Jump to content

Tijd voor een nieuw element


carl
 Share

Recommended Posts

Moet je bij een nieuwe cartridge trouwens ook kijken naar de afscherming voor wifi en zo? Of doet de draaitafel met zijn bekabeling daar de grootste duit in het zakje? En de phonotrap?

Link to comment
Share on other sites

Zeg Ove, het is hier wel internet communicatie! En als audiofiel heb ik het over een element als een persoon ;)  Zo erg ben ik er aan toe. Ik krijg trouwens ook heel binnenkort mijn Pass Kloon. Ik verwacht nog al wat van haar. Dus ik kan het geluk niet op.

Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, mumsoft said:

Moet je bij een nieuwe cartridge trouwens ook kijken naar de afscherming voor wifi en zo? Of doet de draaitafel met zijn bekabeling daar de grootste duit in het zakje? En de phonotrap?

Hangt er vanaf of je in een erg vervuilde omgeving zit. 

Normaal is dat niet nodig en ja je bedrading Tussen element en phono trap zal waarschijnlijk het meeste signaal oppikken. 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

De Benz Ruby Z is vroeg in de avond geïnstalleerd en na een kwartiertje begon het al heel aardig te klinken. Een vol geluidsfront, heel ruimtelijk, precieze plaatsing en allerlei details waarvan ik het bestaan niet wist ^_^ Ook een goede combinatie met de Pass Kloon lijkt het. 

En Rob Wilms is een echte vakman. Hij kreeg binnenkort weer een Chrystal phonokabel en die ga ik in ieder geval proberen. 

Link to comment
Share on other sites

Bedankt Peter, als het ingespeeld is moet je maar weer eens langskomen.

Een element wat langzaam achteruit gaat is toch wel lastig te detecteren. Het gaat zo verdomde langzaam. Het viel me op omdat de Nagaoka MP 200 op de TD 320 bijna net zo goed begon te klinken als de Oracle met Benz. Dat zou niet mogen, hoewel een draaitafelcombi van 10 maal zo duur zeker niet 10 maal zo goed klinkt. En uiteindelijk doet het element toch het meeste.

Link to comment
Share on other sites

Klein vraagje in dit topic: weten jullie of een AT90E een AT90SA wordt als je er 'gewoon' een SA-element in stopt? M.a.w. hoef je niks te doen aan de body, is die hetzelfde? Waarschijnlijk is het een te goedkoop dingetje voor dit topic, maar vragen staat vrij, hè.

Link to comment
Share on other sites

De letters achter de cijfers geven de naaldvorm aan. E staat voor elyptisch en SA voor Shibata. Ik geloof niet dat Audio Technica zelf ooit een SA naald heeft uitgegeven voor de AT90. Ook niet voor een AT95. LP Gear heeft wel een HE (Hyper Elyptic), SE (Special Elyptic), VL (Vivid Line Contact) en een SA vervanger voor de AT95 in het programma. Dat zijn aftermarket uitvoeringen, dus niet van Audio Technica zelf. Het is best mogelijk dat een naaldfabrikant een aftermarket SA naald op de markt heeft gezet voor die AT90.

Als er een Shibata naald leverbaar is voor de AT90, dan kun je dat element idd op die manier upgraden. Echter, veel namaak naalden zijn de moeite niet. Tonar heeft enkele goeie, maar ook hele slechte vervangers. Het is een kwestie van uitproberen en geluk (of pech) hebben of het een verbetering is.
Bedenk ook dat een betere naaldvorm niets doet aan de klankleur van het element zelf. Alleen de aftasting wordt beter. Een Shibata heeft bovendien een ander afstelling nodig dan een elyptische naald. Die moet dan een andere hoek met de plaat maken.

Edited by Sodejuu
Link to comment
Share on other sites

Hoe het precies zit/zat bij AT weet ik niet meer, maar meen me te herinneren dat in iedergeval de 95 en hoger de zelfde interne opbouw hebben en dat selectie het typenummer bepaald.Het motortje van zowel de 90 als de 95 zijn voor veel "betere" (lees duurdere) elementen gebruikt. Voor een element geld min of meer de zelfde opbouw waardering als voor een draaitafel, body (loopwerk), cantilever (arm), naald (element), waarbij de eerste het zwaarste weegt.

De body modificaties die je ziet zijn maar het halve verhaal, het gaat er om hoe de spoelen uiteindelijk aan de arm bevestigd zijn. Een aantal dingen zijn daar voor de modders niet aan te passen, een aantal wel. Kijk maar eens hoe kaal / naakt de topmodellen er uit zien, vdHul, Ortofon A95 etc. en hoe mooi dat beetje wat er dan nog is gemaakt is.

Volgende is de cantilever, hier is heel weinig aan te passen voor de gemiddelde liefhebber zonder horlogemakerkwaliteiten. Opvallend is dat de professionele aanbieders, denk SAS, hier ook weinig doen. Niet geheel onlogisch omdat de exotische materialen niet meer voor het oprapen liggen. Boron buisjes zijn "op". Ortofon is niet voor niets op kunstmatige saffier overgestapt voor de top lijn.

Het laatste is de naaldvorm, hier is het minste te winnen en krijgt 'dus' de meeste audiofiele aandacht.

Heeft een exotisch profiel zoals een shibata oid veel zin? Een beetje als je, inderdaad, alle parameters van je element/arm perfect kunt instellen. Anders is alles 'meer' dan elliptisch weggegooid geld of het wordt zelfs een contra productieve "platen frees".

Als het voor je komende onderstebovendraaiert is, ik zou het niet doen want goed afstellen lijkt me zeer moeilijk tot onmogelijk. Ik hoop dat ze voor een T4P / P-mount  systeem hebben gekozen, maar dat zal wel niet.

Link to comment
Share on other sites

Okay, bedankt voor al die antwoorden, en vooral de laatste. Ik had de vraag ook niet zo goed gesteld, het ging mij idd om de AT95E tov de AT95SA. En afstellen is in die 'onderstebovendraaiert' gelukkig geen optie, dwz je hebt er als gebruiker geen omkijken naar.
Heb de vraag ook bij Miniot gesteld, denk dat daar een vergelijkbaar antwoord van te verwachten is.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Even terug naar de Benz Z die op dit moment ingespeeld wordt met als vaste partner de Pass Kloon (mijn Whest komt ook nog aan de beurt). Wat me opvalt is dat het beeld zeg maar het orkest/de band/de atmosfeer veel groter is geworden. Daar schrik ik dan soms even van maar als je dan de stem hoort is die weer precies in proportie. De stage is ook dichterbij gekomen. Daarbij klinkt het allemaal zo verschrikkelijk makkelijk en ongeremd. Je moet gewoon oppassen dat het niet te luid klinkt. 

Voor wat betreft dat inspelen. Het element moet toch weer een plaatkant spelen bij een luistersessie.

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...