Ga naar inhoud

Foto

cd speler aan Jriver of dac ?

• Please log in to reply
31 replies to this topic

#1 prettig

prettig

Member

• Members
  • Pip Pip Pip
  • 234 Posts:
  • Interests:Audio, auto's, waterskien

Gepost 09 maart 2017 - 13:50

Berg cd's wil ik gaan beluisteren...... en bepalen wat ik rip.

Optie 1:

Heb nog oudere marantz dc speler (best aardig).

Optical out naar de optical in dac: maar wat ik niet zeker weet sla ik dan "echt" de interne dac van de speler over ? (want dan is het digitaal naar de dac)

Zo ja dan is dat een mooie en stille optie.

Optie 2:

Cd speler (intern of extern van de pc gebruiken), wat mee getest en Jriver leest via een buffer (cd eruit en speelt gewoon door), lijkt bitperfect te blijven is tenslotte puur digitale verwerking (maar ook nog niet 100% zeker). Maar zelfs als dat niet zo is: luisteren ter beoordeling is al erg goed.

Zo ja de beste optie (alleen nog een stille vinden, die pc cd spelers maken herrie), want dan kun je gelijk rippen als die je bevalt de volgende cd spelen via bv. een 2e speler aan de pc.

Iemand ervaringen mee ?

Deze post is bewerkt door prettig: 09 maart 2017 - 13:50

Magnepan 20.1 en Quad ESL 63, Mark levinson 27 en 28, Schiit Gungnir: luister set.
Marantz, 4x Penta's, d7 sub, OM-C2 center: HT set.

#2 mumsoft

mumsoft

Senior Member

• Members
  • Pip Pip Pip Pip Pip
  • 8849 Posts:
  • Interests:Audio (structuurinformatie), Linux, literatuur.

Gepost 09 maart 2017 - 14:32

Met optical out op de Mararantz sla je natuurlijk de interne dac cvan de Marantz over. Die maakt er immers alleen analoog  van.

Hier met de Olive streamer heb ik ook de keuze uit interne dac, en zowel optical als spdif digitaal uit. Kan ze alledrie tegelijk gebruiken.

Op de pc (tamelijk nieuw) heb ik BLu-Ray writer van Asus, en die is heerlijk stil. Gebruik hem weliswaar alleen om DVD's mee te rippen, maar meer dan een licht gezoem hoor ik niet.

Heb nog een oudere pc met wel drie cd/dvd/rom/witer dingen, en die deden het ook stil genoeg. Ik zoek er eigenlijk een nieuw bestaansrecht voor.

Eigenlijk geef je zelf al het antwoord. Bevalt de muziek, dan gelijk rippen. Let niet meteen op de geluidskwaliteit, zou ik zeggen. Die kan na het rippen ook nog veel beter.

M :ph34r: rc

If a man does not keep pace with his companions, perhaps it is because he hears a different drummer.
Let him step to the music he hears, however measured or far away.
- Thoreau

Alles wat voortreffelijk is, is even moeilijk als zeldzaam.
- Spinoza

#3 Hans van Liempd

Hans van Liempd

2003 member

• Members
  • Pip Pip Pip Pip Pip
  • 18677 Posts:
  • Interests:audio

Gepost 09 maart 2017 - 15:02

Ik rip de muziek altijd. Is het niks, dan is deze met Jriver ook snel verwijderd.

:)  Aandacht maakt alles mooier  :) 

#4 prettig

prettig

Member

• Members
  • Pip Pip Pip
  • 234 Posts:

Gepost 09 maart 2017 - 16:46

ok, was de gedachte gang toch goed.......was toch even aan twijfelen, gaan optie 2 doen (2 cd's eraan en klaar)

Magnepan 20.1 en Quad ESL 63, Mark levinson 27 en 28, Schiit Gungnir: luister set.

#5 Tubejack

Tubejack

Senior Member

• Members
  • Pip Pip Pip Pip Pip
  • 4383 Posts:
  • Interests:Vintage audio, Linux, mensen

Gepost 09 maart 2017 - 19:21

Na een jaartje testen. Beide is het nét nièt.  ;) 

Als je CD's wil afspelen koop een nieuw modern loopwerk en sluit die met toslink aan je dac.

I.p.v. JRiver en windows Audirvana V3 en Mac.

Ik had vandaag een klant en die was lyrisch over zijn nieuwe Cambridge CXC loopwerk.

Terecht, je geloofd je oren niet zoveel muziek er op een CD staat.  :)  

Deze post is bewerkt door Tubejack: 09 maart 2017 - 19:24

I love vintage  :) https://tubejack.nl  Don't let the world change your smile, let your smile change the world :)  

#6 prettig

prettig

Member

• Members
  • Pip Pip Pip
  • 234 Posts:

Gepost 09 maart 2017 - 19:36

Maar zodra ik hem eerst rip en dan afspeel, moet/mag er geen verschil zijn, want dan gaan er bitjes verloren als het anders klinkt.

Waar ik inderdaad nog niet uit ben, waarom een waanzinnig mooi en duur loopwerk gebruiken (heb z'n speler gehad en verkocht toen de rips niet slechter klonken) ?

Wat voegt dat toe als je gaat rippen..... Zijn bitjes, dus moet perfect zijn.

#7 mumsoft

mumsoft

Senior Member

• Members
  • Pip Pip Pip Pip Pip
  • 8849 Posts:

Gepost 09 maart 2017 - 19:48

Dat is hele oude en foute theorie. Gaat prachtig op voor je pc en informatica, maar klopt niet meer voor muziek.
Daar heb ik inmiddels voldoende ervaring mee om dat met droge ogen te kunnen beweren. Als je daar eenmaal rekening mee houdt, houd je geen droge ogen meer bij het beluisteren van je rips.

If a man does not keep pace with his companions, perhaps it is because he hears a different drummer.
- Thoreau

- Spinoza

#8 prettig

prettig

Member

• Members
  • Pip Pip Pip
  • 234 Posts:

Gepost 09 maart 2017 - 20:43

Wat ik eigenlijk bedoel:
- rippen met een standaard pc loopwerk OF
- rippen met een high-end loopwerk

Is er verschil?
Want een cd speler met een goed loopwerk klinkt beter (10 tallen kg, super stabiel, super mooie laser, etc.....).
En dan stop ik het schijfje in een ventilator/wiebel loopwerkje van euro 30,- om te rippen en denk dan wat mis ik nu in mijn redenatie!?

Dus kunnen we beter rippen met een goed loopwerk?

#9 Hans van Liempd

Hans van Liempd

2003 member

• Members
  • Pip Pip Pip Pip Pip
  • 18677 Posts:

Gepost 09 maart 2017 - 20:49

Hoe ga je dat doen, rippen met een high-end loopwerk?

#10 prettig

prettig

Member

• Members
  • Pip Pip Pip
  • 234 Posts:

Gepost 09 maart 2017 - 20:59

Hoe ga je dat doen, rippen met een high-end loopwerk?

Ja is de volgende vraag, want als dat beter is dan is er een weg......eerst weten of dat beter is (al wat op gezocht en meningen zijn daar aardig over verdeeld, waarschijnlijk omdat ze er niet zijn.... Haha).

Maar ik vraag me dan af waarom maken we die high-end loopwerken dan en gebruiken we ze NIET om te rippen maar wel om af te spelen?

#11 kappa7

kappa7

Audioloog

• Members
  • Pip Pip Pip Pip Pip
  • 4294 Posts:

Gepost 09 maart 2017 - 21:01

Wat ik eigenlijk bedoel:

Is er verschil?
Want een cd speler met een goed loopwerk klinkt beter (10 tallen kg, super stabiel, super mooie laser, etc.....).
En dan stop ik het schijfje in een ventilator/wiebel loopwerkje van euro 30,- om te rippen en denk dan wat mis ik nu in mijn redenatie!?

Nope niet mee eens.
Je computter heeft geen controle over het loopwerk en kan dus niet de fouten herkennen en herlezen.
Gebruik je een programma als exact audio copy dan kun je na de rip zien hoe exact de rip was en kunnen zelfs de onleesbare delen van internet worden aangevuld.

#12 mumsoft

mumsoft

Senior Member

• Members
  • Pip Pip Pip Pip Pip
  • 8849 Posts:

Gepost 09 maart 2017 - 21:07

Wat ik eigenlijk bedoel:

Is er verschil?

Dan komt alleen dat bitperfect om de hoek kijken. En dat lukt met zo´n wiebelding denk ik ook wel. Hier geen Exact Audio Copy, maar wel een versie van cdparanoia die checkt of er geen leesfouten waren. Gaat het niet tig keer proberen, en haalt ook niks van internet, maar van de 1000 cd's die ik ermee geript heb zal er eens 1tje van worden afgekeurd. Pfoe. Verwaarloosbaar, en oplosbaar, want die ene doe ik dan wel op mijn pc over.

- Thoreau

- Spinoza

#13 prettig

prettig

Member

• Members
  • Pip Pip Pip
  • 234 Posts:

Gepost 09 maart 2017 - 21:17

Ahaaaa dat dacht ik ook al..... Want als z'n wiebelig ding fouten zou maken dan hadden we toch een dik probleem.
Goede software gebruiken is dus het advies.

Tja waarom men dan nog dure cd loopwerken maakt !? Volledig overbodig, gewoon simpel ding met ingebouwde on the-fly-ripper naar DAC en klaar. Wellicht iets te simpel gedacht.

#14 Hans van Liempd

Hans van Liempd

2003 member

• Members
  • Pip Pip Pip Pip Pip
  • 18677 Posts:

Gepost 09 maart 2017 - 21:20

Ahaaaa dat dacht ik ook al..... Want als z'n wiebelig ding fouten zou maken dan hadden we toch een dik probleem.
Tja waarom men dan nog dure cd loopwerken maakt !? Volledig overbodig, gewoon simpel ding met ingebouwde on the-fly-ripper naar DAC en klaar. Wellicht iets te simpel gedacht.

Dat goedkope loopwerkje zie je dan ook steeds vaker.

#15 Pjotr

Pjotr

Member

• Members
  • Pip Pip Pip Pip Pip
  • 14512 Posts:

Gepost 09 maart 2017 - 21:36

Ho ho, een audio CD is niet hetzelfde als een data CD. Bij een data CD wordt een veel sterkere foutcorrectie toegepast, 1 fout en software werkt niet meer bv. Bij een audio heeft men er voor gekozen dat een paar fouten niemand hoort. Ik gebruik zelf dBpoweramp dat de meeste CD's in ca. 3 minuten foutloos ript. Ook met audio kan het dus foutloos (of bitperfect). En als dat niet lukt dan helpt even afsoppen meestal.

Don't obsess over it. Life's too short and there's too much music to be heard.

#16 mumsoft

mumsoft

Senior Member

• Members
  • Pip Pip Pip Pip Pip
  • 8849 Posts:

Gepost 09 maart 2017 - 21:47

Vermoedelijk zijn die dure cd-loopwerken bedoeld voor het afspelen van cd's. En dan is het sowieso wel fijn als ze niet rammelen of  suizen, en (mijn ervaring) maakt het ook uit welk materiaal gebruikt is. Niet voor het bitperfecte, maar het muzikale karakter.

- Thoreau

- Spinoza

#17 prettig

prettig

Member

• Members
  • Pip Pip Pip
  • 234 Posts:

Gepost 09 maart 2017 - 21:47

Dat van de foutcorrectie bij software snap ik uiteraard.
Dat dat met audio een stuk minder is ook, vroeg me alleen af hoe belangrijk de stabiliteit van de speler is bij rippen.
Schijnbaar dus niet zo spannend .... Dus opgelost.

Cd speler is natuurlijk veel meer "afhankelijk" van stabiliteit want dat is een stroom van data die er in een keer foutloos doorheen moet.

Alleen een stille USB speler zou wel leuk zijn .....

#18 Pjotr

Pjotr

Member

• Members
  • Pip Pip Pip Pip Pip
  • 14512 Posts:

Gepost 09 maart 2017 - 22:01

Wat betreft die PC loopwerkjes, een goedkoop rammel 15 eurie ding kan het meestal wel foutloos. Kost soms wel moeite, maar lukt meestal wel. Aan de andere kant, een duurdere Plextor PX891SAW is wel van een ander kaliber. Is nog een ouder loopwerk speciaal geoptimaliseerd voor kopieer en dupliceerwerk. Is veel degelijker en ook betrouwbaarder. En vooral ook sneller! Heb je echt veel te rippen dan loont het die extra investering wel naar mijn mening. Is alleen moeilijk te vinden. Ik heb de mijne in de VS besteld bij deze tent: http://www.runtechme...ner-Dive=Writer

Deze post is bewerkt door Pjotr: 09 maart 2017 - 22:02

Don't obsess over it. Life's too short and there's too much music to be heard.

#19 Tubejack

Tubejack

Senior Member

• Members
  • Pip Pip Pip Pip Pip
  • 4383 Posts:
  • Interests:Vintage audio, Linux, mensen

Gepost 09 maart 2017 - 22:52

Maar zodra ik hem eerst rip en dan afspeel, moet/mag er geen verschil zijn, want dan gaan er bitjes verloren als het anders klinkt.

Waar ik inderdaad nog niet uit ben, waarom een waanzinnig mooi en duur loopwerk gebruiken (heb z'n speler gehad en verkocht toen de rips niet slechter klonken) ?

Wat voegt dat toe als je gaat rippen..... Zijn bitjes, dus moet perfect zijn.

Ikzelf  ben door een aantal fases gegaan. Met dezelfde vragen die jij stelt en dezelfde logica.  Nu rip ik zelden meer.

Maar draai CD's via een niet te duur CXC loopwerk  En stream momenteel viaQobuz en Tidal. Vind ik veel beter klinken, dan eigen geript materiaal 

Gewoon lekker zelf proberen.  :) 

I love vintage  :) https://tubejack.nl  Don't let the world change your smile, let your smile change the world :)  

#20 prettig

prettig

Member

• Members
  • Pip Pip Pip
  • 234 Posts:

Gepost 10 maart 2017 - 10:23

Ik ga rippen en z'n plextor is helemaal niet duur zag ik (had vroeger altijd plextor, toen maakte het nog heel veel uit welke je had bij cd-rom's en zeker de RW's, nu doet alles het).

Als het er 1-op-1 op komt ben ik blij. En ik hang de marantz aan de dac om te selecteren (is tenminste stil).

Volgende vraag:

Welke rip software ?

Waarom:

- vroeger toen mp3 kwam ben ik al gaan rippen en toen weken bezig geweest om uit te zoeken WELKE encoder te gebruiken, destijds was fraunhofer de beste nu doet alles mp3 goed (alleen mp3 is niet goed dus ook snel mee gestopt)

- dus wellicht geldt dat ook voor lossless encoding (heb het idee dat het weinig uitmaakt)

Welke software ?

0 Gebruiker(s) lezen dit topic

0 gebruikers, 0 gasten, 0 anonieme gebruikers