Jump to content

Davis ontkoppeling


carl
 Share

Recommended Posts

Ik kan met de i pad niet doorverwijzen. Op TNT audio van 4 maart een review van Davis ontkoppeling: innovatief en met een vriendelijk prijsje.

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

Dat spul gebruik je toch ook als je laminaat gaat leggen?.  Sommige soorten dempen 10dB 

 

Dat is kurkrubber. Dat heb ik hier ook liggen onder het parket. Dempt transmissie geluid zo'n 20dB bij 2 mm dik. Is toch een ander spul dan dat Davis spul of Sorbothane. Sorbothane dempt idioot goed. Had daar eens een demoballetje van. Als je dat op de grond liet vallen stuiterde het totaal niet maar bleef gewoon ter plekke stil leggen. Heel gekke gewaarwording, verwacht je totaal niet.

 

Dat kurkrubberplaat van de parketteur kost weinig en doet het idd verbluffend goed. Het zit ook tussen de klemringen van de plateaus van mijn TNT Flexi-rack.

Edited by Pjotr
Link to comment
Share on other sites

Ach Carl, paar lapjes Sorbothane haal je bij een schoenmaker of sportzaak in de vorm van inlegzooltjes. Al eens geprobeerd? En met wat Googelen kom je nog heel wat meer leveranciers tegen incl. audio.

Edited by Pjotr
Link to comment
Share on other sites

Merkwaardig, wat ik een tijd terug bij de schoenmaker haalde was gewoon plat 3 mm dik. Heb het onder de pootjes van mijn TD160 gehad maar kon nou niet zeggen dat het veel deed. Wil niet zeggen dat het niet goed zou zijn, maar op die plaats voegde het weinig toe. Voor sheet materiaal kijk eens hier: http://www.hifisupply.nl/index.php?item=audioquest-sorbotane-self-stick-dempingsmat-152x152x2mm--per-stuk&action=article&group_id=10000060&aid=8855〈=nl Is  toch al weer een stuk betaalbaarder dan dat Davis spul.

Edited by Pjotr
Link to comment
Share on other sites

Tis op Ebay erg makkelijk verkrijgbaar in alle soorten en maten.

En dat het onder je TD 160 niet veel deed geloof ik wel.

Het ding is al zo goed ontkoppeld daar gaat dat beetje onder de pootjes niet veel meer aan verbeteren.

Link to comment
Share on other sites

Jawel maar Carl is volgens mij niet zo thuis met Ebay. Had ook eerlijk gezegd niet de verwachting dat het veel zou doen onder mijn TD160. Het werkte trouwens wel als perfecte anti slip  :)  Maar ok, dat doet dat kurkrubber ook.

Link to comment
Share on other sites

Met Sorbothane wél opletten dat het meubel eronder en de onderkant van de draaitafel vlekken gaat krijgen. Er komt een zwarte olieachtige afdruk op hout en lak. Soms kun je dat wegpoetsen, maar soms trekt het in het materiaal.

 

Ik heb er ook geen beste ervaring mee. Omdat het spul zacht is staat je draaitafel nooit waterpas. Die rubber/kurkplaat is daarom beter, al ontkoppeld dit op een veel hogere frequentie.

Link to comment
Share on other sites

Hmm. met die schoenlapjes geen probleem met olie mee gehad hoor Hans. Klopt wel dat het erg zacht is. Overigens zie ik er er verder niet echt veel toepassing voor in een audiorack. Ben niet zo'n "plakker" die letterlijk alles isoleren en dempen moet  ;)

 

Wat trouwens wel een uiterst effectief en relatief goedkoop spul is om een DT van zijn ondergrond te isoleren zijn medische compressen van Heka: https://shopvoorgezondheid.nl/heka-cold-hot-pack-groot Die zijn er in verschillende maten. Verkrijgbaar bij de apotheek en soms drogist. Het zijn stevige zakjes met een thermische gel er in en die houden vrijwel alle omgevingstrillingen via de ondergrond tegen als je dat onder je DT legt. Eventueel met een tussenplaat. Volgens mij werkt dit nog beter dan jouw eierdopjes met stalen eieren Hans.

Edited by Pjotr
Link to comment
Share on other sites

Waar het bij ontkoppeling over gaat, is wat je wil bereiken. Welke frequenties je wil dempen en in welke richting het moet werken. Bij een draaitafel is het niet handig om in verticale richting te gaan dempen. Het zwaartepunt van een draaitafel ligt n.l. niet in het midden. Een demper zal dus altijd verder ingedrukt worden dan een andere, met als gevolg, dat de boel scheef staat. Materiaal wat zo hard is dat het niet wordt ingedrukt of in een andere richting kan bewegen ontkoppelt niet. Hooguit op hogere frequentie. Maar die zijn meestal toch het probleem niet, omdat deze makkelijk uitdoven in het chassis van de draaitafel.

Een geveerde draaitafel zal alleen baat bij ontkoppeling hebben op andere frequenties dan wat de veren doen. Of het moet het dempen van trillingen in de kast zijn. Beplakken of een zwaardere massieve kast lijkt mij dan beter. Zwaarder betekent ook een lagere resonantiefrequentie.

 

Trillingen van buitenaf zijn meestal laagfrequent. Door b.v. de luidspreker die op dezelfde vloer als de apparatuur staat of b.v. vrachtwagens of bussen die langsrijden.

 

Wat ook erg goed werk is een verende massa aan het trillende apparaat te maken. B.v. een laagje schuim met daarop een stalen plaat of ander zwaar voorwerp. Het schuim mag dan uiteraard niet helemaal plat gedrukt worden. Doordat de plaat een andere resonantiefrequentie als het apparaat heeft, zullen de trillingen door resonanties uitdoven.

 

Mijn eierdopjes ontkoppelen alleen in horizontale richting, maar dempen niet. In verticale richting werkt alleen de bodem van het dopje als veer. Ook geen echte demping dus, maar wel op een veel hogere frequentie.

 

Gel, kurk, rubber en andere zachtere materialen absorberen. Hoeveel hangt af van de inwendige wrijving van het betreffende materiaal. Maar ook van de grootte en dikte van het materiaal. Op trillingsabsorbtie en ontkoppeling kun je op afstuderen. Daar is nog veel te onderzoeken. Zo maar wat doen kan helpen, maar net zo goed averechts werken.

Link to comment
Share on other sites

Hans,

 

In dat dempingsvoorbeeld met de plaat op schuimrubber, zal alleen die frequentie met de resonatiefrequentie van de plaat dit effect opleveren. Alle andere frquenties worden keihard doorgegeven aan het schuimrubber. Hopelijk dempt dat dan weer wel goed, maar uiteindelijk wordt het niet veel anders/beter dan het apparaat rechtstreeks op het schuimrubber.

 

Groet,

 

Leobus

Link to comment
Share on other sites

Hans,

 

In dat dempingsvoorbeeld met de plaat op schuimrubber, zal alleen die frequentie met de resonatiefrequentie van de plaat dit effect opleveren. Alle andere frquenties worden keihard doorgegeven aan het schuimrubber. Hopelijk dempt dat dan weer wel goed, maar uiteindelijk wordt het niet veel anders/beter dan het apparaat rechtstreeks op het schuimrubber.

 

Groet,

 

Leobus

 

Die plaat ligt op het apparaat en zal breedbandig dempen. De resonantie van de plaat waarop deze ligt is anders dan de plaat die er op ligt. Probeer het maar eens. Het hoeft geen stalen plaat te zijn, maar kan b.v. ook een snijplank oid zijn. Klop er voor en er na maar eens op de kast, dan hoor je wat het doet.

 

Maar óf je wel wil dempen is natuurlijk een andere vraag.

Link to comment
Share on other sites

Zet voor de grap eens een (massa)loopwerk op een blok traagschuim.

Een andere leuke, bouw een dubbelwandig luisprekerkast en vul de wandruimte met traagschuim. Idealiter monteer je de speakers in de binnenkast.

 

Al dit soort materialen werkt alleen goed als je alles goed afstemt, de dikte van de laag, de hardheid van het materiaal en het gewicht wat er opstaat. Sorbothane heeft daarvoor formules gepubliceerd. En als je echt wilt weten wat het doet zul je trillingen moeten meten.

Link to comment
Share on other sites

Zet voor de grap eens een (massa)loopwerk op een blok traagschuim.

Een andere leuke, bouw een dubbelwandig luisprekerkast en vul de wandruimte met traagschuim. Idealiter monteer je de speakers in de binnenkast.

 

Al dit soort materialen werkt alleen goed als je alles goed afstemt, de dikte van de laag, de hardheid van het materiaal en het gewicht wat er opstaat. Sorbothane heeft daarvoor formules gepubliceerd. En als je echt wilt weten wat het doet zul je trillingen moeten meten.

 

In feite is dit materiaal een veer met demper ineen. Of dit nu voor audio nut heeft? Die demper is wel heel erg traag.

Link to comment
Share on other sites

Voor Puresound ben ik bezig geweest met Regufoam onder de Oracle. Kreeg daar toch grote problemen met het geluid. Ben nu bezig met Bfly audio onder de Thorens 320. Dat is wel een erg mooi produkt.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...