Jump to content

Nieuwe meterkast


carl
 Share

Recommended Posts

Ok, dat is de crux, denk ik. De gasbuis komt op de 1e etage het huis in door de muur, in de voorkamer. Met heel wat koppelstukken gaat die op de meter, en er net zo ingewikkeld weer vanaf. Een dikke buis gaat dan naar boven. Een dunne gaat de kamer in en verder naar de keuken.

Maar enfin, het is nu gewoon afwachten (weer).

Link to comment
Share on other sites

 

26 minutes ago, mumsoft said:

De gasbuis komt op de 1e etage het huis in door de muur, in de voorkamer. Met heel wat koppelstukken gaat die op de meter,

Wat een gedoe. Maar is het gedeelte vóór de meter niet van de netwerkbeheerder? Dan kunnen ze e.e.a. toch ook wel even netjes aansluiten? Er zijn tegenwoordig toch ook flexibele leidingen.

Edited by TL 200
Link to comment
Share on other sites

Ja, wie weet. Voor beide 'problemen' moeten ze maar een oplossing vinden. Die aansluitingen dateren natuurlijk uit de begindagen, en voldoen aan de eisen uit die dagen. Het zal mij verder worst wezen, al wil ik niet dat het lelijker wordt dan het nu al is.

Link to comment
Share on other sites

Ons 1e huis was van 1890.  ik heb daar alle gas, water, afvoer en elektriciteit leidingen moeten vervangen. Inclusief de aanvoer vanaf de straat en aardelektrode Het werd gewoon afgekeurd door het Gemeentelijk Energie Bedrijf. (GEB) Dat het al jaren "zo zat" daar hadden ze écht een "broertje dood" aan.

Achteraf logisch, toen ik de stalen gefitte gasleiding ging afpersen was hij op 6 plaatsen onder het huis lek. De waterleiding was van lood. De groepenkast had geen aardlek en was (illegaal?) geaard op een loden ommanteling van de hoofdkabel. De afvoer was vaak verstopt en bestond nog uit rode gres pijpen.  Al-met-al heeft het een paar duizend gulden gekost. Dan had ik het meeste nog voor inkoopprijs, want ik werkte als monteur,  bij een bedrijf dat ook een loodgieters afdeling had. Als het daar druk was, ging ik helpen als lood-gieters hulp.

Tegenwoordig zijn ze in onze gemeente niet zo streng meer.  Het beheer is ook niet meer een gemeentelijke handen, maar netbeheerder Liander.  

Ik vind het persoonlijk, geen verbetering.👎🏼

 

     

Edited by Tubejack
Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, vintagemod said:

Marc,voor de hoofd leiding maak ik me niet zo druk over is voor de netwerkbeheerder en tegenwoordig doen ze met 15 of 12 mm koper terwijl vroeger 3/4 extricoat  buis gebruikte.binnen met gele wikkel en buiten met vetband .

Om die binnenleiding van jou maak ik mij meer zorgen om,bij zag ik een sok met een ring en volgens mij is een gedeelte met hennep,hennep wil niks zeggen als de installatie volgens de gavo 63 dicht is is er niks aan de hand en als er een oudere gavo is nog beter.

 

mcg wol

Gavo? Snap niet wat je zegt. bij zag... bedoel je bij jou zag?

O, wacht, gavo...

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, TL 200 said:

Dat is een NIETwerkbeheerder dus.

Nou ja, die netwerkbeheerder besteed het ook uit aan een aannemer/installateur en wel in die mate dat die ook de hele planning etc. toegeschoven krijgt. Mijn eigen installateur melde me dat ik blij moest zijn want de netwerkbeheerder had kort nadien voor een andere installateur gekozen en denk je dat de een ook maar iets aan informatie aan de ander heeft overgedragen? De netwerkbeheerders zelf hebben een monopolie binnen hun regio en doen en laten waar ze zin in hebben.

Ook lachwekkend is het aantal energieaanbiedingen die ik krijg, de een geeft nog meer korting dan de ander, maar per saldo maakt het niets uit want het grootste deel van de kosten zijn ... netwerkbeheer.

Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, Seed7 said:

het grootste deel van de kosten zijn ... netwerkbeheer.

Daarom reageer ik al lang niet meer op aanbiedingen en colporteurs maak ik direct duidelijk dat er aan mij niets te verdienen valt.

Dat geldt ook voor internet, kabel en glasvezel leurders.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...