Jump to content

Zelfbouw stekkerblok


Hans van Liempd
 Share

Recommended Posts

Is dat voldoende veilig bij een bijv. losliggende draad? Aluminium is toch stroom geleidend? Is het niet beter om zo'n plaat in ieder geval aan de binnenzijde te bekleden met bijv. een rubber spray?

Die zou dan tegen een houten plaat geschroefd worden, en bovendien geaard.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Een stukje verder gekomen. Het aansluitkastje op de muur zit nu wat hoger, nu kunnen de kabels en stekkers er onderdoor. De stekkerdoos wordt 55 cm lang en krijgt bovenop 6 stopcontacten en op beide uiteinden komt er een. Op de stopcontacten op de kopse kanten komen de eindversterkers. Deze worden dan ook in ster bedraad. Voor aarde maakt dat weinig uit, deze is n.l. niet met de elektronica verbonden en dient alleen als afscherming.

 

De plankjes liggen al gezaagd in de garage. Volgende week in elkaar zetten.

Link to comment
Share on other sites

O ja, daar nam onze handarbeidleraar ons al mee in het ootje.

Ga jij eens een potje ooievaarskuitvet halen bij de amanuensis!

 

Maar daar trapt een volwassen audiofiel niet meer in. Meubelolie doet 't 'm.

Link to comment
Share on other sites

Het stekkerblok is klaar. Maar het zou kunnen dat ik het nog een keer openschroef om de bedrading beter te leggen. Nu is het een beetje een warboel.

 

Het krimpen en solderen van 8 draden ging perfect.

9005550611.jpg

 

Met krimpkous:

 

9005550612.jpg

 

De bedrading is middels dikke kroonstenen met de aansluitkabel verbonden:

 

9005550613.jpg

 

En het afgewerkte blok. Ik zie nu dat deze foto wazig is. Beetje lastig om een nieuwe te maken. Hij (zij?) ligt n.l. al achter de set.

 

9005550614.jpg

 

Het klinkt zeker niet minder dan met het andere stekkerblok. Iets wat met het serie aangesloten stekker wel het geval was.

Edited by Hans van Liempd
Link to comment
Share on other sites

Ziet er netjes uit, Hans! Ben benieuwd naar de binnenkant/bedrading

Eerst vier draden van 1,5 mm met elkaar verbonden met een krimpbusje van 6 mm2. Twee van de vier draden zijn langer gestript en steken een stukje uit de krimpbus.

 

Twee van deze setje zijn ook weer met een krimpbus met elkaar verbonden. Daarna heb ik de krimpbusjes die niet in de kroonsteen gaan gesoldeerd.

 

Alle draden hebben een gelijke lengte. Er is nu dus een echte sterbekabeling.

Edited by Hans van Liempd
Link to comment
Share on other sites

Ziet er heel mooi uit Hans! Maarrehhh, had je het aansluitsnoer en de uiteinden van de sterbedrading niet beter óók kunnen krimpen? Want kroonsteentje....  :huh:  :P. Het is dan alleen lastiger als je een ander aansluitsnoer (langer) wilt gaan gebruiken maar de is de verbinding dan niet beter?

Link to comment
Share on other sites

Ziet er heel mooi uit Hans! Maarrehhh, had je het aansluitsnoer en de uiteinden van de sterbedrading niet beter óók kunnen krimpen? Want kroonsteentje....  :huh:  :P. Het is dan alleen lastiger als je een ander aansluitsnoer (langer) wilt gaan gebruiken maar de is de verbinding dan niet beter?

Wel een grote kroonsteen waar de draden met adereindhulzen in gaan. En denk er aan dat de schroeven stevig zijn aangetrokken.

 

Een adereindhuls is niet als verbinding bedoeld. Meer om de draden bij elkaar te houden. Vandaar de soldering. Op deze manier had ik de aansluitkabel ook kunnen verbinden, maar dit vond ik toch makkelijker.

Link to comment
Share on other sites

Dat is het verschil tussen hobby en werk.

 

Bij het bedrijf waar ik eerder werkte wilden ze b.v. wel een tuinman sturen wanneer ik zaterdags kwam werken. Daar heb ik geen gebruik van gemaakt, omdat soms in de tuin werken ook leuk is.

 

Ik heb thuis geen professionele houtbewerkingsmachines, waardoor er handmatig nogal wat gedaan moet worden. Ook duurt het zoeken naar b.v. een beugeltje voor de trekontlasting zo maar 30 minuten.

Link to comment
Share on other sites

En nu een foto waarop te zien is hoe de kabels achter het rack liggen. Bedenk dat het twee dimensioneel is. Sommige kabels liggen dus verder van elkaar dan het lijkt..

 

9005550615.jpg

 

Verder nog een nieuwe netkabel voor de linker eindversterker gemaakt. De oude was nu bijna een meter te lang.

En de voedingskabel van de PC wat verlengt. Hierdoor staat de voeding nu wat verder van de rechter eindversterker en bijbehorende kabels.

 

Nu is 't dus klaar.

Edited by Hans van Liempd
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...