Jump to content

Nieuwe meterkast


carl
 Share

Recommended Posts

Vandaag een nieuwe meterkast laten zetten. Het hifi circuit zit op een traditionele zekering. Toch wel grappig zo'n oud huis. Op de oude kast zat nog een oude kabel die de elektricien opnieuw had aangesloten. Op mijn verzoek heeft hij er hem afgehaald. En wat ik al dacht, alle lampen deden het gewoon. Vroeger hebben ze bij het vernieuwen van kabels kennelijk het oude circuit voor de zekerheid laten zitten!

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

Of het was kosten besparen, luiigheid en verzin maar élke andere smoes.  In mijn periode als projectleider nam ik altijd een post op voor het verwijderen van oude bekabeling.  Door de leiding werd dat niet altijd begrepen.  Die snapte soms niet, dat uitpuilende kabelgoten. patch panelen en kasten uiteindelijk ook geld kosten en het alleen maar onoverzichtelijk maken.  Opruimen die zooi, niet de shit voor anderen laten liggen ;)  Ging ook heel soms wel eens mis hoor, dan was er toch e.e.a. vaag niet gedocumenteerd telefoondraadje waar nu net een alarm opzat :wacko:  

 

Kreeg ik natuurlijk op mijn kloten. Ik: "het is in ieder geval nu goed gedocumenteerd"  ^_^

Link to comment
Share on other sites

Ik had toen ik het huis kocht wat oude draad in de kelder zitten waar dus na een schok stroom op bleek te zitten. Na heel veel zoeken bleek dat de bekabeling in de keuken nieuw was en dat ze het oude circuit voor de zekerheid maar weer hadden aangesloten. Ook waren er diverse geaarde stopcontacten waar geen aardedraad bleek te zitten.Toen de elektricien gisteren weer een circuit vond met oude draad dacht ik meteen aan hetzelfde. Overigens zei mijn elektricien dat die oude draad meestal geen probleem was zolang je er maar af bleef. Nu is dus alles goed.

 

Persoonlijk zijn mijn ervaringen met de bouwvak niet goed hoor. Ze werken te snel en maken daardoor redelijk stomme fouten. Ook de ketel aangelegd door een gerenommeerd bedrijf bleek koolmonoxide te lekken na twee jaar. Als ze geen onderdelen hebben gaan ze dus gewoon door.

 

Ik ben voorstander van verplichte controles bij aanleg gas en elektra. Waarom wel een APK keuring bij een auto en hier niet?

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

Vind het geen goed advies van die elektricien Carl. Als ze bij het plaatsen van de keuken gelijk het oude draad weggehaald hadden. Of even gekeken hadden waar het naar toe ging, had jij geen schok gehad.

 

Vaak worden bij dergelijke kleinere klussen om kosten te besparen, ook geen elektricien en loodgieter ingeschakeld, maar één of 2 handige mannen.

Die sluiten dan ook alles aan. Gas, licht en water.

 

In mijn 1e huis uit 1890 hadden we voor een deeltje nog stalen pijpen en elektra draad met katoen.  

Er was ook al wat moderner draad maar dat had nog de oude kleuren rood, groen en grijs.

Ik heb alles eruit gesloopt en overgegaan naar het systeem dat we nu kennen met centraal dozen.

 

Ik ben geen voorstander van een verplichte APK voor elektra, gas en water.  De regelzucht in NL, al dan niet vanuit de EU vind ik al behoorlijk.

Het is gewoon je eigen verantwoording.  Er staat je toch niets in de weg om zelf een elektricien, loodgieter te bellen?

Dat doe je met je CV toch ook?  Die laat je toch ook elk jaar schoonmaken en controleren? 

Link to comment
Share on other sites

Hier alleen nog scheldraad met katoen, voor de schel, eh... bel dus.

 

Boven (waar ik nu zit), is alles nieuw aangelegd. Boven de houten plafonddelen van de oude slaapkamer zit een enorme kluwen van kabels die daar hun verbinding hebben. Daar kun je niet zomaar bij. Lekker veilig maar vreselijk onoverzichtelijk.

 

Als ik het huis verkoop, zeg ik er maar niks van. ^_^

Link to comment
Share on other sites

Als ik het huis verkoop, zeg ik er maar niks van. ^_^

Helaas heeft de verkoper een meldingsplicht Marc. Die draad in de kelder was van de elektricien van de verkopers. Er zat ook asbest in het huis wat ze konden weten en dat is allemaal vergoed. Blijf trouwens maar lekker in je luisterkamer totdat je stokdoof bent. Zo een krijg je niet meer. Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

Je bedoelt verkoper, denk ik. Doet me denken aan de overstroming in de kelder, omdat het huis net was aangesloten op het riool en daardoor de waterstand was verhoogd, waarvoor de oude eigenaar niet had gewaarschuwd. Er was ook een brief van de gemeente voor gestuurd die niet was doorgegeven.

In de kelder lagen onder de vloer open goten naar het riool toe.

 

Voorlopig helemaal geen zin in verhuizen. De voordeur is vernieuwd, en ik laat een verholen goot aanleggen bij de voorgevel, die ook weer opgeknapt gaat worden.

 

En ik ben net weer een beetje dover geworden van het huisconcert hier beneden. :)

Link to comment
Share on other sites

Oordopjes is overdreven. Ze staan daar niet met van die powerbakken. Geen microfoons, een enkele elektrische gitaar, banjo, gitaar, drums, trombone (!), mondharmonica en 4 goeie stemmen.

Ik moet hun cd nog rippen (zal denk ik onbekend zijn bij freedb), maar ik heb er wel goeie verwachtingen van.

Link to comment
Share on other sites

Veiligheid is natuurlijk een belangrijk aspect. Aan de andere kant moeten mensen door zelfwerkzaamheid ook geld kunnen besparen. Toezicht op veiligheid is prima zolang het geen bureaucratie wordt. Het is toch wel een probleem omdat dit vaak op te laag niveau gebeurt. Dat zijn dan vaak mensen die niet achter de regels kunnen kijken en vaak onnodig streng zijn.

 

Toen de elektricien er was hoorden we een grote krak. Bij de storm bleek een zware tak op de weg te zijn gevallen. Je was zwaar gewond geweest als je hem op je hoofd had gehad. Ik heb de gemeente gebeld omdat er hier meer gevaarlijke situaties zijn geweest. Willen ze zelfs in de meest linkse gemeente in NL niet op ingaan. Na 35 jaar milieubeleid bij de overheid kan ik echt niet zeggen dat VVD ers het slechter doen als andere partijen, integendeel. Ik vind het daarom geen pas geven, dat je alle VVD ers over een kam scheert.

 

PS Jack mijn elektricien maak ik me geen zorgen over, maar wel over de elektricien van de verkoper. Volgens mij hebben ze een klusbedrijf hier gehad. Ik heb het nu bijna allemaal op orde.

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

Veiligheid is natuurlijk een belangrijk aspect. Aan de andere kant moeten mensen door zelfwerkzaamheid ook geld kunnen besparen. Toezicht op veiligheid is prima zolang het geen bureaucratie wordt. Het is toch wel een probleem omdat dit vaak op te laag niveau gebeurt. Dat zijn dan vaak mensen die niet achter de regels kunnen kijken en vaak onnodig streng zijn.

 

Toen de elektricien er was hoorden we een grote krak. Bij de storm bleek een zware tak op de weg te zijn gevallen. Je was zwaar gewond geweest als je hem op je hoofd had gehad. Ik heb de gemeente gebeld omdat er hier meer gevaarlijke situaties zijn geweest. Willen ze zelfs in de meest linkse gemeente in NL niet op ingaan. Na 35 jaar milieubeleid bij de overheid kan ik echt niet zeggen dat VVD ers het slechter doen als andere partijen, integendeel. Ik vind het daarom geen pas geven, dat je alle VVD ers over een kam scheert.

 

PS Jack mijn elektricien maak ik me geen zorgen over, maar wel over de elektricien van de verkoper. Volgens mij hebben ze een klusbedrijf hier gehad. Ik heb het nu bijna allemaal op orde.

 

Heerlijk die politiek toch. Maar wat heeft het afschaffen (lees wegbezuinigen) van de controle op de installatie eisen voor veiligheid nou te maken met milieubeleid? Hooguit dat dat een gaslek niet goed is voor het binnenmilieu. Typisch een verband wat een VVD'er verzint  :P  :lol:

Link to comment
Share on other sites

Het gaat natuurlijk allebei over veiligheid voor de mens Peter. En het is een mythe dat de ene partij dat beter zou doen dan de ander. Ik vind het verder belachelijk om mensen voor varkens uit te maken. Bovendien zeer generaliserend.

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

Het gaat natuurlijk allebei over veiligheid voor de mens Peter. En het is een mythe dat de ene partij dat beter zou doen dan de ander. Ik vind het verder belachelijk om mensen voor varkens uit te maken. Bovendien zeer generaliserend.

Heb je wol nog niet onder het negeer knopje zitten dan?

http://www.high-endforum.nl/index.php?app=core&module=usercp&tab=core&area=ignoredusers

 

 

Verder vind ik controles eigenlijk allemaal onzin. zeker als het na de meter gebeurd.

Een ieder heeft immers zijn eigen vetrandwording en zou zelf instaat moeten zijn om het eigen werk te beoordelen.

Je bent immers aan het spelen met de veiligheid van je zelf en je gezin.

Acht je zelf dat je je knutsel's veilig genoeg zijn dan is dat prima.

Ga je daar aan dood ook prima.

Je kunt alles wel tot in den treure wille reguleren en controleren maar je kunt het ook overdrijven.

Zelf leg ik hier alles zelf aan, Ja ook het gas en elektra, meterkasten en dergelijke.

Het zou erg raar zijn als dat niet meer zou mogen of daar een 3e partij naar zou moeten komen kijken.

Natuurlijk moet je wel weten wat daarvoor de regels zijn en je daar aan houden.

Weet je dat niet dan zal je aan dergelijke klussen niet zelf beginnen en dat zal voor de meeste wel voldoende afschrikken om niet zelf aan een dergelijk klus te beginnen.

Het is overigens wel frapant dat mensen zonder deze kennis pleiten voor keuringen op dergelijke werkzaamheden.

 

Beetje raar om daar zonder gedegen inhoudelijke kennis voor andere daar een regel voor te verzinnen.

Edited by kappa7
Link to comment
Share on other sites

Dat is een draak van een maatregel, die leidt tot een gemankeerd forumgebruik.

Moderators zijn ervoor om het forum bij de les te houden.

En Wol heeft een fantastisch stel oren waar de meesten hier niet aan kunnen tippen, als hij wat vindt van jouw set en dat onder vier ogen aan je vertelt, heb je daar meer aan dan aan een jaar forummen.

Net als Cock, maar die houdt wijselijk zijn mond hier.

 

Dus kijk maar door je ergernissen heen, of vraag anders de moderators er wat aan te doen.

 

Hm, Kappa raadt een aluminium armboord aan, waar is mijn negeerknop!

Link to comment
Share on other sites

Lastige discussie die controles. Las laatst dat een zeer groot percentage ketels koolmonoxide produceerde. Ook bij mij hoewel aangelegd door een goed bekend staand bedrijf.

 

De keren dat ik Wiel heb gesproken vond ik het een aardige vent. Op papier drukt hij zich minder uit.

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

Het punt is dat over een jaar of 15 de techniek zodanig is verbetert (energiezuiniger) dat het tijd is om de ketel te vervangen. Overigens had ik niet alleen koolmonoxide maar liep de condens de ketel in. We hebben hier energieservice die me hier opmerkzaam op maakte bij de eerste beurt. Had ik graag eerder geweten.

Link to comment
Share on other sites

Die sifon hadden ze natuurlijk niet geplaatst en het is maar de vraag of we zonder (Noors) gas kunnen.

 

Je zou je bijna afvragen waarom we een van de rijkste land van de wereld zijn. Besturen doe je niet alleen op gevoel, maar ook met verstand.

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

Kappa, domoor je weet niet wat er speelt, op gas water en electro,,

Kappa ik loop al 42 jaar mee, als je het gas en water techinstallateur ben je al zes jaar verder

Ik vindt dat dat alleen de leverancier de controle mag uitvoeren.

Kappa heb jij beluchter op je waterleiding, of hoef dat niet meer, Jack vertel kappa wat een beluchter doet.

 

 

 

Mvg wol

Duidelijk iemand die zijn vakgebied wil beschermen.

Tis allemaal niet zo ingewikkeld hoor wol.

Ik ben 30 jaar geleden ooit begonnen als CV installateur en weet prima waar je op moet letten.

Dit is echt een klusje dat iedereen kan uitvoeren die een beetje gezond verstand heeft.

Edited by kappa7
Link to comment
Share on other sites

Die sifon hadden ze natuurlijk niet geplaatst en het is maar de vraag of we zonder Noors gas kunnen.

 

Slecht geïnstalleerd dan Carl.  Bij een HR ketel heb je altijd condens, dus een sifon met afvoer.

Ik ben het met Wol eens we moeten van het gas af.  Zelf gebruik ik zoveel mogelijk stroom waarvan het meeste zelf opgewekt.

Maar het liefst had ik nul op de meter.  Hier in Zaanstad zijn experimenten met energie neutrale woningen, maar nog steeds met

een gas aansluiting. 

Link to comment
Share on other sites

Als ik ze bij de ministeries een beetje ken zullen ze zich nooit helemaal afhankelijk willen maken van 1 energiebron. Allernatieve energie is nog maar een klein percentage. We zullen dat Noorse gas nog goed kunnen gebruiken. Is ook relatief schoon.

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

Ben toch bang dat de gaskraan op termijn toch echt dicht gaat.

Stoken en koken op Electra gaat ook prima en zal op termijn goedkoper worden als gas.

Stappen voldoende mensen over dan gaat de kraan vanzelf dicht.

Zal natuurlijk nog wel even duren voor dat dit zo ver is maar het komt er aan.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...