Jump to content

Denon 103 varianten


carl
 Share

Recommended Posts

Er ZAT een DL-160 in de TD160. De MP-200 zit in de TD320 (door mij erin gezet). De DL160 had Charles eerst zelf afgesteld met de GeoDisc. Toen ik die hoorde zei ik al dat dat veel beter kan. Ik heb de TD160 toen mee genomen en thuis de DL160 opnieuw ingebouwd. Die stond dus goed. De DL-160 is naar de draaitafel van zijn zoon verhuisd. Er zit nu niks in de TD160, Daar moet dus verandering in komen. Gezien de headshells van Thorens kun je echter niet zomaar elk element inbouwen. Thorens heeft er ooit voor gekozen dat je geen schroeven in de headshell mag zien, waardoor alle elementen van onder uit ingebouwd moeten worden. Dat geeft problemen bij brede elementen zoals de Benz Micro, en bij elementen die schroefdraad in de behuizing hebben (zoals de Dyna 10x5). Ook een Goldring GX10xx is een crime om daar in te zetten, maar dat lukt nog wel. Een Goldring M2xxx gaat dus weer niet zonder de headshell aan te passen.

Link to comment
Share on other sites

Ik had het niet beter kunnen vertellen. Ik heb dus nu drie draaitafels actief (Oracle, TD 320 en Dual 1019). Daar komt dan weer de TD 160 bij.

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

M

 

Gezien de headshells van Thorens kun je echter niet zomaar elk element inbouwen. Thorens heeft er ooit voor gekozen dat je geen schroeven in de headshell mag zien, waardoor alle elementen van onder uit ingebouwd moeten worden. Dat geeft problemen bij brede elementen zoals de Benz Micro, en bij elementen die schroefdraad in de behuizing hebben (zoals de Dyna 10x5). Ook een Goldring GX10xx is een crime om daar in te zetten, maar dat lukt nog wel. Een Goldring M2xxx gaat dus weer niet zonder de headshell aan te passen.

 

Mwah, dat geldt voor de taartschep headshell. Voor een deskundige als jij moet dat wel meevallen. Kwestie van het naamplaatje van de headshell en het isolatieplaatje voorzichtig met een scalpel mesje loshalen. Dat gaat vrij makkelijk. Dan kun je schroefjes van bovenaf gebruiken met elementen met schroefdraad er in. Eventueel na goed afstellen naamplaatje terug plakken.

Link to comment
Share on other sites

M

 Kwestie van het naamplaatje van de headshell en het isolatieplaatje voorzichtig met een scalpel mesje loshalen.

 

gevisualidingest: http://audiokarma.org/forums/index.php?threads/thorens-tp16-tonearm-tp60-headshell-mod-to-accomodate-various-cart-mounts.482956/

 

Plan voor draaitafel No.5 is klaar en getekend. Een draaitafel volledig uit ZAMAK (Zink Aluminium Magnesium Koper), Geinspireerd door het Telefunken plateau en lager dat ik nog heb liggen. Gewoon een blok van 300x200x80 mm gieten (~30 kg). De bovenkant de gietstructuur laten behouden en daar dan met de frees twee vlakke plekken en gaten in maken voor de montage van het lager en een SME sleuf. Als arm denk ik de Hadcock. Voor de motor een klein blokje gieten. Gaat meer om het concept dan geluidskwaliteit maar ben wel benieuwd hoe 'slecht' het geheel ongedempt klinkt.

Link to comment
Share on other sites

Dank je Seed, laat het goed zien. Alleen het naamplaatje weghalen zou ik zo niet doen, loop je toch het risico van verbuigen van het plaatje. Het zit met een soort dun 2-zijdig klevend tape vastgeplakt. Een dun scalpelmesje (wat in de gereedschapskist van iedere DT monteur behoort) gaat beter met minder risico.

Link to comment
Share on other sites

Wat heb jij allemaal staan Seed? Ik heb er trouwens op dit moment 5 actief staan: een is er van mijn zoon die op vakantie is.

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

Wat heb jij allemaal staan Seed? Ik heb er trouwens op dit moment 5 actief staan: een is er van mijn zoon die op vakantie is.

NA Hyperspace eerste versie zonder grafietmat met de oude alu space arm en een Grado master statement. Een Technics SL1100A met standaard arm en een extra armboard met een Hadcock en Goldring 1042 of Empire EDR.9 Een Toshiba/Aurexx SR-370 met originele arm en een DL103R Een Technics SL1500MKII in doos, moet een nieuw onderdeel voor de armlift laten printen. Een Telefunken S500 in onderdelen, helaas zonder de arm.

Link to comment
Share on other sites

Ik wist niet dat we hier iemand hadden met een NA. De keren dat ik ze gehoord heb klonken ze prima. In hifi kringen zeggen ze vaak dat ze sloom klinken.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Over de 103 varianten vond ik nog Expert Stylus in Engeland. Zij leveren een 103 R met een van de Hul naaldkloon voor iets van 600 euro. Overigens zit nu de Denon 160 weer op de 160. Mijn zoon zit de komende maanden in zuid Amerika en ik richt me even op een element voor de Oracle.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
On 4/9/2017 at 0:47 PM, Seed7 said:

NA Hyperspace eerste versie zonder grafietmat met de oude alu space arm en een Grado master statement. Een Technics SL1100A met standaard arm en een extra armboard met een Hadcock en Goldring 1042 of Empire EDR.9 Een Toshiba/Aurexx SR-370 met originele arm en een DL103R Een Technics SL1500MKII in doos, moet een nieuw onderdeel voor de armlift laten printen. Een Telefunken S500 in onderdelen, helaas zonder de arm.

Hier 1 met de arm

http://www.ebay.ie/itm/Telefunken-S-500-Hifi-Top-Player-Ortofon-F20-EO-AS-212-/391867645581?hash=item5b3d21be8d:g:YjoAAOSwGdhZmFvt

$_57.JPG

Hoe goed is de draaitafel eigenlijk (nivo td160 of??)

 

 

Link to comment
Share on other sites

TD160 zonder meer, daarmee moest die ook de concurrentie aangaan. 'T is bij mijn weten inwendig een Philips met modificaties en die arm natuurlijk. Eigenlijk onbegrijpelijk dat die tafels zo vaak gesloopt worden want het totaalpakket is echt een draaitafel van niveau en naar mijn onbescheiden mening heel wat eleganter dan de TD160, zeker de zwarte S600.

Helaas ruim buiten budget maar op 'ebay kleinanzeigen' komen ze regelmatig langs en vaak gunstiger en ook snel weer weg.

Edited by Seed7
Link to comment
Share on other sites

Oeps, 'mijn' vergeten in ruim buiten budget.

https://www.ebay-kleinanzeigen.de/telefunken-s500/k0

hier E200.- een andere bieden en een verprutste in een blok hout voor 300.-

zonder arm 28.- en een leuke basis voor een zelfbouwproject. Het plateau is een kg of 6 en gegoten in ZAMAC erg mooi en redelijk ruim bemeten lager. Het originele motortje is prima en anders een Premotec er bij.

Edited by Seed7
Link to comment
Share on other sites

Sorry Duck, moet je teleurstellen :( , 2,5 kg, net na gewogen, met vrijwel alle massa in de buitenring. Hoe ik aan 6 kwam, geen idee.

Edit: Weet het weer, ik heb er ooit twee op elkaar gesoldeerd en de tussenruimte met een of ander gietrubber gevuld, die was ~ 6 kg en zo krom als een hoepel :)

Edited by Seed7
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...