment
Share on other sites

Wat is nou het verschil met radio? Dat je zelf kunt kiezen? Maar ook moet kiezen? En is Netflix dan anders dan Spotify, Qobuz, Tidal?

 

Ik denk trouwens, hoe korter de afstand, hoe beter.

Link to comment
Share on other sites

De auto was ook een prima voorbeeld dat laat zien dat er nog al beperkingen zitten aan gebruik inplaats van bezit.

En dat die beperkingen aardig in de papieren kunnen gaan lopen als je wat meer verbruikt.

Voor mij een reden om met een grote boog om dergelijke systemen heen te lopen en graag het bezit wil hebben.

Met een auto is dat zo.  Maar met muziek en film toch niet?  Al zit je 24 uur 7 dagen per week te Netflixen of te Tidallen voor de kosten maakt dat weinig uit.

 

Wat is nou het verschil met radio? Dat je zelf kunt kiezen? Maar ook moet kiezen? En is Netflix dan anders dan Spotify, Qobuz, Tidal?

 

Ik denk trouwens, hoe korter de afstand, hoe beter.

 

Grappig die gedachte had ik ook.  Met elke streaming dienst kun je kiezen, maar het hoeft niet.  Je kunt het ook als een privé radio of film station gebruiken.

Dat van die korte afstand had ik ook, tegenwoordig maakt dat niets meer uit. 

Link to comment
Share on other sites

Goed beschouwd heeft het concept: "van bezit naar gebruik"  Ook een aantal voordelen. Zoals: minder apparatuur nodig en veel meer ruimte in je woonkamer en hoofd.

De jongste heeft alleen nog een: "Chrome cast"  een buizen versterker en 2 leuke boxen.  Ze gaat er ook een Chrome kast audio bij kopen, want het geluid via de TV en

dan naar haar versterker vind ze toch minder.  Ook boeken lezen gaat tegenwoordig deels via kobo.  

 

Een "leeg huis" en alle spullen voorhanden.  Het heeft wel wat  :)

Link to comment
Share on other sites

Ik doe niet aan streamen, maar naar aanleiding van dit draadje toch maar naar de website van Tidal gegaan. Gewoon nieuwsgierig: kijken wat ze zoals digitaal beschikbaar hebben. Laat ik eens wat nederpop zoeken dat ik met enige regelmaat draai:

– Cargo / Cargo: niet gevonden

– Q'65 / Afghanistan: niet gevonden

– Solution: alleen de gelijknamige plaat uit 1971: van de rest niets.

– Ahora Mazda / Ahora Mazda: niet gevonden

– Livin' Blues: best wel wat, maar niet alles: Now ontbreekt evenals bijvoorbeeld Blue Breeze.

 

Ik ben maar gestopt: dit wordt niks voor mij. Doe mij maar het bezit.

Edited by Ove Rickland
Link to comment
Share on other sites

Ok Ove goed punt. :)  de nummertjes, films etc  die Tidal en aanverwanten niet hebben zetten we op een 10Tb Nas.  

Netjes uit het zicht in de meterkast.  Dan kan de krant ook nog de deur uit, want dat kan via een iPad of Kobo.

Wat een ruimte zal dat geven. Gelijk een nee nee sticker op de brievenbus en de papier kliko kan weg. 

Link to comment
Share on other sites

Ja, ik ben nog zwaar verouderd bezig naast Jack en bepaalde familieleden. Ik draai platen en CD's. Maar Netflix lonkt ook. Zeker nu mijn videotheek er sinds een maand of wat niet meer is. Ze hebben ook veel exclusieve films en series.

Link to comment
Share on other sites

Ja, ik ben nog zwaar verouderd bezig naast Jack en bepaalde familieleden. Ik draai platen en CD's. Maar Netflix lonkt ook. 

Tja Ivan en dan heb ik nog maar niet over de voordelen voor je nabestaanden.  We hopen natuurlijk allemaal 100 te worden (de meeste dan) Maar nu ik zo tegen de 60 begin te lopen en helaas al een paar keer een huis heb moeten leegruimen :( heeft dit concept ook wel wat.

 

Mijn dochters hebben die spullen niet. Waarom zou ik hun daar dan mee belasten?  Wat echt belangrijk is zetten we gewoon "in de cloud"   Ok als ze daar maar niet zo' n systeembeheerder hebben.  :wacko: Ruimt wel lekker op, dat dan wel wel  :rolleyes:

 

Oja nog even over auto's (een gelieft "mannen" ontwerp) Aan beide zijdes van ons huis staat een autootje van "connect car"  Met een appje op mijn smartphone kan ik zo een van de 2 auto's reserveren.  Het is dat de kids niet in de buurt wonen en het openbaar vervoer naar een van hen erg slecht is....   Maar in principe kan dat ding ook weg. Scheelt een hoop gedoe, zoals: "Jack, er brand ineens een lampje op het dashboard"  :blink:  :D

 

Ga er toch serieus over nadenken, want "bezit" kost ook aardig wat tijd.  :huh:

Link to comment
Share on other sites

 

Mijn dochters hebben die spullen niet. Waarom zou ik hun daar dan mee belasten?  Wat echt belangrijk is zetten we gewoon "in de cloud"   Ok als ze daar maar niet zo' n systeembeheerder hebben.  :wacko: Ruimt wel lekker op, dat dan wel wel  :rolleyes:

Een van de belangrijke redenen waarom ik niets van al die diensten  moet hebben. Zij stoppen ik mijn spullen (data) kwijt.

 

Verder moet ik niets van Silo's hebben. Als ik iets zoek gebruik ik meestal google plaatjes. De afgelopen maanden loop ik er steeds tegen aan dat ik heel erg veel plaatjes te zien krijg die gelinkt zijn via pinterest. Doodlopende straatjes dus. Pinterest (Facebook) zelf doet er alles aan om je binnen te lokken en binnen te houden door vooral meer van het zelfde te bieden en vooral om je zo veel mogelijk data te ontfutselen. 5 likes en ze weten waar je woont winkelt etc. 15 likes en ze weten meer van je dan je eigen vrouw, 30 likes en ze weten meer van je dan je zelf. Hoe meer we van je weten hoe beter we je kunnen beinvloeden en dat doen we ook.

 

Je buurvrouw het arme oude mensje is slecht ter been. Hoewel je er op zich tegen bent neem je iedere week een slof sigaretten voor haar mee. Ze heeft ook altijd op je kroost gepast, zorgzame samenleving. Jouw ziektekostenverzekering gaat echter wel omhoog.... Data worden gebruikt en gelinkt en jij ziet het niet.

 

Netflix en co. Ook niks, weg verassing. Als ik aan de knop van de radio draai wordt ik verrast, als ik door de TV zenders zap wordt ik verrast. Da's heel anders dan 'wat zullen we nu kijken'.

Link to comment
Share on other sites

Het verschil tussen audio en films is, dat ik meestal maar een soms twee maal naar een film kijk en muziek kan ik ontelbare malen draaien. Dus goede muziek wil ik fysiek eigenlijk wel hebben liefst op LP (met een mooie hoes). Voor de achtergrond vind ik internet radio wel weer prima.

 

Netflix is niet duur omdat je er met meerdere mensen na kan kijken. Toch raak je snel uitgekeken op die ellenlange series. Black Sails is trouwens wel leuk: piraten, tropische oorden en zeer appetijtelijke dames die altijd openlijk bi zijn. Zou dat een vroegere tijden zo normaal zijn geweest? Ik zou eigenlijk wel een flix willen hebben met wat oudere en artistiekere films.

Het verschil tussen audio en films is, dat ik meestal maar een soms twee maal naar een film kijk en muziek kan ik ontelbare malen draaien. Dus goede muziek wil ik fysiek eigenlijk wel hebben liefst op LP met een mooie hoes. Voor de achtergrond vind ik internet radio wel weer prima.

 

Netflix is niet duur omdat je er met meerdere mensen na kan kijken. Toch raak je snel uitgekeken op die ellenlange series. Black Sails is trouwens wel leuk: piraten, tropische oorden en zeer appetijtelijke dames die altijd openlijk bi zijn. Zou dat een vroegere tijden zo normaal zijn geweest? Ik zou eigenlijk wel een flix willen hebben met wat oudere en artistiekere films.

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

Panem et circenses

 

Heu, die moest ik even opzoeken. ^_^

 

Ben het wel eens met Carl, dat je films niet tig keer hoeft te zien. Maar een paar blijven hangen in je herinnering, en wil je 'hebben'. Ik tenminste wel. Neem The Shining. Of The Lord of the Rings. Maar laatst kwam Veronica met de verfilming van The Hobbit op tv, daar heb ik de laatste twee delen van gezien, en weer weggegooid. Zo'n dun boekje, en dan zo uitgesponnen op 'doek'... <_<

 

Nu ik eindelijk meer tijd heb kijk ik zowat elke avond naar iets van tv dan wel dvd. Allemaal vanaf harde schijf, of usb-stick, dus vastgelegd. In de loop van de tijd zelden wat gekocht, en uiteindelijk heb je toch een paar meter dvd's, en maar een enkele daarvan bekeken. Dat ben ik nu aan het inhalen. Zo bijvoorbeeld een mooie biografie van Giuseppe Verdi, waarvan ik hooguit alleen de eerste dvd had bekeken, lang geleden, en nu, successievelijk allemaal. Ook een doosje met de Onedin Line, heerlijk, met die mooie muziek erbij. En nu zelfs de tweede serie ervan gekocht.

 

Ook genoten van de Borgias, op tv toen, en nu gekocht, om nog eens van te kunnen smullen.

 

En dan komt er nog zat langs op tv, dat ik graag wil zien, en meestal maar opneem. Maar om dat allemaal te zien moet ik wat jaartjes uittrekken, en dat geldt temeer voor alle muziek die ik in huis heb gehaald.

 

Dus wat is wijs? Zou ik nu twintig zijn, dan zou ik het zeker niet meer zo aanpakken. Maar ik ben geen twintig, en pak het niet meer anders aan. Stoppen met kopen is wel een wijs besluit.

 

Maar gaat dat lukken?

Link to comment
Share on other sites

Een van de belangrijke redenen waarom ik niets van al die diensten  moet hebben. Zij stoppen ik mijn spullen (data) kwijt.

 

Verder moet ik niets van Silo's hebben. Als ik iets zoek gebruik ik meestal google plaatjes. 

Netflix en co. Ook niks, weg verassing. [......]

 

Als ik aan de knop van de radio draai wordt ik verrast, als ik door de TV zenders zap wordt ik verrast. Da's heel anders dan 'wat zullen we nu kijken'.

Die kans is natuurlijk zeer gering bij een grote speler zoals iCloud, Dropbox etc  Bovendien op één plaats back-uppen = géén back-up. :wacko:

Feestboek en dergelijk vind ik sowieso zonde van mijn tijd.  

 

Radio vind ik wel een leuk medium, net als de moderne interactieve TV van KPN en dochters  :)

Edited by Tubejack
Link to comment
Share on other sites

Er zijn films die ik tientallen keren heb gezien, net als goede gedichten die je steeds weer leest. Iedere kerst tot oud en nieuw toch ook 'De avonden'? Dingen die je in mijn opinie bewust moet doen, hier dus ook geen achtergrondmuziekjes. Het domweg verzamelen, downloaden opnemen etc. is aan mij niet besteed, "hunter gatherer" gedrag, voor als het schaars wordt of zo.

 

Het hoeft echter ook niet allemaal cultureel verantwoord te zijn, ik kijk graag wuxia films. Dat is prachtig ballet :)

Link to comment
Share on other sites

Dus als ik een "tussen ballans"  op kan maken vind iedereen die in dit topic heeft gereageerd dat moderne "gedoe"  maar niks  :unsure:

Valt wel mee Jack, ik heb al jaren geen papieren boek meer gekocht, e-reader doet het prima, maar de boeken staan wel op mijn eigen servers. CD's en digitale downloads koop ik niet meer, wel LP's af en toe met het idee dat als een kleine artiest dit uitbrengt het ook bewust en met aandacht gebeurt. Vaak in kleine oplages tot zo'n 500 stuks met handgedrukte hoezen. Kleine kunstwerkjes.

 

Digitale radio, ik heb het al eerder gezegd, ik hou van afwisseling en het merendeel van de zenders is zodanig gethematiseerd dat het alleen maar meer van het zelfde wordt. Silo's.

 

Verder ben ik wel een voorstander van hee weinig spullen, zodat je je aandacht veel beter kunt richten en minder ballast mee sleept, maar daar moet de rest van het gezin wel in mee willen en een groot huis helpt ook niet echt ;)

 

Lees Marie Kondo: Opgeruimd! (the life-changeing magic of tidying up)

Edited by Seed7
Link to comment
Share on other sites

Valt me niet tegen Seed7 dus je bent niet zo' n ouwe L.... eh vrij modern.

Ik luister meer naar analoge radio  :)  

 

Boeken koop ik zelden. Krijg net een mail van de Bieb dat het boek dat ik gereserveerd heb klaar staat.  Of het moet een goed technisch boek zijn.

Onze data staat ook op eigen servers. Maar ik maak me er wel eens zorgen over alles op één lokatie. Stel er breek brand uit.  Hmmmm

Van veel spullen heb ik zelf eigenlijk geen last, vind het wel prettig, het is meer mijn omgeving die me hierop attendeert (lees dochters) 

 

Vandaar ook dit topic,  hoe kijken jullie hier tegen aan? Van bezit naar gebruik?

Link to comment
Share on other sites

De auto was ook een prima voorbeeld dat laat zien dat er nog al beperkingen zitten aan gebruik inplaats van bezit.

En dat die beperkingen aardig in de papieren kunnen gaan lopen als je wat meer verbruikt.

Voor mij een reden om met een grote boog om dergelijke systemen heen te lopen en graag het bezit wil hebben.

Private lease vind ik eerder een creatieve vorm van financiering. Als je slim gebruik maakt van de deeleconomie betaal je alleen voor het gebruik: je kunt van een particulier een auto per dagdeel huren (snappcar, socialcar), bij greenwheels, connectcar enz huur je per uur, of bij uber (of een andere taxi) betaal je per rit. Al met al veel voordeliger dan een eigen auto en beter voor het milieu. 

Maar tegelijk vind ik het heel fijn om een eigen auto voor de deur te hebben; geen noodzaak, wel luxe  :)

Link to comment
Share on other sites

Het is wel handig als je geen last van nostalgie hebt. In de grijze ton al die foto's, je doet er niets mee en herinneringen zijn belangrijker. Of vat 5 fotoboeken samen in een enkele collage en hang die boven de pot.

 

Ik ben een groot voorstander van heel goed heel goedkoop (dus collectief) of zelfs gratis openbaar vervoer. In de jaren dat ik in het westen heb gewoond had ik geen auto, tram, bus, trein en taxi voldeden prima, helemaal als je de fiets mee kunt nemen. Hier in het oosten werkt dat niet. Helemaal niet.

 

Boeken en platen koop ik ook in de hoop dat de auteur er een centje van mee pikt, maar het is voornamelijk sponsoren van een ziek logistiek systeem dat er met de digitale distributie in dat opzicht niet beter van geworden is. Noemen ze geloof ik kenniseconomie, is nog steeds hoe graai ik slim over de rug van hen die wel daadwerkelijk iets produceren.

Edited by Seed7
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...