Jump to content

trafo


Zeeuw1978
 Share

Recommended Posts

Hallo allemaal, ik heb een buizenversterker; een mooie AD sforzando uit 1969 die door een zeer behulpzaam iemand volledig is gereviseerd en

erg mooi klinkt.

 

Nu werd de rechter trafo vanaf het begin altijd erg warm, soms wel tegen de 60 graden, hoe langer hij aanstond, des te warmer maar ook als hij

veelvuldig werd gebruikt.

Sinds deze week wordt de trafo niet meer zo warm, feitelijk max rond de 45 graden. Kan iemand mij vertellen waarom hier een verandering

in is gekomen? De trafo werd namelijk ook in gereviseerde toestand enorm heet maar sinds korte tijd niet meer. Is dit een goed of een slecht teken?

 

Alvast bedankt!!!

Edited by Zeeuw1978
Link to comment
Share on other sites

sforzando06.jpg

 

 

Waar wordt het warm?  Volgens deze handleiding  zitten er 2 uitgang trafo's onder de rechtse kap.  Uitgangs trafo's moeten nooit warm worden.

Dan is er iets mis met de uitgangsschakeling.  B.v. 2 totaal verschillende gematchde buizen,  of sluiting in een buis etc.

Dat hij nu minder warm wordt is goed, waarschijnlijk zijn de buizen na het inspelen meer gelijk.

Link to comment
Share on other sites

sforzando06.jpg

 

 

Waar wordt het warm?  Volgens deze handleiding  zitten er 2 uitgang trafo's onder de rechtse kap.  Uitgangs trafo's moeten nooit warm worden.

Dan is er iets mis met de uitgangsschakeling.  B.v. 2 totaal verschillende gematchde buizen,  of sluiting in een buis etc.

Dat hij nu minder warm wordt is goed, waarschijnlijk zijn de buizen na het inspelen meer gelijk.

Grappig. Bij mij lukt het niet om de afbeelding erin te plakken, mooi dat het bij u wel lukte. Het is de grote trafo aan de rechterkant. Dit is m.i. de voedingstrafo. Aan de linkerkant zitten er idd 2 trafo die waarschijnlijk dan de uitgangstrafo`s zullen zijn. De trafo aan de rechterkant (gezien vanuit de voorkant versterker)werd nogal warm, behoorlijk. Je kreeg op den duur het idee dat je er wel

een eitje op kon bakken. Hij speelt inderdaad nu een 2 maanden operationeel na alle revisies, het zou idd kunnen zijn dat alles nu beter is ingespeeld. Zojuist nog gemeten. 45 graden is de trafo terwijl hij al aanstaat van 09 u vanochtend en verschillende malen ook gespeeld. Hopelijk blijft de temperatuur goed.

Bij de kappen heb ik eerder al luchtafvoer in laten maken zodat de warmte goed weg kan.

Edited by Zeeuw1978
Link to comment
Share on other sites

Heet? welnéé  :rolleyes: de buizen worden pas heet.  Afhankelijk van het type tussen de 180℃ en 250℃  ;)

De buizen worden inderdaad enorm heet maar dat is geen probleem. De trafo onder de rechter beschermkap gaf soms bijna 60 graden aan en hoger. De laatste tijd momenteel maar 45 graden vandaar dit topic. Dank u.

Link to comment
Share on other sites

Heet? welnéé  :rolleyes: de buizen worden pas heet.  Afhankelijk van het type tussen de 180℃ en 250℃  ;)

 

Dus die 45 graden is goed? Dat wordt nog heet zo'n buizenversterker.

Ja en soms nog wel heter die trafo`s maar sinds korte tijd niet meer.

Link to comment
Share on other sites

Zeeuw het zou handig zijn, als je de volgende keer meer exact aangeeft wat er aan de hand is.

De handleiding van je versterker is zo te downloaden via het internet. 

 

Nu is het : "raden maar" :unsure: dat geeft alleen maar verwarring.  :wacko:

 

Een voeding trafo in een buizen versterker mag best warm worden. Hoewel ik 60℃  al best warm vind.

 

Uitgang trafo's, waar je, je luidsprekers op aansluit, mogen m.i. nóóit warm worden 

45℃ voor een uitgang trafo vind ik dus te warm.

Maar misschien worden ze opgewarmd door de rest van de versterker.

 

Die behulpzame techneut had je dat ook kunnen vertellen.  ;)

Link to comment
Share on other sites

Het staat er toch vrij duidelijk; een trafo (vermoedelijk voeding) die eerst zo'n 60 C werd, wordt nu nog maar 45 C.

 

Ik denk dan dat er minder stroom doorloopt. Wellicht is er elders in de schakeling iets veranderd (kapot/verlopen/ontgregeld)??

Link to comment
Share on other sites

Nee hij zegt: "rechter trafo"  

 

Als de handleiding klopt (en dat doet hij niet, maar dat terzijde) 

Zit rechts achter onder dat zwarte deksel, 2 uitgangs trafo's.

Rechts daarvoor, blijkbaar een voeding trafo.

 

Of die wel of niet warm worden is nogal een verschil! 

En dat is het laatste wat ik er over zeg!  :mad2:

Link to comment
Share on other sites

Temeer, omdat het antwoord eigenlijk heel simpel is: "het is nóóit goed" als een trafo warm wordt.  

Meestal een ontwerp waar bezuinigd is en soms een defect.

 

In geval van vintage moet je even opletten.

Binnen Europa is jaren terug een netspanning van 230volt afgesproken.

Het schommelt hier zo tussen de 230 en 235volt, momenteel meet ik 232volt.

 

Veel oudere apparatuur (en veel audio uit China) is ontworpen voor 220Volt en wordt daardoor een stuk warmer en soms zelfs te heet.

Gelukkig heeft veel vintage spul, een schakelaar waarbij je het apparaat op 240volt kunt zetten.

Met name bij vintage buizen versterkers en buizen radio's moet je opletten.  Die buizen krijgen dan teveel gloei en hoogspanning.

Stel dat de spanning 6% hoger is dan 220volt dat wordt alleen al de gloeispanning van de buis geen 6,3volt maar bijna 6,8 :blink:

Dat vinden je buizen echt niet leuk.... :(

 

Iets lagere spanning zeg 6...6,1.volt is meestal geen probleem.  Zet hem dus op 240Volt.

Als dat niet kan, laat het apparaat ombouwen ;)

Edited by Tubejack
Link to comment
Share on other sites

Is die 240V een UK-standaard (geweest?). Mijn Olive, toch niet zo vintage als ik dacht, zegt: 100-240vAC, 50-60Hz.

 

In Nederland zaten we dacht ik ooit op 127V, en dat werd 220V. Je apparaten thuis kon je laten ombouwen, en als dat niet ging, kreeg je er transformatortjes voor. Maar wat had je toen in huis? Een stofzuiger, een strijkbout, een straalkacheltje en een koffergrammofoon. Mijn treintransformators werden niet omgebouwd, meen ik me te herinneren, dus daar kwam zo'n omvormertje voor.

Lampen moest je denk ik opnieuw aanschaffen?

 

Die goeie ouwe rottijd ook. :huh:^_^

Link to comment
Share on other sites

Voor de Europese normeringen had ieder land hier in Europa zo zijn eigen standaarden Marc.

Ook buiten Europa.  Zo kom ik van een-en-dezelfde vintage versterker  4....5 versies tegen.

Waar bij de een, alleen geschikt is voor 110volt, de andere voor 220Volt en weer een andere heeft 110,120,220,240volt

Variaties daarin zijn ook nog mogelijk  b.v. 220 en 240volt.

 

110...127Volt is wel erg oud.  Dat ken ik alleen vanuit mijn jeugd zat met name nog in Limburg etc.

Hier in de randstad weet ik niet beter, dan dat het 220Volt was.

 

Die jaren 70 en 80 waren fantastisch vind ik.  Ook goedkoop spul zat veelal al heel behoorlijk in elkaar 

door de grote oplages waarin audio gemaakt kon worden.

Link to comment
Share on other sites

Is die 240V een UK-standaard (geweest?). Mijn Olive, toch niet zo vintage als ik dacht, zegt: 100-240vAC, 50-60Hz.

 

 

 

Daar zit dan een geschakelde voeding in. Die zijn niet zo kieskeurig.

Edited by Hans van Liempd
Link to comment
Share on other sites

Dat we hier in NL verschillende voltages hadden wist ik niet. En zo lang is Jacks jeugd niet geleden.

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

Dat we hier in NL verschillende voltages hadden wist ik niet. En zo lang is Jacks jeugd niet geleden.

Dank je Carl, toch wel een jaar of 40 terug. Halverwege de 70e jaren op de LTS werd er nog over gesproken, dat er in Limburg nog 110volt was.

Maar we hebben nog steeds, verschillende voltages  :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...