Jump to content
High-End Forums
Sign in to follow this  
Jeroen Bakker

De set van Jeroen Bakker

Recommended Posts

Het heeft even geduurd voor een ik een manier had gevonden om foto's van mijn set hier veilig te plaatsen, ik ben daar een beetje huiverig voor. Dus heb ik besloten om een beveiligde pagina op mijn website te maken waar je met een wachtwoord bij kunt. Het wachtwoord is de typenaam voor mijn blu ray speler zoals die hieronder staat vermeld.

Ik heb een relatief luxe flat voor een alleenstaande (jonge) man, ik woon op de begane grond en heb een leuk tuintje. Ik woon hier sinds 2012 en ondanks de muzikale herrie die de buren soms maken woon ik er best fijn. De oppervlakte is van mijn luisterruimte (aka de woonkamer) is zo'n 4,4 meter bij 4,4 meter (volgens de plattegrond is dat 19,7m2 die ik niet heb nagemeten), met naar achteren toe een stukje extra ruimte omdat de gang die daar zat bij de kamer is getrokken.

Op de vloer ligt laminaat met een vrij groot tapijt. Links van de ideale luisterpositie staat een stoel met een tafeltje en ietsje naar achteren een boekenkast (met mijn JRR Tolkien collectie). Rechts staat de kast met de cd-speler en de blu ray-speler, maar ook met tv en toebehoren. Achter in de muur zit een kast waarin ik het grootste gedeelte van mijn muziek collectie huisvest. Ik zit ook tegen de muur aan, en hoewel dat niet direct ideaal overkomt valt het met de reflectie best mee, mede ook omdat er direct naast het hoofd aan de linkerkant een open ruimte is (en mijn speaker natuurlijk 'slechts' monitortjes zijn) . Het liefst zou ik deze muur natuurlijk uitbreken en de boel wat naar achteren verschuiven maar omdat de CV ketel in die kast is verstopt en ik op dit moment beperkt budget heb heeft dat nog geen prioriteit.

Goed mijn set dan:

Ik heb op dit moment een Krell CD30i, waar ik bijzonder blij mee ben. Ik heb het grote geluk gehad dat ik hem van een vriend kon overnemen toen hij een Krell KPS 25 kocht. Waarmee ik ook meteen zijn Krell KRC voorversterker kon overnemen, want de KPS 25 is zowel een cd-speler als een voorversterker. De Krell CD30i is met een Transparent MusicLink cinc aangesloten op de KRC voorversterker (die is gereviseerd door Marcel Croeze). De KRC heeft een aparte voeding, deze is met de standaard kabel aangesloten, maar de stekker gaat wel naar het Supra Cables MD-60 EU Mark II stekkerblok. Bij dit stekkerblok zat ook een bijbehorende powercable maar deze heb ik uiteindelijk op de projector aangesloten omdat het maar heel weinig verschil maakte of ik de Supra stekker of een gewone stekker op het stekkerblok had staan en het verschil op de projector is aanzienlijk. De CD30i is ook te gebruiken als DAC voor andere apparaten. Momenteel heb ik mijn DMP-BDT500 blu ray-speler van Panasonic via een AudioQuest Cinnamon cinc 75-Ohm's coax kabel (die ik nu op dit moment even heb uitgeleend) en dat bevalt bijzonder goed. De KRC voorversteker staat met een vrij lange Transparent MusicLink Plus cinc aangesloten op mijn (voorheen als geïntegreerde versterker gebruikte) Krell 300i. Het bijzondere van de 300i is dat hij zowel een geïntegreerde- als een voor- of eindversterker kan zijn. Momenteel doet hij bijzonder aangenaam dienst als een eindversterker. De eindversterker is via een Transparent MusicWave Plus aangesloten op mijn B&W Monitortjes CDM 1NT van 120W/8Ω. De Transparent MusicWave Plus heeft nieuwe connectoren gekregen aan de kant van de speaker omdat de vorkjes die er op zaten niet goed pasten op de B&W aansluitingen. Ik heb er 'banaantjes' op laten zetten van het merk Oyaide. De Monitortjes staan op paaltjes van een onbekend merk, ik ben de naam simpelweg vergeten en kan de aankoop factuur even niet vinden, misschien dat ik dat later nog update. Ik heb de holten opgevuld met vogelzand. Alle apparaten staan op (bier)viltjes als demping (daar valt natuurlijk nog wel te verbeteren). De speakers staan op twee tegels die ik bij het tuincentrum heb gehaald. De tegels op hun beurt, om de vloer niet te beschadigen ook weer op viltjes. De 300i staat ook op een tegel met viltjes (en de tegel ook weer op viltjes), in een kastje op wieltjes. Dat lijkt wat omslachtig maar zo voorkom ik dat één van mijn vier katten er op gaat liggen. De Blu Ray-speler staat op zijn beurt weer met een lange merkloze HDMI kabel op de JVC projector. De projector projecteert op het InFocus projectiescherm. Het scherm hangt nog niet helemaal perfect bij sommige camera draaiingen kun je een bolling in het doek waarnemen. Hier word nog aan gewerkt.

Nieuwsgierig geworden? Kijk dan eens naar de foto's.

Link: http://jeroenvanluikenbakker.nl/mijn-audioset/

Het wachtwoord is dus het hierboven genoemde (en onderstreepte) type van mijn blu ray-speler.

Schroom niet om te vragen over de set of om meer foto's of betere foto's, ik accommodeer graag.

Ik ben zeer benieuwd naar wat jullie er van vinden.

P.s.

Overigens de X-DAC van Musical Fidelity die je op één van de foto's ziet staan, staat daar momenteel arbeidsloos te zijn.

P.p.s.s.

Mijn Thorens TD180 is momenteel zijn draai kwijt en staat daarom niet aangesloten. Het is niet de V-snaar, die heb ik al een keer vervangen en dat leverde geen draai op.

Edited by Jeroen Bakker

Leuk om te lezen. Vast een gezellige boel met 4 katten. Ik had er ooit 2, helaas beide overleden (na 20 jaar).

Op de site komen kostte enige moeite, maar is wel gelukt

"Links van de ideale luisterpositie staat een stoel".. die snapte ik niet helemaal :)

Gedetailleerd beschreven. Mijn ervaring is ook dat hoe kleiner en fijner de monitor, des te hoger eigenlijk de eisen aan een versterker om de speakers tot prestaties aan te zetten. Met Krell zit je wat dat betreft wel goed.

Omdat ik daar zelf volop mee bezig ben zie ik natuurlijk dat het bestrijden van kabelsla ook hier wel een beetje aan de orde is. :D Niet zo verwonderlijk met een flinke hoeveelheid apparatuur.

Dat het de kamer is van een muziek en filmliefhebber spreekt uit alles!

Leuk om te lezen. Ik ken de CDM1 niet goed, maar een audiofiele kennis heeft er lang mee gespeeld, dat zegt genoeg. Ook Krell is mooi spul.

Rol je het scherm op wanneer je muziek gaat luisteren? Of laat je het juist hangen om de reflecties van het raam wat tegen te gaan?

Omdat ik daar zelf volop mee bezig ben zie ik natuurlijk dat het bestrijden van kabelsla ook hier wel een beetje aan de orde is. :D Niet zo verwonderlijk 

Kabelsla, ja daar heb ik wat last van. Maar het stoort mij niet, alleen de visite valt er altijd over (vooral mijn moeder, oma etc., vrouwen hebben daar kennelijk meer last van). Zo had ik een poosje terug een monteur van de ziggo in huis die promt op mijn Transparent luidsprekerkabel ging staan. Ik hem toen even flink toegesproken of hij beter wilde kijken waar zijn voeten zette. Hij had niet eens in de gaten dat hij ergens op was gaan staan! Misschien dat ik daar in de toekomst nog even naar ga kijken want kabels interfereren ook met elkaar dus zouden ze beter gescheiden moeten zijn.Mijn huidige opstelling bied daar niet echt veel mogelijkheden toe.

Op de site komen kostte enige moeite, maar is wel gelukt

"Links van de ideale luisterpositie staat een stoel".. die snapte ik niet helemaal :)

Was het nu lastig om op de site te komen of had je moeite met het wachtwoord?

Ik heb nog twee foto's geplaatst, ééntje van tussen de speakers terugkijkend op mijn luisterplek en ééntje waarin de stoel links te zien is. Het is een beetje rommelig, ik was na de feestdagen nog niet aan echt schoonmaken en opruimen toegekomen. (Dat witte papiertje is een speeltje van de kat, ze zijn gek op wc papier.)

Ook Krell is mooi spul.

Rol je het scherm op wanneer je muziek gaat luisteren? Of laat je het juist hangen om de reflecties van het raam wat tegen te gaan?

Krell is zeker mooi spul, ik had een paar jaar geleden ook niet durven dromen dat ik het in huis zou hebben.

Ja, het scherm gebruik ik alleen voor films, de meeste concerten zet ik aan via de TV. De reflecties tegen het raam vallen best mee, er staat ook voldoende demping in de vensterbank (links) en rechts heb ik dat gordijn hangen (dat ook dicht kan). Het gordijn is meestal open, het kost wat fundament om hem dicht te doen maar met films heb ik geen keuze er is te veel licht van buiten om het open te laten. Een rolscherm aan de buitenkant zou nog een oplossing kunnen zijn, het is één van de overwegingen.

Dat het de kamer is van een muziek en filmliefhebber spreekt uit alles!

Dank je. Dat is het voordeel van alleen zijn, ik kan mijn hele huiskamer inrichten naar de muziek installatie.

Leuk om te lezen. Vast een gezellige boel met 4 katten. Ik had er ooit 2, helaas beide overleden (na 20 jaar).

Dank je. Ja vier katten zijn een ware crime zo nu en dan. Zeker daar moeder en dochter elkaar niet kunnen uitstaan. Vader en zoon zijn dikke maatjes daar heb je geen kind aan. Ik weet niet hoe vaak ik ze van de apparatuur weg moet houden, ze zien het natuurlijk als een heerlijke bron van warmte (bv zo'n versterker) maar ik wil al die haren niet in mijn spulletjes hebben.

Gelukkig zijn ze ook heel gezellig, als ik ziek ben (zoals laatst had ik een griepje) komen ze om de beurt de wacht houden dat is echt heel schattig. Je merkt echt dat ze toerbeurt hebben, dan komt de ene bij je liggen en zodra die opstaat komt er meteen aan ander die het liggen overneemt.

De beste monitor wat ik gehoord hebt ,en dat zijn er vele ,een kwam er bovenuit  dat was blumenhofer.

Mvg wol

Ik ken Blumenhofer niet.

Het is wel zo dat ik nu al weet dat mijn volgende speaker geen monitor wordt. Niet dat ik spijt heb van deze aanschaf, want hij klonk echt veel beter dan de andere (volledige) speakers die ik bij de winkelier heb gehoord toen ik op luister afspraak kwam voor ik tot aanschaf over ging. Ik denk dat het 2006 of 2007 was dat ik ze  kocht, ik woonde toen nog bij mijn ouders en ze waren/zijn mijn eerste speakers, en mijn eerste zetje kocht ik er bij, dat was een Musical Fidelity inruilsetje (versterker en cd speler) ik weet het type niet meer want dat werd al vrij snel weer ingeruild voor een Rotel setje omdat de cd-speler van MF het binnen de garantie begaf en niet te repareren was. Ik heb daar een aantal jaar me gespeeld maar heb nooit het gevoel gehad dat de Rotel de MF oversteeg, ik had eerder het gevoel dat die er onder bleef. Uiteindelijk heb ik besloten om een Krell 300i te kopen (tweede of derde hands in Groningen) en dat was echt een stap vooruit. Later bleek er wat kleine probleempjes te zijn met de 300i (zie elders op dit forum) maar met een schoonmaakbeurt en wat afstellen door Marcel Croeze draait hij nu weer als een zonnetje.

Ik had ook wel wat moeite om binnen te komen (maar dat was toch de opzet? Goed gelukt hoor). Het deel "mijn-audioset" is niet in de algemene site opgenomen, vermoedelijk had duck daar ook wat moeite mee, net als ik.

Enfin, wat ik nu weer erg leuk vind is jouw belangstelling voor Tolkien. De films van LOTR had ik indertijd (dikke tien jaar geleden) wel gezien, het boek van voren naar achteren gelezen later, en nu pas ontdekt hoe ik de dvd's van de "extended edition" op de harde schijf kon krijgen. En nu zit ik 's avonds vanaf een uur of 11 tot laat in de nacht gekluisterd aan de buis, zoals dat vroeger heette. Ik heb geen wit doek helaas, maar een beetje groot plat schermpje voldoet ook goed als je er dicht op kruipt.

Was het nu lastig om op de site te komen of had je moeite met het wachtwoord?

Ik heb nog twee foto's geplaatst, ééntje van tussen de speakers terugkijkend op mijn luisterplek en ééntje waarin de stoel links te zien is. Het is een beetje rommelig, ik was na de feestdagen nog niet aan echt schoonmaken en opruimen toegekomen. (Dat witte papiertje is een speeltje van de kat, ze zijn gek op wc papier.)

Soms krijg ik na het passwoord te hebben ingevuld zo'n captcha veld en als ik die gedaan heb krijg in een scherm waarin ik een gebruikersnaam of email adres en paswoord moet intikken. Die heb ik natuurlijk niet. Gek genoeg lukt het de dan de tweede keer wel (zonder captcha scherm). Dat het ik nu twee keer gehad.

Soms krijg ik na het passwoord te hebben ingevuld zo'n captcha veld en als ik die gedaan heb krijg in een scherm waarin ik een gebruikersnaam of email adres en paswoord moet intikken. Die heb ik natuurlijk niet. Gek genoeg lukt het de dan de tweede keer wel (zonder captcha scherm). Dat het ik nu twee keer gehad.

Ah, ik denk dat je perongeluk in mijn admin scherm bent terecht gekomen, vandaar de captcha.

Enfin, wat ik nu weer erg leuk vind is jouw belangstelling voor Tolkien. De films van LOTR had ik indertijd (dikke tien jaar geleden) wel gezien, het boek van voren naar achteren gelezen later, en nu pas ontdekt hoe ik de dvd's van de "extended edition" op de harde schijf kon krijgen. En nu zit ik 's avonds vanaf een uur of 11 tot laat in de nacht gekluisterd aan de buis, zoals dat vroeger heette. Ik heb geen wit doek helaas, maar een beetje groot plat schermpje voldoet ook goed als je er dicht op kruipt.

Ja, had ik niet ergens daar (het rippen) een topic over voorbij zien komen? Tolkien is, net als Star Trek, een belangrijk onderdeel van mijn leven geworden. Zo ben ik er bijvoorbeeld mede verantwoordelijk voor dat er nu een Friese vertaling van Tolkien beschikbaar is. Ik ben ook lid van beide verenigingen, respectievelijk www.unquendor.nl en www.tfd.nl.

Wist je trouwens dat er ook 3 tekenfilms zijn, 1 van The Hobbit (van Warner) de eerste anderhalf van LotR (van Bakshi) en de laatste andershalf The Return of the King (weer van Warner). Helaas Zijn de Warner's niet verkrijgbaar in onze regio, maar met import of internet kom je ook een eind. (Warner is eigenlijk Rankin/Bass (als ik dat goed spel)).

Edited by Jeroen Bakker

Gezellige boel daar Jeroen...en een fraaie set

Ik vind het niet gek, dat die Ziggo-monteur op je transparent LS-kabel is gaan staan, immers als het transparent is.... :D 

Voor het het zelfde geld, ging ie, op 1 v/d vier katten staan...

Ik ken Blumenhofer niet.

Het is wel zo dat ik nu al weet dat mijn volgende speaker geen monitor wordt. Niet dat ik spijt heb van deze aanschaf, want hij klonk echt veel beter dan de andere (volledige) speakers die ik bij de winkelier heb gehoord toen ik op luister afspraak kwam voor ik tot aanschaf over ging. Ik denk dat het 2006 of 2007 was dat ik ze  kocht, ik woonde toen nog bij mijn ouders en ze waren/zijn mijn eerste speakers, en mijn eerste zetje kocht ik er bij, dat was een Musical Fidelity inruilsetje (versterker en cd speler) ik weet het type niet meer want dat werd al vrij snel weer ingeruild voor een Rotel setje omdat de cd-speler van MF het binnen de garantie begaf en niet te repareren was. Ik heb daar een aantal jaar me gespeeld maar heb nooit het gevoel gehad dat de Rotel de MF oversteeg, ik had eerder het gevoel dat die er onder bleef. Uiteindelijk heb ik besloten om een Krell 300i te kopen (tweede of derde hands in Groningen) en dat was echt een stap vooruit. Later bleek er wat kleine probleempjes te zijn met de 300i (zie elders op dit forum) maar met een schoonmaakbeurt en wat afstellen door Marcel Croeze draait hij nu weer als een zonnetje.

In die ruimte zou ik wel bij een kleine tweeweg speaker blijven. Ik denk wel dat er meer mogelijk is dan je nu met de B&W's haalt. Ik ken ze goed, Ik heb zelf 2 sets "oer" CDM-1 spelen. Een in zwart met serienummers 360 en 361 (dus de 180e set die gemaakt is). Die heb ik zelf nieuw gekocht in 1995, gelijk toen de eerste review van deze speakers in de Stereo stond. En een set in rosewood (serienummers 15xxx) die nog net voor de SE is gemaakt.

Tolkien is voor mij al weer 45 jaar geleden. Toen las ik het voor de eerste keer. De verfilming was trouwens geen afknapper, integendeel paste wel bij mijn verbeelding.

Ik zelf ben niet zo'n Krell fan. Heb de 600 i wel in huis gehad. Werk Marcel Kroeze nu voor Durob of is hij een freelancer. Mis verder wel een draaitafel.

Ah, ik denk dat je perongeluk in mijn admin scherm bent terecht gekomen, vandaar de captcha.

Had ik net zo.

Ja, had ik niet ergens daar (het rippen) een topic over voorbij zien komen? Tolkien is, net als Star Trek, een belangrijk onderdeel van mijn leven geworden. Zo ben ik er bijvoorbeeld mede verantwoordelijk voor dat er nu een Friese vertaling van Tolkien beschikbaar is. Ik ben ook lid van beide verenigingen, respectievelijk www.unquendor.nl en www.tfd.nl.

Wist je trouwens dat er ook 3 tekenfilms zijn, 1 van The Hobbit (van Warner) de eerste anderhalf van LotR (van Bakshi) en de laatste andershalf The Return of the King (weer van Warner). Helaas Zijn de Warner's niet verkrijgbaar in onze regio, maar met import of internet kom je ook een eind. (Warner is eigenlijk Rankin/Bass (als ik dat goed spel)).

Klopt, van dat rippen. Heb nu de films weer bekeken, geweldig mooi. Maar per dvd zitten er 4 gesprekken bij van de regiseur, het designteam, de acteurs en nog eem team. Elk verhaal aan de hand van dezelfde reeks filmbeelden van ong. anderhalf uur. 6 dvd's, dus 24 keer anderhalf uur. Daarnaast per film 2 extra dvd's met, nou ja, geen idee nog.

Dus die tekenfilms en zo laat ik nog maar even zitten.

In een tijdschrift (naam vergeten) dat ik vandaag inzag, staan interviews met de hotshots van LOTR, 15 jaar na dato.

Op de middelbare school lazen mijn klasgenoten de boeken, ik niet. Met de films begon mijn belangstelling pas.

Hartstikke goed dat jij de Friese vertaling hebt gefaciliteerd, bijzonder!

Dank je. Ik moet eerlijk toegeven dat ondanks dat ik een fan ben, ik de commentaar tracks niet heb gezien. Ik heb natuurlijk naast de extended DVD versies ook de extended blu ray versies en hoewel ik van de dvd's alle extra's braaf heb zitten kijken kon ik dat nog niet opbrengen voor de blu ray's, ook daar er veel van het zelfde tussen zal zitten en je er, zoals je zegt, nog maanden lang mee bezig kunt zijn.

Ja, de Friese vertaling is erg bijzonder. Blij dat ik er een onderdeel van mocht uit maken.

Wel dankzij de leuke site weten ik al meer dan je (Jeroen) af dan van menig oud(e) gediende hear.

Hartstikke tof die Oz vertalingen.

En lezen, ik lees meer dan ik muziek luister, veel meer zelfs (soms gaat het ook samen). Als ik alle boeken  die ik gelezen heb in mn huiskamer zou plaatsen, had ik een veel betere akoestiek.

Edited by Duck-Twacy

Die commentaar tracks zijn anders best de moeite waard, als je ze maar niet achter elkaar wil zien/horen. De appendices heb ik nog helemaal niet bekeken, dus er is nog huiwerk zat. Komt bij dat het me pas onlangs lukte om  alle dvd's te rippen, nadat ik de beste methode had uitgezocht toen er alweer een onripbare dvd opdook in een pas gekochte doos met beroemde films. Dus niet van LotR. En die wil ik ook graag eens zien.

Pfoe, een mens heeft het er maar druk mee. ^_^