Jump to content

De thuisdemo's en de ervaringen van anderen.


Hans van Liempd
 Share

Recommended Posts

Behalve de maandelijkse bijeenkomsten, organiseert onze audioclub (Audioclub Oost Brabant) ook thuisdemo's. Een lid kan dan, wanneer hij dat wil natuurlijk anderen leden ontvangen. Soms wordt er om raad gevraagd, soms wordt er wat specifieks gedemonstreerd, maar meestal is het gewoon gezellig luisteren en bijpraten. Nu ben ik deze maand aan de beurt. Er zijn 17 leden in mijn set geïnteresseerd, maar omdat ik maximaal drie mensen kan ontvangen worden dat dus 6 avonden. Gisteravond (10-01-2017) was de eerste.

 

Ik heb een aantal dingen op het programma  staan, maar bij een aantal avonden zal dat vanwege afwijkende interesse niet helemaal uitgevoerd worden. Hoeft ook niet, het moet wel gezellig blijven. Hieronder wil ik een kort verslag van de avonden neerschrijven.

 

Op het programma staan: 

1. Een aantal muziekstukken waarin verschillende aspecten te beluisteren zijn. Zoals laagweergave, resolutie, ruimtelijkheid enz. Natuurlijkheid is de belangrijkste, maar wanneer alles klopt is dat ook in orde.

2. Een vergelijk van verschillende compressiemethode. hetzelfde muziekstuk in M4a, Flac en Aif.

3. Een vergelijk tussen de weergave met USB en SPdif

4. Een opname waarbij Gordon Hold via verschillende studiomicrofoons een verhaal verteld. De klankverschillen zijn enorm, van onverstaanbaar donker tot slisserig scherp.

5. Dynamic range. De opname met de hoogste compressie vergeleken met de laagste compressie. Een dynamic range van 3 dB en een peaklevel van +2 dB versus een dynamic range van 25 dB en een peaklevel van -0,9 dB. Maar ook een oude CD in vergelijking met de remaster. De originele heeft een dynamic range van 16 en een peaklevel van -1,7 Db. De remaster een dynamic range van 13 en een peaklevel van 0. De Remaster gaat dus zo'n 5 dB harder en klinkt voor mij op hetzelfde niveau duidelijk platter.

6. Nog wat verzoeknummers of meegebrachte muziek.

 

Een vol programma dus.

 

Hieronder een koste verslagje van de avonden:

 

1e 10-1-2017 zijn 3 leden te gast.

Er zijn twee leden aanwezig, die niet eerder in mijn luisterhok waren en een al weer een tijd geleden toen de set andersom stond. De eerste indruk van de ruimte is, dat deze behoorlijk gedempt is maar niet storend overkomt. Wel prettig om naar muziek te luisteren.

1. iedereen laat de muziek over zich heen komen. Ik gebruik ook het nummer Because van The Beatles van de CD Love. Hiervan vind men dat het wel bijzonder is, dat er een studio-opname gecombineerd wordt met geluiden uit de natuur.

2. Hier zijn de meningen wat verschillend. Flac wordt als minste beoordeeld, terwijl ik die juist het best vind klinken. M4a het best, omdat dit het rustigst zou klinken.

3. USB wordt door een van de luisteraars als verfijnder en met meer resolutie aangeduid, maar SPdif juist met wat meer ballen. De voorkeur gaat toch naar SPdif, maar daar is niet iedereen het helemaal mee eens. Het kan van de muziek afhangen wat er gekozen zou worden. Gelukkig kan ik kiezen.

4. Dit is voor alle leden een openbaring. Zo kijk je plotseling heel anders tegen een opname aan.

5. Het verschil in luidheid was bij de luisteraars thuis natuurlijk ook al opgevallen. Maar zo extreem hadden ze dit nog niet ervaren. Vaak werd de luidere opname thuis ook als de betere ervaren. Ik gebruikte Riders on a storm van The Doors als 3e vergelijkingsstuk. Eerst de oude opname, daarna de remaster. De mening van een van de luisteraars was, dat de remaster meer liet horen. Toen ik daarna de originele opname met 4 dB meer vermogen liet horen ging er toch wel een lichtje branden. Dit vond men nu unaniem de beste weergave van de twee. Dus:  http://www.turnmeup.org/

6. Daarna nog wat muziek gedraaid die voor de luisteraars bekend was. Er zijn geen CD's of LP's gedraaid. De avond was daarvoor te kort én de interesse ontbrak met dit groepje.

 

2, 11-01-2017 zijn er toch 3 leden gekomen.

Gelukkig hebben we tijdelijk een hond, anders had het derde lid (die weer door iemand anders was afgemeld) aan de deur blijven staan. De bel hoor ik op zolder echt niet.

1. Ook nu krijgt het nummer Because kritiek. Wel heel erg mooi gemaakt, maar je hoort dat het puur studiowerk is.

2. Nu krijgt Flac de meeste punten alle drie kiezen ze deze als beste. Over aif werd opgemerkt dat het wat softer en minder dynamisch klinkt. M4a krijgt helemaal geen handjes op elkaar: mat en vlak.

3. Ook nu vind men de verschillen tussen USB en SPdif klein. USB wordt "iets te glad" genoemd. SPdif is in de oren van de luisteraars meer geschikt om naar muziek te luisteren.

4. Het nummer is helemaal uitgedraaid, men stond alweer versteld van de klankverschillen. Van slank tot zwaar aangezet en van scherp tot dof.

5. Precies dezelfde mening als op avond 1.

6. Ook weer geen moeite gedaan tot CD of analoog. Men zou de draaitafel wél graag gehoord hebben, maar om 23:00 uur werd dat toch echt te laat.

 

3. 17-01-2017 3 leden, waarbij ons enige vrouwelijke lid.

1. Op de gedraaide muziek weinig kritiek. Wel opmerkingen dat het laag erg strak en natuurlijk uit de luidsprekers komt.

2. Men hoort wel verschil, maar denkt dat 1 de flac file is. Dit is echter de m4a file. Dit geeft aan dat de verschillen erg klein zijn.

3. Hier kiest men unaniem de SPdif versie als de meest realistisch klinkende.

4. Hierna een discussie dat we toch overgeleverd zijn aan de studio. Volgens de luisteraars gaat dat dan ook vaak mis.

5. Hier wordt het overgecomprimeerde nummer van een remaster van Bad (Michael Jackson) als enige juiste opname methode gekozen. Zo hoort het te klinken was de mening. Van The Doors vinden ze de originele versie, maar wat opgeschroefd, duidelijk de betere.

6. Weer geen meegebrachte muziek, maar wel een vergelijking tussen de LP en NAS-muziek opgezet. Maar eigenlijk bleef het bij één opname. Het viel een beetje tegen dat de LP versie zo op de NAS versie leek. Men had de vaak geroemde "warmte" van de plaat wel willen horen.

 

4. 18-01-2017 2 leden,

1. Het gaat al gauw over de gekozen muziek, en minder over de specifieke weergave. Dat Because erg gekunsteld is, valt ook op, maar ze vinden het een prima oplossing om de ruis te maskeren.

2. Kennelijk goede luisteraars, flac wordt feilloos er uit gehaald. eenn luisteraar kiest echter de aif versie. Hij vind de flacversie te upfront en houdt meer van een laid back geluid.

3. Dezelfde luisteraar kiest ook voor de USB versie i.p.v. de SPdif versie (die meestal geprefereerd wordt). Dit om dezelfde reden als onder 2.

4. Ze laten de "microfoons" over zich heen komen en constateren dat het eigenlijk in de studio toch best vaak goed gaat.

5. Deze mensen vinden het jammer dat muziek door compressie zo wordt verprutst. Vooral het peaklevel boven nul leggen vinden ze erg slecht. Dit resulteert alleen in een bak vervorming. 

6. Nu een USB stick met muziek, daarvan hebben we enkele nummers gedraaid. Men was erg enthousiast over de weergave. Daarna ook nog enkele verzoeknummers. Waaronder een groot koor wat volgens de aanvrager meestal erg problematisch voor de opnametechnicus zijn. Door de grote geluidsdrukverschillen  is het vrijwel ondoenlijk om een goede opname te krijgen. Als voorbeeld hebben we het "Testament of Freedom" door het Turtle Creek Chorale gedraaid. Dit gaat in het begin erg zacht, zodat je het volume zo'n 6 dB harder moet zetten om wat te horen. Op het laatst gaat het dan snoeihard, en is de compressie ook hoorbaar.

 

5. 24-01-2017 3 leden.

1. Ik heb nu een paar techneuten binnen. Mensen die van muziek genieten en zich eigenlijk minder druk maken over de mogelijke technische problemen. Ze gaan er n.l. vanuit dat die al lang opgelost zijn. Alleen complimenten over de weergave.

2. Er wordt nauwelijks verschil tussen de verschillende compressies gehoord. Wanneer je niet weet dat de andere mogelijk er is, mis je niks. De insteek is ook dat het eigenlijk ook hetzelfde zou moeten klinken.

3. Alle drie horen ze een duidelijk verschil tussen USB en SPdif. SPdif wordt geprefereerd.

4. Ook deze mensen krijgen meer waardering voor de studiomensen, die (meestal) toch een natuurlijk geluid weten op te nemen.

5. Ze schrikken van het enorme niveauverschil tussen de max en min gecomprimeerde opname. Zo extreem hadden ze het nog niet gehoord. Maar dat was natuurlijk ook de bedoeling. Alle drie vinden ze de originele versie, maar dan wat luider afgespeeld het best. De gecomprimeerde opnames worden "radio geschikt" genoemd. Kennelijk is het nodig om de muziek zo te comprimeren om een geschikte weergave op de radio te krijgen.

6. Nu is er zelfs een HD met muziek meegebracht, maar geen CD's. Er zijn ook wat verzoeknummers gedraaid. De algemene mening is, dat akoestiek toch wel erg veel positiefs doet met de weergave. Een van de drie deelnemers speelt met echt dure audiofiele apparatuur, veel duurder dan mijn toch al niet goedkoop setje. Maar in de huiskamer, waar hij het niet echt goed aan het klinken krijgt. Dat is toch wel jammer.

 

6. 25-01-2017 2 leden

1. Er worden verschillende Shazams van de gedraaide muziek "getrokken".  Dit is voor mij het teken dat het allemaal wel bevalt.

2. De verschillen tussen de compressies worden weer gehoord en Flac wordt van de drie versies als beste gekozen.

3. SPdif heeft hier ook de duidelijke voorkeur. Opmerkingen als krachtiger, gecontroleerder en betere op grootte afbeelden van de instrumenten worden genoemd.

4. Ook voor dit clubje was de opname met verschillende microfoons een openbaring.

5. Eigenlijk dezelfde mening als de meeste eerdere luisteraars. Jammer dat opnamen zo gecommercialiseerd worden.

6. Ook weer een USB stick met muziek, weer geen CD's of platen. Deze leden zijn thuis ook erg verwend met hun audiosets en luisterruimten, maar zeggen dat ze toch weer wat geleerd hebben. Verder alleen complimenten.

 

 

 Hieronder het overzicht. Leuk om de verschillende meningen te lezen.

 

 1. Een aantal muziekstukken waarin verschillende aspecten te beluisteren zijn. Zoals laagweergave, resolutie, ruimtelijkheid enz. Natuurlijkheid is de belangrijkste, maar wanneer alles klopt is dat ook in orde.

1.1. iedereen laat de muziek over zich heen komen. Ik gebruik ook het nummer Because van The Beatles van de CD Love. Hiervan vind men dat het wel bijzonder is, dat er een studio-opname gecombineerd wordt met geluiden uit de natuur.

2.1. Ook nu krijgt het nummer Because kritiek. Wel heel erg mooi gemaakt, maar je hoort dat het puur studiowerk is.

3.1. Op de gedraaide muziek weinig kritiek. Wel opmerkingen dat het laag erg strak en natuurlijk uit de luidsprekers komt.

4.1. Het gaat al gauw over de gekozen muziek, en minder over de specifieke weergave. Dat Because erg gekunsteld is, valt ook op, maar ze vinden het een prima oplossing om de ruis te maskeren.

5.1. Ik heb nu een paar techneuten binnen. Mensen die van muziek genieten en zich eigenlijk minder druk maken over de mogelijke technische problemen. Ze gaan er n.l. vanuit dat die al lang opgelost zijn. Alleen complimenten over de weergave.

6.1. Er worden verschillende Shazams van de gedraaide muziek "getrokken".  Dit is voor mij het teken dat het allemaal wel bevalt.

 

2. Een vergelijk van verschillende compressiemethode. hetzelfde muziekstuk in M4a, Flac en Aif.

 1.2. Hier zijn de meningen wat verschillend. Flac wordt als minste beoordeeld, terwijl ik die juist het best vind klinken. M4a het best, omdat dit het rustigst zou klinken.

2.2. Nu krijgt Flac de meeste punten alle drie kiezen ze deze als beste. Over aif werd opgemerkt dat het wat softer en minder dynamisch klinkt. M4a krijgt helemaal geen handjes op elkaar: mat en vlak.

3.2. Men hoort wel verschil, maar denkt dat 1 de flac file is. Dit is echter de m4a file. Dit geeft aan dat de verschillen erg klein zijn.

4.2. Kennelijk goede luisteraars, flac wordt feilloos er uit gehaald. eenn luisteraar kiest echter de aif versie. Hij vind de flacversie te upfront en houdt meer van een laid back geluid.

5.2. Er wordt nauwelijks verschil tussen de verschillende compressies gehoord. Wanneer je niet weet dat de andere mogelijk er is, mis je niks. De insteek is ook dat het eigenlijk ook hetzelfde zou moeten klinken.

6.2. De verschillen tussen de compressies worden weer gehoord en Flac wordt van de drie versies als beste gekozen.

 

3. Een vergelijk tussen de weergave met USB en SPdif

1.3. USB wordt door een van de luisteraars als verfijnder en met meer resolutie aangeduid, maar SPdif juist met wat meer ballen. De voorkeur gaat toch naar SPdif, maar daar is niet iedereen het helemaal mee eens. Het kan van de muziek afhangen wat er gekozen zou worden. Gelukkig kan ik kiezen.

2.3. Ook nu vind men de verschillen tussen USB en SPdif klein. USB wordt "iets te glad" genoemd. SPdif is in de oren van de luisteraars meer geschikt om naar muziek te luisteren.

3.3. Hier kiest men unaniem de SPdif versie als de meest realistisch klinkende.

4.3. Dezelfde luisteraar kiest ook voor de USB versie i.p.v. de SPdif versie (die meestal geprefereerd wordt). Dit om dezelfde reden als onder 2.

5.3. Alle drie horen ze een duidelijk verschil tussen USB en SPdif. SPdif wordt geprefereerd.

6.3. SPdif heeft hier ook de duidelijke voorkeur. Opmerkingen als krachtiger, gecontroleerder en betere op grootte afbeelden van de instrumenten worden genoemd.

 

4. Een opname waarbij Gordon Hold via verschillende studiomicrofoons een verhaal verteld. De klankverschillen zijn enorm, van onverstaanbaar donker tot slisserig scherp.

1.4. Dit is voor alle leden een openbaring. Zo kijk je plotseling heel anders tegen een opname aan.

2.4. Het nummer is helemaal uitgedraaid, men stond alweer versteld van de klankverschillen. Van slank tot zwaar aangezet en van scherp tot dof.

3.4. Hierna een discussie dat we toch overgeleverd zijn aan de studio. Volgens de luisteraars gaat dat dan ook vaak mis.

4.4. Ze laten de "microfoons" over zich heen komen en constateren dat het eigenlijk in de studio toch best vaak goed gaat.

5.4. Ook deze mensen krijgen meer waardering voor de studiomensen, die (meestal) toch een natuurlijk geluid weten op te nemen.

6.4. Ook voor dit clubje was de opname met verschillende microfoons een openbaring.

 

5. Dynamic range. De opname met de hoogste compressie vergeleken met de laagste compressie. Een dynamic range van 3 dB en een peaklevel van +2 dB versus een dynamic range van 25 dB en een peaklevel van -0,9 dB. Maar ook een oude CD in vergelijking met de remaster. De originele heeft een dynamic range van 16 en een peaklevel van -1,7 Db. De remaster een dynamic range van 13 en een peaklevel van 0. De Remaster gaat dus zo'n 5 dB harder en klinkt voor mij op hetzelfde niveau duidelijk platter.

1.5. Het verschil in luidheid was bij de luisteraars thuis natuurlijk ook al opgevallen. Maar zo extreem hadden ze dit nog niet ervaren. Vaak werd de luidere opname thuis ook als de betere ervaren. Ik gebruikte Riders on a storm van The Doors als 3e vergelijkingsstuk. Eerst de oude opname, daarna de remaster. De mening van een van de luisteraars was, dat de remaster meer liet horen. Toen ik daarna de originele opname met 4 dB meer vermogen liet horen ging er toch wel een lichtje branden. Dit vond men nu unaniem de beste weergave van de twee. Dus:  http://www.turnmeup.org/

2.5. Precies dezelfde mening als op avond 1.

3.5. Hier wordt het overgecomprimeerde nummer van een remaster van Bad (Michael Jackson) als enige juiste opname methode gekozen. Zo hoort het te klinken was de mening. Van The Doors vinden ze de originele versie, maar wat opgeschroefd, duidelijk de betere.

4.5. Deze mensen vinden het jammer dat muziek door compressie zo wordt verprutst. Vooral het peaklevel boven nul leggen vinden ze erg slecht. Dit resulteert alleen in een bak vervorming. 

5.5. Ze schrikken van het enorme niveauverschil tussen de max en min gecomprimeerde opname. Zo extreem hadden ze het nog niet gehoord. Maar dat was natuurlijk ook de bedoeling. Alle drie vinden ze de originele versie, maar dan wat luider afgespeeld het best. De gecomprimeerde opnames worden "radio geschikt" genoemd. Kennelijk is het nodig om de muziek zo te comprimeren om een geschikte weergave op de radio te krijgen.

6.5. Eigenlijk dezelfde mening als de meeste eerdere luisteraars. Jammer dat opnamen zo gecommercialiseerd worden.

 

6. Nog wat verzoeknummers of meegebrachte muziek.

1.6. Daarna nog wat muziek gedraaid die voor de luisteraars bekend was. Er zijn geen CD's of LP's gedraaid. De avond was daarvoor te kort én de interesse ontbrak met dit groepje. 

2.6. Ook weer geen moeite gedaan tot CD of analoog. Men zou de draaitafel wél graag gehoord hebben, maar om 23:00 uur werd dat toch echt te laat.

3.6. Weer geen meegebrachte muziek, maar wel een vergelijking tussen de LP en NAS-muziek opgezet. Maar eigenlijk bleef het bij één opname. Het viel een beetje tegen dat de LP versie zo op de NAS versie leek. Men had de vaak geroemde "warmte" van de plaat wel willen horen.

4.6. Nu een USB stick met muziek, daarvan hebben we enkele nummers gedraaid. Men was erg enthousiast over de weergave. Daarna ook nog enkele verzoeknummers. Waaronder een groot koor wat volgens de aanvrager meestal erg problematisch voor de opnametechnicus zijn. Door de grote geluidsdrukverschillen  is het vrijwel ondoenlijk om een goede opname te krijgen. Als voorbeeld hebben we het "Testament of Freedom" door het Turtle Creek Chorale gedraaid. Dit gaat in het begin erg zacht, zodat je het volume zo'n 6 dB harder moet zetten om wat te horen. Op het laatst gaat het dan snoeihard, en is de compressie ook hoorbaar.

5.6. Nu is er zelfs een HD met muziek meegebracht, maar geen CD's. Er zijn ook wat verzoeknummers gedraaid. De algemene mening is, dat akoestiek toch wel erg veel positiefs doet met de weergave. Een van de drie deelnemers speelt met echt dure audiofiele apparatuur, veel duurder dan mijn toch al niet goedkoop setje. Maar in de huiskamer, waar hij het niet echt goed aan het klinken krijgt. Dat is toch wel jammer.

6.6. Ook weer een USB stick met muziek, weer geen CD's of platen. Deze leden zijn thuis ook erg verwend met hun audiosets en luisterruimten, maar zeggen dat ze toch weer wat geleerd hebben. Verder alleen complimenten.

 

 

Zo... en dan zit het er op. 6 avonden en 16 leden op bezoek. Stuk voor stuk gezellig, maar wél met mensen met een andere insteek en liefhebbers van verschillende soorten muziek. Dat is dan ook leuk om eens te horen.

Edited by Hans van Liempd
Link to comment
Share on other sites

Interessant!

Ben zelf erg benieuwd naar de komende ervaringen met de luisterclub Zuid-Holland waar ik mij onlangs heb aangemeld. Helaas kon ik de meteen al de eerst komende avond niet maar ongetwijfeld zal zich nog wel eens een nieuwe gelegenheid voor doen.

 

Uiteraard wordt zo'n avond gestuurd door de interesse van de leden. Het valt mij dan toch op dat het programma sterk bepaald wordt door technisch luisteren en dat is natuurlijk prima.

 

Bij de luisterbezoeken die ik heb afgelegd genoot ik toch vaak het meest van het 'totaal'. Dat wil zeggen 'de man, (weinig vrouwen mogen bezoeken, eigenlijk niet één :( ), zijn set en vooral zijn muziek. Het aardigst is wanneer je mee kunt gaan in de sfeer van de muziek waar de eigenaar van houdt en op welke wijze hij van zijn spulletjes geniet. Het geeft vaak een heel nieuwe kijk op muziek waar je misschien zelf niet zo voor zou kiezen.

Zo vond ik laatst bij mijn bezoek aan TS (niets verkeerds over de set of de geluidskwaliteit overigens) de indruk van "luisterkamer" en de inrichting het meest indrukwekkend. De toewijding die daar uit sprak maakte grote indruk op mij en het plezier wat er van afstraalde is toch 'de krent in de pap'. En juist dat plezier, dat is toch de essentie van de hobby.

Link to comment
Share on other sites

Héél interessant Hans. Met name omdat ik wat betreft punt 5 ook zit te worstelen. Ik heb een paar LP's van Zappa die opnieuw zijn uitgebracht en die ik dus veel beter vind klinken dan de vroegere originele opname. Gitaren die ineens Gibsons worden, dat soort dingen. Ik zal die nog weer eens rustig na elkaar draaien. En laat mijn bevindingen wel weten, in een ander topic dan.

 

Erg leuk om zoiets te doen, sowieso om bij mensen op bezoek te gaan. Jij had mij ook al eens (opnieuw) uitgenodigd, ik wil daar wel een keertje op ingaan maar nu nog even niet: teveel (zelfbouw)dingen die nu eindelijk maar eens af moeten. Maar jouw concept van zo'n avond op deze manier is erg interessant!

Edited by Ren
Link to comment
Share on other sites

Het is wel een beetje, zoveel hoofden, zoveel zinnen. Ik heb me trouwens ook aangemeld bij de Zuid-Hollandse audioclub, en, verhip, kon (ook) al meteen de eerste keer niet. Hier kunnen met enige moeite vier mensen zitten, wel op rechte stoelen (dan blijven ze niet zo lang ;) ), en dan zien we wel waar het op uitdraait.

 

Als ze nou maar niet met hun fikken aan de apparatuur gaan zitten :huh:

Link to comment
Share on other sites

Héél interessant Hans. Met name omdat ik wat betreft punt 5 ook zit te worstelen. Ik heb een paar LP's van Zappa die opnieuw zijn uitgebracht en die ik dus veel beter vind klinken dan de vroegere originele opname. Gitaren die ineens Gibsons worden, dat soort dingen. Ik zal die nog weer eens rustig na elkaar draaien. En laat mijn bevindingen wel weten, in een ander topic dan.

 

 

Dat het met remasteren alleen maar kommer en kwel is, is ook weer niet waar. Zoals gisteren iemand opmerkte.. De remaster van de Doors klinkt wel minder historisch. Je kun dat als een voor- of als nadeel zien.

Link to comment
Share on other sites

Het is altijd leuk om de set van een ander te horen. Bijzonder leuk als je ook 1 of 2 dingen van je zelf kunt laten draaien, ter vergelijk.

 

Edit: Voor wie dat leuk vind, ik wil gerust mijn set voor beluistering aan huis beschikbaar stellen. Drie dingen: 1) Beverwijk ligt denk ik wel in een uithoek voor de meeste mensen, 2) ik kan maximaal 3 gasten huisvesten (als we ook echt willen luisteren), 3) houd rekening met 4 katten (ze kunnen naar buiten).

Edited by Jeroen Bakker
Link to comment
Share on other sites

Ja, heb je een mooie broek aan, gaan ze zich behaaglijk uitstrekken op je dijbenen en slaan ze lekker met hun nagels in je vel. Maar het zijn schatten. Mocht ik ooit een huisdier nemen, dan een kat.

 

Maar ik wil best een langsgaan. Ouwe broek aan dan.

Link to comment
Share on other sites

Op een of andere manier komen katten altijd naar mij toe, hoewel ik daar van ril :(

  

Ja, heb je een mooie broek aan, gaan ze zich behaaglijk uitstrekken op je dijbenen en slaan ze lekker met hun nagels in je vel. Maar het zijn schatten. Mocht ik ooit een huisdier nemen, dan een kat.

 

Maar ik wil best een langsgaan. Ouwe broek aan dan.

De katten kunnen buitengesloten worden. Geen probleem.

 

Altijd welkom.

Link to comment
Share on other sites

De openingpost toch maar aangevuld met de thuisdemo's van afgelopen week.

 

http://www.high-endforum.nl/topic/15028-de-thuisdemos-en-de-ervaringen-van-anderen/#entry468015

 

Het wordt pas leuk wanneer we de verschillende meningen bij elkaar gaan zetten. Dan zien we de verschillen en overeenkomsten duidelijker.

 

Komende week nog twee thuisdemo's.

Link to comment
Share on other sites

Het is altijd leuk om de set van een ander te horen. Bijzonder leuk als je ook 1 of 2 dingen van je zelf kunt laten draaien, ter vergelijk.

 

Edit: Voor wie dat leuk vind, ik wil gerust mijn set voor beluistering aan huis beschikbaar stellen. Drie dingen: 1) Beverwijk ligt denk ik wel in een uithoek voor de meeste mensen, 2) ik kan maximaal 3 gasten huisvesten (als we ook echt willen luisteren), 3) houd rekening met 4 katten (ze kunnen naar buiten).

 

De 4 katten, zouden nog een extra reden zijn, om te komen luisteren.... ik heb wel wat met katten en vice-versa,

alleen is Beverwijk wel een uithoek.   Wellicht een keer te combineren na mijn werk waarvoor ik elke maandag naar Haarlem moet .

 

Uiteraard ben je ook in deze uithoek welkom (Groesbeek) en dit geldt trouwens voor iedereen hier ! 

 

Voor de bezoeker heb ik hier nog een partij recente audiobladen liggen van AUDIO, STEREOPLAY & STEREO

met nog enkele muziek CD-samplers die je vaak met deze bladen erbij krijgt en 2x CD-roms met alle uitgaven

van AUDIO-jaargang 2016 &  STEREOPLAY-jaargang 2016

 

Verder beloof ik plechtig, dat als ik hier luisterbezoek krijg, mijn 12-delige CD-box van Koos Alberts

niet ten gehore te brengen, tenzij de bezoeker hier zelf uitdrukkelijk om vraagt.  :D

Link to comment
Share on other sites

Verder beloof ik plechtig, dat als ik hier luisterbezoek krijg, mijn 12-delige CD-box van Koos Alberts

niet ten gehore te brengen, tenzij de bezoeker hier zelf uitdrukkelijk om vraagt.  :D

 

Ok, ik kom LOL :P  Hoe is de opnamekwaliteit van deze Nederlandse artiest? Het is soms niet eens zo slecht Nederlandse opnames. Ben zelf geen fan van het levenslied, maar begrijp dat sommige stemmen uniek zijn. Uiteindelijk sterven deze stemmen letterlijk uit. :ph34r: 

Link to comment
Share on other sites

Ik stuur je een pm.

Prima

 

De 4 katten, zouden nog een extra reden zijn, om te komen luisteren.... ik heb wel wat met katten en vice-versa,

alleen is Beverwijk wel een uithoek. Wellicht een keer te combineren na mijn werk waarvoor ik elke maandag naar Haarlem moet .

 

Uiteraard ben je ook in deze uithoek welkom (Groesbeek) en dit geldt trouwens voor iedereen hier !

Maandag is (bijna) altijd prima.

 

Groesbeek is niet bepaald een hoek waar ik regelmatig kom, maar dat wil niet zeggen dat het niet kan. Zal ik wel wat met vervoer moeten stoeien.

Edited by Jeroen Bakker
Link to comment
Share on other sites

De openingpost toch maar aangevuld met de thuisdemo's van afgelopen week.

 

http://www.high-endforum.nl/topic/15028-de-thuisdemos-en-de-ervaringen-van-anderen/#entry468015

 

Het wordt pas leuk wanneer we de verschillende meningen bij elkaar gaan zetten. Dan zien we de verschillen en overeenkomsten duidelijker.

 

Komende week nog twee thuisdemo's.

Leuk!

 

P.s.

Sorry dat ik zo je topic kaap.

Link to comment
Share on other sites

Ondertussen is de openingpost weer bijgewerkt. Hieronder het overzicht van de verschillende meningen en ervaringen. Vaak hetzelfde, maar soms ook opmerkelijk afwijkend.

 

1. Een aantal muziekstukken waarin verschillende aspecten te beluisteren zijn. Zoals laagweergave, resolutie, ruimtelijkheid enz. Natuurlijkheid is de belangrijkste, maar wanneer alles klopt is dat ook in orde.

1.1. iedereen laat de muziek over zich heen komen. Ik gebruik ook het nummer Because van The Beatles van de CD Love. Hiervan vind men dat het wel bijzonder is, dat er een studio-opname gecombineerd wordt met geluiden uit de natuur.

2.1. Ook nu krijgt het nummer Because kritiek. Wel heel erg mooi gemaakt, maar je hoort dat het puur studiowerk is.

3.1. Op de gedraaide muziek weinig kritiek. Wel opmerkingen dat het laag erg strak en natuurlijk uit de luidsprekers komt.

4.1. Het gaat al gauw over de gekozen muziek, en minder over de specifieke weergave. Dat Because erg gekunsteld is, valt ook op, maar ze vinden het een prima oplossing om de ruis te maskeren.

5.1. Ik heb nu een paar techneuten binnen. Mensen die van muziek genieten en zich eigenlijk minder druk maken over de mogelijke technische problemen. Ze gaan er n.l. vanuit dat die al lang opgelost zijn. Alleen complimenten over de weergave.

6.1. Er worden verschillende Shazams van de gedraaide muziek "getrokken".  Dit is voor mij het teken dat het allemaal wel bevalt.

 

2. Een vergelijk van verschillende compressiemethode. hetzelfde muziekstuk in M4a, Flac en Aif.

 1.2. Hier zijn de meningen wat verschillend. Flac wordt als minste beoordeeld, terwijl ik die juist het best vind klinken. M4a het best, omdat dit het rustigst zou klinken.

2.2. Nu krijgt Flac de meeste punten alle drie kiezen ze deze als beste. Over aif werd opgemerkt dat het wat softer en minder dynamisch klinkt. M4a krijgt helemaal geen handjes op elkaar: mat en vlak.

3.2. Men hoort wel verschil, maar denkt dat 1 de flac file is. Dit is echter de m4a file. Dit geeft aan dat de verschillen erg klein zijn.

4.2. Kennelijk goede luisteraars, flac wordt feilloos er uit gehaald. eenn luisteraar kiest echter de aif versie. Hij vind de flacversie te upfront en houdt meer van een laid back geluid.

5.2. Er wordt nauwelijks verschil tussen de verschillende compressies gehoord. Wanneer je niet weet dat de andere mogelijk er is, mis je niks. De insteek is ook dat het eigenlijk ook hetzelfde zou moeten klinken.

6.2. De verschillen tussen de compressies worden weer gehoord en Flac wordt van de drie versies als beste gekozen.

 

3. Een vergelijk tussen de weergave met USB en SPdif

1.3. USB wordt door een van de luisteraars als verfijnder en met meer resolutie aangeduid, maar SPdif juist met wat meer ballen. De voorkeur gaat toch naar SPdif, maar daar is niet iedereen het helemaal mee eens. Het kan van de muziek afhangen wat er gekozen zou worden. Gelukkig kan ik kiezen.

2.3. Ook nu vind men de verschillen tussen USB en SPdif klein. USB wordt "iets te glad" genoemd. SPdif is in de oren van de luisteraars meer geschikt om naar muziek te luisteren.

3.3. Hier kiest men unaniem de SPdif versie als de meest realistisch klinkende.

4.3. Dezelfde luisteraar kiest ook voor de USB versie i.p.v. de SPdif versie (die meestal geprefereerd wordt). Dit om dezelfde reden als onder 2.

5.3. Alle drie horen ze een duidelijk verschil tussen USB en SPdif. SPdif wordt geprefereerd.

6.3. SPdif heeft hier ook de duidelijke voorkeur. Opmerkingen als krachtiger, gecontroleerder en betere op grootte afbeelden van de instrumenten worden genoemd.

 

4. Een opname waarbij Gordon Hold via verschillende studiomicrofoons een verhaal verteld. De klankverschillen zijn enorm, van onverstaanbaar donker tot slisserig scherp.

1.4. Dit is voor alle leden een openbaring. Zo kijk je plotseling heel anders tegen een opname aan.

2.4. Het nummer is helemaal uitgedraaid, men stond alweer versteld van de klankverschillen. Van slank tot zwaar aangezet en van scherp tot dof.

3.4. Hierna een discussie dat we toch overgeleverd zijn aan de studio. Volgens de luisteraars gaat dat dan ook vaak mis.

4.4. Ze laten de "microfoons" over zich heen komen en constateren dat het eigenlijk in de studio toch best vaak goed gaat.

5.4. Ook deze mensen krijgen meer waardering voor de studiomensen, die (meestal) toch een natuurlijk geluid weten op te nemen.

6.4. Ook voor dit clubje was de opname met verschillende microfoons een openbaring.

 

5. Dynamic range. De opname met de hoogste compressie vergeleken met de laagste compressie. Een dynamic range van 3 dB en een peaklevel van +2 dB versus een dynamic range van 25 dB en een peaklevel van -0,9 dB. Maar ook een oude CD in vergelijking met de remaster. De originele heeft een dynamic range van 16 en een peaklevel van -1,7 Db. De remaster een dynamic range van 13 en een peaklevel van 0. De Remaster gaat dus zo'n 5 dB harder en klinkt voor mij op hetzelfde niveau duidelijk platter.

1.5. Het verschil in luidheid was bij de luisteraars thuis natuurlijk ook al opgevallen. Maar zo extreem hadden ze dit nog niet ervaren. Vaak werd de luidere opname thuis ook als de betere ervaren. Ik gebruikte Riders on a storm van The Doors als 3e vergelijkingsstuk. Eerst de oude opname, daarna de remaster. De mening van een van de luisteraars was, dat de remaster meer liet horen. Toen ik daarna de originele opname met 4 dB meer vermogen liet horen ging er toch wel een lichtje branden. Dit vond men nu unaniem de beste weergave van de twee. Dus:  http://www.turnmeup.org/

2.5. Precies dezelfde mening als op avond 1.

3.5. Hier wordt het overgecomprimeerde nummer van een remaster van Bad (Michael Jackson) als enige juiste opname methode gekozen. Zo hoort het te klinken was de mening. Van The Doors vinden ze de originele versie, maar wat opgeschroefd, duidelijk de betere.

4.5. Deze mensen vinden het jammer dat muziek door compressie zo wordt verprutst. Vooral het peaklevel boven nul leggen vinden ze erg slecht. Dit resulteert alleen in een bak vervorming. 

5.5. Ze schrikken van het enorme niveauverschil tussen de max en min gecomprimeerde opname. Zo extreem hadden ze het nog niet gehoord. Maar dat was natuurlijk ook de bedoeling. Alle drie vinden ze de originele versie, maar dan wat luider afgespeeld het best. De gecomprimeerde opnames worden "radio geschikt" genoemd. Kennelijk is het nodig om de muziek zo te comprimeren om een geschikte weergave op de radio te krijgen.

6.5. Eigenlijk dezelfde mening als de meeste eerdere luisteraars. Jammer dat opnamen zo gecommercialiseerd worden.

 

6. Nog wat verzoeknummers of meegebrachte muziek.

1.6. Daarna nog wat muziek gedraaid die voor de luisteraars bekend was. Er zijn geen CD's of LP's gedraaid. De avond was daarvoor te kort én de interesse ontbrak met dit groepje. 

2.6. Ook weer geen moeite gedaan tot CD of analoog. Men zou de draaitafel wél graag gehoord hebben, maar om 23:00 uur werd dat toch echt te laat.

3.6. Weer geen meegebrachte muziek, maar wel een vergelijking tussen de LP en NAS-muziek opgezet. Maar eigenlijk bleef het bij één opname. Het viel een beetje tegen dat de LP versie zo op de NAS versie leek. Men had de vaak geroemde "warmte" van de plaat wel willen horen.

4.6. Nu een USB stick met muziek, daarvan hebben we enkele nummers gedraaid. Men was erg enthousiast over de weergave. Daarna ook nog enkele verzoeknummers. Waaronder een groot koor wat volgens de aanvrager meestal erg problematisch voor de opnametechnicus zijn. Door de grote geluidsdrukverschillen  is het vrijwel ondoenlijk om een goede opname te krijgen. Als voorbeeld hebben we het "Testament of Freedom" door het Turtle Creek Chorale gedraaid. Dit gaat in het begin erg zacht, zodat je het volume zo'n 6 dB harder moet zetten om wat te horen. Op het laatst gaat het dan snoeihard, en is de compressie ook hoorbaar.

5.6. Nu is er zelfs een HD met muziek meegebracht, maar geen CD's. Er zijn ook wat verzoeknummers gedraaid. De algemene mening is, dat akoestiek toch wel erg veel positiefs doet met de weergave. Een van de drie deelnemers speelt met echt dure audiofiele apparatuur, veel duurder dan mijn toch al niet goedkoop setje. Maar in de huiskamer, waar hij het niet echt goed aan het klinken krijgt. Dat is toch wel jammer.

6.6. Ook weer een USB stick met muziek, weer geen CD's of platen. Deze leden zijn thuis ook erg verwend met hun audiosets en luisterruimten, maar zeggen dat ze toch weer wat geleerd hebben. Verder alleen complimenten.

Edited by Hans van Liempd
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...