Ga naar inhoud

Foto

cd speler aan Jriver of dac ?

• Please log in to reply
31 replies to this topic

#21 mumsoft

mumsoft

Senior Member

• Members
  • Pip Pip Pip Pip Pip
  • 8849 Posts:
  • Interests:Audio (structuurinformatie), Linux, literatuur.

Gepost 10 maart 2017 - 12:00

Lijkt wel een beetje op mijn Werdegang. Ik had een NAS en twee pc's (een per man) met iets van 3 cd-dingen erin. Mijn indertijd 1300 cd's waren in een mum (vandaar mumsoft ;) ) van tijd geript in ogg-formaat.

Maar de puinhoop qua metadata kon niet groter zijn. Tja, als je van klassiek houdt moet je op de blaren zitten. :(

Toen op zoek gegaan naar een streamer met gevoel voor klassiek, en op de Olive uitgekomen. En dat is nu 9 jaar geleden.

Inmiddels iets meer dan 3700 cd's gedaan. Het is een Sisyfus-klus, omdat ik mezelf in de weg zit. Steeds maar cd's bijkopen helpt niet!

De software in zo'n oud beestje is natuurlijk niet helemaal met de tijd meegegaan, maar het rippen gebeurt zonder meer foutloos. Alles in FLAC. Heb nog wel eens vergeleken met WAV, qua geluid, maar dat maakte me niks uit. Er zijn er, die daar wel verschil tussen horen. Ik heb wel een vaag idee waardoor dat komt.

Deze post is bewerkt door mumsoft: 10 maart 2017 - 12:00

M :ph34r: rc

If a man does not keep pace with his companions, perhaps it is because he hears a different drummer.
Let him step to the music he hears, however measured or far away.
- Thoreau

Alles wat voortreffelijk is, is even moeilijk als zeldzaam.
- Spinoza

#22 Hans van Liempd

Hans van Liempd

2003 member

• Members
  • Pip Pip Pip Pip Pip
  • 18677 Posts:
  • Interests:audio

Gepost 10 maart 2017 - 16:23

Ik ga rippen en z'n plextor is helemaal niet duur zag ik (had vroeger altijd plextor, toen maakte het nog heel veel uit welke je had bij cd-rom's en zeker de RW's, nu doet alles het).

Als het er 1-op-1 op komt ben ik blij. En ik hang de marantz aan de dac om te selecteren (is tenminste stil).

Volgende vraag:

Welke rip software ?

Waarom:

- vroeger toen mp3 kwam ben ik al gaan rippen en toen weken bezig geweest om uit te zoeken WELKE encoder te gebruiken, destijds was fraunhofer de beste nu doet alles mp3 goed (alleen mp3 is niet goed dus ook snel mee gestopt)

- dus wellicht geldt dat ook voor lossless encoding (heb het idee dat het weinig uitmaakt)

Welke software ?

Ik gebruik JRiver media center ook om te rippen. Ik rip in Flac met de standaard instelling (ik dacht niveau 6). Sommige kiezen voor minder compressie, sommigen voor WAV. Minder compressie is prima, de PC zal er minder werk mee hebben dus theoretisch zou het beter kunnen klinken. WAV is ook niet zonder rekenwerk naar de DAC te sturen. Die vraagt tenslotte PCM of soms ook DSD. Ik heb eens in een test gelezen dat het qua rekencapaciteit weinig uitmaakt WAV of Flac. Bij sommige bestanden had Flac meer rekencapaciteit nodig, bij andere de WAV. Iets wat ik niet verwacht had.

Bij de thuisdemo's van de audioclub heb ik 16 mensen het verschil tussen Flac, M4a en Aiff laten horen. De meesten kozen voor Flac en een enkeling voor Aiff. Aiff is het Apple fomaat wat vergelijkbaar is met WAV, maar dan wél met tag's.

WAV heeft als nadeel dat tag's in de bestanden maar beperkt mogelijk zijn. Je bent dan afhankelijk van de database van Jriver. Met Flac past het er wel allemaal in. Bovendien kun je met Jriver zelf bepalen of er tag's bij moeten en of die in het bestand worden opgeslagen. De mogelijkheden van Jriver zijn vrijwel onbeperkt, maar je moet het wel leren. een echt studieboek is er niet, maar alles staat wel in hun Wiki en daarbij nog veel info in het Jriverforum.

Wat tegenwoordig ook erg in opkomst is, is Roon. Ik hoor daar ook erg goede berichten over. Vooral wanneer het gaat om de additionele informatie die met Roon toegankelijk is.

Mocht je een keer zien, beluisteren en ervaren hoe ik met digitaal geluid om ga, ben je overigens van harte welkom.

Deze post is bewerkt door Hans van Liempd: 10 maart 2017 - 17:07

:)  Aandacht maakt alles mooier  :) 

#23 prettig

prettig

Member

• Members
  • Pip Pip Pip
  • 234 Posts:
  • Interests:Audio, auto's, waterskien

Gepost 10 maart 2017 - 17:58

ok leuk, heb al heel veel digitaal, maar onlangs ruim 100 cd's gekocht (de audiac demo koffer... zitten mooie cd's bij) en dacht... mooi moment om mijn oude cd's er ook weer een bij te pakken.

Vandaar dat ik nu weer eens ga starten om groot deel weer eens opnieuw om te zetten en de oude "meuk" eruit te gooien, vandaar de vragen.

Magnepan 20.1 en Quad ESL 63, Mark levinson 27 en 28, Schiit Gungnir: luister set.
Marantz, 4x Penta's, d7 sub, OM-C2 center: HT set.

#24 Pjotr

Pjotr

Member

• Members
  • Pip Pip Pip Pip Pip
  • 14512 Posts:

Gepost 10 maart 2017 - 19:32

Om te rippen gebruik ikzelf dBpoweramp: https://www.dbpoweramp.com/ Is niet gratis maar kost ook niet veel. Het is het meest makkelijk, probleemloos en efficiënt te bedienen rip programma wat ik ben tegengekomen. Het kan bovendien converteren naar ieder ander audio formaat wat er is en kan dat voor meerder formaten tegelijkertijd. Dus b.v. lossless naar Flac voor de huiskamer en tegelijkertijd naar MP3 voor je telefoon onderweg. Het geripte resultaat vergelijkt het met een database van eerdere rip resultaten van hetzelfde album. Komen de rip resultaten exact overeen met zeg 20 eerdere rips van anderen dan kun je stellen dat de rip foutloos of bit-perfect is. Daarin is het vrij uniek. Komen de resultaten niet overeen dan kun je kiezen voor diverse andere rip strategieën. Ikzelf laat het dan stoppen en sop even de CD af. In 99 van de 100 gevallen is dat de oplossing naar een foutvrije rip. Het gratis EAC kan dat ook maar werkt minder overzichtelijk en vlot. Verder zoekt het in de meerdere uitgebreide databases naar bijbehorende cover art en metadata (tags).

Deze post is bewerkt door Pjotr: 10 maart 2017 - 19:33

Don't obsess over it. Life's too short and there's too much music to be heard.

#25 prettig

prettig

Member

• Members
  • Pip Pip Pip
  • 234 Posts:

Gepost 10 maart 2017 - 20:13

Wellicht niet helemaal duidelijk gevraagd:
- software is een, maar is de gebruikersschil
- die software gebruikt een encoder en de meeste gebruiken lame onderhuids

Maar is lame de beste, zijn er betere of is het zover gestandaardiseerd dat het niet uitmaakt? Was al wat gaan uitzoeken, maar lijkt erop dat dat niet veel uitmaakt, maar wellicht wel.

Gaat me dus om het stukje encoder software.
Magnepan 20.1 en Quad ESL 63, Mark levinson 27 en 28, Schiit Gungnir: luister set.

#26 mumsoft

mumsoft

Senior Member

• Members
  • Pip Pip Pip Pip Pip
  • 8849 Posts:
  • Interests:Audio (structuurinformatie), Linux, literatuur.

Gepost 10 maart 2017 - 20:25

Je zoekt spijkers op laag water, vrees ik

M :ph34r: rc

If a man does not keep pace with his companions, perhaps it is because he hears a different drummer.
Let him step to the music he hears, however measured or far away.
- Thoreau

Alles wat voortreffelijk is, is even moeilijk als zeldzaam.
- Spinoza

#27 Pjotr

Pjotr

Member

• Members
  • Pip Pip Pip Pip Pip
  • 14512 Posts:

Gepost 10 maart 2017 - 20:39

Lame is een MP3 compressor en naar mijn ervaring is Lame idd de beste. In dBpa kun je hem instellen in hoe goed die comprimeert, of eigenlijk meer hoeveel energie hij er in stopt. Hoe meer, des te beter de kwaliteit van het resultaat maar het comprimeren kost ook meer tijd. Overigens kun je in dBpa ook voor andere MP3 compressors kiezen incl de originele Fraunhofer compressor. Je kunt het downloaden en een paar weken gratis uitproberen. Die gratis probeerversie is volledig functioneel, dus als je een beetje opschiet... :D

#28 prettig

prettig

Member

• Members
  • Pip Pip Pip
  • 234 Posts:

Gepost 10 maart 2017 - 20:51

Hhmmm ik haal weer alles door elkaar! (Lame is inderdaad mp3)

Zoek de beste flac encoder of bestaat dat niet omdat dat gewoon altijd hetzelfde is? (Wellicht me eerst maar eens in gaan verdiepen, voordat ik domme vragen ga stellen).

#29 Pjotr

Pjotr

Member

• Members
  • Pip Pip Pip Pip Pip
  • 14512 Posts:

Gepost 10 maart 2017 - 20:59

Met Flac maakt het idd niet uit. Het is public domain software met maar 1 variant (met doorontwikkeling uiteraard). Flac kun je instellen in hoe zwaar het comprimeert. Dat heeft alleen betrekking op het comprimeren. Hoe zwaarder hoe meer tijd het kost maar het maakt niet uit voor het resultaat en afspelen, het is tenslotte lossless. Ook voor het afspelen maakt het helemaal niet uit qua rekenkracht. Aangezien de grootte van de files tussen zwaar comprimeren en licht comprimeren maar weing verschilt, kun je dat het beste op het midden laten staan, op 5 of 6. Het scheelt wel vrij veel in tijd om te comprimeren.

Deze post is bewerkt door Pjotr: 11 maart 2017 - 13:37

#30 prettig

prettig

Member

• Members
  • Pip Pip Pip
  • 234 Posts:

Gepost 10 maart 2017 - 21:26

Bedankt, scheelt weer uitzoeken, kan ik aan de slag.

#31 vintagemod

vintagemod

Senior Member

• Members
  • Pip Pip Pip Pip Pip
  • 2098 Posts:

Gepost 11 maart 2017 - 06:56

Ik denk dat losse dac, onzinnige is, als jij de juiste software  vind dat de verschillen klein zijn met de computer..

Mvg wol

#32 prettig

prettig

Member

• Members
  • Pip Pip Pip
  • 234 Posts:

Gepost 11 maart 2017 - 13:26

Verschillen zijn wel leuk:

- cd spelen vanaf cd-rom vanuit Jriver: goede weergave

- na rip (even snel met rip van jriver getest) en dan de rip afspelen: stuk beter

--> dus daar zit al flink verschil in

Dan: 1%-6% fouten volgens de Jriver log op tracks !

Dus Exact Audio Copy genomen om ervoor te zorgen dat het altijd goed is (eerste 2 cd's hadden al gelijk fouten, bewust niet de mooiste genomen... krasjes etc ....).

Dan rip ik direct naar een network drive: TRAAG, dus toch maar eerst naar lokale schijf en dan kopiëren.

0 Gebruiker(s) lezen dit topic

0 gebruikers, 0 gasten, 0 anonieme gebruikers