Jump to content

Tijd voor een nieuw element


carl
 Share

Recommended Posts

't Is denk ik afhankelijk van meer of minder juiste doorgifte van structuurinformatie. Met je Whest krijg je vast een ander beeld. Wat juist is, blijft moeilijk te zeggen. Maar bv de plaats van de stage mag best wisselen per opname. Een vaste plek lijkt me niet logisch.

Link to comment
Share on other sites

De Kloon is natuurlijk verschrikkelijk over gedimensioneerd en mijn ervaring is dat je dat er toch afhoort bijvoorbeeld bij mijn buizen met knotsen van trafo's.

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, carl said:

De Kloon is natuurlijk verschrikkelijk over gedimensioneerd en mijn ervaring is dat je dat er toch afhoort bijvoorbeeld bij mijn buizen met knotsen van trafo's.

Ach wel nee. Die kloon is gewoon goed gedimensioneerd. Niet te groot en niet te klein ;)

Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, mumsoft said:

't Is denk ik afhankelijk van meer of minder juiste doorgifte van structuurinformatie. Met je Whest krijg je vast een ander beeld. Wat juist is, blijft moeilijk te zeggen. Maar bv de plaats van de stage mag best wisselen per opname. Een vaste plek lijkt me niet logisch.

Een vaste plek is er ook weer niet, maar het geluidsfront is voelbaar groter. Dan krijg je meer mee van de zaal waar in is opgenomen. Als je er bent zal ik Bellafonte eens opzetten en dan moet je bijvoorbeeld eens luisteren naar het applaus. En daarna dezelfde plaat op de TD 320 met Nagaoka MP 200.

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

Goed idee, lijkt me leuk en boeiend. Ben nu wat live muziek aan het opdoen in het Delft chamber music festival. Vandaag fietstochtjes door de buitengewesten van Delft en op diverse plekken concertjes. Nu in de schitterende kerk Op Hodenpijl het slotconcert. :wub:

Link to comment
Share on other sites

Toch nog niet helemaal stabiel de Benz. Vandaag Zappa gedraaid en het klonk iets te in het hoog, later hetzelfde nummer gedraaid en dat was weer een stuk beter. Zappa klinkt natuurlijk wel een beetje agressief, maar het moet niet te worden.

Link to comment
Share on other sites

Benz zegt zelf 40 uur, maar ik schat dat ook hoger in Onno. Ik krijg de Chrystal Piccolo te leen, maar dan in een phono uitvoering met SME stekker. Een soepele kabel en dus zeer geschikt voor een Oracle met subchasis. Roger heeft hem als interlink en dr Thorens ook. Ben benieuwd of die beter klinkt als mijn standaard SME kabel. Ik had trouwens de idee, dat de Akiko "sticker" op het lager van de Graham, de draaitafel iets agressiever deed klinken. Zal het nog een keer checken. Oh ja ik heb de idee, dat afsluiten rond 22 duizend ohm zoals Tubejack voorstelde goed werkt op een Benz. Had ik dat maar eerder geweten :o

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, carl said:

Ik had trouwens de idee, dat de Akiko "sticker" op het lager van de Graham, de draaitafel iets agressiever deed klinken. Zal het nog een keer checken. Oh ja ik heb de idee, dat afsluiten rond 22 duizend ohm zoals Tubejack voorstelde goed werkt op een Benz. Had ik dat maar eerder geweten :o

Je hebt de Akiko sticker die op het element hoort!

Akiko heeft een ander sticker voor de arm.

Link to comment
Share on other sites

13 hours ago, carl said:

Benz zegt zelf 40 uur, maar ik schat dat ook hoger in Onno. Ik krijg de Chrystal Piccolo te leen, maar dan in een phono uitvoering met SME stekker. Een soepele kabel en dus zeer geschikt voor een Oracle met subchasis. Roger heeft hem als interlink en dr Thorens ook. Ben benieuwd of die beter klinkt als mijn standaard SME kabel. Ik had trouwens de idee, dat de Akiko "sticker" op het lager van de Graham, de draaitafel iets agressiever deed klinken. Zal het nog een keer checken. Oh ja ik heb de idee, dat afsluiten rond 22 duizend ohm zoals Tubejack voorstelde goed werkt op een Benz. Had ik dat maar eerder geweten :o

Het is Crystal en geen Chrystal, Carl.;)
Mijn ervaring met nieuwe en gereviseerde elementen is tot zover geweest dat de (fabrieks en na revisie) opgave van de inspeeltijd langer is dan wat er wordt aangegeven. 
Zowel bij mijn vorige element de Kisiki Blue Agaat als mijn huidige JA MC One Boron heb ik dit gehad. Bij de JA was 100 uur inspeeltijd, ook na rivisie volgens Jan Allaerts. De praktijk liet horen dat er (grote) sprongen werden gemaakt in de eerste 50-70 uur wat betreft de geluidsweergave. Na 70-100 uur waren er kleinere sprongen en was het in soundstage/beleving wel los gekomen. Alle lagen in laag, midden en hoog er wel waren. Maar na 100 uur kwam de 'echte' verfijning en werden puntjes op de i gezet. Na ruim 150 uur inspelen had ik het idee dat het was ingespeeld. Dezelfde ervaring na een revisie van hetzelfde JA element. 
De Crystal Piccolo is een hele mooie kabel. Crystal Cable is voor  jou niet nieuws. Jaren terug hebben we een phonokabel vergelijk bij Audiopaul gedaan met een Crystal Ultra en waar jij ook bij was. 
Als je de stickers van Akiko wilt gebruiken, moet je ze wel goed toepassen waar ze voor bedoeld zijn. En met de juiste intentie (aandacht) van jezelf.

 

Link to comment
Share on other sites

Nog even nagezocht Onno. Het was inderdaad een Crystal Ultra, maar die was wel heel vast in elkaar gedraaid (stug dus) en daarom niet geschikt voor een subchasis speler. Klonk inderdaad wel heel goed bij Paul. Overigens schijnen ze op dat vast in elkaar draaien terug te zijn gekomen bij Crystal volgens iemand die er gewerkt heeft. Vandaar nu mijn interesse in de Crystal Piccolo die heel dun en soepel is en kennelijk ook erg goed klinkt.

Die sticker deed wel wat, maar kennelijk omdat ze voor verschillende toepassingen verschillende stickers gebruiken was het geen verbetering. Voor dat geld wil ik graag iets uitproberen!

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

Ja, het was dan ook de testwinnaar. Die stugheid was alleen bij de Ultra. De andere waren veel losser. De Ultra was toen de toplijn, daaronder zat de Reference en daaronder de Standard en weer daaronder de Piccolo. Prachtige kabels. 

Edited by audiofreak
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Inmiddels moet het element redelijk ingespeeld zijn en ben ik wat aan het spelen met de VTA. Ik heb de arm iets lager gezet en de stem wordt daarmee net natuurlijker.

Link to comment
Share on other sites

 

1 hour ago, Groovy said:

Andere stand van de naald in de groef?

Jawel Groovy. De VTA is de vertical tracking angle oftewel de verticale afspeelhoek. Als je de hoogte van de arm verandert zal de naald simpel gezegd meer rechtop gaan staan of juist platter gaan liggen. 

vertical_1.jpg

Edited by TL 200
Link to comment
Share on other sites

De volgende keer dat hij weer komt neemt hij zijn scoop mee Peter. 

SRA is natuurlijk belangrijk Seed, maar hoe meet je die? Volgens per geproduceerd element anders.

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

14 minutes ago, carl said:

De volgende keer dat hij weer komt neemt hij zijn scoop mee Peter. 

SRA is natuurlijk belangrijk Seed, maar hoe meet je die? Volgens per geproduceerd element anders.

USB microscoop, losse led verlichting. Juist omdat de montage van naald op cantilever per element etc. anders is is SRA het enige waar je zinnigerwijze naar kunt kijken als je iets wilt weten/meten. Wat dan de juiste hoek (92°) moet zijn onder welke omstandigheden is een discussie op zich.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...