Jump to content
High-End Forums
Sign in to follow this  
Kraus vonBentinck

De onooglijke set van Kraus

Recommended Posts

e2633430-995c-40da-9903-10847d09a6ef.jpg

voor

f6e6259a-a8c9-49d1-bc2f-34ab1d605e76.jpg

en achter (de over de grond lopende kabels worden bij het op zijn plek schuiven van de kast, de kabelgoot ingetrokken)

twee later aan te sluiten netsnoeren van digitale apparaten zijn nog niet te zien op de foto.

Omdat in het echtelijk bootje nog geen beslissing kon worden geforceerd over de definitieve kleurstelling zijn alle voorpaneeltjes voorlopig maar wit.

Begint er eindelijk niet uit te zien ;)

Vrees wel dat het bijplaatsen van de draaitafel hier vreselijk afbreuk aan doet. :huh:

nou mijn belangrijkste commentaar is de kleur )))) waren er geen eikenfineertjes en zo ?

het geluid is belangrijker natuurlijk.

groet

Edited by robx

Waar is dat leuke rode klepje gebleven...

En waar is de set? Blauwe priemende lampjes, daar doen we het toch voor ;)

Daar links in de hoek, daar is nog een mooi plaatje voor een "boortoren".

Het ziet er echt niet meer audiofiel uit hè...

:D

Dat gaatje links in de hoek zie je heel goed. Ik ben van plan de draaitafel daar te plaatsen en dan in een soort 'Tourbillon' opstelling. De motoren op eigen zuiltjes en het plateau ook op zijn eigen zuil. Alles op een hoogte die net iets hoger is dan de kast. De betonnen vloer is immers de ideale ondergrond voor de koppeling met een massaloopwerk.

Probleem is natuurlijk het gevaar van microfonie, zo in de hoek en achter de speaker en de plaatsing van de phonopre en de lengte van de kabels. Daar moet nog op gestudeerd worden.

Bovendien heb ik voor de draaitafel een iets andere stroomvoorziening. Ik gebruik daar een audioplan netflilter en dat moet ik ook nog kwijt. Dat zou wel eens kunnen leiden tot een extra groep in de meterkast.

Edited by Kraus vonBentinck

Zelf vind ik een draaitafel wel een sieraad wat gezien mag worden. Verder zou ik de kastjes met de roller verven. Krijg je net zo goed als spuitwerk. Marc die er over een half uur is kan dit bevestigen. En als de kleur wat tegenvalt gewoon opnieuw doen. Taupe doet het meestal erg goed.

Zelf vind ik een draaitafel wel een sieraad wat gezien mag worden......

Vind ik ook  :huh:. Weg met die TV en de draaitafel daar :D  :P (eventueel met een muurbeugel.....)

Yup zo'n TV kan niet hoor. En die schemerlampen kunnen ook niet. Nou ja misschien met een aluminium stekker er aan? En waar is het vereiste moderne schilderij in audiofele kwaliteit?

Een schilderij in audiofiele kwaliteit? Alsjeblieft:

DSC_0095_1.jpg

Excuses voor de vage afbeelding maar voor een indruk goed genoeg

Afmeting 1m40x90

Het is vervaardigd op heel speciaal papier in opdracht van mijzelf en geïnspireerd op mijn favoriete opera: Don Giovanni

In het midden zie je Donna Elvira, volgens mij de ware hoofdpersoon van het hele geval, aan haar boezem de adder die zij heeft gekoesterd, de palmtak der overwinning en triomf (er zit veel koper in de ouvertüre) van Don Giovanni daaronder, Don Giovanni en Leporello (slimme lafaard) links en rechts van haar.

De kruik (mooi symbool voor de vulva) gaat net zo lang te water tot hij barst en overduidelijk is te zien waar het in het leven nu eenmaal om draait.

Alles met een korreltje zout (zoek het narrenmotief :) ) en het is slechts een toneel (geopend gordijn rechts). Voor de liefhebbers zit er wel meer symboliek in verborgen. Precies zoals in het werk van Jeroen Bosch en "de Hooiwagen", een vroege versie van het spreekwoord dat het leven een pijp kaneel is waaraan een ieder zuigt voor zijn deel.

De parels staan natuurlijk voor de zuiverheid van Donna Elvira (zie Vermeer), de slang ook een symbool van bedrog en verraad maar natuurlijk ook voor de eeuwigheid van het altijd vernieuwende leven èn uiteraard voor de heilzame werking van seks en de immoraliteit er van.

Wij hebben tamelijk veel schilderijen maar ze staan allemaal gewoon op de grond. Na 25 jaar bewoning tellen de muren slechts 6 gaatjes (antieke spiegels) en dat houd ik zo.

Over de interpretatie kunnen we een eigen mening hebben maar de lijnvoering is zondemeer buitengewoon audiofiel. Zoiets behoort beslist aan de muur, Maar dan wel ACHTER de luisterplaats.

B.t.w. zijn dat nu Griekse mannenportretten of Romeinse?

Het zijn Romeinse neuzen. (hoewel het verhaal zich -misschien- afspeelt in Spanje). Het staat in een andere kamer, de echte woonkamer.

Een van de redenen waarom de opera bijzonder is, is dat het de klassieke wetten van toneel tart. (Eenheid van tijd, plaats en handeling, absolute voorwaarden voor een klassieke tragedie). Plaatsen lopen door elkaar, dingen gebeuren op plekken die niet kunnen en ook de tijd waarin dingen plaatsvinden klopt voor geen meter. Hoewel een tragedie, zeker in de opera vanaf de 16e eeuw 'verheffend' diende te zijn, is daarvan hier geen sprake. Weliswaar wordt aan het einde Don Giovanni door een stenen standbeeld (symbool voor het onveranderlijke van God's wetten) van een door hem achteloos vermoorde vader (Oedipus) meegesleurd door de brandende poorten van de hel maar is zijn ondergang uiteindelijk toch de triomf van het individu dat zich door wet noch gebod laat vast pinnen, wat ook de consequenties daar van zijn. Een echte held, dus.

Net als het afgehakte hoofd van Johannes de Doper dat door Salome hartstochtelijk wordt gekust, is de ondergang van Don Giovanni op het toneel een spektakelstuk.

Het bijgelovig publiek zat verstard van angst (er werd in de zaal ook een peklucht verspreid- geen subtileiten :D ) naar de helle opening te kijken en de kreet van Don Giovanni dient door merg & been te gaan maar stiekem, heel stiekem koos het publiek in zijn hart toch voor de zondaar (= het altijd veranderlijke 'echte' leven).

Zeker de muziek van Mozart was in dat opzicht ondubbelzinnig en een totaal andere interpretatie dan het oorspronkelijke gegeven van de spaanse monnik die het ooit bedacht.

Ook hier trouwens wel iets dubbels, want vroeger zaten in de opvoering van het toneelstuk, bij het oplezen van de lange lijst van veroveringen door Don Giovanni, altijd suggesties van namen van lokale bekendheden en notabelen, zodat het publiek geniepig kon lachen om het bedrog van hunne echtgenotes. Ook toen geen beter vermaak dan leedvermaak.

Ja, prachtig. Echt de leraar aan het woord, de kinderen zitten gespannen te luisteren, hopend op meer.

Tot de bel gaat.

Zelf vind ik een draaitafel wel een sieraad wat gezien mag worden. Verder zou ik de kastjes met de roller verven. Krijg je net zo goed als spuitwerk. Marc die er over een half uur is kan dit bevestigen. En als de kleur wat tegenvalt gewoon opnieuw doen. Taupe doet het meestal erg goed.

Snapte dit eerst niet, want ik verf niks. Maar op de zolder van Carl ziet dat gerol er prima uit.

Maar waarom zou je dat doen? Ik bedoel Kraus. Het ziet er strak uit, geen detoneringen. Nee, de tv ook niet. Wat die gekke audiofielen tegen een tv hebben, keine Ahnung. Hang er desnoods een doek over, of wacht, zet er een schilderij voor.

Zitten er nu echt alleen maar pootjes aan de zijkanten van die kast? Iets van metaal meen ik. Is dat echt zo sterk?

Okay, na het artistieke en ook audiofiele muziek college is dat een wat banale vraag, waarvoor excuses.

Snapte dit eerst niet, want ik verf niks. Maar op de zolder van Carl ziet dat gerol er prima uit.

Maar waarom zou je dat doen? Ik bedoel Kraus. Het ziet er strak uit, geen detoneringen. Nee, de tv ook niet. Wat die gekke audiofielen tegen een tv hebben, keine Ahnung. Hang er desnoods een doek over, of wacht, zet er een schilderij voor.

Niet iedere audioliefhebber heeft een huis vol explosieven Marc. Of ontploffende TV's... :o

Zitten er nu echt alleen maar pootjes aan de zijkanten van die kast? Iets van metaal meen ik. Is dat echt zo sterk?

Okay, na het artistieke en ook audiofiele muziek college is dat een wat banale vraag, waarvoor excuses.

Volgens mij heeft Kraus het draadstalen rek voorzien van deurtjes en lager gemaakt. De pootjes zijn dun dun, maar er staan er wel 10 onder.

Ikea%20Peter.jpg

klopt, de foto is van internet. Maar het is oorspronkelijk een rek van Ikea, Peter. Dat is al heel lang uit de collectie. Het is nu in hoogte gehalveerd (40 cm hoog). Er zitten 10, in hoogte verstelbare pootjes onder. Oorspronkelijk was het nogal wiebelig maar nu zit aan de achterzijde een lange plank (3m30) en daardoor is het rek gefixeerd en zo stabiel als wat.

Makkelijk dat ijzer want de deurtjes sluiten met simpelweg aangelijmde neodym supermagneten.

En de bovenkant is van glas zie ik. Weet niet of dat een goede basis zou zijn voor een massa DT. Maar daar zijn toch andere plannen voor.

De onzichtbare set was en betere titel geweest.... Je had net zo goed die actieve LS50 kunnen kopen.

Edited by Duck-Twacy

Een schilderij in audiofiele kwaliteit? Alsjeblieft:

Geinig, dat is nou wat ik op kantoor ook probeer te combineren, high-end audio met high-end kunst. Kunst-smaak is alleen nog selectiever (hoe is het mogelijk) dan audio...

Ik vind dit ook echt een hele bijzondere (kun je zaterdag, plus nog een aantal, in het eggie bewonderen)...

IMG_4498-1.jpg

en weer draait dat windhoos de foto om, sorry voor dat gekloot!

... een jonge Maria Callas!

en weer draait dat windhoos de foto om, sorry voor dat gekloot!

... een jonge Maria Callas!

Als ik naar de data in de foto kijk dan staat daar toch Breedte 2016 pixels, Hoogte 1512 pixels. Dat is er toch door je aaifoon ingezet. Dat verandert Windows niet zomaar.

Edited by Pjotr

Vandaag mocht ik in huize vonBentinck de verborgen set zien en beluisteren.

Na een probleemloze reis en een kop koffie met versnapering en uitvoerig bijpraten gaan we naar de luisterruimte. Deze is n.l. in het souterrain.

Door het rek lager te maken en de paneeltjes er voor te hangen, lijkt de kamer veel ruimtelijker en rustiger. Ik schat de kamer zo'n 7 m lang en 4,5 m breed. Aan een kant staat op de korte kant in het midden wenteltrap. Achter die trap is een toilet. Deze snoept dus eigenlijk een hoek van de kamer af.

Tegenover de set staat een leren bank met een eveneens leren poef daarvoor. Onder de poef ligt een klein vloerkleed. Alle wanden zijn beton met stucwerk of structuurbehang. Achter de bank staat over de hele lengte een goedgevulde boekenkast. Aan de andere korte kant is het raam met tot aan de vloer hangende dunne gordijnen. Het raam zit vrij hoog (souterrain). Aan de kant van de trap zit ook de deur naar de naastgelegen garage. Nou ja garage... :rolleyes: . Dit is het hobbyhok van Kraus. Hier staat de werktafel, de computers en verstopt in een kast de draaitafel.

Dan het luisteren. Kraus heeft een playlist gemaakt van allerlei muziek. Ik vind dit altijd prettig, omdat ik dan een goede indruk van de muzieksmaak krijg en kan wennen aan de akoestiek en klank van de set. Erg lang wennen hoeft eigenlijk niet. Het klinkt erg makkelijk, ruimtelijk en behoorlijk natuurlijk. Het laag gaat dieper dan je van de kleine luidsprekers zou verwachten, maar is niet erg doortekent. Maar daarover later meer. De muziek is o.a. van Bob Dylan en JJ Cale. Maar ook diverse klassieke stukken, volksmuziek en b.v. Elvis kwamen aan de beurt. Vooral gitaarmuziek wordt erg natuurlijk weergegeven. Ook de honky tonk piano bij Edith Piaf (Milord) klonk zoals het is opgenomen. Erg ver weg maar toch mooi subtiel aanwezig. Je hoort natuurlijk ook gelijk dat dit muziek uit 1959 is. Maar wél in stereo. Bijzonder is ook dat er verschillende zelf gedigitaliseerde stukken langs kwamen. Eigenlijk was dit aan de klanksignatuur niet te horen, knap gedaan en erg mooi allemaal.

Dan vraag ik om wat muziek van mijn USB stickie te spelen. Het eerste nummer is een highres audiofiele opname van Arne Domnerus van Album Audiophile Reference 2. Deze is aanzienlijk dynamischer dan op de originele CD. En dat liet de set dan ook goed horen. Wél leek het of bij de harde uithalen de pieken een klein beetje vervormden of vastliepen. Of dit aan de lange kabel tussen de PC en de set ligt weet ik niet. De PC staat n.l. in de garage en de analoge kabels komen vanaf de pc en vanaf de phonotrap (hierover straks ook meer)  via een kabelgoot achter de set uit. Daarachter is het overigens een zeer georganiseerde kabelhuishouding. Nog enkele nummers van dat album beluistert  en de eerste indruk staat eigenlijk nog steeds overeind. Makkelijk, ruimtelijk en behoorlijk natuurlijk. De dynamische weergave is dik in orde, maar het laag... Ik vermoed dat dit komt door de redelijk lange nagalmtijd van de ruimte en dan vooral in het laag. Nou is de 0,45 sec die ik thuis op 60 Hz heb ook niet meteen noodzakelijk, maar ik denk dat het hier wel eens 2 sec kan zijn. Wanneer het mogelijk is zouden wat aanpassingen aan de akoestiek veel brengen. De luisterruimte wordt echte ook als tweede huiskamer gebruikt, dus het moet wel toonbaar zijn. Ik denk dat de gehoorproblemen van de vrouw van Kraus ook gebaat zijn met een meer gedempte ruimte. Door de grotere demping wordt dan alles n.l. veel verstaanbaarder. De galm versmeerd het geluid waardoor klanken moeilijker te onderscheiden zijn. Een groter kleed en demping of diffusie op de eerste reflectiepunten brengt al veel. Voor het laag is het wat lastiger. Misschien een plate-absober?

Dan de draaitafel. Hier heeft Kraus nog grote plannen mee. Het plankje op laderails is niet echt een goede basis voor zo'n topdraaitafel. Het gaat over een Transrotor Fat Bob met drie motoren en eveneens drie armen. Morch, SME en de Black Widow. Nier de eerste de beste. De phonotrap is een uiterst geavanceerde op bestelling gefabriceerde, met allerlei instellingen en een keuzeschakelaar voor de drie elementen. De draaitafel blijft nu toch in de garage staan, maar wordt op een soort boortoren geplaatst. Die staat dan vrij van de werktafel, waar de motoren om komen staan. De betonnen achterwand gaat zorgen dat het voldoende stabiel wordt.

Kraus laat ook een stukje muziek van de plaat heren én hetzelfde stukje, maar dan gedigitaliseerd. Op het niveauverschil na is er weinig verschil in klank. Dit is op zich niet zo bijzonder, omdat het een opname van dezelfde bron betreft. Maar het is dus ook echt niet zo dat de draaitafel "warmer" klinkt dan de digitale versie.

De tijd verstrijkt (ik vergeet de heerlijke lunch tussendoor nog te melden) en we besteden ook nogal wat tijd aan de PC. Instellingen, geluidskaarten, moederborden geheugen HD's enz. komen ter sprake. Een mooie audio PC in het rek zou die lange analoge kabels niet meer nodig maken. De TV heeft helaas geen VGA of HDMI aansluiting, zodat er of een andere TV of een monitor geplaatst moet worden (misschien met een lange VGA kabel naar de garage?). Of alleen een monitor er aan wanneer het incidenteel nodig is. In mijn huiskamer gebruik ik de PC nu al weer maanden zonder een monitor nodig te hebben.

Dus nét voor de spits weer naar het zuiden. Dat ging bijna net zo probleemloos als de heenweg. Gepensioneerd zijn heeft toch ook wel voordelen.

Kraus, hartelijk bedankt voor de geweldige ontvangst, gezelligheid en muziek die ik mocht beluisteren.