Ga naar inhoud

Foto

De onooglijke set van Kraus

• Please log in to reply
31 replies to this topic

#21 Duck-Twacy

Duck-Twacy

Ultra Senior Member

• Members
  • Pip Pip Pip Pip Pip
  • 10237 Posts:
  • Interests:Bierrr, liefst dubbel. Pim pam petten.

Gepost 10 januari 2017 - 18:57

De onzichtbare set was en betere titel geweest.... Je had net zo goed die actieve LS50 kunnen kopen.

Deze post is bewerkt door Duck-Twacy: 10 januari 2017 - 23:28

#22 Pjotr

Pjotr

Member

• Members
  • Pip Pip Pip Pip Pip
  • 14512 Posts:

Gepost 10 januari 2017 - 23:11

Dacht eigenlijk dat je dat rek met spankabeltjes verstevigd had. Vond die techno look er van wel fraai eigenlijk.

Don't obsess over it. Life's too short and there's too much music to be heard.

#23 Arden

Arden

Senior Member

• Admin
  • Pip Pip Pip Pip Pip
  • 3789 Posts:

Gepost 11 januari 2017 - 14:33

Een schilderij in audiofiele kwaliteit? Alsjeblieft:

Geinig, dat is nou wat ik op kantoor ook probeer te combineren, high-end audio met high-end kunst. Kunst-smaak is alleen nog selectiever (hoe is het mogelijk) dan audio...

Ik vind dit ook echt een hele bijzondere (kun je zaterdag, plus nog een aantal, in het eggie bewonderen)...

IMG_4498-1.jpg

en weer draait dat windhoos de foto om, sorry voor dat gekloot!

... een jonge Maria Callas!

Forum Sponsor: Music2 audio import:www.music2.nl en Old School Hifi www.music2.nl/oldschoolhifi

--------------------

Nec scire fas est omnia.

#24 Pjotr

Pjotr

Member

• Members
  • Pip Pip Pip Pip Pip
  • 14512 Posts:

Gepost 11 januari 2017 - 19:40

en weer draait dat windhoos de foto om, sorry voor dat gekloot!

... een jonge Maria Callas!

Als ik naar de data in de foto kijk dan staat daar toch Breedte 2016 pixels, Hoogte 1512 pixels. Dat is er toch door je aaifoon ingezet. Dat verandert Windows niet zomaar.

Deze post is bewerkt door Pjotr: 11 januari 2017 - 19:41

Don't obsess over it. Life's too short and there's too much music to be heard.

#25 Hans van Liempd

Hans van Liempd

2003 member

• Members
  • Pip Pip Pip Pip Pip
  • 18677 Posts:
  • Interests:audio

Gepost 31 januari 2017 - 20:29

Vandaag mocht ik in huize vonBentinck de verborgen set zien en beluisteren.

Na een probleemloze reis en een kop koffie met versnapering en uitvoerig bijpraten gaan we naar de luisterruimte. Deze is n.l. in het souterrain.

Door het rek lager te maken en de paneeltjes er voor te hangen, lijkt de kamer veel ruimtelijker en rustiger. Ik schat de kamer zo'n 7 m lang en 4,5 m breed. Aan een kant staat op de korte kant in het midden wenteltrap. Achter die trap is een toilet. Deze snoept dus eigenlijk een hoek van de kamer af.

Tegenover de set staat een leren bank met een eveneens leren poef daarvoor. Onder de poef ligt een klein vloerkleed. Alle wanden zijn beton met stucwerk of structuurbehang. Achter de bank staat over de hele lengte een goedgevulde boekenkast. Aan de andere korte kant is het raam met tot aan de vloer hangende dunne gordijnen. Het raam zit vrij hoog (souterrain). Aan de kant van de trap zit ook de deur naar de naastgelegen garage. Nou ja garage... :rolleyes: . Dit is het hobbyhok van Kraus. Hier staat de werktafel, de computers en verstopt in een kast de draaitafel.

Dan het luisteren. Kraus heeft een playlist gemaakt van allerlei muziek. Ik vind dit altijd prettig, omdat ik dan een goede indruk van de muzieksmaak krijg en kan wennen aan de akoestiek en klank van de set. Erg lang wennen hoeft eigenlijk niet. Het klinkt erg makkelijk, ruimtelijk en behoorlijk natuurlijk. Het laag gaat dieper dan je van de kleine luidsprekers zou verwachten, maar is niet erg doortekent. Maar daarover later meer. De muziek is o.a. van Bob Dylan en JJ Cale. Maar ook diverse klassieke stukken, volksmuziek en b.v. Elvis kwamen aan de beurt. Vooral gitaarmuziek wordt erg natuurlijk weergegeven. Ook de honky tonk piano bij Edith Piaf (Milord) klonk zoals het is opgenomen. Erg ver weg maar toch mooi subtiel aanwezig. Je hoort natuurlijk ook gelijk dat dit muziek uit 1959 is. Maar wél in stereo. Bijzonder is ook dat er verschillende zelf gedigitaliseerde stukken langs kwamen. Eigenlijk was dit aan de klanksignatuur niet te horen, knap gedaan en erg mooi allemaal.

Dan vraag ik om wat muziek van mijn USB stickie te spelen. Het eerste nummer is een highres audiofiele opname van Arne Domnerus van Album Audiophile Reference 2. Deze is aanzienlijk dynamischer dan op de originele CD. En dat liet de set dan ook goed horen. Wél leek het of bij de harde uithalen de pieken een klein beetje vervormden of vastliepen. Of dit aan de lange kabel tussen de PC en de set ligt weet ik niet. De PC staat n.l. in de garage en de analoge kabels komen vanaf de pc en vanaf de phonotrap (hierover straks ook meer)  via een kabelgoot achter de set uit. Daarachter is het overigens een zeer georganiseerde kabelhuishouding. Nog enkele nummers van dat album beluistert  en de eerste indruk staat eigenlijk nog steeds overeind. Makkelijk, ruimtelijk en behoorlijk natuurlijk. De dynamische weergave is dik in orde, maar het laag... Ik vermoed dat dit komt door de redelijk lange nagalmtijd van de ruimte en dan vooral in het laag. Nou is de 0,45 sec die ik thuis op 60 Hz heb ook niet meteen noodzakelijk, maar ik denk dat het hier wel eens 2 sec kan zijn. Wanneer het mogelijk is zouden wat aanpassingen aan de akoestiek veel brengen. De luisterruimte wordt echte ook als tweede huiskamer gebruikt, dus het moet wel toonbaar zijn. Ik denk dat de gehoorproblemen van de vrouw van Kraus ook gebaat zijn met een meer gedempte ruimte. Door de grotere demping wordt dan alles n.l. veel verstaanbaarder. De galm versmeerd het geluid waardoor klanken moeilijker te onderscheiden zijn. Een groter kleed en demping of diffusie op de eerste reflectiepunten brengt al veel. Voor het laag is het wat lastiger. Misschien een plate-absober?

Dan de draaitafel. Hier heeft Kraus nog grote plannen mee. Het plankje op laderails is niet echt een goede basis voor zo'n topdraaitafel. Het gaat over een Transrotor Fat Bob met drie motoren en eveneens drie armen. Morch, SME en de Black Widow. Nier de eerste de beste. De phonotrap is een uiterst geavanceerde op bestelling gefabriceerde, met allerlei instellingen en een keuzeschakelaar voor de drie elementen. De draaitafel blijft nu toch in de garage staan, maar wordt op een soort boortoren geplaatst. Die staat dan vrij van de werktafel, waar de motoren om komen staan. De betonnen achterwand gaat zorgen dat het voldoende stabiel wordt.

Kraus laat ook een stukje muziek van de plaat heren én hetzelfde stukje, maar dan gedigitaliseerd. Op het niveauverschil na is er weinig verschil in klank. Dit is op zich niet zo bijzonder, omdat het een opname van dezelfde bron betreft. Maar het is dus ook echt niet zo dat de draaitafel "warmer" klinkt dan de digitale versie.

De tijd verstrijkt (ik vergeet de heerlijke lunch tussendoor nog te melden) en we besteden ook nogal wat tijd aan de PC. Instellingen, geluidskaarten, moederborden geheugen HD's enz. komen ter sprake. Een mooie audio PC in het rek zou die lange analoge kabels niet meer nodig maken. De TV heeft helaas geen VGA of HDMI aansluiting, zodat er of een andere TV of een monitor geplaatst moet worden (misschien met een lange VGA kabel naar de garage?). Of alleen een monitor er aan wanneer het incidenteel nodig is. In mijn huiskamer gebruik ik de PC nu al weer maanden zonder een monitor nodig te hebben.

Dus nét voor de spits weer naar het zuiden. Dat ging bijna net zo probleemloos als de heenweg. Gepensioneerd zijn heeft toch ook wel voordelen.

Kraus, hartelijk bedankt voor de geweldige ontvangst, gezelligheid en muziek die ik mocht beluisteren.

:)  Aandacht maakt alles mooier  :) 

#26 Kraus vonBentinck

Kraus vonBentinck

Junior Member

• Members
  • Pip Pip Pip
  • 458 Posts:

Gepost 31 januari 2017 - 21:09

Het was een prettige en aangename dag die vooral voor mij zeer leerzaam was en de to-do-lijst aanzienlijk heeft verlengd :biggrin: :unsure: . Het is maar goed dat de gemiddelde leeftijd hoger schijnt te worden. (al geven door de massa behaalde resultaten geen garantie voor het individu :unsure: )

Voor de mini PC heb ik nog wel een paar beeldschermen liggen en het eenvoudigst is natuurlijk gewoon eens een modernere tv kopen.

Deze post is bewerkt door Kraus vonBentinck: 31 januari 2017 - 21:12

#27 RenN

RenN

Senior Member

• Members
  • Pip Pip Pip Pip Pip
  • 2773 Posts:
  • Interests:Muziek/audio, hardlopen en fotografie

Gepost 01 februari 2017 - 12:16

Erg leuk verslag Hans. Je luistert zo te zien erg nauwkeurig en kan dat ook goed verwoorden. Leuk om te lezen!

Audio-homepage:

[url=http://home.kpn.nl/r...nhuis/index.htm] Audiosite

#28 Kraus vonBentinck

Kraus vonBentinck

Junior Member

• Members
  • Pip Pip Pip
  • 458 Posts:

Gepost 01 februari 2017 - 12:43

PS, de galm wordt vooral veroorzaakt (naast het effect van de harde wanden) door het trapgat met de wenteltrap. Dat afsluiten zou enorm verschil maken. Ik heb daarover wel eens nagedacht maar een zinnige en hanteerbare oplossing nooit kunnen bedenken. Het trapgat heeft een beetje het effect van een echoput :wacko:

#29 Hans van Liempd

Hans van Liempd

2003 member

• Members
  • Pip Pip Pip Pip Pip
  • 18677 Posts:
  • Interests:audio

Gepost 01 februari 2017 - 12:55

PS, de galm wordt vooral veroorzaakt (naast het effect van de harde wanden) door het trapgat met de wenteltrap. Dat afsluiten zou enorm verschil maken. Ik heb daarover wel eens nagedacht maar een zinnige en hanteerbare oplossing nooit kunnen bedenken. Het trapgat heeft een beetje het effect van een echoput :wacko:

Door de muren rond dat trapgat met b.v. vloerbedekking te bekleden is die galm helemaal weg. Ook de muur naar de garage achter de trap op die manier bewerken helpt m.i. enorm. Aan de andere kant onder de ramen moet volgens mij ook wat gebeuren.  Dat is nu ook erg hard. Dan twee panelen op de eerste reflectiepunten achter de lampen van b.v. 1x1 m en minimaal 50 mm dik. Voor de verticale flutter helpt een groter vloerkleed. 

Maar eerst meten, dat maakt de problemen een stuk inzichtelijker.

:)  Aandacht maakt alles mooier  :) 

#30 jepe!

jepe!

Member

• Members
  • Pip Pip Pip
  • 342 Posts:

Gepost 07 februari 2017 - 14:46

Zou je daar in de rondte geen dik gordijn omheen kunnen?

#31 Kraus vonBentinck

Kraus vonBentinck

Junior Member

• Members
  • Pip Pip Pip
  • 458 Posts:

Gepost 07 februari 2017 - 14:48

Dat is inderdaad de simpelste oplossing Jepe, niet alleen akoestisch maar ook wat betreft verwarming de beste oplossing. Het is er nog nooit van gekomen.

#32 Kraus vonBentinck

Kraus vonBentinck

Junior Member

• Members
  • Pip Pip Pip
  • 458 Posts:

Gepost 10 maart 2017 - 13:16

Gisteren bezoek van Pjotr.

Het was een leerzame dag!

Deze post is bewerkt door Kraus vonBentinck: 12 maart 2017 - 15:32

0 Gebruiker(s) lezen dit topic

0 gebruikers, 0 gasten, 0 anonieme gebruikers