Jump to content

Audio "Wonderen"


carl
 Share

Recommended Posts

DSC_0001_1.jpg

 

Is dit de lamp waar het allemaal om te doen is?

Die kun je inderdaad prima gebruiken in een audiolamp-armatuur; ik heb er een paar varianten van, maar het blijft een wolfram filament.

Je kunt sowieso gewoon elke normale gloeilamp gebruiken, dat blijft allemaal lood om oud ijzer. De filamentlampen zien er alleen maar heel mooi uit, maar dat voegt niets toe aan de werking.

 

De kooldraadlamp, zoals die welke Wol aanprijst, heeft een filament van koolstof en straalt op het zeer lage lichtniveau (waarop hij behoort te werken) relatief veel infrarood uit.

Wolfraam doet dit veel minder.

Het aandeel infrarood blijkt wèl van belang te zijn voor de werking, en daarin is koolstof dus (meetbaar) beter.

 

En nee, je kunt geen infraroodlamp van Philips gebruiken.

Dat is al geprobeerd...

Edited by thingman
Link to comment
Share on other sites

Zoals gezegd, hij moet niet te hard branden. Het gaat verder niet om de lichtopbrengst...

 

rtn61e.jpg

 

Zow, die gaat al roken door Thingmans blik er op :o Is niet eens aangesloten! Jij hebt helemaal geen tweaks nodig, hooguit een brandblusser :D

Edited by Pjotr
Link to comment
Share on other sites

Hier dan, na al dat bedelen en dringen, de enige echte foto van de lamp van Aladdin. met een verrekt stevige onderbouwing, dus wie nog aan de werking twijfelt, krijgt met mij te doen!

 

IMG_20170505_122121.jpg

Link to comment
Share on other sites

Dat is niet alleen de lamp maar de complete grot van Aladdin

 

Die voet ziet er wel erg geblakerd uit. En die van Thingman ontploft spontaan. Heftig spul hoor. Volgens mij heeft die Wermeskerken een klein draakje in de schuur om ze "activeren".

Edited by Pjotr
Link to comment
Share on other sites

Ik heb hem nu dus ook. De Lamp. Vandaag bij Bert opgehaald, om half tien 's morgens was ik er en om half twee pas weer weg..... Het is een bijzondere man, met bijzondere verhalen ook. Een boeiende verteller, over de werking van de tegels en de lamp (wat ik maar deels kon plaatsen overigens) tot de wat meer concrete zaken over zijn beroep als opname technicus. Erg leuk om te horen.

 

De lamp dus. Ik heb hem op de grond staan, terwijl deze wat hoger zou "moeten" staan, op oog/oorhoogte, maar dat ga ik later nog wel eens proberen. Hij staat nu iets binnen de driehoek en omdat hij op de grond staat is het ook visueel heel goed passend in het totale plaatje van de set. Een bijkomstigheid, maar toch....

 

En hoe klinkt het nu? Alweer aan natuurlijkheid gewonnen, lekker vloeiend, een breed beeld en o, wat is die bas strak. Eigenlijk gewoon muziek dus  :wub:. Erg jammer voor diegenen die het niet horen of misschien niet willen horen. Zo'n forse upgrade, dat gun je toch iedereen :). Voor relatief weinig geld, als je dat vergelijkt met de bedragen die in het audiofiele wereldje "gewoon" zijn. Voor mij is het dat wel, en net als RobX al zei, ook ik kan nu al niet meer zonder.....

Link to comment
Share on other sites

Geniet maar van je audiolamp. Hier staat de audiolamp inmiddels ook lager dan eerst. Maar ja, de nieuwe speakers zijn ook minder hoog dan de oude.Nu staat de lamp op een krukje van 30 cm hoogte (was eerst 50 cm). Alle eerdere problemen die ik had met vooral digitale bronnen zijn hierdoor verdwenen als sneeuw voor de zon. Vreemd maar waar.

Edited by audiovorden
Link to comment
Share on other sites

ik lees nu dat er ook sprake is van een audiolamp armatuur. Kan daar ook eens een plaatje van geplaatst worden?

Mag ik uit deze opmerking opmaken dat al je vorige commentaar gebaseerd is op gebrek aan kennis over de lamp?

 

Groet,

 

Leobus

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...