Ga naar inhoud

Foto

Belastingperikelen en andere politieke ergernissen

• Please log in to reply
377 replies to this topic

#1 Kraus vonBentinck

Kraus vonBentinck

Junior Member

• Members
  • Pip Pip Pip
  • 458 Posts:

Gepost 13 januari 2017 - 12:31

Jaar verziekt. De voorlopige aanslag van de belasting is op de mat gevallen. Ik ben bevangen door razernij,

Deze post is bewerkt door Moderator2: 13 januari 2017 - 17:07

#2 carl

carl

Member

• Members
  • Pip Pip Pip Pip Pip
  • 8934 Posts:
  • Interests:muziek/audio/
    literatuur/strips/
    zeilen/wijn

Gepost 13 januari 2017 - 12:38

Dat ken ik Kraus, maar ja als je ziet wat ze allemaal na de verkiezingen willen doen zal je volgend jaar wel meer moeten betalen. Als ex beleidsmedwerker zeg ik altijd, dat je zeer omzichtig met veranderingen moet omgaan want de vraag is altijd of het beter wordt, maar wel altijd duurder. Eigenlijk net Hifi om on topic te blijven :biggrin:

Deze post is bewerkt door carl: 13 januari 2017 - 12:39

carl

#3 mumsoft

mumsoft

Senior Member

• Members
  • Pip Pip Pip Pip Pip
  • 8849 Posts:
  • Interests:Audio (structuurinformatie), Linux, literatuur.

Gepost 13 januari 2017 - 12:42

Jaar verziekt. De voorlopige aanslag van de belasting is op de mat gevallen. Ik ben bevangen door razernij,

,....

Stille woede? Hartaanval? ga dalijk ook maar even kijken bij de voordeur. Mocht ik er morgen niet zijn, dan weten jullie waarom. :huh:

M :ph34r: rc

If a man does not keep pace with his companions, perhaps it is because he hears a different drummer.
Let him step to the music he hears, however measured or far away.
- Thoreau

Alles wat voortreffelijk is, is even moeilijk als zeldzaam.
- Spinoza

#4 Kraus vonBentinck

Kraus vonBentinck

Junior Member

• Members
  • Pip Pip Pip
  • 458 Posts:

Gepost 13 januari 2017 - 13:02

Ik sta echt helemaal op tilt. 23 december moest ik nog een naheffing betalen van 2988 en drie weken later nog  3948 er over heen. De rekeningen vallen als een tsunami op de mat nu en zo meteen ook nog de vervloekte OZB die hier ook gedeeltelijk en geniepig wordt aangevuld met de razendsnel ingevoerde precariobelasting. 21% (!!!!!!) BTW, de zompige, verstikkende deken die over heel Nederland ligt.

Ik zal in mijn hele leven nooit 1 cent AOW ontvangen want ik moet over mijn pensioen veel meer belasting betalen dan er ooit aan AOW zal binnen komen.

#5 Pjotr

Pjotr

Member

• Members
  • Pip Pip Pip Pip Pip
  • 14512 Posts:

Gepost 13 januari 2017 - 13:03

Dat ken ik Kraus, maar ja als je ziet wat ze allemaal na de verkiezingen willen doen zal je volgend jaar wel meer moeten betalen. Als ex beleidsmedwerker zeg ik altijd, dat je zeer omzichtig met veranderingen moet omgaan want de vraag is altijd of het beter wordt, maar wel altijd duurder. Eigenlijk net Hifi om on topic te blijven :biggrin:

Willen ze wat DOEN dan? Mij niets van bekend. Nou ja, vorig jaar hielden de rijksboekhouders 5 miljard aan schraapgeld over....

Don't obsess over it. Life's too short and there's too much music to be heard.

#6 Ove Rickland

Ove Rickland

Member

• Members
  • Pip Pip Pip
  • 473 Posts:

Gepost 13 januari 2017 - 13:23

Ik sta echt helemaal op tilt. 23 december moest ik nog een naheffing betalen van 2988 en drie weken later nog  3948 er over heen. 

Maar kwamen die (na)heffingen dan onverwacht of waren ze onterecht?

Elke dag dronken is ook een geregeld leven.

#7 Kraus vonBentinck

Kraus vonBentinck

Junior Member

• Members
  • Pip Pip Pip
  • 458 Posts:

Gepost 13 januari 2017 - 13:30

onverwacht en voor mijn gevoel ook volslagen onterecht. Ik sta echt verbijsterd van de bedragen die geëist worden.

#8 Groovy

Groovy

Senior Member

• Members
  • Pip Pip Pip Pip Pip
  • 2158 Posts:
  • Interests:Vintage audio-Vintage fourniture.
    Tuin.

Gepost 13 januari 2017 - 14:00

Naar ik aanneem ga je daar over in gesprek met de belastingdienst.

Ik heb een keer een aanslag gehad van e2000 wegens bijverdienste,dat bleek een fout van de belasting te zijn.

I love vintage.

#9 mumsoft

mumsoft

Senior Member

• Members
  • Pip Pip Pip Pip Pip
  • 8849 Posts:

Gepost 13 januari 2017 - 14:13

Deze post is bewerkt door mumsoft: 13 januari 2017 - 17:37

If a man does not keep pace with his companions, perhaps it is because he hears a different drummer.
- Thoreau

- Spinoza

#10 mumsoft

mumsoft

Senior Member

• Members
  • Pip Pip Pip Pip Pip
  • 8849 Posts:

Gepost 13 januari 2017 - 14:58

Ik zal in mijn hele leven nooit 1 cent AOW ontvangen want ik moet over mijn pensioen veel meer belasting betalen dan er ooit aan AOW zal binnen komen.

Je kunt ook denken, wat leuk, dik pensioen en notabene betaalt de AOW mijn belasting.
Daar word je toch vrolijk van?

- Thoreau

- Spinoza

#11 Tubejack

Tubejack

Senior Member

• Members
  • Pip Pip Pip Pip Pip
  • 4383 Posts:
  • Interests:Vintage audio, Linux, mensen

Gepost 13 januari 2017 - 16:17

onverwacht en voor mijn gevoel ook volslagen onterecht. Ik sta echt verbijsterd van de bedragen die geëist worden.

Belasting betalen voelt meestal onterecht :wacko: Op mijnpensioenoverzicht kun je vóóraf ongeveer bekijken wat de bruto en netto bedragen zijn.  

Dus als je vanaf 1 januari 2016 maandelijks netto €500 meer op je rekening gestort kreeg dan zouden de "alarm bellen" al moeten rinkelen.  Klopt dit wel?

Maar goed evengoed niet leuk.  Ik ken en herken dergelijke naheffingen, toen ik nog ondernemer was :(

Evengoed veel plezier morgen en verder iedereen die gaat  :)  

Deze post is bewerkt door Tubejack: 13 januari 2017 - 16:24

I love vintage  :) https://tubejack.nl  Don't let the world change your smile, let your smile change the world :)  

#12 Kraus vonBentinck

Kraus vonBentinck

Junior Member

• Members
  • Pip Pip Pip
  • 458 Posts:

Gepost 13 januari 2017 - 16:36

De economische theorie onderscheidt slechts 3 vormen van eigendomsoverdracht (meer zijn er ook niet): roof, ruil en gift.

Dit onderscheid berust op wilsovereenstemming. Bij koop is er sprake van van wilsovereenstemming tussen twee partijen die handelingsbekwaam (meerderjarig dus) zijn terwijl er bij roof en gift geen wilsovereenstemming is maar eenzijdigheid.

Dat er bij belasting sprake zou zijn van wilsovereenstemming berust op de fictie dat de uitvoerende macht slechts belasting mag heffen na toestemming van de wetgevende macht(het parlement/de volksvertegenwoordiging) Een zwaar bevochten recht in de geschiedenis. In de praktijk valt het echter gewoon onder roof. Tot op de dag van vandaag zijn roof en gift de meest voorkomende vormen van eigendomsoverdracht. Met de bijbehorende onvrede.

Deze post is bewerkt door Kraus vonBentinck: 13 januari 2017 - 16:36

#13 Pjotr

Pjotr

Member

• Members
  • Pip Pip Pip Pip Pip
  • 14512 Posts:

Gepost 13 januari 2017 - 16:54

Dat is het geval indien geld een statisch iets zou zijn, Dat is niet zo. Het is iets wat in de rondte loopt en wat economie heet. Hoe het in de rondte loopt wordt grotendeels bepaald door de overheid met daarnaast een aantal slimmeriken die wat extra kanaaltjes over eigen erf gegraven hebben.

Maar ok, de sfeer voor morgen zit er goed in: Spit, griep, ijs en sneeuw, rode en oranje codes, blauwe enveloppen enz.

Deze post is bewerkt door Pjotr: 13 januari 2017 - 16:59

#14 Tubejack

Tubejack

Senior Member

• Members
  • Pip Pip Pip Pip Pip
  • 4383 Posts:

Gepost 13 januari 2017 - 17:03

Jij gaat waarschijnlijk "vrienden" maken bij de Belasting dienst Kraus.  Terwijl het gewoon je eigen schuld is  :ph34r:

I love vintage  :) https://tubejack.nl  Don't let the world change your smile, let your smile change the world :)  

#15 Kraus vonBentinck

Kraus vonBentinck

Junior Member

• Members
  • Pip Pip Pip
  • 458 Posts:

Gepost 13 januari 2017 - 17:41

Eind jaren '60 had ik een vakantiebaantje en betaald kreeg ik in een langwerpig bruin envelopje met wat papier- en muntgeld. Ook daarin een heel smal strookje waarop doorgedrukt in een blauwe kleur zeer fijn wat getallen geschreven stonden: het traject van bruto naar netto. De man die mij mijn envelopje gaf zei me bij het afscheid dat je als student de belasting terug kon vragen. Ik fietste dus geruime tijd later naar het belastingkantoor aan de Puntegaal('plukmekaal')straat, wandelde gemoedelijk naar binnen, aanschouwde voor het eerst in mijn leven een paternoster en kwam uiteindelijk met behulp van wat welwillende ambtenaren terecht op het kamertje van iemand die er iets van wist. Onder het genot van koffie & sigaretje vulden wij samen een T-formulier in, kreeg ik een hand en na nog wat vriendelijkheden over toekomstplannen betrad ik weer de buitenwereld. Mijn fiets stond er nog. Enige tijd later ontving ik een cheque die je bij het postkantoor kon inwisselen tegen echt geld.

Zo'n 10 tot 15 jaar geleden had ik ook een vraagje voor de belasting want ik had volgens mij een dubbele aanslag gekregen. In het volste vertrouwen en gesterkt door eerdere ervaringen besloot ik er een middagje 'urban jungle tour' van te maken. Op gympen en in spijkerbroek, een lekker jekkie, de walkman in de oren en voor het eerst weer in de metro sinds de openingsdag (2 uur vastgezeten bij station Waalhaven door een mankement- wel gelijk de detective opgelost die men gratis meekreeg bij de eerste ritten - de clou was dat de metro niet kon rijden wanneer de automatische deuren niet correct waren gesloten) begaf ik mij naar het geheel nieuwe belastingkantoor 'op Zuid'.

De metro bleek onder de graffiti te zitten, hangjongeren lagen onderuitgezakt met hun voeten op de banken tegenover hen en de perrons waren gehuld in een eng gelig licht. Een gure wandeling over winderige straten bracht mij daarna op mijn bestemming. Een gewapende portier opende de buitendeur op een kier en wees mij een plek in een grote hal waar ik, na een nummer te hebben getrokken, kon wachten op mijn beurt. Er waren flink wat nummers voor mij en de troosteloze moedeloosheid van de overige aanwezigen viel mij direct op na de overal aanwezige borden, stickers & posters te hebben gelezen waarop in niet mis te verstane bewoordingen werd vermeld dat van elke bedreiging of gewelddadigheid tegen het personeel onmiddellijk de hulp van de politie werd ingeroepen. Men verwachtte kennelijk nogal wat want het aantal bewakers was nauwelijks minder dan het aantal bezoekers. Anderhalf uur later was ik tot de conclusie gekomen dat mijn middagje stadstoer misschien niet zo'n goed idee was.

Op mijn beurt mocht ik langs de bewakers door een glazen deur en werd geleid naar een ongeveer twee meter hoge lessenaar waarachter een overheidsdienaar zetelde. Staande voor de lessenaar, hoog opkijkend naar de boven mij gestelde overheid mocht ik mijn papiertje overhandigen, kreeg te horen dat men voor zulke dingen niet hoefde aan te komen en stond drie minuten later weer buiten.

Mijn retourtje was verlopen en ik heb de taxi naar huis genomen. A sadder, wiser man. Sinds die tijd realiseer ik mij dat de gemiddelde burger in ieder geval 1 vijand heeft: zijn eigen overheid.

Deze post is bewerkt door Kraus vonBentinck: 13 januari 2017 - 17:48

#16 mumsoft

mumsoft

Senior Member

• Members
  • Pip Pip Pip Pip Pip
  • 8849 Posts:

Gepost 13 januari 2017 - 17:55

T'is skrikkelijk.

611952.jpg

- Thoreau

- Spinoza

#17 Tubejack

Tubejack

Senior Member

• Members
  • Pip Pip Pip Pip Pip
  • 4383 Posts:

Gepost 13 januari 2017 - 18:18

Over het algemeen, heb ik weinig moeite, met mensen die veel belasting moeten betalen.  <_<

#18 Pjotr

Pjotr

Member

• Members
  • Pip Pip Pip Pip Pip
  • 14512 Posts:

Gepost 13 januari 2017 - 18:21

I.d.d. Jack, weinig belasting betalen, althans op de reguliere wijze, is ook geen pretje.

#19 Tubejack

Tubejack

Senior Member

• Members
  • Pip Pip Pip Pip Pip
  • 4383 Posts:

Gepost 13 januari 2017 - 18:40

In mijn vrienden- en kennissenkring heb ik mensen die werken bij de Belasting.

Dood normale mensen, die net als ik niet te veel belasting willen betalen.   ;)  

#20 Kraus vonBentinck

Kraus vonBentinck

Junior Member

• Members
  • Pip Pip Pip
  • 458 Posts:

Gepost 13 januari 2017 - 18:43

http://www.volkskran...tegen~a4448025/

0 Gebruiker(s) lezen dit topic

0 gebruikers, 0 gasten, 0 anonieme gebruikers