Jump to content

Het volgende "slachtoffer" van Cock


Sodejuu
 Share

Recommended Posts

10 hours ago, TL 200 said:

Ik maak me ook echt niet druk hoor Jack, dat lijkt maar zo. Er worden zo af en toe dingen geschreven wat vragen oproept die ik (soms tegen beter weten in)  graag beantwoord wil hebben.

Ik heb een Monster interlink voor de cd en een audioquest aan de dac. Mijn dealer weet wat ik heb, ik zeg "Wim ik moet er wel een mooi kabeltje bij". Hij pakt iets en zegt: "deze is goed genoeg". Zorg dat je set in balans blijft heeft hij me geleerd. Is me nog nooit tegengevallen.;)

Ik hou liever mijn portemonnee in ballans. Laat die dealer lekker zijn stuff houden.  No deal. ;)

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, Tubejack said:

Ik hou liever mijn portemonnee in ballans. Laat die dealer lekker zijn stuff houden.  No deal. ;)

 Hij is echt eerlijk en verkoopt me nooit iets onzinnigs, mijn duurste interlink heb ik €35 voor betaald, incl. fikse korting.:)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Vervolg van: http://www.high-endforum.nl/topic/15017-het-volgende-slachtoffer-van-cock/?do=findComment&comment=478323

De afgelopen twee maanden was de upgrade van de aandrijving van de draaitafel aan de beurt en dan met name de motor en de snaar. De snaar? Jawel, dat stukje rubber blijkt een belangrijkere component dan ik tot nog toe had gedacht, maar daarover later meer. Eerst de motor. Mijn draaitafel heeft standaard een aandrijving via een enkele AC-motor in een zware, aparte behuizing. De motor zelf is van Papst (veelgebruikt in draaitafelland) en heeft een aparte voeding en motorsturing. Deze enkele aandrijving had ik ooit al vervangen door een behuizing met drie Papst-motoren, omdat dat een duidelijke verbetering zou opleveren volgens ervaringen van gebruikers op diverse fora. Nou, die verbetering was – althans volgens mijn oren – toch heel beperkt. Dat laatste verbaasde Cock niet en was volgens hem ook wel logisch. Geen enkele motor loopt perfect en veroorzaakt altijd trillingen, die via de snaar worden overgebracht op het plateau en die vervolgens weer worden opgepikt door het element en dus het muzieksignaal beïnvloeden. En ook geen enkel lager is perfect (hoewel de invloed van de motor op de ongelijkloop veel groter is dan die van het lager) en ook dat zorgt voor trillingen in het plateau die uiteindelijk het element bereiken. (Een magnetische lagering is volgens Cock ook geen oplossing, omdat dergelijk plateaus een vast oplegpunt ontberen om de trillingsenergie in het plateau (bijvoorbeeld door ongelijkloop van de aandrijving) af te kunnen voeren. De enige optie is dan via het element en dat is juist ongewenst.) Omdat het nooit lukt de drie motoren (die via de rubbersnaar ook nog met elkaar deels gekoppeld zijn) exact gelijk te laten lopen, staat de rubbersnaar continu te vibreren door het verschil in gelijkloop tussen de drie motoren, nog los van de ongelijkloop van elke motor op zich. Daardoor ‘vibreert’ ook het plateau (bovenop het ingestelde toerental), waardoor veel micro-informatie ‘verdwijnt’ die in de groeven aanwezig is: in feite krijg je dan (in mijn jip-en-janneketaal) een interferentie van het micro-signaal uit de groeven met de micro-vibratie van het plateau. Hetzelfde gebeurt natuurlijk ook met één motor, maar dan wat minder.

Mijn behuizing met drie motoren is daarom vervangen door één nieuwe Sonore-motor met bijbehorende voeding en motorsturing. Deze Sonore-motor is bijzonder krachtig (de Sonore draaitafel speelt met een magneetrem) en heeft een extreem goede gelijkloop door de bijzondere plaatsing van de magneten ten opzichte van het anker. Daardoor draait de as van de motor zonder schokken, iets wat bijvoorbeeld de Papst-motor wel doet. Ook is de interne constructie zo gemaakt dat de motoras inwendig niet zijdelings wordt belast. De nieuwe motor is hoorbaar beter: een strakker laag met meer impact door een betere gelijkloop van het plateau. Nou, dan is dat ook weer geregeld dacht ik. Niet dus, want op advies van Cock moet ik standaard rubbersnaar vervangen door een tapesnaar waar hij zelf al een tijdje mee speelt: een snaar gemaakt van bandrecordertape. In deze snaar zit (anders dan een rubbersnaar) geen rek, wat zorgt voor meer drive in het laag door een nog betere gelijkloop van het plateau met de Sonore-motor. Ook dat is weer hoorbaar. Klaar dus …. eh, toch niet. Enig ‘minpuntje’ van een tapesnaar is dat (door de afwezigheid van rek) de motortrillingen die er nog wel in heel beperkte mate zijn toch doorgeeft aan het plateau. Dat bracht Cock op het idee te zoeken naar een rubber die de qua eigenschappen de tapesnaar nog overtreft. Recent kwam hij zo via een van zijn relaties op het spoor van een bijzonder soort rubber dat in Amerika is ontwikkeld voor de ruimtevaartindustrie voor gebruik in bijvoorbeeld banden van ruimtewagens. Dit rubber is sterk, slijtvast en heeft een bijzonder hoge inwendige demping. Dat laatste is onder meer gewenst vanwege de gevoelige apparatuur op zo’n ruimtewagen. Van dit speciale (0,7 mm dik) rubber zijn drie proefsnaren gemaakt met een hoogte van 6, 8 en 12 mm. Ik kreeg zelf de 8 mm hoge snaar mee en wist niet wat ik hoorde: ten opzichte van de tapesnaar werd het geluid voller en krachtiger én hoorde ik nu nog meer micro-informatie die tot nog toe ‘onzichtbaar’ was gebleven. Door de extreem hoge demping van dit speciale rubber worden blijkbaar (nagenoeg) alle trillingen vanuit de motoraandrijving inwendig geabsorbeerd en bereiken dus het plateau niet (of nauwelijks) meer. De allerkleinste informatie die de naald van het element uit de groef haalt blijft daardoor intact en wordt niet meer ‘ondergesneeuwd’ door de microtrillingen vanuit de motor. Je merkt dat ook wanneer je de nieuwe snaar snel probeert uit te rekken: er zit wel enige rek in (dus geen ‘elastiek’) en de snaar trilt daarna niet na en staat direct stil. Wanneer ik daarna de ‘supersnaar’ vervang door de tapesnaar stort het ruimtelijk beeld gewoon in, net alsof er geen leven meer in zit. Enkele luistervrienden die op bezoek waren, hadden exact dezelfde ervaring. Ze vroegen nog of ik bij het snaarwisselen het volume wellicht had aangepast: nee dus. Toch wel heel bijzonder wat deze snaar doet. Enkele dagen later de 8 mm snaar als test vervangen door de 12 mm snaar, en die presteert nog hoorbaar beter. Ook wel logisch: er is nog meer rubber aanwezig om de micro-trillingen te absorberen en door de grotere hoogte nog meer grip op de poelie. Ik heb begrepen dat Cock inmiddels een grotere serie snaren heeft besteld van 8 en 12 mm. Ik heb voor mezelf alvast de 12 mm besteld: een betere upgrade van je draaitafel is niet denkbaar, mits natuurlijk een dergelijke snaar geplaatst kan worden.

Het einddoel (de set van Cock klonen) is weer een stap dichterbij gekomen. Dat dacht ik tenminste …. tot begin deze week. In Rotterdam IJsselmonde staat nu een eindversterker te spelen die volledig is opgebouwd uit transformatoren, ook in de voeding (dus zonder weerstanden en condensatoren). Oeps: dan hoor je pas welke micro-informatie er allemaal op een plaat of een cd staat en wat de gangbare elektronica normaliter met het geluidsignaal doet.

Link to comment
Share on other sites

Mooi verhaal weer Ove.....

En ja, ik kan het bovenstaande ook bevestigen want ik was gisteren bij Cock. Ik heb zowel de CD speler als de platenspeler over de nieuwe versterker gehoord, met "natuurlijk" nummers die goed opgenomen zijn en daardoor juist die ruimtelijkheid en ambiance kunnen laten horen. En, om de term maar weer eens te gebruiken die Cock ook altijd bezigd: bizar.

De CD speler klonk in deze set-up al heel erg goed, maar de platenspeler ging nog een hele stap verder. Ik heb beide snaren gehoord en je gelooft je oren niet. Écht niet. Natuurlijk, de 8 mm. klinkt al gewoon erg goed, maar als je eenmaal die 12 mm.-versie heb gehoord klinkt dat gewoon plat. Met die 12 mm.-versie  kan je bij wijze van spreken de hoeken van de ruimte uittekenen, de precieze plek "zien" waar de persoon staat die iets zegt, het hele geluidsspectrum ontvouwd zich zo helemaal voor je neus, dit is gewoon waanzinnig. Ík heb zoiets nog nooit gehoord en weet niet of ik zoiets in de nabije toekomst ook ergens zal gaan horen.

Ja, het is een reproductie, maar dit komt wel heel eng dicht bij de werkelijkheid....

Link to comment
Share on other sites

Is het nog wel verstandig om te gaan luisteren :D

Ik hoorde al dat dit versterkerproject onderhanden was,  denk dat ik me weer ga aanmelden voor een vrijdagmiddag.  

Zo een versterker lijkt me ook duurzaam (=niet snel kapot) en dat is voor mij ook een criterium. 

Link to comment
Share on other sites

Is nu zo'n snaar nu ook toepasbaar op een andere draaitafel?  Bij zo'n losstaande motor kan je de snaar natuurlijk altijd strak zetten. Bij een vaste motor als mijn Oracle lijkt me dat veel lastiger/onmogelijker.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, carl said:

Is nu zo'n snaar nu ook toepasbaar op een andere draaitafel?  Bij zo'n losstaande motor kan je de snaar natuurlijk altijd strak zetten. Bij een vaste motor als mijn Oracle lijkt me dat veel lastiger/onmogelijker.

Wat ik begrepen heb is dat er een aantal snaren worden gemaakt met een lengte die past bij de meeste vaste opstellingen van de motor. Bovendien zit er nog rek in de snaar. Bij twijfel eerst goed opmeten.

Edited by Ove Rickland
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, carl said:

Is nu zo'n snaar nu ook toepasbaar op een andere draaitafel?  Bij zo'n losstaande motor kan je de snaar natuurlijk altijd strak zetten. Bij een vaste motor als mijn Oracle lijkt me dat veel lastiger/onmogelijker.

Het is ook de vraag of zo'n stijvere snaar, de trillingen van de motor niet teveel naar het plateau gaat overbrengen. Een aandrijving moet je als één geheel zien.

Link to comment
Share on other sites

Dat is een punt Hans. Het idee achter die Oracle is trouwens een zeer strakke snaar waardoor je veel "Drive" hebt met als nadeel relatief snel een vervanging van de snaar.  Vanmiddag weer eens even lekker luisteren.

Link to comment
Share on other sites

10 minutes ago, Ove Rickland said:

Daarom is dempingsfactor van het gebruikte rubber ook zo hoog. 

Maar ee stijvere snaar met een hogere interne demping brengt trillingen van de motor toch meer over dan een meer elastische snaar met dezelfde interne demping. Bij een mooi trillingsvrij (longitudinaal) lopende motor heb je daar minder last van.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...