Jump to content

Trespa


carl
 Share

Recommended Posts

Ik heb via het Nijmeegse circuit contacten met iemand die bekend staat als dr Thorens (Puresound wijdt er binnenkort een artikel aan). Mechanisch gezien kent hij alle subchasis spelers uit zijn hoofd en heeft daarvoor zinvolle tweaks ontwikkeld die hij toepast bij een onderhoudsbeurt. Een van die tweaks is een bodemplaat van Trespa. Trespa is een product dat in de bouw wordt gebruikt in plaats van hout omdat het onderhoudsvrij is. Het is een product op basis van fenolharzen en hout wat onder hoge druk in elkaar geperst wordt. Het is in vergelijking tot hout ook erg zwaar en hard.Ik ga het (voorlopig) niet toepassen op mijn Thorens, maar een idee is om er een onderplaat voor mijn Oracle platenspeler van te maken. Daarvoor gebruik ik nu een muliplex plaat met kegels en SSC pucks (mooi spul). De idee is een plaat van Trespa met kegels en SSC of een combi van de muliplex en Trespa en daaronder weer de kegels en SSC. Goed idee?

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

Het is het proberen waard,ik heb wel eens een armbord gemaakt van Trespa en ook sme spacers tbv een Sme toonarm.

Trillingen absorberen afvoeren zal vermoedelijk anders zijn dan met een onderplaat van hout.

Link to comment
Share on other sites

Goed idee?

 

Geen idee! :D Het houd je iig van de straat: Je zal de eerste zijn, Je gaat het evalueren uiteraard en daarna een cool artikel schrijven voor PureSound. Ben je wel even zoet mee... En verder, kegels (spikes) zijn bedoeld om door vloerbedekking te prikken om daarmee je speakers stabiel op de ondergrond te plaatsen. Verder hebben ze geen doel, hooguit een cosmetisch. Overigens vind ik Thorens beter klinken zonder bodemplaat, ook niet eentje van trespa. Gewoon een solide open sokkel zoals Roger die voor je gemaakt heeft.

Edited by Pjotr
Link to comment
Share on other sites

Trespa is een merknaam, de algemene naam is HPL (plaat). Het is er in veel verschillende diktes en kwaliteiten. Ik had recent wat platen nodig en heb toen niet Trespa besteld. Bij het boren blijkt dat de indringen van hars zeker niet volledig was. Er is dus duidelijk kwaliteitsverschil.

 

Er zijn een heleboel van dit soort materialen die je kunt "audio-misbruiken". Een bekende is het Panzerholz van Delignit, daar zijn al de nodige draaitafels en luidsprekers mee gebouwd. Het is een kunsthars gebonden multiplex. Een andere hele bekende is bamboe. Bamboe groit natuurlijk niet in platen, die platen zijn smalle strookjes die onder druk met een kunsthars in elkaar geperst worden. Heel zwaar en stijf, zeker de 4 cm dikke platen. De kopse kanten zijn heel decoratief.

 

Niet alleen hout wordt op deze manier gebruikt, andere vezelige grondstoffen zijn katoen, voor hardweefsel en papier voor hardpapier. De gebruikte harsen in al deze producten zijn tamelijk bros en het zijn de vezels die het geheel bijeenhouden en de sterkte geven.

 

Er zijn enorm veel composiet materialen die mooie eigenschappen hebben, b.v. Corian, een mengsel van PMMA en natuursteen. Een materiaal dat je zelfs zelf zou kunnen gieten, lijkt me ideaal voor garrard-lenco-plinth-bouwers.

 

Een van de recentere producten is Simowood, een mengsel van rijstvlies /kaf en hars.

 

 

Tav de plinth en bodem, open zoals Pjoter al zei of massief. Geen holle ruimten, doosjes, creeeren.

Edited by Seed7
Link to comment
Share on other sites

Goed idee?

 

Geen idee! :D Het houd je iig van de straat: Je zal de eerste zijn, Je gaat het evalueren uiteraard en daarna een cool artikel schrijven voor PureSound. Ben je wel even zoet mee... En verder, kegels (spikes) zijn bedoeld om door vloerbedekking te prikken om daarmee je speakers stabiel op de ondergrond te plaatsen. Verder hebben ze geen doel, hooguit een cosmetisch. Overigens vind ik Thorens beter klinken zonder bodemplaat, ook niet eentje van trespa. Gewoon een solide open sokkel zoals Roger die voor je gemaakt heeft.

 

Ik heb natuurlijk wel de tijd voor "coole" artikelen Peter. Ik heb mijn hele leven geschreven en nu over iets leuks. Houd ik ook de vaardigheden mee op peil. ik probeer verder geen/zo weinig mogelijk onzin op te schrijven en laat mijn artikelen ook altijd technisch checken. Voor wat betreft het luisteren probeer ik dat in ieder geval zo zuiver mogelijk te houden. Ik heb bijvoorbeeld een vaste medeluisteraar en eventueel mijn zoon met name als ik geen verschillen waarneem bij tweaks. Altijd oppassen voor zelfsuggestie.

 

De bodemplaat van mijn TD 160 vind ik wel prettig als hij weer eens van boven naar beneden verhuist en omgedraaid. Ik heb er natuurlijk wel wat gaten in gemaakt zodat hij zonodig kan ademen. Beetje hetzelfde effect als geen bodemplaat lijkt me. Gaat er natuurlijk om dat de lucht wegkan.

 

Ik heb de kegels onder mijn onderplaat voor de Oracle er zitten omdat mijn SSC pucks niet in hoogte verstelbaar zijn. Met die kegels gaat dat prima. Ik wilde de zaak - just for fun - nog iets meer resonantie-vrij krijgen door een bodemplaat die niet/minder gevoelig is voor resonanties. Suggesties zijn welkom.

 

PS De console is gemaakt door familie van Roger: houtbewerken en schilderen is helemaal niet zijn ding. Het schilderen doe ik wel eens voor hem.

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

De bodemplaat van mijn TD 160 vind ik wel prettig als hij weer eens van boven naar beneden verhuist. Ik heb er natuurlijk wel wat gaten in gemaakt zodat hij zonodig kan ademen. Beetje hetzelfde effect als geen bodemplaat lijkt me. Gaat er natuurlijk om dat de lucht wegkan.

 

 

Hoe bedoel je dat? Ligt er zoveel losse rommel in dan? Ding kan toch gewoon open zijn aan de onderkant. Wat die spikes betreft heb je wel gelijk, ze kunnen ook fungeren als stelpootjes om e.e.a. waterpas te zetten.

 

Dat Corian wat Seed noemde is idd een heel mooi materiaal om een sokkel van te maken. Er worden veel aanrechten van gemaakt, daar is het het meest bekend van.

Edited by Pjotr
Link to comment
Share on other sites

Hoe bedoel je dat? Ligt er zoveel losse rommel in dan? Ding kan toch gewoon open zijn aan de onderkant. Wat die spikes betreft heb je wel gelijk, ze kunnen ook fungeren als stelpootjes om e.e.a. waterpas te zetten.

 

Dat Corian wat Seed noemde is idd een heel mooi materiaal om een sokkel van te maken. Er worden veel aanrechten van gemaakt, daar is het het meest bekend van.

Misschien een beetje bizar, maar als ik onverwacht de pijp uitga wil ik dingen goed nalaten. Daar past een onderplaat wel bij. Dat corian ga ik achter aan. Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

Zijn Hans' Wilsons niet ook (deels?) uit Corian?

 

Wilson doet daar erg vaag over. Telkens een ander materiaal met andere fantasienamen zoals materiaal X. Het gaat wel altijd om composietmaterialen (behalve bij de goedkopere Wilsons daar wordt ook MDF gebruikt). Het materiaal van mijn W/P 5.1 lijkt erg veel op hardpapier. Een soort van Trespa (algemeen HPL) dus, maar dan zonder een fraaie toplaag.

 

Ik ben in een ver verleden eens bij Trespa op bezoek geweest en mocht de productie zien. Een enorm aantal lagen papier liep door een kunstharsbad (Melamine) en werd daarna geperst. De bovenste laag papier was bedrukt en wordt van een mooie transparante Melamine laag voorzien.  

 

Ik heb eens een Thorens voorzien van een massieve MDF plinth. De Thorens klonk daarna prima, maar niet meer als een Thorens. M.a.w. wanneer je van de Thorens kleur houdt: niks aan veranderen.

 

De onderkant kun je ook veilig afsluiten door een soort van speakerdoekframepje te maken en bespannen met speaker- of ander doek.

Link to comment
Share on other sites

Ik heb eens een Thorens voorzien van een massieve MDF plinth. De Thorens klonk daarna prima, maar niet meer als een Thorens. M.a.w. wanneer je van de Thorens kleur houdt: niks aan veranderen.

 

Van de meeste oude Thorensen met gefineerd spaanplaat plint is de lijm toch wel zo verdroogd dat de plint uit elkaar valt. Daar zou ik toch zeker wat aan doen hoor. Zou anders zonde zijn.

Link to comment
Share on other sites

Het gaat hier om relatief kleine bedragen, dus wat uitproberen voor dat soundboard van de Oracle kan best. Maar ik probeer dan graag voor iets te gaan met een redelijke kans voor succes. Dat korian wordt gegoten voor keukens. De vraag is dan of ik het kan krijgen voor kleinere oppervlakten. Andere suggesties zijn welkom.

Link to comment
Share on other sites

Aanrechten worden gewoon uit plaat gezaagd hoor en later weer verlijmd. Dusssssssssssssssss: Keukenboer bellen! B.v. http://www.dekkerzevenhuizen.nl/ en anders DuPont even bellen voor een dealer bij jou in de buurt: http://www.dupontnederland.nl/producten-diensten/construction-materials/surface-design-materials/brands/corian-solid-surfaces.html

 

Heb trouwens wel eens prijsopgaaf gedaan om er een stel luidsprekers mee te maken. Schrok toen toch wel van de prijs.

Edited by Pjotr
Link to comment
Share on other sites

Carl,

 

Ik heb hier een plastic zak ter grootte van een brood vol met allerlei dempende en niet dempende materialen (Van keramiek tot weefsel) die ik onder apparatuur heb getest. Soms positief, soms negatief. Maar dat verschilt altijd per apparaat wat het doet.

Ik wil wel een keer bij je langs komen om er een aantal te proberen. Als je ze allemaal wilt testen, ben je minstens een dag van de straat. Dat moet je dan maar doen als ik er niet bij ben. Kun je ook langer luisteren.

 

Groet,

 

Leobus

Link to comment
Share on other sites

Dat is een leuk aanbod Leo, we maken een afspraak na Muenchen want tot dan zit ik wel vol. Dat pensioenleven valt wel tegen, gelukkig heeft mijn vrouw vakantie.

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...