Jump to content

Nieuwe (andere) luidsprekers, maar wat ?


Hans van Liempd
 Share

Recommended Posts

Even wachten tot de ESS-sen bij Marco binnen zijn. Dat lijkt me nog de beste mogelijkheid.

 

De meeste luidsprekers zijn al gauw te groot voor m'n luisterhok. En dan niet de afmetingen, maar het laagbereik. Zeker met basreflexpoorten. De Omega's waren ook groot, maar hadden een gesloten baskast. Dan kan het weer wél.

 

Maar hoe dan ook, ik wil eerst de Watt/Puppy's verkopen. Nóg meer spullen zie ik niet zitten.

Link to comment
Share on other sites

  • Members

Hoe groot zijn die ESS eigenlijk. Als je ze koopt krijg je het trouwens druk met al het bezoek Hans.

Pak-em-beet 1 meter bij 40 bij 40 cm. Valt dus an sich reuze mee!

 

Ik vond nog een paar foto's uit de jaren 70-80, en ik heb het nu eens een keer niet over hoe iets klinkt, maar ik vind dat ze er ZO gaaf uitzien...

 

10703dcaedae1436d94fdab6b41a8cc8.jpg

 

6996bcc9276bf27d080205c0c770b08c.jpg

 

ess_amt_1_loudspeaker_system.jpg

 

... ik zat in die tijd zwaar in mijn Genesis en Marillion periode, dat was echt magisch over die luidsprekers. Dikke Pioneer SX-1010 er op (die ik trouwens nog steeds heb), Micro Seiki BL-51 en GAAN! Maar nu laat ik mijn sentiment even spreken.

 

We verwachten ze met een dag of 10-14 hier te hebben, iedereen is welkom om ze dan even te komen beluisteren/bekijken/besnuffelen/ondergaan. Misschien wordt het wel een fiasco, maar who cares! Op dit moment hebben ze nog alles mee, vooral die 'je moet ze aanraken' uitstraling...

 

Wol, kom er maar in!

Link to comment
Share on other sites

... ik zat in die tijd zwaar in mijn Genesis en Marillion periode, dat was echt magisch over die luidsprekers. Dikke Pioneer SX-1010 er op (die ik trouwens nog steeds heb), Micro Seiki BL-51 en GAAN! Maar nu laat ik mijn sentiment even spreken.

 

We verwachten ze met een dag of 10-14 hier te hebben, iedereen is welkom om ze dan even te komen beluisteren/bekijken/besnuffelen/ondergaan. Misschien wordt het wel een fiasco, maar who cares! Op dit moment hebben ze nog alles mee, vooral die 'je moet ze aanraken' uitstraling...

 

Wol, kom er maar in!

Leuk Marco, ik hoop binnenkort deel 2 van mijn SX-1010 te kunnen publiceren  :)

Link to comment
Share on other sites

  • Members

Leuk Marco, ik hoop binnenkort deel 2 van mijn SX-1010 te kunnen publiceren  :)

Niet weg doen daarna he! Het is echt een beest van een versterker. Misschien lichtjes neigend naar de warme kant, maar wat een power...

 

Pioneer-SX1010.jpg

 

... blijft 1 van mijn favorieten uit de Monster-receiver reeks!

Link to comment
Share on other sites

Geen kans Duck, het heeft er alle schijn van dat deze draad vooral bedoeld is als klankbord voor Hans' cognitieve resonantie

 

Jammer,

Nu ja, een gebruikte S9900 ga je toch in deze regio niet vinden (en zeker niet onder de 10000 euro). Misschien in rusland of japan..

Link to comment
Share on other sites

Niet weg doen daarna he! Het is echt een beest van een versterker. Misschien lichtjes neigend naar de warme kant, maar wat een power...

 

... blijft 1 van mijn favorieten uit de Monster-receiver reeks!

Ik kan niet wachten tot hij weer speelt, de mijne is behoorlijk "uitgewoond"   :blink: Uitdaging  ;)

Link to comment
Share on other sites

smeer gewoon je speakers en apparatuur in met trollensnot, stop overal een Bybee Signal Enhancer onder, en zet een audiolamp neer. Zit je de 1e tien jaar met open mond te luisteren :D

 

 

ps : 30 cm is leuk, maar mijn eigen subjectieve persoonlijke ervaring met passieve resonatoren in mijn set en mijn kamer is : niet doen.

Link to comment
Share on other sites

  • Members

En Marco is op jouw hoofd een baksteen gevallen, dat is toch verleden tijd, je zal wel veel vetkuifplaten hebben.

 

Mvg wol geen elvis fan

Dat niet, wel een keer van een brug gedonderd, nekwervel verschoven en sleutelbeen gebroken. Was in de jaren 70, helpt dat?

 

Maar eeeeh, wat is er mis met een beetje sentiment? Veel moderne luidsprekers kunnen net een beetje te veel van het goede zijn, die kunnen echt opknappen van het smeuige van oude versterkers. Hetzelfde voor oude school luidsprekers, die doen soms wonderen met moderne versterkers. Maar dat is geen verkopertjes praatje he, dus nu ligt het weer aan mijn verstand? De definitie ''matchen'' ligt mij eerder voor de hand.

 

Ik heb, kwa luidsprekers, nu eenmaal een voorliefde voor hoog rendement. Dat geeft iets tastbaars aan de muziek. Geen gordijn wat verdwijnt of zo, dat soort supelatieven blijf ik verre van, maar iets echts, iets grijpbaars. Veel conventionele systemen (waar ook hier de meesten mee spelen) beschikken over een ''normale'' tweeter. Op sich helemaal niets mis mee, maar die vallen na een meter al behoorlijk af, laat staan op de luisterpostitie van zeg 2.5-3.5 meter. De reden dat sommigen dan ook liever nearfield opstellen, dan valt het hoog nog relatief verwaarloosbaar af (of een koptelefoon opzetten). Hoorns vallen pas na een meter of 3-4 af. Zijn die dan ineens veel feller? Nee dus, die geven alleen eerlijker weer op de gemiddelde luisterpositie. Denk daar maar eens over na! En dat geldt trouwens ook voor electrostaten/magnetostaten. Snap je gelijk waar buiten mijn voorliefde voor hoorns ook mijn enthousiasme voor Kenrick Sound en ESS vandaan komt. Anders, maar wel in bezit van die goede eigenschappen (en iets waar vele tientallen jaren lang research in zit). Wat had dat nou toch nog meer? O ja, draaitafels...

 

 

Als sentimentele afsluiter dan nog even, wel eens een Heathkit gehoord? Ben je gelijk weer een tijdje stil en ga je weer naar muziek luisteren...

 

Heathkit.jpg

 

Heathkit AA-21D versterker en AJ-43D tuner: mooi, mooi, mooi!

Link to comment
Share on other sites

 De reden dat sommigen dan ook liever nearfield opstellen, dan valt het hoog nog relatief verwaarloosbaar af (of een koptelefoon opzetten). Hoorns vallen pas na een meter of 3-4 af.

 

Juist. Komt nog bij dat je nearfield een ander interactie met de ruimte hebt omdat de verhouding weglengte direct geluid en 1e reflectie veranderd. Het verschil wordt groter. Interactie van hoornsystemen en vellen is ook anders, hebben vaak een "nauwer" afstraalpatroon wat een soortgelijk, maar niet identiek effect oplevert. Het kan echter ook ellende opleveren als gevolg van te weinig diffuse reflecties.

Klipsch Heresy nearfield is wel een aardige om eens te proberen. Die oude Martin Logan CLSen in nearfield overigens ook, alsof je in een paartje Staxen woont.

Link to comment
Share on other sites

  • Members

Ess is geen hoorn, want hij straalt naar voren en na achteren, knalt wel meer niet.

Goed voor beton rock.

 

Mvg wol

Een ESS is geen hoorn... Goh! Nee, het is deels een magnetostaat, maar dan 1 met rendement.

Wist je trouwens dat betonrock 1 van de moeilijkst goed weer te geven muziek is? Als dat lukt, lukt daarna alles!

Link to comment
Share on other sites

Zeg Carl, heb je mijn PM gelezen? Of anders gezegd, je hebt een PM.

Nee hoor Marc, maar ik heb daar vaker problemen mee gehad. Ik heb je net mijn mailadres gezonden. Laat het horen als je die ontvangen hebt.

Link to comment
Share on other sites

Ja, die zag ik daarnet. Die heb je me nb in een pm gestuurd. En daar heb ik weer op geantwoord.

Enfin, als het echt niet lukt die pm van 10 maart te lezen zal ik je email-adres wel gebruiken.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Leuk demo modelletje. Denk niet dat t afgrond laag gaat, maar voor de rest zou t best wel eens erg goed kunnen zijn

 

https://www.hansaudio.nl/product/advance-acoustic-x-l1000-demo-98db/

 

http://advance-acoustic.com/en/hifi-loudspeakers/floorstanding-speaker/54-x-l1000-advance-paris

Edited by Duck-Twacy
Link to comment
Share on other sites

Leuk demo modelletje. Denk niet dat t afgrond laag gaat, maar voor de rest zou t best wel eens erg goed kunnen zijn

 

https://www.hansaudio.nl/product/advance-acoustic-x-l1000-demo-98db/

 

http://advance-acoustic.com/en/hifi-loudspeakers/floorstanding-speaker/54-x-l1000-advance-paris

En met 98dB@8 Ohm ook goed aan te sturen met Array..!

Link to comment
Share on other sites

Ik had die ook al gezien, maar met 1,22 m hoog en 44 cm breed best wel fors voor m'n luisterhok. En dan 81 kg/st. Twee trappen op..!! Misschien kunnen de delen appart gesjouwd worden.

 

29 Hz halen m'n W/P's niet.

 

Maar van wat ik gezien heb wel een van de mogelijke kandidaten. Wel een stap terug, van een Cadillac naar een Citroen.

Link to comment
Share on other sites

Hij is inderdaad wat fors. De 29 Hz is verder niet gespect. Kan -10 db zijn, of met room boost.

 

Mijn (relatief zware) 12" units doen 27 hz @ -db volgens de standaard formules voor gesloten systemen. Maar het rendament is veeel lager (nog geen 86 db/w/m)

Edited by Duck-Twacy
Link to comment
Share on other sites

De enige mid dome die ik zou willen

 

http://www.troelsgravesen.dk/ATC-SM75-150.htm

 

Of de Volt,die is ook goed (beide nu nog los te koop, maar niet lang meer)

 

http://www.wilmslow-audio.co.uk/atc-sm75-150-midrange-475-p.asp

 

Voor de rest een 20 cm mid unit tot 2300 hz, so what. Misschien niet de best spreiding (maar dat heeft ook nadelen). Maar genoeg oppervlakte om geen last te hebben van compressie. Denk dat het behoorlijke live achtig klinkt. En vermoedelijk lage vervorming. Lager dan van een 5 cm dome bij een beetje volume denk ik.

 

Volgens de test in Haute Fidelite is het midden het sterkste punt en dat had ik eigenlijk ook wel verwacht

Edited by Duck-Twacy
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...