Jump to content
High-End Forums
Sign in to follow this  
Jeroen Bakker

De set van Jeroen Bakker

Recommended Posts

Tolkien is voor mij al weer 45 jaar geleden. Toen las ik het voor de eerste keer. De verfilming was trouwens geen afknapper, integendeel paste wel bij mijn verbeelding.

Ik zelf ben niet zo'n Krell fan. Heb de 600 i wel in huis gehad. Werk Marcel Kroeze nu voor Durob of is hij een freelancer. Mis verder wel een draaitafel.

Marcel Croese (met een C en een s (mijn spelfout)) werkt voor zichzelf. Hij maar heeft relaties met vele bedrijven, ik moet je de namen even schuldig blijven maar heeft voor diverse bedrijven gewerkt en deed o.a. versterker ontwerp. Hij maakt ook zelf kabels. Zijn bedrijf, voor zover ik er mee vandoen heb gehad, is een revisie- en reparatiebedrijf. Ik geloof dat zijn bedrijf Creato Audio heet. Verder ken ik hem vooral als een gezellige amicale man.

Ik heb een Thorens TD180, maar zoals gezegd is die zijn draai kwijt, ik weet niet precies wat er aan de hand en eigenlijk moet ik hem laten repareren. Maar ik weet precies hoe dat gaat, als hij het dan weer doet ga ik weer veel, vooral nieuwe, platen kopen en dan moet de speler weer een upgrade hebben etc. en zo blijf je bezig. Ik moet dan ook weer investeren in een goed voor-voorversterker, ik heb mijn Goldring voor-voorversterker aan mijn vader gegeven die er nu een Project draaitafel op heeft staan op een leuke Arcam geïntegreerde versterker (nu nog een paar leuke speakers! Maar zover krijg ik mijn moeder nog niet ;)).

De verfilming is best goed, je moet alleen niet verwachten dat het 100% hetzelfde is als het boek, met een film moet je nu eenmaal concessies doen (al gaat Jackson soms wel erg ver, met name bij The Hobbit films).

In die ruimte zou ik wel bij een kleine tweeweg speaker blijven. Ik denk wel dat er meer mogelijk is dan je nu met de B&W's haalt. Ik ken ze goed, Ik heb zelf 2 sets "oer" CDM-1 spelen. Een in zwart met serienummers 360 en 361 (dus de 180e set die gemaakt is). Die heb ik zelf nieuw gekocht in 1995, gelijk toen de eerste review van deze speakers in de Stereo stond. En een set in rosewood (serienummers 15xxx) die nog net voor de SE is gemaakt.

Dat is ook een leuke speaker. Dat rosewood is ook wel mooi, maar ik vind het Sonus Faber rood eigenlijk mooier.

Nee, ik moet moet ook geen enorm speaker systeem willen, maar een beetje meer fundament (of eigenlijk wat meer laag) zou wel welkom zijn. Ik heb overwogen om te kijken voor een bijpassende subwoofer, maar ik ben daar niet direct enthousiast voor, ik ben toch wel een 2.0 liefhebber, en dan moet zo'n aanvulling ook nog maar eens matchen met je huidige speakers. Bovendien heeft de Krell geen extra aansluiting dus zal hij als slave op één van de speakers moeten worden aangesloten en ik vraag me af of dat niet ten kosten gaat van de kwaliteit van die ene speaker. Ik moet eerlijk zeggen ik heb een poosje geleden de Wilson Audio Sabrina gehoord en die zou wat mij betreft zo de huiskamer in mogen, keep on dreaming, want helaas even geen Sabrina centjes (ca. € 22.000,-). Ik moet dus nog wel even verder sparen en mijn kansen even afwachten. maar ik sta wel open voor andere ideeën.

De Hobbit films waren behoorlijk opgerekt, toch kan ik wel zeer van genieten (vooral de extra linken met LOTR, die niet echt in het boekje zelf voorkomen, hooguit als vage referentie). Van LOTR vond ik het jammer dat het stuk in het oude woud van Tom Bombadil er niet in voorkwam. Een gemis in mijn opinie (al staat het wat los van de rest van het verhaal).

Edited by Duck-Twacy

Dat is ook een leuke speaker. Dat rosewood is ook wel mooi, maar ik vind het Sonus Faber rood eigenlijk mooier.

Nee, ik moet moet ook geen enorm speaker systeem willen, maar een beetje meer fundament (of eigenlijk wat meer laag) zou wel welkom zijn. Ik heb overwogen om te kijken voor een bijpassende subwoofer, maar ik ben daar niet direct enthousiast voor, ik ben toch wel een 2.0 liefhebber, en dan moet zo'n aanvulling ook nog maar eens matchen met je huidige speakers. Bovendien heeft de Krell geen extra aansluiting dus zal hij als slave op één van de speakers moeten worden aangesloten en ik vraag me af of dat niet ten kosten gaat van de kwaliteit van die ene speaker. Ik moet eerlijk zeggen ik heb een poosje geleden de Wilson Audio Sabrina gehoord en die zou wat mij betreft zo de huiskamer in mogen, keep on dreaming, want helaas even geen Sabrina centjes (ca. € 22.000,-). Ik moet dus nog wel even verder sparen en mijn kansen even afwachten. maar ik sta wel open voor andere ideeën.

Ik snap dat je iets meer fundament wil hebben. Ook dat is mogelijk met het formaat speakers dat je nu hebt, al moet je dan niet bij B&W zijn. Als je idd geen €22000 aan de kant kan leggen voor een stel Wilsons, zou ik als ik jou was toch eens een set Atohm GT1.0-HD zien te beluisteren. Die heb ik eerder al eens aangedragen bij Kraus als vervanger van zijn Chario's. Als ik niet al rijkelijk was voorzien, had ik die hier ook ergens staan.

Ik ben het met je eens dat de Sonus Faber mooier zijn, maar de afwerkeing is dan ook heel anders. Waar B&W inzet op fineer, gebruikt Sonus Faber over het algemeen vol hout, dau daarnaast ook nog eens gepolitoerd is. En ik ben ook gevallen voor die schoonheid. Zowel voor  het uiterlijk als voor de klank. In mijn hoofdset staan een paar Guarneri Homage te schitteren. Helaas niet meer zo rood als dat ze ooit waren, Na het herstel, zijn ze iets bruiner teruggekeerd vanuit Italië. Vergeet echter niet dat B&W en Sonus Faber twee tegengestelde klankculturen hebben.

De Hobbit films waren behoorlijk opgerekt, toch kan ik wel zeer van genieten (vooral de extra linken met LOTR, die niet echt in het boekje zelf voorkomen, hooguit als vage referentie). Van LOTR vond ik het jammer dat het stuk in het oude woud van Tom Bombadil er niet in voorkwam. Een gemis in mijn opinie (al staat het wat los van de rest van het verhaal).

Dat kwam ook aan de orde in de eerste appendix bij de Fellowship (from book to vision) die ik gisteravond deels bekeek. Het haalde denk ik de vaart eruit, en voor mij is het ook een vreemde eend in de bijt, eigenlijk. Als een Klein Duimpje sprookje in een opera van Wagner. Dus voor mij geen gemis (de herinnering eraan was ook weer weggezakt).  Dacht ook dat die Tom aan het eind van het verhaal niet meer voorkomt.

Lotr was eigenlijk bedoeld voor kinderen en TB paste daar kwa toonsetting wel goed in. Overigens in de Tolkien mythologie wordt hij gezien als een soort Maia (er zijn ook andere theorieen).

http://lotr.wikia.com/wiki/Tom_Bombadil

http://whoistombombadil.blogspot.nl/2013/01/tom-bombadil-way-forward_9.html

Ben overigens benieuwd of de Silmarillion ooit verfilmd zal worden...

En nu houd ik er over op, dit gaat per slot van rekening over Jeroens audio set.

Edited by Duck-Twacy

De Hobbit was geschreven als kinderboek, maar de Lord of was voor een volwassener publiek bedoeld. Ik heb het in Engels gelezen in de tijd dat het populair was onder een hippie publiek. De Hobbit vond ik wel de mindere film. Het boekje is te veel uitgesponnen.

Als boek doet het niet onder voor de ring. Maar inderdaad, drie films is te veel. Een film lijkt mij passend.

Moeilijk vergelijkbaar want het is een kinderboek wat uitgewerkt is in een volwassen boek.

Ben overigens benieuwd of de Silmarillion ooit verfilmd zal worden...

Dat verwacht ik voorlopig niet, die rechten zijn nooit verkocht en de familie Tolkien heeft er geen zin in ze te verkopen. We zullen echt tot 2044 moeten wachten op zijn vroegst (70 jaar na de dood van JRR Tolkien) of in het ergste geval tot 70 jaar na de dood van zijn nu nog levende zoon Christopher, die ook aan het boek geschreven heeft.

Tom Bombadil word vrijwel altijd uit bewerkingen weggelaten, een enkele opera van Paul Corfield Godfrey daar gelaten. In het boek is Bombadil het omslag punt, het kinderboek wordt hier volwassen. Frodo raakt zijn onschuld kwijt en staat vanaf hier steviger in zijn schoenen.

Er overigens ook een appart boekje van hem 'De Avonturen van Tom Bombadil'.

Ik had ook moeten schrijven "was initieel bedoeld voor kinderen, maar is geevolueerd tot iets veel donkerders". LR is gestart op verzoek van de uitgever om een vervolg op de Hobbit te maken. Tolkien wilder eigenlijk geen kinderboek meer maken, maar het is begrijpelijk dat hij initieel wel zo begonnen is. In eerste instantie zou Bilbo ook gewoon weer de hoofdrol vervullen.

"Persuaded by his publishers, he started 'a new hobbit' in December 1937. After several false starts, the story of the One Ring soon emerged, and the book mutated from being a sequel to The Hobbit to being, in theme, more of a sequel to the unpublished Silmarillion. The idea of the first chapter (A Long-Expected Party) arrived fully-formed, although the reasons behind Bilbo's disappearance, and the significance of the Ring did not arrive, along with the title The Lord of the Rings until spring 1938. Originally he was going to write another story in which Bilbo had used up all his treasure and was looking for another adventure to gain more; however he remembered the ring and the powers it had and decided to write about that instead. He started to write it with Bilbo as the main character but decided that the story was too serious to use the fun loving Hobbit"

http://tolkiengateway.net/wiki/The_Lord_of_the_Rings

Interessant zijn ook de brieven, o.a. http://www.tolkienestate.com/en/writing/letters/letter-163-to-wh-auden.html

Ik lees dat JRR nogal een pietje precies was en hij iedere zin minstens 3 keer herschreven heeft. Het verhaal van LOTR is dus ook tijdens het schrijven geevolueerd tot iets anders dan een opvolger van de Hobbit. Ergens las ik dat Tolkiens liefst de Hobbit zelf ook nog herschreven had.

Moet toch eens de complete history of Middle Earth aanschaffen.

Kleine nota bene, Omdat zijn zoon Christopher een bloedhekel heeft aan de Jackson verfilmingen en de rechten van het overige werk, waaronder de Silmarilion, nog bij de Tolkien familie liggen (de Tolkien estate), zit een verdere verfilming er voorlopig niet in.

En nu hou ik echt op.

Opes, Jeroen was me voor (krijg je als je te lang in edit mode zit :) )

Edited by Duck-Twacy

Wel dankzij de leuke site weten ik al meer dan je (Jeroen) af dan van menig oud(e) gediende hear.

Hartstikke tof die Oz vertalingen.

En lezen, ik lees meer dan ik muziek luister, veel meer zelfs (soms gaat het ook samen). Als ik alle boeken  die ik gelezen heb in mn huiskamer zou plaatsen, had ik een veel betere akoestiek.

Dank je.

Ja boeken zijn een mooie demping en kunnen een ruimte ook echt vormen.

Pfoe, een mens heeft het er maar druk mee. ^_^

Dat is een questie van prioriteiten stellen. (Misschien dat ik die commentaar tracks nog wel eens ga bekijken, voorlopig eerst de transformer serie (tekenfilm) maar weer eens).

Ik snap dat je iets meer fundament wil hebben. Ook dat is mogelijk met het formaat speakers dat je nu hebt, al moet je dan niet bij B&W zijn. Als je idd geen €22000 aan de kant kan leggen voor een stel Wilsons, zou ik als ik jou was toch eens een set Atohm GT1.0-HD zien te beluisteren. Die heb ik eerder al eens aangedragen bij Kraus als vervanger van zijn Chario's. Als ik niet al rijkelijk was voorzien, had ik die hier ook ergens staan.

Ik ben het met je eens dat de Sonus Faber mooier zijn, maar de afwerkeing is dan ook heel anders. Waar B&W inzet op fineer, gebruikt Sonus Faber over het algemeen vol hout, dau daarnaast ook nog eens gepolitoerd is. En ik ben ook gevallen voor die schoonheid. Zowel voor het uiterlijk als voor de klank. In mijn hoofdset staan een paar Guarneri Homage te schitteren. Helaas niet meer zo rood als dat ze ooit waren, Na het herstel, zijn ze iets bruiner teruggekeerd vanuit Italië. Vergeet echter niet dat B&W en Sonus Faber twee tegengestelde klankculturen hebben.

De Atohm ken(de) ik niet. Maar hoewel het een vooroordeel is, want ik heb ze niet gehoord, ben ik toch meer opzoek naar een wat masievere speaker in de kamer. Ik vind mijn B&W's wat 'muffig' klinken (bij gebrek aan een andere omschrijving), ik ben meer op zoek naar een helderder en transparanter geluid. Sonus Faber is zeker een van de gegadigde, ik heb al een aantal verschillende gehoord. Een (andere) vriend van mij heeft een set met Sonus Faber (ik weet even niet welk type) en die heb ik ook al wat keerstjes gehoord.

In dit stadium sluit ik nog niks uit.

Edited by Jeroen Bakker

Ik had ook moeten schrijven "was initieel bedoeld voor kinderen, maar is geevolueerd tot iets veel donkerders". LR is gestart op verzoek van de uitgever om een vervolg op de Hobbit te maken. Tolkien wilder eigenlijk geen kinderboek meer maken, maar het is begrijpelijk dat hij initieel wel zo begonnen is. In eerste instantie zou Bilbo ook gewoon weer de hoofdrol vervullen.

"Persuaded by his publishers, he started 'a new hobbit' in December 1937. After several false starts, the story of the One Ring soon emerged, and the book mutated from being a sequel to The Hobbit to being, in theme, more of a sequel to the unpublished Silmarillion. The idea of the first chapter (A Long-Expected Party) arrived fully-formed, although the reasons behind Bilbo's disappearance, and the significance of the Ring did not arrive, along with the title The Lord of the Rings until spring 1938. Originally he was going to write another story in which Bilbo had used up all his treasure and was looking for another adventure to gain more; however he remembered the ring and the powers it had and decided to write about that instead. He started to write it with Bilbo as the main character but decided that the story was too serious to use the fun loving Hobbit"

http://tolkiengateway.net/wiki/The_Lord_of_the_Rings

Interessant zijn ook de brieven, o.a. http://www.tolkienestate.com/en/writing/letters/letter-163-to-wh-auden.html

Ik lees dat JRR nogal een pietje precies was en hij iedere zin minstens 3 keer herschreven heeft. Het verhaal van LOTR is dus ook tijdens het schrijven geevolueerd tot iets anders dan een opvolger van de Hobbit. Ergens las ik dat Tolkiens liefst de Hobbit zelf ook nog herschreven had.

Moet toch eens de complete history of Middle Earth aanschaffen.

Kleine nota bene, Omdat zijn zoon Christopher een bloedhekel heeft aan de Jackson verfilmingen en de rechten van het overige werk, waaronder de Silmarilion, nog bij de Tolkien familie liggen (de Tolkien estate), zit een verdere verfilming er voorlopig niet in.

En nu hou ik echt op.

Opes, Jeroen was me voor (krijg je als je te lang in edit mode zit :) )

Ik ken dat gevoel.

Naast een History of Middle Earth is er ook een History of The Hobbit, erg interesant maar heel veel Engelstalig leesvoer.

waarom koop je niet gewoon een extra bd spelertje, zo duur zijn die dingen niet (sry voor de off topic)

Waar is die vind ik leukknop als je er eentje nodig hebt?!

De Atohm ken(de) ik niet. Maar hoewel het een vooroordeel is, want ik heb ze niet gehoord, ben ik toch meer opzoek naar een wat masievere speaker in de kamer. Ik vind mijn B&W's wat 'muffig' klinken (bij gebrek aan een andere omschrijving), ik ben meer op zoek naar een helderder en transparanter geluid. Sonus Faber is zeker een van de gegadigde, ik heb al een aantal verschillende gehoord. Een (andere) vriend van mij heeft een set met Sonus Faber (ik weet even niet welk type) en die heb ik ook al wat keerstjes gehoord.

In dit stadium sluit ik nog niks uit.

Kijk ook eens naar de Master3 (goed en redelijk diep laag) of Diapason Adamantes (helder met een prachtig stereobeeld).

Ik hoorde laatst een paar Audio Physic Tempo plus (meen ik) in een niet te grote ruimte. Klonk best fraai, fundament hadden ze zeker.

http://www.audiophysic.de/tempo_plus/index.html

Zeker! Een goede vriend van mij heeft dezelfde. Maar de versterker maakt een enorm verschil (zoals zo vaak). Klinkt heel goed met bijv Primare, maar valt erg tegen met bijv Musical Fidelity

Ik vind de meeste Duitse luidsprekers nog steeds, overdreven in het laag klinken. Vroeger werd dat Taunussound genoemd. Laatst nog 4 Tempo's in een kleine hometheaterruimte gehoord. Voor films wel mooi, maar voor muziek (zelfs in stereo) te veel laag.

Kijk ook eens naar de Master3 (goed en redelijk diep laag) of Diapason Adamantes (helder met een prachtig stereobeeld).

Ken ik ook niet, ga ik ook even op zoeken.

Ik vind de meeste Duitse luidsprekers nog steeds, overdreven in het laag klinken. Vroeger werd dat Taunussound genoemd. Laatst nog 4 Tempo's in een kleine hometheaterruimte gehoord. Voor films wel mooi, maar voor muziek (zelfs in stereo) te veel laag.

Ik kan niet voor andere merken spreken, maar ik heb met B&W wel dat ik bij andere speakers duidelijk het B&W geluid herken. Ik heb mijn speakers destijds met overtuiging gekocht en hoewel ik daar nog steeds achter sta ben ik in de loop der jaren wel wat audio wijzer geworden. Nu ik andere soorten geluid heb gehoord weet ik dat ik een bepaald geluid mooier vind dan ander geluid, en B&W is het niet meer. Begrijp me niet verkeerd het is nog altijd genieten.

Edited by Jeroen Bakker