Jump to content
High-End Forums
Sign in to follow this  
WillieWortel

Set van Ewald

Recommended Posts

Hallo mensen,

Ik zal mij even voorstellen.
Mijn naam is Ewald.
Mijn set bestaat uit:

cd-speler van Naim de cd2 alleen cinch uitgangen op geplaatst i.p.v. din verder nog origineel.
versterker is een LM3875 geintegreerd met een audionote potmeter.
bekabeling is een zwaar verzilverde coax in teflon met vertinde mantel als ground, zowel voor de luidsprekers als interlink.
luidsprekers zijn zelfbouw in 30mm. bamboe gesloten 2-weg met aangepast filter 1 spoel 1 weerstand en 1 condensator.
standaarden zijn van target en wegen zo'n 30kg.
het rek is opgebouwd met planken van 30mm. bamboe en rvs draadeinden.

op de foto staat een draaitafel, maar die heb ik niet meer.
wil in de toekomst wel weer een draaitafel.

34541134531_94554dc998_b.jpg

Dat ziet er gaaf uit. Niet zo'n rommeltje als bij mij, en mooie planken in dat rek.

Ja Marc: er is bij jou nog volop ruimte voor verbetering. Ik vind bij Ewald die drie kleine plankjes met de nieuwste aankopen (of recent gespeelde cd's?) wel een aardig idee.

Edited by Ove Rickland

Bamboe is een mooi materiaal, de hele bovenverdieping heet het als parket en de hele keuken hier is er ook van. Om het wat doder te krijgen, maar niet doods kun je linoleum tussen twee lagen bamboe lamineren.

Persoonlijk zou ik het rek 5 poten geven, 3 achter, tegen het omvallen.

Gesloten luidsprekerkasten blijven in mijn optiek toch de mooiste keus in onze harde en (akoestisch) kleine ruimten.

De laag/mid unit doet me een beetje denken aan Focal (maar dat is al een hele tijd niet meer leverbaar voor zelfbouw). JM Reynaud of Audax zou ook kunnen. De hoge toner oogt wel bekend, maar kan ik even niet opkomen

Edited by Duck-Twacy

Uitvoerig met Ewald gesproken in Muenchen. Vindt het altijd knap dat mensen zelf kunnen bouwen.

Het lastigste is toch het afbouwen ;):huh:^_^

Lastigste bij zelf speaker ontwerpen is een goed filter maken. Een bestaand ontwerp namaken is niet zo heel moeilijk (als de units nog te koop zijn), Netjes afwerken vergt wel enige vaardigheid (die bij mij ontbreekt).

Maar leuk is het wel. Kan het iedereen aanraden om eens te proberen.

Overigens leuk dat hier bamboe gebruik is. Weer eens wat anders dat mdf of multiplex en wie weet nog beter ook. Iig is de afwerking vast mooier door het bamboe. Neem aan dat goed schuren en lakken al een mooi resultaat geeft. Vraag me alleen af of het niet werkt en of het erg hard is met zagen/boren/frezen.

Edited by Duck-Twacy

Het werkt niet, het is een composiet van strookjes en een hars/lijm. Het is keihard, je moet gewoon rustig aan doen met je gereedschap, niet te snel willen anders verbrand het 'hout'. Als je uit gaat van een goede kwaliteit platen hoef je niet te schuren, het oppervlak is glad met een zijdematte glans. Er zit wel een structuur in. Ik werk het meestal gewoon met Osmo hardwax af, de matte versie. De keuken heb ik er 10 jaar geleden 1x mee gedaan, geen omkijken meer naar. Qua eigenschappen is Bamboe enigszins vergelijkbaar met Aluminium maar dan met een hogere inwendige demping.

Edited by Seed7

Bamboe zit ook aan de bovenkant van de grote audiotegels. Is erg mooi om te zien, en, naar ik meen, licht van materiaal.

Ik wilde eerst een nieuwe eerttafel maken met een 30 of 40 mm dik bamboe blad, maar toevallig liep ik tegen een antieke kloostertafel op met een eiken blad van 6 cm dik. Voor het geld kon ik m niet laten staan (vervoer was wel een dingetje, tafel weeg ruim 100 kilo)

Edited by Duck-Twacy