Jump to content

Luisterbezoek RenéN bij Audiovorden: de ESS AMT luidsprekers....


René N.
 Share

Recommended Posts

Audiovorden (Lourens) was in Hoek van Holland geweest om de ESS AMT luidspekers aldaar te beluisteren, maar was tóch met een setje weer thuis aangekomen. Dat had hij mij gemeld en omdat ik toch nog een BNC-interlink terug moest brengen had ik daar ook maar een bezoekje aan gekoppeld.

 

Het zijn prachtig uitziende luidsprekers die nu weer opnieuw geproduceerd worden, “Retro Vintage” zeg maar.... Ze zien er eigenlijk behoorlijk klein uit (relatief dan), met als gevolg een behoorlijk hoge WAF (Womens Acceptance Factor) en met de kap erover staat er dan weer een mooie strakke speaker. De kap is niet gemaakt van een te “gladde” structuur maar heeft juist een ietwat ruwer uiterlijk door gebruik van een (vind ik) mooi geweven zwart doek.

 

Lourens had de afgelopen dagen nogal zitten worstelen met de eindversterker en de plaatsing van de speakers. De Pink Faun heeft hij toen afgekoppeld en een buizen eindversterker, die eigenlijk al klaar stond voor de verkoop, ervoor in de plaats gezet waardoor het resultaat als meer bevredigend werd ervaren.

 

AMT_limited-4-0-547x547-copy.jpg

Dan toch maar even een plaatje van het internet afgeplukt. Beide oplossingen, mét en zonder kap, zijn het aanzien zéker waard.....

 

In het begin vond ik ze niet bijzonder klinken, maar waar het aan lag kon ik niet direct duiden. We luisterden eerst naar de streamer, maar al snel werd er een plaatje op gezet, waarna het al meteen een stuk beter klonk. Ik had zes Wonderwood blokjes meegenomen om bij Lourens te proberen en daar werd het óók nog eens behoorlijk natuurlijker van.

 

Ook zijn we gaan schuiven met de luidsprekers. Ik gaf aan dat ze wel een stukje naar voren konden, om meer ruimte achter de speakers te krijgen. We hebben ze een tien centimeter naar voren geplaatst en Lourens heeft ze ook wat verder naar binnen ingedraaid, “toe-in” zoals dat heet. Alles bij elkaar was het zo’n verschil dat ik de muziek ingetrokken werd. En het zou alleen nog maar beter kunnen worden, de speakers waren bijna nieuw uit de doos en zouden nog wat uurtjes moeten inspelen….

 

Bizar eigenlijk, dat de streamer niet lekker aan het spelen te krijgen was, het laag was zóveel teveel dat het niet lekker luisteren was. En de platenspeler juist wél, wellicht dat er in die analoge keten wat minder laag voortgebracht werd waardoor het gewoon veel aangenamer klonk en goed in balans was. Een mooie druk in het laag, lekkere dynamiek over het hele bereik en o, wat klonk een oude plaat van de Nits goed. Ik ben nooit zo van de Nits geweest maar dit was erg fijn om naar te luisteren.

 

De Philips CD 104 konden we helaas niet beluisteren, na een paar seconden viel die steeds stil. Jammer, want ik was wel benieuwd wat die in deze set en met deze luidsprekers zou doen. Met name toen de streamer het zó liet afweten wilde ik wel weten of het aan de streamer zelf lag of misschien aan de DAC of zo. En of een andere digitale bron wél naar behoren zou klinken. Maar, zoals met alles in de audio, het gaat om match en het kan zijn dat het met deze streamer niet het geval gaat zijn.

 

Al met al weer een leuk middagje en weer een leuke ervaring. Ik vind dat Lourens met deze luidsprekers een behoorlijke stap maakt, want deze geven een veel nadrukkelijker en gelaagd fundament dan zijn huidige speakers, en ook nog eens met veel meer dynamiek.

Edited by Ren
Link to comment
Share on other sites

Ja sorry, is normaal wel mijn ding maar het zou nu even een "gewoon" bezoekje worden, maar kan het toch niet laten er iets over te schrijven..... Wellicht kan Lourens nog iets maken en toevoegen  :blink:  :) . 

Edited by Ren
Link to comment
Share on other sites

Leuk verslagje,...foto's ja dat was nog leuker geweest ;-)

 

BNC aan de streamer ? Misschien beter voor het laag,  natuurlijk een non opmerking, maar alle fases goed? 

Link to comment
Share on other sites

René, je hebt me verrast met je verslag van de luistersessie van gisteren. Maar leuk om te lezen.

Ik kan zelf geen mooie foto's maken, maar zag dat je inmiddels een foto van de speakers hebt toegevoegd. Overigens heeft Arden in een ander topic (nieuwe andere luidsprekers) al voldoende mooie foto's laten zien van deze bijzondere speaker. Die foto's plus het enthousiaste verhaal waren voor mij aanleiding om een luistersessie aan te vragen in Hoek van Holland. Afgelopen dinsdag was het zover. Na een korte rondleiding en een kop koffie, heb ik de speakers kort beluisterd. En ja, dan klonk wel goed. Met Marco de afspraak gemaakt dat als ze bij mij thuis net zo goed klinken, ik ze graag wil kopen. Goed, een uurtje later, lagen de speakers in de auto met dozen en al. Alhoewel, dat waren alleen de dozen van de kappen. De dozen voor de speakers zelf pasten er niet meer bij. 

 

René heeft in zijn verslag al enkele bevindingen neergeschreven. Ook dat ik al het "vuile voorwerk" heb gedaan, door de speakers te koppelen aan een goed bijpassende eindversterker. Op een of andere manier matchen de Pink Faun D-power blokken niet goed met deze speaker. Of het is het inspelen geweest dat hier parten speelde. Binnenkort de PF versterker nog maar eens aansluiten. Maar met een EL-84 buizenversterker klinkt het fraai. Dus die blijft nog even zitten. René heeft niet verteld dat ik de eerste dag een brom op een van de speakers had, wat naar bleek werd veroorzaakt door een buis van de voorversterker. Al met al kwam René gistermiddag in een min of meer "gespreid bedje" luisteren naar de speaker. Oké, niet helemaal waar, want nadat we op advies van René de speakers 10 cm naar voren hebben geschoven, de luisterstoel 20 cm naar voren en de speakers iets meer hadden ingedraaid, viel het kwartje. Dat was helemaal het geval nadat we de wonderblokjes van René onder de speakers hadden geschoven. Mijn complimenten.

 

De luisterervaringen met de digitale afdeling (streamer en Philips CD 104)  verliepen minder florissant. Maar inmiddels speelt de oude dame weer. Zo'n oude dame heeft soms wat meer aandacht nodig. Maar ze weert zich nu weer kranig. De streamer krijgt binnenkort aandacht. Dat moet ook beter kunnen. Meer eerst ga ik genieten van het analoge geluid op mooi vinyl. En genieten van deze zeer bijzondere speaker.

 

Al met al heeft het toch enkele dagen geduurd voordat ik kon zeggen: de ESS AMT is een speaker met ballen.

Edited by audiovorden
Link to comment
Share on other sites

At your service!

 

Nu ik die plaatjes zo zie (ja, die komen me bekend voor, maar die afko niet, hoor), denk ik stiekum: zou je die bandtweeter daar bovenop niet beter kunnen vervangen door een Harmonizer?

Link to comment
Share on other sites

Mooie aanvulling Lourens  :). Zoals gezegd, ik ben erg benieuwd naar de CD104, dus daar kom ik nog een keertje naar luisteren ;)

 

De Wonderblokjes heten "Wonder Woods" trouwens en komen van Audiomaat af: https://www.audiomaat.nl/wonderwood-wow-blokje.html. Ik had ze al eerder willen hebben maar ben door een kort bezoekje aan Buell/Fred over de streep getrokken en ze meteen gaan bestellen. En dacht dat het goed was om ze ook bij Lourens te proberen. Waarna we er gewoon een aantal meer hebben besteld  :). Ze doen het heel fijn onder diverse apparaten en luidsprekers :wub: .

Link to comment
Share on other sites

Mooie aanvulling Lourens :). Zoals gezegd, ik ben erg benieuwd naar de CD104, dus daar kom ik nog een keertje naar luisteren ;).

 

De Wonderblokjes heten "Wonder Woods" trouwens en komen van Audiomaat af: https://www.audiomaat.nl/wonderwood-wow-blokje.html. Ik had ze al eerder willen hebben maar ben door een kort bezoekje aan Buell/Fred over de streep getrokken en ze meteen gaan bestellen. En dacht dat het goed was om ze ook bij Lourens te proberen. Waarna we er gewoon een aantal meer hebben besteld :). Ze doen het heel fijn onder diverse apparaten en luidsprekers :wub: .

Binnenkort ga ik ook weer eens bij Buell langs, dus...

Link to comment
Share on other sites

Ik hoop het voor hem: werkt alleen met buizenversterker, klinkt niet met streamer e.d. Zou toch zeker nog met een transistor versterker en goed digitaal medium uitproberen.

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

  • Members

In HvH speelden ze met een transistorversterker (een Accuphase e-202 uit 1971) en een el cheapo Samsung BR speler van 139 euries, 8 meter verlengsnoer en een Cammino interlink. Speelde verdraaid goed. Dat het met klasse D blokken en een streamer blijkbaar niet goed speelt heeft dus met andere factoren te maken!

Link to comment
Share on other sites

Dat bedoelde ik ook zo Marco. Alleen kan je de LS dan niet goed beoordelen in Audiovordens akoestiek lijkt me. Misschien valt die buis wel (te) sterk af in het laag en ben je daar dan toe veroordeeld.

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

Eh Carl,  René had het over tevéél laag en dan alleen bij digitaal streamen.  Verder hebben die ESS AMT luidsprekers een geweldig mooi rendement van 98dB 1watt in. Dat kun je makkelijk met een EL84 push pull buizen versterker aansturen. Dat kan een prachtige combinatie zijn.  

 

Wat er m.i. moet gebeuren is dat zijn digitale doos afgestemd moet worden op de nieuwe situatie.  Ik vermoed dat Lourens zijn voorversterker een hoge ingangsimpedantie heeft 100KΩ en zijn PF een heel lage. > 100Ω ?  M.a.w. tonen beneden de 5...10hertz worden al door gegeven.  Bij platenspelers heb je daar meestal geen last van riaa amps hebben soms stiekem een ingebouwd rumble filter....          

 

Ik heb al aangeboden om het voor hem aan te passen, maar PF kan dat natuurlijk ook prima, daar komen ook de spullen vandaan, dus dat lijkt me de weg te gaan.   ;) 

 

* Edit Ik heb Lourens nog een aantal tips gegeven, want dat impedantie verhaal is maar één van de mogelijke oorzaken.

  • Dempingfactor de eerder gebruikte Accuphase E-202 heeft een instelbare DF tot 50.
  • Staande golven.  Buiken en knopen. 
  • Akoestische problemen.   

 

 

Edited by Tubejack
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...