Jump to content

Muziekbeleving bij Cock


mumsoft
 Share

Recommended Posts

  • 1 month later...

Heet van de naald maar ff:

Ook ik heb zojuist the Cock-experience ondergaan en inderdaad, flink onderste boven in 2 opzichten

- er zijn een flink aantal Cd's gedraaid ter demonstratie met meestal vrij onbekende muziek voor mij maar toch ook wat opera(Zauberflöte) en Kodo (Japanse drummer-athleten, ooit live gehoord in Carré) waarmee verschillende aspecten van de set  aan de tand werden gevoeld. Een buitengewoon gezond gebit. Dynamiek, slam, rust, holografisch en bijzonder fraai en veelzeggend het 'geluid' van zaal ambiance tijdens stilte! De ervaring die je hebt als je de aanwezigheid van een zeer grote ruimte 'voelt' als je daar in volkomen stilte aanwezig bent. Iets uit het haast onderbewuste toch geregistreerd.

Eigenlijk is dat de kern van het betoog van Cock: de (grote) invloed en het belang van het onhoorbare.

- aan mijn eigen muziek zijn we bijna niet meer toegekomen omdat de tweede zaak waar ik tamelijk van onderste boven was, de bevlogenheid van Cock is en de woordenvloed waarin hij die vertaalt :D . Volgens mij heb ik mijzelf ook niet helemaal onbetuigd gelaten want er kwam een einde aan de avond door een telefoontje van mijn ongeruste vrouw terwijl ik het gevoel had dat we nog maar net begonnen waren. Ik reken op een vervolg want ik ben noch uitgeluisterd noch uitgepraat.

Over de geluidskwaliteit hoef ik niet veel meer te zeggen: ik meen dat iedereen daar wel vertrok met het idee 'klonk het bij mij thuis ook maar zo'. Ik maak daarop geen uitzondering.

 

Hoopgevend in dat opzicht is de constatering dat het allemaal gebeurt in een doodnormale huiskamer (wel vrij gunstige lengte/breedte verhouding) en niet in een totaal aangepaste ruimte al zijn er wel degelijk duidelijk zichtbare akoestische voorzieningen en hebben de speakers, vooral aan de achterzijde, een flinke ruimte. Meer dan in een ook met andere bestemmingen gebruikte huiskamer vaak mogelijk is. De afstand tot de zijwand is daarentegen 'normaal' tot zelfs enigszins beperkt. Maar zoals reeds door anderen eerder opgemerkt, geen gedoe met een benauwde sweetspot.

 

De apparatuur van Cock is van stroomvoorziening tot speaker zonder uitzondering op een of andere manier bijzonder om niet te zeggen bizar. De draaitafel oogt op het eerste gezicht conventioneel maar is dat allerminst. Een tangentiale arm, veel perspex, 1-motorige snaaraandrijving maar op de keper beschouwd doet elk onderdeel in afwijking van het gewone niets onder voor de andere apparatuur. Motor, snaar, ophanging, plateau, allen zijn bij nadere beschouwing even bijzonder en tot in detail doordacht. En dan betreft het ook details die normaal gesproken niet aan de orde komen.

 

Gerard Reve wilde het boek (Van violet en de Dood) schrijven dat alle andere boeken overbodig zou maken en hij heeft die krachttoer ook volbracht. Cock schiet ook aardig op :D al hangt de draaitafel voorlopig volgens zijn eigen woorden nog houtje touwtje aan elkaar.

Een bijzondere avond en dat was het.

Edited by Kraus vonBentinck
Link to comment
Share on other sites

Weer een mooi verslag! Toevallig gisteren op de dagkalender van Onze Taal het gedicht van Jacob Cats:

 

"Elk acht zijn uil een valk, en, boven 't eigen mal,

Wil men nog dat het volk het ook geloven zal."

 

Zo vergaat je dat bij Cock. Ineens merk je dat je geen valk hebt. En je voelt je een beetje een uilskuiken. Maar na het knappen van een uiltje gaat het wel weer.  ;) 

Link to comment
Share on other sites

Jacob Cats: "Elk acht zijn uil een valk (te zijn),

 

Kijk eens aan, het enige mij bekende voorbeeld van het gebruik van de vijfde naamval in het Nederlands.

Tot in de jaren 60 hoorde je dat nog wel eens om de verwachtingen van ouders t.a.v. hun kind(eren) te temperen. Maar in het internet en twitter tijdperk is dat dode taal geworden. Jammer.

Link to comment
Share on other sites

Lang gedacht dat jij leraar Nederlands was geweest. Tot je me uit de droom hielp...

 

Spido was leraar Engels en hoewel daar geen naamvallen voorkomen had hij ongetwijfeld een A4 vol kunnen pennen over de opvoedkundige wijsheden van vadertje Cats. Maar we dwalen af van de holografisch weergave bij de Cock-experience. Leuk verslag Kraus, mooie impressie! De enige die totaal niet stil van het behaalde resultaat wordt, integendeel zelfs, lijkt Cock zelve te zijn. Dat lees ik keer op keer :D

Edited by Pjotr
Link to comment
Share on other sites

Cock heeft veel nagedacht en een goed gehoor. en ik denk 'moet ik opnieuw beginnen of zal ik mezelf aanleren blij te zijn'. Als het wat uren aanstaat ben ik zooo happy (ik weet het verschil wel hoor) ... is dat zelfhypnose ...

Link to comment
Share on other sites

Cock heeft veel nagedacht en een goed gehoor. en ik denk 'moet ik opnieuw beginnen of zal ik mezelf aanleren blij te zijn'. Als het wat uren aanstaat ben ik zooo happy (ik weet het verschil wel hoor) ... is dat zelfhypnose ...

 

Blij en tevreden zijn met jezelf en wat je hebt is een vaardigheid die maar weinig mensen beheersen. Dat is een groot goed, als het echt is tenminste en géén zelfhypnose :D

Link to comment
Share on other sites

Er is wel een heel groot verschil tussen de aanpak van Cock en de meeste luisteraars op het forum.

Cock maakt een product en zoveel jaar ervaring, materiaalkennis en inzicht in de materie verwerkt hij in iets waar hij in gelooft, wat meetbaar en vooral hoorbaar een verbetering is van de dingen die hij kent.

Voor de meesten van ons geldt dat wij proberen gewoon thuis er het beste van te maken met in ieder geval de dingen die je hebt of denkt te moeten modificeren, aanpassen, verschuiven en die uiteindelijk er toe moeten leiden dat je geniet van je muziekcollectie. Voor ons is het zaak om je niet te verliezen in de hardware, voor Cock is dat juist de crux. Wij streven naar tevredenheid, Cock naar vernieuwing en perfectionering van de techniek.

De overeenkomst is natuurlijk dat Cock, net als de meesten van ons, muziekliefhebber is.

 

Ik ging weg bij Cock met de toch wel lastige kennis dat ik bezig ben met het asfalteren van een weg die al na een paar honderd meter doodloopt.

Maar is dat zo erg? De geur van dampend pek heeft ook wel iets.

Edited by Kraus vonBentinck
Link to comment
Share on other sites

ik kwam er weg met het idee .... ok er zijn dus nog veel meer verdiepingen waarop het fout gaat , en het oplossen van fouten levert muziek op. weg die storing, weg de onderdelen die het geluid verknoeien, weg de mindere oplossing. maar ja dat vergt ook veel kennis.

Link to comment
Share on other sites

Met alle respect, ik lees jubel verhaal op jubel verhaal, maar zelden staat er inhoudelijk gezien iets in waar ik ook maar iets wijzer van wordt. Niet dat ik daar wakker van lig, want ik ben nauwelijks bezig met de kwaliteit dan de installatie, ik geniet van de muziek zelf en denk niet dat ik veel meer zal genieten als het nog net iets beter klinkt (belangrijkste verbering zou toch zoch zijn om de galmtijd te verlagen, dat snapt ik als leek zelf nog wel). Ik weet dat natuurlijk niet zeker, want ik weet niet wat ik zou voelen als het beter klinkt, want dat heb ik niet gehoord, ik ben er alleen niet mee bezig (pfff).

 

Als tegenvoorbeeld: zo'n paper over grounding van Bruno ( https://www.diyclassd.com/img/upload/doc/an_wp/WP_The_G_word.pdf ) , daar staat inhoudelijk heel wat in (te moeilijk voor mijn beperkte electronica kennis, dat weer wel). Als je dat bekijkt, dan heb je het gevoel, hier kan je wat leren...

 

Dat heb ik bij al die verslagen nauwelijks. Toch wordt er kennelijk honderuit gesproken en verteld. En toch klinkt het kennelijk fanatastisch (dat geloof ik overigens best). Maar op een of andere manier komt die wijsheid niet in dit soort luister verslagen terrecht. Het zou natuurlijk veel beter zijn als Cock zelf het toestenbord ter hand nam, Maar ik begriijp dat hij dat geen zin/tijd/goesting in heeft (mag best, is een eigen keuze en ik snap ook wel dat het niet makkelijk is om met high end audio je brood te verdienen).

 

Gewoon iets dat me opviel na een handvol van dit soort verslagen gezien te hebben. Geen kritiek op welke persoon dan ook (zeker niet op Cock, die ik verder helemaal niet ken).

 

Kleine nabrander op het verslag van Kraus. Het belang van ambiance, het gevoel van de ruimte. Dat is denk ik ook de verklaring waarom volgens veel recenten het toevoegen van en hele goede subwoofer (uberklasse Velodyne DD, JL Audio Gotham) zelfs bij hele goede full range speakers nog echt iets kunnen toevoegen aan het gevoel van ruimtelijkheid (mits goed ingeregeld natuurlijk). ze brengen de (illusie van de) ambiance van een concertzaal in de woonkamer. Sommige vinden die verbetering echt significant groot (wat gek is als de de hoofdspeakers ook al makkelijk 25 Hz doen, dus genoeg voor vrijwel alle muziek).

Edited by Duck-Twacy
Link to comment
Share on other sites

Cock vertelt heel veel over de manier waarop hij bezig is en de nauwkeurigheid waarmee hij meet. Om maar een paar voorbeelden te noemen, de werking van een stappenmotor, de invloed van rek in een snaar voor de aandrijving, waarom de massa van een plateau gering moet zijn, een lager niet lang mag uitlopen en zijn vermogen om gehoormatig die kelinigheden te beoordelen. Het is echter niet gemakkelijk om in een verslag die zaken te bespreken ook al omdat je vaak de technische kennis mist om alles te beoordelen en precies de juiste vragen te stellen.Voor mij en ik vermoed de meeste andere bezoekers geldt dat je niet op hetzelfde niveau zit.

Edited by Kraus vonBentinck
Link to comment
Share on other sites

Ik snap dat het zo eenvoudig <niet> is, zeker als het voornamelijk over draaitafels gaat, waar ik zelf niet zoveel mee heb (behalve dat ik het mooie apparaten vind).

 

Massa van het plateau gering, dat verrast me dan weer wel een beetje. Welke gedachte zit daar achter?

 

oeps, woordje "niet" vergeten

Edited by Duck-Twacy
Link to comment
Share on other sites

Zelfs als Cock het achterste van zijn tong laat zien dan nog had je discussie gehad maar over de technische merites. Hij legt genoeg uit naar mijn idee. Geen enkel hifimerk gaat zo ver. Alleen een lichte afgunst of extreme nieuwsgierigheid blijft natuurlijk latent aanwezig. Zie de post van Wol. En zo hoort het ook.

Link to comment
Share on other sites

Zelfs als Cock het achterste van zijn tong laat zien dan nog had je discussie gehad maar over de technische merites. Hij legt genoeg uit naar mijn idee. Geen enkel hifimerk gaat zo ver. Alleen een lichte afgunst of extreme nieuwsgierigheid blijft natuurlijk latent aanwezig. Zie de post van Wol. En zo hoort het ook.

 

Vind ik een beetje flauwekul. In de jaren '60 - '90 waren speakerbouwers trots op hun technische vorderingen. Ze waren toen niet te beroerd om tot in detail daarover te publiceren in allerhande tijdschriften, zowel voor het grote publiek als vakmatig in het JAES --> Decca, KEF, B&W, Yamaha, Technics, Sony, Epsilon en noem ze maar op. Tegenwoordig is een goed systeem bouwen gelijk toveren... of iets als met losse handen kunnen fietsen :D

Link to comment
Share on other sites

 

 

Massa van het plateau gering, dat verrast me dan weer wel een beetje. Welke gedachte zit daar achter?

 

 

 

Daar werkt zo'n rem denk ik het beste op. Een Fat Bob-achtig geval is daarvoor gewoon te log.

Link to comment
Share on other sites

Vind ik een beetje flauwekul. In de jaren '60 - '90 waren speakerbouwers trots op hun technische vorderingen. Ze waren toen niet te beroerd om tot in detail daarover te publiceren in allerhande tijdschriften, zowel voor het grote publiek als vakmatig in het JAES --> Decca, KEF, B&W, Yamaha, Technics, Sony, Epsilon en noem ze maar op. Tegenwoordig is een goed systeem bouwen gelijk toveren... of iets als met losse handen kunnen fietsen :D

 

Misschien gaat Cock zijn memoires eens publiceren. Moet hij wel een secretaris in dienst nemen.

Link to comment
Share on other sites

Het gaat een beetje vreemde kant op met dit topic. Er gebeuren bij Cock echt geen wonderen. Het klinkt beregoed en overtuigend bij hem en het laat zien hoever je in een gewone huiskamer kunt komen met 'high fidelity'.

Bij zijn uitleg legt Cock er de nadruk op hoezeer het van belang is onder de ruisvloer ook goede resultaten te bereiken. En technisch is hij in staat daar meetbare verbeteringen aan te brengen die het uiteindelijke resultaat in het hoorbare gebied ten goede komen.

Hoe de harmonizers precies in elkaar zitten verraadt hij niet (de kastjes zijn dicht gegoten) maar hoe het werkt legt hij wel degelijk uit en hij demonstreert het effect er van. Men wordt ook door schade en schande wijzer want de voorbeelden dat een ander mooi weer speelt met iets wat jij hebt bedacht zijn legio.

Wat de draaitafel betreft is er volgens mij al helemaal geen sprake van geheimzinnigheid. De gedachten achter het naar extreme specificaties vervaardigde plateau zijn allemaal gewoon beschreven en uitgelegd net als de ingrepen die hij heeft gedaan bij de speakertjes. Dat zijn ideeën werken blijkt ook wel uit het feit dat met een afspeelgewicht van 0,3 gram(!) een groef van 100mu foutloos wordt afgetast. Hoeveel 'bewijs' heb je dan nog nodig?

Cock is trouwens helemaal geen aanhanger van KEF en beschouwt de LS50 als een toevalstreffer en heeft weinig goede woorden over voor de opvolger van de LS50 die door KEF als vervolg op het succes op de markt zijn gezet.

 

Er is totaal geen sprake van voodoo zoals bij de klankschaaltjes, barnstenen plaatjes en de demagnitizer van Furutech en vergelijkbare onzin.

Link to comment
Share on other sites

 

Men wordt ook door schade en schande wijzer want de voorbeelden dat een ander mooi weer speelt met iets wat jij hebt bedacht zijn legio.

 

Dat er bij Cock geen sprake is van Voodoo lijkt mij evident. Het is ook meer de wazigheid over de "Harmonizers" op dit forum die die suggestie wekt. Er wordt hier wel veel gepraat over hoe het al dan niet zit, maar eigenlijk bar weinig gezegd. Dat anderen mooi weer kunnen spelen met Cock zijn geklus kan eigenlijk juist vanwege de geheimzinnigheid die er om heen gehangen wordt.

Edited by Pjotr
Link to comment
Share on other sites

Er is totaal geen sprake van voodoo zoals bij de klankschaaltjes, barnstenen plaatjes en de demagnitizer van Furutech en vergelijkbare onzin.

 

M.i. zijn dat pleisters op de wonde(n), terwijl Cock ervoor zorgt dat er helemaal geen wonden zijn. Of doekjes voor het bloeden, waar bij Cock niets bloedt.

Edited by mumsoft
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...